OV Rotterdam Gaat Groen: Trams en Metro’s Gaan Rijden op Groene Stroom by RET
Geschreven op 14-12-2007 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Klimaat, Vervoer en OVAlle Rotterdamse trams en metro’s, goed voor 80% van de OV-kilometers in Rotterdam, gaan rijden op groene stroom.
De RET gaat het milieubewustzijn bij het gehele personeel verhogen. Alle bestuurders op tram en metro krijgen instructie in ‘het nieuwe rijden’. Alle oudere bussen worden vervangen door de schoonste bussen, die voldoen aan de hoogste milieunormen.
Rotterdam en RET gaan het OV-gebruik in de stad verder stimuleren. Daarnaast gaat de RET in alle gebouwen het gas- en elektriciteitsverbruik met 2-3% per jaar terugdringen en de nieuw te bouwen remise in Beverwaard wordt een internationaal voorbeeld op gebied van duurzaamheid door vermindering energiegebruik, energieopslag, gebruik van windturbines en hergebruik van water.
Tenslotte gaat de RET minimaal twee duurzame experimenten per jaar laten uitvoeren zoals proeven met biodiesel, hybride bussen, waterstof / brandstofcelbussen en opslag van remenergie in zogeheten capacitors op vaste locaties. Alle trams en metro’s in Rotterdam kunnen ‘regeneratief remmen’. Er zijn 53 nieuwe trams en 64 nieuwe metro’s/sneltrams besteld die beschikken over deze functionaliteit. Regeneratief remmen houdt in dat energie die teruggewonnen wordt bij het afremmen, wordt teruggeleverd aan het net. En dat noem ik nou nog eens innovatief.
En als laatste onderdeel van het akkoord: de RET gaat duurzaam inkopen. Lijkt mij een kwestie van tijd voor men in Rotterdam kan zeggen dat men beschikt over duurzaam, carbon neutral Openbaar Vervoer. Bron: Rotterdam Climate Initiative
Tags: Duurzaam
hjkhkjhkjjj zegt:
4 januari 2010 om 18:14 | Permalink
ja maar binnekort aleen ovcchipkaart geen abo s meer
Erik van Erne zegt:
1 juli 2019 om 14:54 | Permalink
RET Zoekt Nieuwe Duurzame Energie Leverancier Voor De Komende Tien Jaar
Onder het beoogde nieuwe tienjarige contract valt alle elektriciteit die het bedrijf gebruikt. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, zegt hierover: “We zoeken een leverancier die voor het leveren van onze stroom in Nederland nieuwe duurzame opwekcapaciteit bijbouwt. Groene stroom hebben we al, maar met het nieuwe contract neemt de productie van zonne- en/of windenergie in Nederland toe. Zo dragen wij als vervoerder ons steentje bij aan de energietransitie waar we voor staan.”
De zonne- en/of windparken moeten nog gebouwd worden. Daarom duurt het tot 1 januari 2024 totdat de RET alle stroom uit deze bronnen kan gebruiken. In de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2023 koopt RET duurzame elektriciteit in die voor 100 procent afkomstig is van bestaande wind of Nederlandse biomassa.
Ook op andere terreinen zet de RET, samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag, in op verduurzaming. De grootste bijdrage levert de overgang naar een uitstootvrije busvloot. In december gaan de eerste zero emissie bussen de weg op, evenals 103 hybrides. In 2021 komen er nog 50 ZE-bussen bij, in 2024 50 en in 2029 de laatste 110. In 2018 liet de Rotterdamse stadsvervoerder al zonnepanelen leggen op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven.