De Elektrische Vrachttram in Amsterdam: De CityCargo
Geschreven op 23-3-2007 - Wolfram. Geplaatst in Energie en Besparing, Klimaat8 december 2008: Het ooit zo glorieus lijkende initiatief van de Amsterdamse vrachttram City Cargo lijkt definitief uit de rails te lopen.
Na eerdere berichten over financieringsproblemen wees de rechtbank te Amsterdam afgelopen vrijdag een verzoek tot schuldsanering af en is voorlopige surséance van betaling verleend.
De ambitieuze plannen om 42 vrachttrams en 600 e-cars in Amsterdam te laten rijden zijn inmiddels fors bijgesteld. “Wij willen nu gaan starten met enkele trams en een tiental E-Cars. Ook komt er voorlopig één crossdock in Osdorp. Daar moet spoor aangelegd worden. Ik verwacht dat wij eind 2009 kunnen starten”, aldus de woordvoerder.
23 maart 2007: In Amsterdam loopt op dit moment een interessante proef om de bevoorrading van winkeliers en bedrijven in de binnenstad van Amsterdam te gaan uitvoeren met trams en elektrische auto’s.
Het concept CityCargo wordt op dit moment uitgetest met 2 trams. Het concept CityCargo moet uiteindelijk resulteren in minder energie verbruik door een efficiëntere belading. In één vrachttram past de inhoud van 4 vrachtwagens van 7,5 ton. Dit geeft ook netto minder CO2-uitstoot, de oorzaak van het veelbesproken broeikaseffect. Bovendien wil City Cargo voor de elektriciteit die nodig is voor de vrachttrams en de E-cars een windmolen plaatsen. Zo is het hele project en daarmee een groot deel van de bevoorrading van de Amsterdamse binnenstad CO2-neutraal.
Tijdens de proef rijdt CityCargo met twee omgebouwde trams van het GVB van Osdorp naar het centrum van Amsterdam. De eerste twee weken zullen de trams zonder vracht rijden, om de verkeerssituatie op de route te testen. In de tweede periode gaan de trams ook daadwerkelijk vracht vervoeren. Bij een positief resultaat van de Pilot wordt aan CityCargo Amsterdam het recht verleend om gebruik te maken van het Amsterdamse tramnet voor de distributie van goederen.
Vanaf 2008 zullen dan ruim 50 speciale vrachttrams en ongeveer 400 E-cars de bevoorrading van winkels, supermarkten en horeca in de Amsterdamse binnenstad gaan verzorgen. Op termijn kan de vrachtram 2500 vrachtwagens per dag vervangen. Oh ja, elektrische vrachtboten lijkt mij ook wel iets voor Amsterdam.
De City Supplier: De Elektrische Vrachtboot voor Transport in Amsterdamse Grachten - Verhuizen in Amsterdam met Elektrische Verhuiswagens - De 100% Elektrische Cargohopper Stadsdistributie in Utrecht, Enschede en Amsterdam