google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Leve de hoge olieprijzen !

Geschreven op 18-6-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

fuell-wallet.JPGMet protesteren gaan de olieprijzen heus niet niet naar beneden. Wegblokkades gaan niet helpen en langzaam aan acties op de snelwegen zullen ook geen resultaat hebben. De regering mag geen compensatie geven. Niet aan vervoer, boeren of economie. Energie moet duurder worden. En wij moeten ons eindelijk aanpassen.

Het autoverkeer neemt nog steeds toe. Het vrachtverkeer op de weg neemt ook toe. Vliegen doen we ook steeds vaker. Conclusie: de energie kost nog niet genoeg om die toename te stoppen. We hebben ons nog altijd niet aangepast, we schijnen nog altijd te geloven dat de energieprijzen wel terug zullen zakken.

Wel, vergeet het. Het zal niet gebeuren. En het zou vanuit bepaalde oogpunten ook niet meer mogen gebeuren. We gaan veel te kwistig om met energie. Een gemiddeld Deens huishouden verbruikt maar de helft, de hélft!, aan energie voor verwarming en sanitair. Maar, zoals bekend, Denemarken heeft dan ook een mediterraan klimaat dat spontane besparingen toelaat.

In plaats van de regering onder druk te zetten om de energieprijzen te compenseren, zouden we ze beter onder druk zetten om ons gedrag te veranderen en meer te isoleren. En zouden we ze beter onder druk zetten om de energiebevoorrading te diversifiëren. Wat is dit toch voor een land dat een windmolen lelijk vindt, terwijl het een instrument is voor volkomen schone energie waarvoor we geen miljarden moeten betalen aan dictatoriale olielanden en al even dictatoriale olie- en elektriciteitsbedrijven.

Er is hier altijd met energie gesmost. De energie-industrie heeft het land prachtig georganiseerd naar zijn eigen behoeften. Verkoop van olie, gas en stroom. Geen warmtekrachtkoppeling, geen herbruikbare energie, geen duurzame energie, geen besparingsschema’s. Vijfendertig jaar na de oliecrisis heeft België er nog niets van begrepen. En ik bedoel niet alleen het beleid, ik bedoel de meerderheid van ons allemaal. We blijven maar smossen.

Grote auto’s, grote huizen, grote inkomens. We kunnen het ons betalen. Een paar sectoren janken nu onder de hoge prijzen.
Compassie met het vrachtverkeer? Neen, er zijn te veel vrachtwagens, 35 jaar lang zijn het spoor en de binnenvaart afgebouwd ten voordele van just in time. Vrachtwagens op autowegen zijn nu de pakhuizen geworden voor auto-onderdelen die van Spanje naar hier moeten komen in naam van de efficiëntie. Niks in naam van energiebesparing.

Dit land zou miljarden kunnen besparen in zijn handelsbalans en tonnen welvaart creëren, mocht het zich op energie-alternatieven storten. De enigen voor wie compassie, ook in geld, mag worden opgebracht, zijn de talloze armen, die de enigen zijn die de energiefactuur echt aan den lijven ondervinden. En zij wonen vaak in huizen met enkelglas en zonder isolatie, vaak zelfs met elektrische verwarming. Waarom? Omdat de huurwetgeving en de huurfiscaliteit zo is georganiseerd dat een huiseigenaar niet gestimuleerd wordt om zijn woningen energie-efficiënt te maken. Die bewoners mogen compensatie krijgen. De rest moet zijn gedrag aanpassen en zijn protesten intrekken. En zeker ophouden met onze overheden te bestoken. Tenzij om energiebesparingen af te dwingen.

U hebt het intussen begrepen: ik heb helemaal geen sympathie met blokkades van vrachtwagenchauffeurs en boeren. Leve de hoge energieprijzen! Bron: R. Varings, deskundige en sociogoog, voor 6 Minutes Business

Denk dat de heer Varings helemaal gelijk heeft en dat dit verhaal in grote lijnen ook van toepassing is op Nederland en nog een groot aantal andere landen in Europa en de rest van de wereld. Wat te denken van landen die de brandstofprijzen wel subsidiëren en waar een litertje benzine nog steeds heel erg goedkoop is. Daar is niemand aan het besparen op het brandstofverbruik. Bovendien is een hoge brandstofprijs ook nog eens heel erg prettig voor de schatkist.

2 Reacties

  1. Harthoorn zegt:

    18 juni 2008 om 09:11 | Permalink

    Ik denk dat de heer Varings helemaal gelijk heeft !!!!

  2. Moby Dik zegt:

    19 juni 2008 om 15:06 | Permalink

    Dankuwel, eindelijk iemand die verwoord wat ik al een tijdje probeer duidelijk te maken…

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (683)
  • Agenda (3.260)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (854)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (522)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.377)
  • Educatie (349)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.586)
  • Europa (29)
  • Evenementen (201)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (314)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (326)
  • Iets anders (390)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (140)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.704)
  • Licht (392)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (770)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (231)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.560)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • 3.000 Elektrtsche Bussen Voor VinBus In Vijf Grote Steden In Vietnam by VinFast
  • Drie Elektrische Auto’s Uit Vietnam: VF31, VF32 en VF33 SUV’s by VinFast
  • Extra Geld Voor Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) Voor Gemeenten
  • Minister Van Nieuwe Economie: Michel Scholte, Directeur True Price Institute
  • De Drentse Energie Driedaagse In Regio Drenthe by De Regionale Energiestrategie (RES)
  • Burgemeester Aboutaleb Van Rotterdam Presenteert 1000 Cities Adapt Now Plan Tijdens CAS2021
  • The Pravaig Extinction MK1: Luxury Electric Sedan From India by Pravaig Dynamics
  • Shopping Awards 2021 Voor (Web)Winkelbedrijven: De Duurzaamheid Award 2021
  • Vier Slimme Laadpleinen Voor Elektrische Auto’s Geopend In Rotterdam
  • EU Produceerde In 2020 Meer Duurzame Stroom Dan Stroom Uit Fossiele Bronnen by Ember
  • Food Center Amsterdam: Transformatie Tot Nieuw, Duurzaam Foodcenter Amsterdam by RHDHV
  • Leitwolf H2: Waterstof Sneeuwruimer Voor Wereldbeker Alpineskiën Gran-Risa Piste by Prinoth
  • ZEUS: Zero Emission Ultimat Hybride Ship Met Brandstofcel En Dieselgeneratoren by Fincantieri
  • De WRZV Hallen Van Zaalvoetbalvereniging WRZV In Zwolle: Energieneutraal, Duurzaam, Circulair
  • Energieneutrale Nieuwbouw Wilhelminaschool En kinderopvang Kind & Co In Woerden by Arcom
  • Effect Van COVID-19 Op De Wereldwijde Aandelenmarkt
  • Webinar Circulaire Elektronica by TU Delft & Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Nobelprijswinnaars Roepen Op Tot Aanpak Klimaatcrisis by Climate Adaption Summit CAS2021
  • Startgids Laden Van Elektrische Auto’s Voor Bedrijven by Nationale Agenda Laadinfrastructuur
  • Slim Laadplein Met 108 Laadstations Geopend In Houthavens Amsterdamby BlueMarble Charging
  • Links

    Milieunet op..