Anders Bekeken

Shell – Wij staan pal achter doelstelling Rotterdam Climate Initiative !

Geschreven op 20-5-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Klimaat Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

shell_logo.jpgWordt Rotterdam ‘the place to be’ voor ondernemers, zoals het Rotterdam Climate Initiative (RCI) voorspelt, of leiden de ook door het RCI als ‘ontzettend ambitieus’ erkende CO2-doelstellingen juist tot een verlies aan concurrentiekracht voor internationaal werkende bedrijven? Dit was de kern van het energiedebat Energy Square dat op 13 mei in Rotterdam plaatsvond.

Shell Nederland onderschrijft volledig de visie en doelen van het Rotterdam Climate Initiative. ‘Wij staan pal achter de doelstelling van het RCI’, zo liet Peter de Wit, president-directeur van Shell Nederland weten tijdens het slotwoord van het debat Energy Square over de Rotterdamse ambities op het gebied van CO2-reductie. Bronnen: Shell en RCI

Dat is natuurlijk heel erg mooi als een gigant als Shell zo pal achter een doelstelling gaat staan. Helaas gaat het in de pratijk net even wat anders, zoals we onlangs nog hebben kunnen lezen in het AD. Vijftig procent reductie is te hoog gegrepen. En topman Jeroen van der Veer van Shell liet niet al te lang geleden weten helemaal niets te zien in Carbon Capture and Storage (CCS).

Te duur voor een bedrijf met met $7,8 miljard kwartaalwinst ! !

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    20 mei 2008 om 13:08 | Permalink

    De eerstvolgende bijeenkomst van Energy Square is op dinsdag 3 juni.
    Plaats: het bedrijfsrestaurant van het Shell Research- en Technologiecentrum in Amsterdam-Noord.

    Het debatonderwerp: ‘Zal technologie tijdig genoeg voor een schoon en duurzaam energieaanbod zorgen?’
    De debatten beginnen om 19.45 uur, eindigen omstreeks 22 uur en worden afgesloten met een informele borrel.

    Deelname is gratis. Aanmelden kan via http://www.energysquare.nl – opent in een nieuw venster

  2. Hermen Scheer zegt:

    19 november 2008 om 15:53 | Permalink

    Is de duitse heer Scheer ook uitgenodigd? Hoogst waarschijnlijk niet, maar U kunt dit alsnog doen.

    Ik zie alleen de heren van de oil !

  3. Erik van Erne zegt:

    9 oktober 2010 om 09:37 | Permalink

    ‘Bedrijfsleven in Rotterdam móét wel CO2 opslaan

    Het bedrijfsleven in de Rotterdamse haven móét wel de grootste bulk (twee derde) kooldioxide afvangen en opslaan om de uitstoot van het broeikasgas met miljoenen tonnen terug te brengen. “Anders kunnen we nooit voldoen aan de enorme CO2-reductie die nodig is”, zegt Ger van Tongeren namens de ondernemingen verenigd in Deltalinqs Energy Forum van het Rotterdam Climate Initiative. Dat staat vandaag in de Telegraaf als reactie op een artikel van vorige week.

    In het artikel van vorige week noemde hoogleraar duurzaamheid Jan Rotmans van de Erasmus Universiteit de methode ‘een lapmiddel’. Volgens Van Tongeren nemen bedrijven allerlei andere duurzame maatregelen. In de haven worden bijvoorbeeld binnen enkele jaren grote windmolens neergezet, wordt warmte van energiecentrales hergebruikt en wordt biomassa geproduceerd. “Fossiele brandstoffen blijven nodig. En dat is ook niet erg. Het gaat om én, én, én”, aldus Van Tongeren. Volgens hem moet de haven zich op verschillende energiebronnen focussen en zoeken naar een balans.

    Rotterdam heeft zich tot doel gesteld dat in 2025 de helft van de uitstoot van CO2 is teruggedrongen, omdat dit onzichtbare en reukloze gas verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. De industrie is de grootste vervuiler in het Rijnmondgebied. De bedrijven willen CO2 in gebruikte gas- en olievelden onder de Noordzee pompen. Bij oude olievelden levert dat vaak nog een bijkomend voordeel op, omdat die vaak voor bijna de helft zijn gevuld met olie. Van Tongeren: “Je maakt die velden dan keurig leeg.” De kooldioxide wordt via pijpleidingen of in vloeibare vorm in speciale schepen naar de velden vervoerd. De boten daarvoor zijn in de maak. Ook worden allerlei initiatieven genomen om te voorkomen dat het broeikasgas de lucht in gaat. Zo gaan Gasunie en Vopak vanaf 2013 de hete stoom van de E.ON-centrale aan de overkant van de Yangtzehaven gebruiken. Bron: RCI

    Wat een ongelofelijk onzin verhaal. Rotterdam zet gewoon in op de verkeerde oplossing. Dat is het grote probleem. Men zag miljoenen aan subsidie voor CCS en daarom is voor deze insteek gekozen. Gevolg ook van torenhoge ambities die verre van realistisch zijn. Zie ook: Geen Woorden Maar Daden of Geen Daden Maar Woorden: Duurzame Ideeën in Rotterdam

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (591)
  • Agenda (3.038)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (766)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (470)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.213)
  • Educatie (342)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.156)
  • Europa (29)
  • Evenementen (136)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (23)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (309)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.625)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (705)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (214)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.166)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (294)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Subsidie Van 5000 Euro Voor Aanschaf Elektrische Bestelauto Voor Ondernemers In Rotterdam
  • ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2018: Interesse Nederlanders In Elektrische Auto Blijft Gelijk
  • Duurzaam Paviljoen Industrieschap Medel Op Bedrijvenpark Medel Geopend
  • Daimler Investeert Miljarden In Elektrische Trucks En Bestelwagens
  • De Elektrische Opel Corsa EV, De Elektrische Opel Mokka X SUV en de Elektrische Opel Vivaro
  • Nieuwe Elektrische Bussen Arriva Rondom Leeuwarden
  • Eind 2019 Bestaat Elke Coca-Cola PET-fles Voor 50% Uit Gerecycled PET
  • Nieuwe Circulaire Coalitie Met Vijf Landen
  • Renault Start Autodeelproject Met 200 Elektrische Zoe Deelauto’s In Amsterdam
  • FCEV Vision 2030: Hyundai Zet In Op Waterstof Brandstof Cel Technologie En Auto’s
  • Greenchoice Neemt Minderheidsbelang In Energie Transitie Groep
  • Alle Groene Stroom Van Belgische SeaMade Windparken Op Zee Naar Eneco
  • 181 Elektrische Bussen Voor Quzz In Groningen En Drenthe
  • Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen
  • Zonnepark Andijk Met 44.760 Zonnepanelen by Astronergy/Chint Solar
  • Subsidieregeling Stimulering Bouw En Onderhoud Sportaccommodaties by DUS-I
  • MARK Het Verticale Dorp: Drie Hoge Torens In Leidsche Rijn Centrum In Utrecht by KEES
  • Wave Energy Generator: Honderd Huishoudens Op Texel Krijgen Stroom Uit Golfkracht by Slow Mill
  • De Elektrische Harley Davidson LiveWire
  • De SIN: Elektrische Stadsauto Van Deense Fietsenmaker Biomega
  • Links

    Milieunet op..