Anders Bekeken

The Road to Copenhagen by Essent en Cycling for Climate

Geschreven op 5-10-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Cycling for Climate14 december 2009: Zo, de door Essent gesponsorde trip met een stuk of 100 elektrische scooters naar Kopenhagen zit erop. Men is aangekomen en wat blijkt. Die tocht was toch vooral om de aandacht te vestigen op de klimaatproblemen. Problemen die mede worden veroorzaakt door energieleveranciers, zoals Essent.

Nee, echt milieuvriendelijk is The Road to Copenhagen niet te noemen. Bij de start werd het al aangegeven met een spandoek: Greenwashing. In het kielzog van de scooters ging ook nog een vrachtwagen met een enorm aggregaat mee en een touringcar. Meer bij Duurzaam Nu.

Leuke stunt van Essent, maar het zou een stuk efficiënter zijn als Essent zelf meer werk zou gaan maken van het opwekken van duurzame energie. Hier in Nederland graag.

Een andere weg naar Kopenhagen werd genomen door een groep die vanuit Amsterdam naar Kopenhagen ging, maar dan op de fiets. Cycling for Climate is inmiddels ook in Kopenhagen aangekomen om de laatste beslissende week van onderhandelingen tijdens COP15  mee te maken.

Minister Jacqueline Cramer en minister Bert Koenders namen de Beat the Heat Express naar Kopenhagen en dat is altijd weer beter dan vliegen. De door de NS gesponsorde trip bracht ruim 200 mensen uit Nederland naar de Climate Conference.

Jammer is dan weer dat het nou net de NS is die als grootverbruiker van stroom in Nederland, dat maar voor een heel klein deel (rond de 10%) doet met duurzame energie. Vreemd want juist rond het spoor is meer dan voldoende ruimte om zonnepanelen en windmolens neer te zetten. Lijkt mij ideaal voor de NS om geheel in de eigen stroomvoorziening te voorzien met echt groene energie.

Verder vraag ik mij telkens weer af of het nou echt nuttig is dat er zoveel mensen naar een Klimaattop gaan. Wat gaan al die tweede-kamerleden, gedeputeerden, burgemeesters, studenten, NGO’s daar doen. Praten met anderen, overleggen, discussieren, argumenteren en natuurlijk met elkaar kennis maken, netwerken en wie weet worden er ook nog samenwerkingsverbanden gesloten. Allemaal heel erg mooi en nuttig, maar het levert een enorme CO2-uitstoot op. Zie Copenhagen 2009: The carbon footprint 

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    2 december 2009 om 11:12 | Permalink

    David Kroodsma Pedaling to Hopenhagen!

  2. Auke Haitsma zegt:

    9 januari 2010 om 13:41 | Permalink

    Inmiddels is ook onze gemeente wakker geworden, om plastic intezamelen.
    Edoch wat schertst mijn verbazing ?een grote plastic zak om het plastic te verzamelen oké, maar waar moet ik zo’n grote volume zak laten! Is er dan geen fabrikant met een apparaatje om het plastic voor huishoudens te versnipperen,danwel verkleinen?
    Graag uw reacties.
    Auke Haitsma.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Links

    Milieunet op..