Anders Bekeken

Het Nieuwe Nederlandse Weer: Wat was Normaal en Wat Wordt Normaal? by VWK

Geschreven op 7-1-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vereniging voor Weerkundigen en klimatologieHoe pakt 10 jaar klimaatverandering uit op ons weer en hoe zien de nieuwe Nederlandse seizoenen er nu eigenlijk precies uit? Nederland warmt 2x zo snel op als de rest van de wereld. Het wordt niet alleen warmer, maar ook zonniger én natter, met een toename van regen in de winter en stortbuien in de tweede helft van de zomer.

In de afgelopen 10 jaar werd in Nederland het ene na het andere weerrecord gebroken. Regelmatig konden de meteorologen melden dat ‘april een halve graad warmer was dan normaal’, of dat in augustus ‘lokaal 3 maal de maandgemiddelde neerslag was gevallen’. Elfstedentochten bleven uit en ook wereldwijd werden de warmste jaren ooit genoteerd, terwijl inmiddels een derde van het Noordpoolijs is verdwenen.

Op 1 januari 2011 worden de normalen van het Nederlandse weer aangepast aan de nieuwe situatie. Het actuele Nederlandse weer wordt dan niet langer vergeleken met de periode 1971 t/m 2000, maar met 1981 t/m 2010. Tijd om de balans op te maken dus – en te kijken hoe ook het Nederlandse klimaat verschoven is.

Nederland is in 10 jaar tijd flink warmer geworden: Analyse van duizenden metingen van temperatuur, neerslag, zon en wind laat zien dat het Nederlandse weer flink is veranderd. Verdeeld over dag en nacht en de verschillende seizoenen zijn alle gemiddelde temperaturen flink gestegen – gemiddeld ongeveer 0,42 graden.

Nederland warmt ongeveer twee keer zo snel op als het mondiale gemiddelde. Het is in 10 jaar tijd gemiddeld 0,42 graden warmer geworden. De middagtemperaturen zijn 0,49 graden gestegen, de nachttemperaturen 0,33. Lente, zomer en herfst zijn bijna een halve graad warmer, de winter loopt wat achter. De lente is 0,54 graden warmer, de zomer 0,47, de herfst 0,42 en de winter 0,14 graden.

Noot VWK-redactie: De conclusie dat Nederland in 10 jaar tijd met 0,42 graden is opgewarmd, is feitelijk onjuist. Het gaat hier om het gebruik van de nieuwe normalen over 1981-2010. De oude normaal , die nog gebruikt wordt tot 1 januari, is berekend over 1971-2000. De gemiddelde temperatuur van de nieuwe normaal is enerzijds hoger omdat de jaren 2001 t/m 2010 zijn meegenomen, anderzijds omdat de jaren 1971 t/m 1980 niet meer meegenomen worden. Feitelijk is Nederland zo’n 0,42 graden opgewarmd tussen 1986 en 1996, het verschil in gemiddelde temperatuur tussen het 30-jarig gecentreerde gemiddelde rond het centrumjaar van de oude normaalperiode (1971-2000) en de nieuwe normaalperiode (1981-2010). De daadwerkelijke opwarming over de afgelopen 10 jaar, kan pas vastgesteld worden in het begin van 2026, door het 30-jarig gecentreerd gemiddelde te vergelijken tussen 1985-2015 en 1995-2025.

In de periode 1981-2010 is het aantal zonuren in alle seizoenen gestegen – het sterkst in de lente en de eerste helft van de zomer. Dit is waarschijnlijk niet een effect van de mondiale opwarming, maar van een lokaal klimaateffect door verminderde industriële (roet)vervuiling sinds de jaren ’70 – in Nederland en de ons omringende landen. De lage atmosfeer bevat hierdoor minder aerosolen die als condensatiekernen kunnen dienen voor de in de lucht aanwezige waterdamp. Met name mist en laaghangende stratusbewolking komen hierdoor minder voor, zodat de intensiteit van de zonnestraling op het grondoppervlak is toegenomen. Bron: VWK

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Links

    Milieunet op..