Greenwashing: De Consument Pikt Het Niet !
Geschreven op 21-2-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Greenwashing, KlimaatSteeds meer bedrijven hebben het licht gezien. Ik zie het al voor me. In directiekamers en op marketing afdelingen is er weer eens een bespreking en iemand oppert het briljante plan om toch ook even aan te haken bij de klimaathype. Groen is in, de consument wil groen, dus krijgt de consument ook groen.
Nooit eerder werden er zoveel producten, diensten en activiteit van een groen tintje voorzien. Duurzaam is ook zo’n mooi woord. Dus een duurzaam, groen product is natuurlijk nog mooier. Maar oppert iemand: moeten we anno 2008 niet Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Tuurlijk dus dat moeten we ook even regelen. Wie zullen we eens gaan ondersteunen?
Gelukkig is er ook iemand naar een informatiebijeenkomst geweest over klimaatneutrale producten. Dat is het helemaal roept hij, er gaan duizenden klimaatneutrale producten komen, er komen allemaal mediacampagnes en acties om klimaatneutraal eens even goed tussen de oren te zetten van Nederlanders. Dus dan zal je toch wel gek wezen als je daar als bedrijf niet even fors op inhaakt. Dus even husselen en het echt duurzame, groene, klimaatneutrale product is een feit en natuurlijk is het bedrijf helemaal Maatschappelijk Verantwoord aan het Ondernemen. Nog mooier is het natuurlijk als je partner wordt van een zo onafhankelijk mogelijke organisatie. Voorbeeld: BCC, u kent ze wel van de groene stekker, partner van MilieuCentraal.
De volgende stap is om het groene product bekend te maken. Adverteren, websites, media aandacht. Geweldig toch? Jammer, want dan komt de Reclame Code Commissie in actie en wijst de producent even haarfijn op het simpele feit dat wat je roept ook wel waar moet zijn natuurlijk en dat is toch wat lastig met zo’n klimaatneutraal of groen product. Bovendien blijkt in de praktijk dat de consument toch wat slimmer is dan iedereen verwacht. Bronnen: BBC News, Klimaatnieuws en Greenwashing