In De Reclame Is Alles Zo Mooi
Geschreven op 26-3-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Greenwashing, KlimaatOp Molblog kwam ik een mooi stuk tegen over de wijze waarop allerlei producten in een reclame worden getoond. Alles ziet er geweldig uit, nodigt u uit tot iets heel erg smakelijks. Het is tenslotte de bedoeling dat u dat product gaat kopen.
Persoonlijk heb ik niets met al dat soort reclames. Ik weet maar al te goed dat de gemiddelde reclamemaker alles in de overdrijvende trap aan u en mij presenteert. Een leugentje om bestwil, daar kom je helaas maar al te goed mee weg in Nederland. Kijk maar eens hoe makkelijk een product of dienst tegenwoordig van het etiket groen wordt voorzien, duurzaam is ook een mooie variant en klimaatneutraal is het echt helemaal. Greenwashing is in. Slechts een enkele keer grijgt de Reclame Code Commissie in, zoals bij Daihatsu.
Dat is ook het geval met levensmiddelen. Op deze site heeft men de reclameuiting even gefotografeerd en dat is ook gedaan met het product zoals het uit die hele fraaie verpakking kwam. De beelden zijn netjes naast elkaar gezet. Zie hier het resultaat, of te wel, hoe de reclame ons te pakken neemt. In het filmpje komen alle verschillen haarscherp in beeld.