google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Succesvolle Vliegtaks Weer Afgeschaft Per 1 juli 2009 En Weer Ingevoerd Per 1 januari 2021

Geschreven op 17-7-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Klimaat, Vakantie, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

euro-biljetten.jpgUpdate 14 november 2020: Het kabinet heeft besloten de vliegtaks per 1 januari 2021 gewoon in te voeren, ondanks de malaise in de luchtvaart. Het eerder afgesproken tarief van 7 euro per vliegticket is bovendien verhoogd naar 7,45 euro.

Zie ook: Belasting op Luchtvaart: Nationale Vliegtaks Ingevoerd Per 1 Januari 2021 Reizigers Blijven Vliegen

25 maart 2009: Dat was te verwachten. Er vliegen steeds minder mensen en dat brengt minder geld in het laatje van minister Wouter Bos dan verwacht, dus is het tijd om weer afscheid te nemen van dit onzalige plan.

In het crisispakket danwel het anti-crisispakket is een heel klein onderdeeltje het afschaffen van de vliegtaks. Ben benieuwd wat dit nou  allemaal heeft gekost. Invoering, bekendmaking, publiciteit, bakzeil halen, weer afschaffen en dat weer bekend maken. De vliegtaks kan wat mij betreft de geschiedenisboeken in als een kortstondige belastingmaatregel als gevolg van oogkleppenpolitiek, die alleen maar geld heeft gekost en onterecht werd verkocht als een milieumaatregel.

Zie ook: Belasting op Luchtvaart: Nationale Vliegtaks Heeft Nauwelijks Effect – Reizigers Blijven Vliegen

17 juli 2008: Tja, wie had dat nou verwacht? Toen de vliegtaks vorig jaar werd aangekondigd als een milieumaatregel was Nederland in rep en roer. Dat sloeg nergens op, dus kwam het kabinet al snel met een wat herziene visie. Het was gewoon geld voor de schatkist.

Dat zal een forse tegenvaller worden voor onze minister van Financiën, Wouter Bos, want slechts enkele weken na de invoering van de vliegtaks is het effect al overduidelijk. De vliegtaks kost alleen de KLM al 1.000.000 reizigers (bron: FD) Tel daar nog wat andere maatschappijen bij die minder passagiers vervoeren vanaf Schiphol, plus de (charter)maatschappijen die helemaal niet meer vanaf Schiphol vliegen. Zeg eens 2 miljoen keer 11,25 euro (korte vlucht) of wie weet zelfs 2 miljoen keer 45 euro (lange vlucht) minder opbrengst aan

De conclusie is verrassend. Het oorspronkelijke doel van minder passagiers die vanaf Schiphol vertrekken blijkt in de praktijk wel een ongekend succes te zijn. Ongelofelijk hoeveel mensen er niet meer vliegen. Althans niet meer vanaf Schiphol, want u geloofd waarschijnlijk, net zo min als ik, dat al die mensen ineens vanuit milieuoogpunt niet meer op vakantie gaan met het vliegtuig. Denk dat de luchthavens in de ons omringende landen een sterke groei van het aantal passagiers meemaken en of dat nou weer een hele goede ontwikkeling is uit milieuoogpunt is zeer de vraag.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (683)
  • Agenda (3.260)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (854)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (522)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.377)
  • Educatie (349)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.586)
  • Europa (29)
  • Evenementen (201)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (314)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (326)
  • Iets anders (390)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (140)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.704)
  • Licht (392)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (770)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (231)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.560)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • 3.000 Elektrtsche Bussen Voor VinBus In Vijf Grote Steden In Vietnam by VinFast
  • Drie Elektrische Auto’s Uit Vietnam: VF31, VF32 en VF33 SUV’s by VinFast
  • Extra Geld Voor Regeling Reductie Energiegebruik Woningen (RREW) Voor Gemeenten
  • Minister Van Nieuwe Economie: Michel Scholte, Directeur True Price Institute
  • De Drentse Energie Driedaagse In Regio Drenthe by De Regionale Energiestrategie (RES)
  • Burgemeester Aboutaleb Van Rotterdam Presenteert 1000 Cities Adapt Now Plan Tijdens CAS2021
  • The Pravaig Extinction MK1: Luxury Electric Sedan From India by Pravaig Dynamics
  • Shopping Awards 2021 Voor (Web)Winkelbedrijven: De Duurzaamheid Award 2021
  • Vier Slimme Laadpleinen Voor Elektrische Auto’s Geopend In Rotterdam
  • EU Produceerde In 2020 Meer Duurzame Stroom Dan Stroom Uit Fossiele Bronnen by Ember
  • Food Center Amsterdam: Transformatie Tot Nieuw, Duurzaam Foodcenter Amsterdam by RHDHV
  • Leitwolf H2: Waterstof Sneeuwruimer Voor Wereldbeker Alpineskiën Gran-Risa Piste by Prinoth
  • ZEUS: Zero Emission Ultimat Hybride Ship Met Brandstofcel En Dieselgeneratoren by Fincantieri
  • De WRZV Hallen Van Zaalvoetbalvereniging WRZV In Zwolle: Energieneutraal, Duurzaam, Circulair
  • Energieneutrale Nieuwbouw Wilhelminaschool En kinderopvang Kind & Co In Woerden by Arcom
  • Effect Van COVID-19 Op De Wereldwijde Aandelenmarkt
  • Webinar Circulaire Elektronica by TU Delft & Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Nobelprijswinnaars Roepen Op Tot Aanpak Klimaatcrisis by Climate Adaption Summit CAS2021
  • Startgids Laden Van Elektrische Auto’s Voor Bedrijven by Nationale Agenda Laadinfrastructuur
  • Slim Laadplein Met 108 Laadstations Geopend In Houthavens Amsterdamby BlueMarble Charging
  • Links

    Milieunet op..