Anders Bekeken

Leve de hoge olieprijzen !

Geschreven op 18-6-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

fuell-wallet.JPGMet protesteren gaan de olieprijzen heus niet niet naar beneden. Wegblokkades gaan niet helpen en langzaam aan acties op de snelwegen zullen ook geen resultaat hebben. De regering mag geen compensatie geven. Niet aan vervoer, boeren of economie. Energie moet duurder worden. En wij moeten ons eindelijk aanpassen.

Het autoverkeer neemt nog steeds toe. Het vrachtverkeer op de weg neemt ook toe. Vliegen doen we ook steeds vaker. Conclusie: de energie kost nog niet genoeg om die toename te stoppen. We hebben ons nog altijd niet aangepast, we schijnen nog altijd te geloven dat de energieprijzen wel terug zullen zakken.

Wel, vergeet het. Het zal niet gebeuren. En het zou vanuit bepaalde oogpunten ook niet meer mogen gebeuren. We gaan veel te kwistig om met energie. Een gemiddeld Deens huishouden verbruikt maar de helft, de hélft!, aan energie voor verwarming en sanitair. Maar, zoals bekend, Denemarken heeft dan ook een mediterraan klimaat dat spontane besparingen toelaat.

In plaats van de regering onder druk te zetten om de energieprijzen te compenseren, zouden we ze beter onder druk zetten om ons gedrag te veranderen en meer te isoleren. En zouden we ze beter onder druk zetten om de energiebevoorrading te diversifiëren. Wat is dit toch voor een land dat een windmolen lelijk vindt, terwijl het een instrument is voor volkomen schone energie waarvoor we geen miljarden moeten betalen aan dictatoriale olielanden en al even dictatoriale olie- en elektriciteitsbedrijven.

Er is hier altijd met energie gesmost. De energie-industrie heeft het land prachtig georganiseerd naar zijn eigen behoeften. Verkoop van olie, gas en stroom. Geen warmtekrachtkoppeling, geen herbruikbare energie, geen duurzame energie, geen besparingsschema’s. Vijfendertig jaar na de oliecrisis heeft België er nog niets van begrepen. En ik bedoel niet alleen het beleid, ik bedoel de meerderheid van ons allemaal. We blijven maar smossen.

Grote auto’s, grote huizen, grote inkomens. We kunnen het ons betalen. Een paar sectoren janken nu onder de hoge prijzen.
Compassie met het vrachtverkeer? Neen, er zijn te veel vrachtwagens, 35 jaar lang zijn het spoor en de binnenvaart afgebouwd ten voordele van just in time. Vrachtwagens op autowegen zijn nu de pakhuizen geworden voor auto-onderdelen die van Spanje naar hier moeten komen in naam van de efficiëntie. Niks in naam van energiebesparing.

Dit land zou miljarden kunnen besparen in zijn handelsbalans en tonnen welvaart creëren, mocht het zich op energie-alternatieven storten. De enigen voor wie compassie, ook in geld, mag worden opgebracht, zijn de talloze armen, die de enigen zijn die de energiefactuur echt aan den lijven ondervinden. En zij wonen vaak in huizen met enkelglas en zonder isolatie, vaak zelfs met elektrische verwarming. Waarom? Omdat de huurwetgeving en de huurfiscaliteit zo is georganiseerd dat een huiseigenaar niet gestimuleerd wordt om zijn woningen energie-efficiënt te maken. Die bewoners mogen compensatie krijgen. De rest moet zijn gedrag aanpassen en zijn protesten intrekken. En zeker ophouden met onze overheden te bestoken. Tenzij om energiebesparingen af te dwingen.

U hebt het intussen begrepen: ik heb helemaal geen sympathie met blokkades van vrachtwagenchauffeurs en boeren. Leve de hoge energieprijzen! Bron: R. Varings, deskundige en sociogoog, voor 6 Minutes Business

Denk dat de heer Varings helemaal gelijk heeft en dat dit verhaal in grote lijnen ook van toepassing is op Nederland en nog een groot aantal andere landen in Europa en de rest van de wereld. Wat te denken van landen die de brandstofprijzen wel subsidiëren en waar een litertje benzine nog steeds heel erg goedkoop is. Daar is niemand aan het besparen op het brandstofverbruik. Bovendien is een hoge brandstofprijs ook nog eens heel erg prettig voor de schatkist.

2 Reacties

  1. Harthoorn zegt:

    18 juni 2008 om 09:11 | Permalink

    Ik denk dat de heer Varings helemaal gelijk heeft !!!!

  2. Moby Dik zegt:

    19 juni 2008 om 15:06 | Permalink

    Dankuwel, eindelijk iemand die verwoord wat ik al een tijdje probeer duidelijk te maken…

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Links

    Milieunet op..