Anders Bekeken

Appetite for Change: Overheid Moet Gedragsverandering Stimuleren by PwC

Geschreven op 12-2-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Appetite for ChangeInitiatieven tot gedragsverandering met betrekking tot de klimaatproblematiek moeten volgens het bedrijfsleven vanuit de overheid komen.

Een mix van boetes en beloningen is de beste manier om dit te bewerkstelligen.

Dit zijn twee conclusies uit het rapport ‘Appetite for Change’ van accountants- en adviesorganisatie PricewaterhouseCoopers, gebaseerd op een rondvraag onder 700 duurzame beleidsbepalers uit 15 landen, waaronder 29 uit Nederland.

Bijna de helft (44% wereldwijd, 43% in Nederland) van de duurzame beleidsbepalers is van mening dat de bal bij hun overheid ligt om initiatief te nemen in de klimaatkwestie. De meest effectieve manier om gedragsverandering te initiëren is via belastingstimulansen en beloningen (86%) en regulering (83%). Andere belangrijke instrumenten om het milieugedrag van organisaties te beïnvloeden zijn toezien op naleving regelgeving (85%), invloed creëren op bedrijfsreputatie (74%), aanzetten tot kostenbesparing (73%) en competitie tussen concurrenten bevorderen (67%).

Deze internationale bevindingen sluiten volgens Fred Klaassen, verantwoordelijk voor de Renewable Energy Group van PwC, goed aan bij een recent Nederlands onderzoek van PricewaterhouseCoopers. “Het bevestigt dat bedrijven beter af zijn met een stelsel van verplichtingen met betrekking tot duurzaamheidinitiatieven dan bij subsidies. Een stelsel van verplichtingen levert zowel voor de overheid als voor bedrijven veel meer eenduidigheid op ten aanzien van verantwoordelijkheden en gelijke speelvelden. Daar hoort bij dat de overheid zorg draagt voor het juiste investeringsklimaat. Helderheid in en afdwingbaarheid van financiële regelingen en vergunningensystematiek is hierbij noodzakelijk.” Fred Klaassen vervolgt: “Dit onderzoek behelst een sterke boodschap aan de politieke leiders die worstelen met een wereldwijd beleid. Er is voor verplichtingen, beloningen, emissiehandel en zelfs CO2-belasting een draagvlak in het bedrijfsleven.

Een merendeel (55%) van de beleidsbepalers vindt dat de huidige overheidsmaatregelen met betrekking tot belasting, stimulansen en emissiehandel ineffectief zijn. 92% is voor meer stimulansen en beloningen, maar 55% vindt de huidige criteria te zwaar. 71% is van mening dat de huidige maatregelen niet genoeg stimuleren om milieubeleid aan te passen. Het gebruiken van geïnde milieubelasting voor groene projecten vindt 88% belangrijk. Slechts 31% is ervan overtuigd dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Er heerst verdeeldheid over de beste manier om milieubewust beleid te stimuleren. Europese managers vinden CO2-belasting een goed middel. Noord-Amerikanen en beleidsbepalers uit de BRIC-landen, Brazilië, Rusland, India en China, geloven meer in emissiehandel. Bron: PWC

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (670)
  • Agenda (3.201)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.449)
  • Europa (29)
  • Evenementen (194)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.439)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Wereldwijde CO2-Uitstoot Door Energieproductie In 2019 Gelijk Aan 2018 by IEA
  • Recycling Project Koffiebekertjes Van Overheid Mislukt: 85 Miljoen Bekertjes Verbrand by Renewi
  • Albert Heijn Misleidt Consument Bij Verkoop AH Kip by Reclame Code Commissie (RCC)
  • Green Energy Day 2020: De Dag Dat In Nederland Opgewekte Duurzame Energie Op Is by NVDE
  • Nationaal Consortium Zon Op Dijken: Verkennend En Ontwerpend Vooronderzoek by Stowa
  • De Energie Academie In Den Haag: Technische Vakschool Voor Bouw, Techniek En Energietransitie
  • World Sustainable Energy Days 2020: Energy Efficiency First And Global Leadership In Renewables
  • Links

    Milieunet op..