Anders Bekeken

NEAR CO2: Communicatie en Participatie rond CO2 Afvang en Opslag (CCS) projecten

Geschreven op 16-11-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

co2-afvang-en-opslagSinds April 2009 coördineert ECN een tweejarig Europees project genaamd NEAR CO2.

Het doel van dit project is het ontwikkelen van communicatiestrategieën om alle betrokken partijen en het publiek op een objectieve manier kennis te laten maken van voordelen, nadelen en risico’s van CO2 afvang en opslag (CCS).

Onderzoeksresultaten van dit project zullen worden gebruikt om publieke communicatie- en participatiestrategieën te ontwikkelen en te testen.

CO2 afvang en opslag wordt wereldwijd in toenemende mate als serieuze optie beschouwd om klimaatverandering tegen te gaan. De Nederlandse overheid ziet CCS als noodzakelijk om de komende decennia de benodigde CO2-reductie te realiseren, in aanvulling op energiebesparing en stimulering van duurzame energieproductie. Het doel zoals geformuleerd in het werkprogramma ‘Schoon en Zuinig’ is de uitstoot van broeikasgassen, met name CO2, in 2020 met 30% te verminderen vergeleken met 1990.

Naarmate de CCS projectplannen vorderen zal het publiek meer te horen krijgen over CCS. Om het publiek in staat te stellen mee te denken en een weloverwogen opinie over CCS te vormen, moet het publiek toegang hebben tot feitelijke, begrijpelijke, en betrouwbare informatie. Er is echter momenteel weinig bekend over de vraag wat in dit kader effectieve communicatie zou zijn en wat effectieve methoden zijn om het publiek daadwerkelijk te betrekken bij de besluitvorming en uitvoering van een CCS project. Zie: VROM opent Infopunt CO2-opslag in Barendrecht

Communicatie- en participatiestrategieën zijn ‘effectief’ als ze aansluiten bij de behoeften van het publiek waarop ze gericht zijn. Deze behoeften zullen voor diverse doelgroepen verschillen. Zo zullen mensen die boven een potentiële opslaglocatie wonen over het algemeen sneller de behoefte hebben geïnformeerd en betrokken te worden dan mensen die verder weg wonen. Ook kunnen zij een andere mening hebben over CCS. Deze zal mede gebaseerd worden op de informatie die zij lezen, horen en zien via lokale media die aandacht aan het project besteden. Mogelijk ontstaat hierdoor lokaal een ander beeld van CCS dan op landelijk niveau. Om effectieve communicatie- en participatiemethoden te ontwikkelen is het daarom van belang om eerst te onderzoeken wat binnen verschillende doelgroepen de informatiebehoeften zijn en hoe binnen deze groepen de mening over CCS tot stand komt. Via de projectwebsite komen de resultaten en de ontwikkelde materialen te zijner tijd voor iedereen beschikbaar. Bron: Near CO2

Tja, nou kan het helemaal aan mij liggen, maar als het over CO2 afvang en opslag gaat in Nederland gaat alles in de verkeerde volgorde. Eerst kwam er ineens de vraag is Barendrecht wel de juiste plek om het vervuilende broeikasgas CO2 op te slaan? terwijl Shell en VROM het daar eigenlijk al lang over eens waren. Na de website alles over CO2 opende VROM ineens een Informatiepunt CO2 in Barendrecht en nu gaat er onderzocht worden hoe er moet worden gecommuniceerd, terwijl de communicatie over CO2 afvang en opslag in de praktijk in volle hevigheid is losgebarsten. Nou ja, beter laat dan nooit, zullen we maar zeggen. Lijkt mij ook een goed idee om nu alvast na te denken cq te onderzoeken wat de beste, meeste begrijpelijke en betrouwbare manier is om te communiceren als er toch iets fout gaat. Shell boos om fictieve CO2-ramp in Barendrecht: Blow-Out

Ben benieuwd wanneer de resultaten op de website beschikbaar zijn. Het is inmiddels januari 2019 en er zijn nog steeds geen resultaten beschikbaar. De website is na 2011 zelfs helemaal nooit meer bijgewerkt.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.209)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (829)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (235)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.327)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.462)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.679)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.451)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Zonnedak DHL Pand Flight Forum Eindhoven Met 8.454 Zonnepanelen by Solisplan
  • Grolsch Vervangt Plastic Six-Pack Verpakking Door Duurzaam Kartonnen TopClip Verpakking
  • Vijf Elektrische Noordzeekanaal Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects
  • Cosun Zonnepark Puttershoek Van De Suiker Unie by KiesZon
  • Elektriciteitsproductie Nederland Naar Recordhoogte In 2019 by CBS
  • CO2-Uitstoot Vierde Kwartaal 2019 Hoger Dan In Vierde Kwartaal 2018 by CBS
  • Toyota Heavy-Duty Fuel Cell Truck: Waterstof Truck Met 600 Kilometer Bereik by Toyota En Hino
  • Duinwijck Gasvrij Op Vlieland: 38 Woningen Aardgasvrij Maken by Urgenda En Nuon
  • Regioplan Windenergie: Windenergie in Flevoland by Provincie Flevoland
  • Is Het Nou Groene Stroom Of Niet?: Echt Groene stroom Uit Nederland by Greenchoice
  • Zonnepark Vloeivelden Hollandia Met 300.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • Lentebier Festival Utrecht Op Utrechts Ledig Erf: Kleiner, Duurzamer, Intiemer
  • G-Star RAW Launches Cradle to Cradle Gold Certified Icons Range
  • Beluga Denim: C&A Launches World’s First Platinum Certified Cradle to Cradle Denim Fabric
  • Benutting Multimodale Achterlandknooppunten: Vraag En Aanbod Van Containeroverslag
  • 100% Circulair In Noord-Nederland by Provincies Drenthe, Groningen En Friesland
  • Zomerbad Peize Aardgasloos En Energieneutraal: Zonnepark Met 400 Zonnepanelen
  • Zonnedijk Slaperdijk Eemshaven Groningen: Vijf Kilometer Met 17.000 Zonnepanelen by Solarfields
  • Links

    Milieunet op..