Anders Bekeken

Is Klimaatneutraal Meer Dan Goede Sier ??

Geschreven op 26-2-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

hier-klimaatneutraal.jpgDe beantwoording van die vraag laat ik graag aan u over. Het verslag van de Bijeenkomst Klimaatneutrale Producten begint in elk geval met een stelling die ik niet kan onderschrijven.

Ben dan ook wel benieuwd op welk onderzoek dat is gebaseerd. Het verbaasd mij overigens niet dat bedrijven heel graag willen meeliften op de klimaat-hype en een klimaatneutraal product klinkt natuurlijk ook wel gaaf. 

Het betekent eigenlijk: ik doe het goed, dit is een goed product, dit product heeft geen negatieve invloed op het klimaat. Leest u zelf even verder voor het verslag. 

“Bedrijven bieden hun product graag als ‘klimaatneutraal’ aan. Om dat predicaat te verdienen zijn energiereductie en schone bedrijfsvoering nodig. Voor het begrip klimaatneutraal bestaat een simpele uitleg: zonder effect op het klimaat. Volgens experts slaat het woord, dat alleen in Nederland bestaat, de plank mis omdat het klimaat niet beheersbaar is. Broeikasgas-neutraal, dat zou gepaster zijn. Maar al is klimaatneutraal inhoudelijk dan geen adequate term, aanslaan doet hij.

Uit onderzoek blijkt dat zeker acht van de tien consumenten graag een klimaatneutraal product zouden aanschaffen. Twee derde van de potentiële kopers is ook bereid om daar – tot vijf procent – meer voor te betalen. Voor bedrijven is het daarom interessant om zich met de term te profileren. De Hier-campagne – waarin goede doelen en milieuorganisaties samenwerken – bedacht het keurmerk klimaatneutraal uit milieuoogpunt, om schone productiemethoden te bevorderen. Zij bepalen wie de term aan zich mag verbinden.

In de praktijk is dat lastig. Als een koffiefabrikant wil dat zijn koffie geheel klimaatneutraal in het kopje belandt, wat is dan milieuschade? Het water dat nodig is om de koffiebonen te kweken, het transport vanuit Zuid-Amerika, de elektriciteit die het koffiezetapparaat verbruikt? De grenzen zijn soms lastig te stellen.

„Ons uitgangspunt is dat de volledige keten wordt meegerekend”, zegt Ieke Benschop van Natuur en Milieu Utrecht (NMU). Als onderdeel van de Hier-campagne, organiseerde NMU vorige week een bedrijfsbijeenkomst, in samenwerking met de Kamer van Koophandel in Utrecht. Zeventig ondernemingen met groene plannen, waaronder de ANWB, Hewlett-Packard en BP, kregen uitleg over de introductie van een klimaatneutraal product.

„Om te beginnen moet de interne bedrijfsvoering in orde zijn”, zegt Benschop. „Een fabrikant moet energieverbruik reduceren, door zuinige bedrijfsvoering en duurzaam energiegebruik. Dan moet de rest van het ketenproces, distributie incluis, zo schoon mogelijk verlopen. Alleen dan heeft het label klimaatneutraal betekenis. Met bedrijven die alleen willen compenseren om goede sier te maken, zijn we snel uitgepraat.”

Om dat te waarborgen moeten bedrijven eerst een zogenaamde CO2-scan laten uitvoeren en een plan opstellen, waarin een heldere strategie vastligt om de uitstoot van broeikasgas door reductie en compensatie ‘op te heffen’. „Broeikasgas, en dus niet alleen kooldioxide”, zegt Benschop. „Agrarische bedrijven hebben vaak een lage CO2-uitstoot, maar wanneer je methaan meeweegt is het een ander verhaal.”

Op de realisatie van de plannen wordt jaarlijks globaal gecontroleerd, verder moeten bedrijven zelf toezicht houden. Een onvergeeflijk zwaktebod, vinden critici. De Hier-campagne ontnam tot dusver twee bedrijven het predicaat klimaatneutraal.

Pas als alles is gedaan om energiezuinig te werken en de uitstoot van broeikasgas terug te dringen, mogen bedrijven aan compensatie denken. Dat kan door investering in groene fondsen, of door de aankoop in boomaanplant bij gespecialiseerde organisaties. Het behouden van bestaande bossen is een nieuwe methode, maar of dat voor reductie mag doorgaan is nog omstreden. Hetzelfde geldt voor boomaanplant die pas in de toekomst plaatsvindt.

Er is sowieso veel discussie over boomaanplant als reductiemaatregel. De kooldioxide die het geplante groen moet afvangen komt altijd weer vrij, als de boom sterft of gekapt wordt. Het een tijdelijke oplossing.

„Toch is boomaanplant belangrijk”, zegt Chris Bruines van Milieucentraal. „De aanplant van groen is motiverend. Een boom is een tastbaar stuk groen voor de consument.” Frits Strietman, directeur van het Klimaatbureau nuanceert die woorden. „Compensatie is een schijnoplossing. Het is als plassen tegen de wind in. Eventjes voelt het prettig aan, daarna zit je met de problemen.”

Duurzaamheid is de redding van Gulpener Bier
De familiebrouwerij Gulpener Bier, sinds 1825 gevestigd in het Limburgse Gulpen, biedt haar biersoorten aan als klimaatneutraal. „Dat is de reden dat we nog bestaan”, zegt John Groenen van het bedrijf. „Andere kleine brouwerijen zijn opgeslokt door grote merken. Omdat wij ons onderscheiden door een klimaatneutrale bedrijfsvoering blijven we overeind.”

Gulpener heeft zonnepanelen op de fabriek geplaatst die de meeste energie voor het brouwproces leveren. Ook de lichtbakken met reclametekst, die de producent aan kroegen levert, werken met een zonnepaneel. Een bioreactor zuivert het afvalwater. Voor de schade die Gulpener toch nog aan het milieu berokkent, laat het bedrijf jaarlijks 5 hectare groen aanplanten.

Maar een schone aanpak alleen is niet genoeg. Groenen: „Bier moet lekker zijn. Je kunt nóg zo groot op het flesje zetten dat de inhoud CO2-neutraal is, een smakeloos pilsje koopt niemand. We gebruiken alleen hoogkwalitatieve, biologisch geteelde gerst en hop van lokale boeren. Daardoor veroorzaken we nauwelijks uitstoot via transport, zoals concurrenten die grondstoffen importeren uit Tsjechië, Denemarken of Duitsland.”

„Mensen vragen wel eens: moeten jullie niet eens wat meer aan geld denken? Dat gaat samen, zeg ik dan. Het moment nadert dat de consument merken direct afrekent op milieuschade.”

Er zijn nu twintig producten onder de noemer klimaatneutraal verkrijgbaar. Een selectie.

Vloerbedekking: de tapijttegels van Heuga, Country Classic genaamd, zijn volledig van zuiver scheerwol gemaakt. Groene stroom en bosaanplant moeten neutraliteit garanderen.

Lantaarnpalen: Sapa Pole Products maakt lichtmasten van gerecycled aluminium. Een waterkrachtcentrale in IJsland maakt het bedrijf grotendeels onafhankelijk van olie en gas.

Rozen: De Bierkreek in IJzendijke teelt als enige Nederlandse kwekerij rozen op ecologische wijze.

Kop soep: De Kleinste Soepfabriek is een eenmanszaak van Michel Jansen, voormalig bioboer. Hij gebruikt vooral biologische streekproducten.

Plattelandsmuziek: de boerenrockband Normaal gebruikt groene stroom voor optredens en cd-opnames. De rest wordt gecompenseerd, onder andere door investering in een biomassacentrale in Vietnam”.

Bron: Trouw via Kenniscentrum Duurzaam Ondernemen

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    26 februari 2008 om 17:46 | Permalink

    Kwam nog een nieuwe aanbieder tegen van compensatieprojecten en die noemt zich zelfs CO2 Positief. Zal wel betekenen dat er CO2 bijkomt !

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.161)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.302)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.397)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.667)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (739)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (222)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.374)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Elektrische Scooters Worden Snel Populairder In Nederland by Bovag En RAI
  • De Elektrische YKS1 (spreek uit: iksie): Een Duurzaam, Sexy Eenpersoons Stadsauto Uit Nederland
  • Nieuwe Elektrolytische Zink Batterij Biedt Ongekende Mogelijkheden: Goedkoop, Veilig En Effectief
  • BiodiFestival Op De Holterberg, Sallandse Heuvelrug by Natuur Voor Elkaar Provincie Overijssel
  • Gemeenteraad Oegstgeest Wil Uiterlijk Vanaf 2021 Herbruikbare Eco-Glazen Bij Alle Evenementen
  • Groen! Groener! Groenst!: De Groenste Sportclub Van Overijssel by Provincie Overijssel
  • Nieuw Internationaal Logo Nederland: NL Met Een Gestyleerde Oranje Tulp Tussen de N en De L
  • Minder Kans Op Schade Met Elektrische Auto? Feit Of Fabel
  • Nieuwe Ondernemers Subsidie Voor Emissieloze Taxi’s En Bedrijfswagens In Amsterdam
  • Milieuvriendelijke Duurzame Biobased Rizo Drink Rietjes Gemaakt Van Rijst by ZotiYuri
  • Negen Grootste Afnemers Van Laagcalorisch Gas Gaan Uiterlijk In 2022 Van Laagcalorisch Gas Af
  • Meer Milieuwinst Met Recycling #Hoedan: Recyling Verbeteren In Nederland by CPB
  • BiWa: The Bike Washing Machine Encourages You to Conserve Energy And Get Fit
  • Duitse Subsidie Voor Elektrische Auto’s Omhoog: Op Weg Naar 10 Miljoen Elektrische Auto’s
  • Op Reis Met Vliegtuig, Trein, Auto Of Bus: Een Vergelijking Van De Infrastructuurkosten by KiM
  • Meeste Afval En Hergebruik Van Materialen In Bouwsector by CBS
  • Duurzame Groene StadsOase Spinozahof In Stationsbuurt Den Haag Voorzien Van Zonnepanelen
  • Gemeente Utrecht Kiest Voor 100% Groene Duurzame Energie by Greenchoice
  • HEMA Start Verkoop Milieuvriendelijke Biobased Speelgoedlijn by BiOBUDDi
  • Vlaamse Regering Wil Meer Windenergie En Zonne-energie Met Minder Subsidie
  • Links

    Milieunet op..