Klimaatneutraal Schiphol Is Onzin
Geschreven op 20-4-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Greenwashing, KlimaatTja, dat lijkt mij een open deur, een waarheid als een koe. Ik had het even gemist, afgelopen week, maar de conclusie is er niet minder om: de stoppen zijn nu volledig doorgeslagen bij het Kabinet.
Al eerder heb ik mij verbaasd over het opnemen van klimaatneutraal doelstellingen in het akkoord met de gemeenten, maar dit slaat alles. Inderdaad onzin.
Hoe bestaat het toch dat onze regering zo ontzettend bezig is met uiterlijk vertoon, met klimaatneutrale producten, klimaatneutrale diensten en nu weer een klimaatneutraal Schiphol. Het klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het natuurlijk ook niet. Nu niet en voor zover we nu kunnen overzien, helaas de komende tientallen jaren ook niet. We weten niet eens waar klimaatneutraal eigenlijk voor staat.
Verbazingwekkend is ook de totaal doorgeslagen trend om doelstellingen te formuleren die we dan in 2020, 2040, 2050 zouden moeten behalen en wie weet komt er iemand binnenkort wel met een heel mooi doel voor 2200. Is toch ook een mooi jaartal. In de praktijk blijkt dat al die lange termijn doelstellingen niet echt goed werken of is er soms iemand van overtuigd dat we de Millennnium Doelen in 2015 echt gaan halen. Datzelfde kunnen we nu al vaststellen voor de Kyoto Doelstellingen. Die worden zeker niet gehaald in alle landen die het verdrag hebben ondertekend. Overigens schijnt het zo te zijn dat Nederland tot de landen gaat behoren die het gewoon wel halen. Met dank aan minister Maria van der Hoeven.
De belofte van het kabinet dat Schiphol klimaatneutraal zal worden is onzin, zegt de milieubeweging. ‘Schone en stille vliegtuigen bestaan niet.’ ‘Wensdenken zonder enige onderbouwing.’ Natuur en Milieu constateert dat het kabinet nog steeds mikt op forse groei van Schiphol en regionale luchthavens. Directeur Mirjam de Rijk over de vorige week gepresenteerde Luchtvaartnota: ‘De minister houdt krampachtig vast aan onrealistische groeicijfers. Bovendien mist deze luchtvaartnota een slimme en groene toekomststrategie.’ ‘Zelfs als voor de luchtvaartsector het strengste (prijs)beleid wordt ingezet, en als alle nog niet ontwikkelde maar wel wenselijke techniek op tijd beschikbaar komt, dan nog is het aandeel van de luchtvaart in de klimaatemissies te hoog om de opwarming van de aarde onder de 2 graden Celsius te houden. Het kabinet is dan met de luchtvaartnota niet voorbereid op deze toekomst.’
Milieudefensie wijst het beleid van de Luchtvaartnota even stellig af: ‘Er is geen enkel zicht op de “klimaatneutrale” en stille luchtvaart die het kabinet in het vooruitzicht stelt.’ Meta Meijer, campagneleider verkeer bij Milieudefensie: ‘Schone en stille vliegtuigen bestaan niet, zullen in 2020 niet bestaan en als ze in 2040 al bestaan zullen ze nog nauwelijks gebruikt worden. Beperken van de klimaatverandering gaat niet samen met groei van de luchtvaart, die nu al ruim 10% van onze nationale emissies voor haar rekening neemt. (…) Ons kabinet durft niet te kiezen voor schoner vervoer en is bang om een paar vluchten te verliezen aan vliegvelden net over de grens. Regionale overheden zitten straks opgescheept met noodlijdende vliegvelden waar bakken met geld bij moeten en de leefbaarheid in ons drukke land komt nog verder onder druk.’ Bron: Energieraad
Zie ook: Waddenzee klimaatneutraal ! en Gekker moet het niet worden !