Anders Bekeken

Energiedoelstellingen Nederland worden niet gehaald

Geschreven op 18-11-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Energie en Besparing, Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

vraagteken.jpgAi, dat is een pijnlijke conclusie, die vast niet wordt gedeeld door minister Jacqueline Cramer van VROM. Die liet onlangs nog weten dat het Nederlandse klimaatbeleid volledig op schema ligt. Nou kan het natuurlijk zijn dat de ene conclusie gaat over de energiedoelstellingen en de andere conclusie over het totale klimaatbeleid, maar voor mijn gevoel wringt het behoorlijk.

Nederland gaat haar doelstelling voor 20% duurzame energie in 2020 niet halen, zo lees ik bij Peakoil. Dat gaven verschillende deskundigen van ondermeer Energie Onderzoeks Centrum Nederland (ECN) en het regieorgaan energietransitie gisteren aan in Nova. We zitten nu pas op 3% en volgens berekeningen van ECN zullen we in 2020 bij het huidige beleid pas op 7% zitten. Bron: Peakoil

En nu komt natuurlijk de hamvraag. Weet minister Jacqueline Cramer iets wat de deskundigen niet weten? Wordt er achter de schermen gewerkt aan een versnelde procedure, plus bijbehorende financiering, voor een mega-windmolenpark op zee? Geen idee, de tijd zal het leren, maar ik verwacht niet dat het al in de pijplijn zit.

Ik heb de uitzending van NOVA zelf niet gezien, maar ik lees nergens iets over nog die andere doelstelling in het Nederlandse klimaatbeleid. In 2020 moet er in Nederland dertig procent minder CO2 uitstoot zijn dan in 1990. Ook daar was een tijdje geleden al goed nieuws over. Dat wordt gehaald. Mooi toch?

We gaan dat vooral halen door in het buitenland dingen te doen. Dat is relatief goedkoop. Compenseren, Certificaten kopen en duurzame energie projecten in “ontwikkelingslanden” uitvoeren. Dat moet samen voldoende zijn om die 30 procent te halen. Doen we dan helemaal niets in Nederland?

Tuurlijk wel. Er zijn, sorry waren subsidieregelingen voor duurzame energie. Dat geld is even op, maar volgend jaar is weer een nieuw jaar, met nieuwe subsidiepotten. Ook dat geld zal niet toereikend zijn, dus blijft de vraag: Waar blijft het National Sustainability Fund ??? 

Ook op het gebied van de CO2-uitstoot vermindering doen we van alles. Er zijn al heel veel klimaatneutrale producten en er zijn, of moet ik nou zeggen, komen allerlei projecten waarmee Nederland massaal energie gaat besparen. Helaas heb ik nog steeds geen subsidieregeling gezien waarmee wij Nederlanders worden aangespoord om echt werk te maken van het verminderen van ons energieverbruik. Zie: Minister Jacqueline Cramer kondigt subsidieregeling energiebesparende maatregelen aan ! Wie weet horen we daar binnenkort meer van.

Daarnaast zijn er, zoals gebruikelijk in ons land, enkele convenanten gesloten, er is het Lenteakkoord  en het programma Meer met Minder is druk in de weer met pilotprojecten. Grootschalige projecten zijn in voorbereiding, zo heb ik begrepen. Samengevat blijft het vooralsnog de vraag wie er hier gelijhk heeft. Gaat minister Jacqueline Cramer de doelstellingen halen of niet? En hoe gaan we dat doen?

Het antwoord laat nog even op zich wachten. Minister Cramer heeft al bij haar aantreden laten weten dat een en ander tijd kost om in gang te zetten. De stap, stap, sprong filosofie. De stappen zijn volgens mij nu bijna allemaal gezet, dus het wordt tijd voor de sprong. Als die sprong ook een echt grote sprong voorwaarts is, weet je het maar nooit

Op 3 november 2008 gaf minister Jaqueline Cramer van VROM tijdens het Nota-overleg van de Vaste commissie VROM van de Tweede Kamer over de Voortgangsrapportage 2008 van het Werkprogramma “Schoon en Zuinig” de volgende antwoorden.

In april 2009 zal er een prestatie-monitoring gestart worden van de sectorakkoorden zodat de vooruitgang gemeten kan worden. (De te leveren prestaties zijn echter niet opgenomen in de sectorakkoorden). Ook zal in het voorjaar de voorbereiding gestart worden van de vaststelling van extra-instrumenten om de doelen van Schoon en Zuinig te halen.

Het tussenrapport van PBL/ECN is onaf en onvolledig want er wordt alleen rekening gehouden met op dit moment geregelde financiering. Voor de begrotingsbehandeling van VROM, die in de week van 18 november 2008 plaatsvindt, zal de Minister een kabinetsreactie toesturen over het tussenrapport van PBL/ECN.

De Minister zal het PBL vragen een analyse te maken van de gevolgen van de kredietcrisis voor Schoon en Zuinig. Een beperkte analyse in december 2008 en een meer uitgebreide analyse in maart 2009.

Op 25 november is er in de Vaste Commissie WWI een AO over energiebesparing in de gebouwde omgeving en daar kunnen vragen over die zaken worden gesteld. Wel komt er een schriftelijke reactie op de 7 initiatieven van de SP op dit punt. Er komt voor vrijdag een schriftelijke reactie op het voorstel om het eigen woningforfait te differentiëren naar de categorie van het energielabel. De Minister voelt er echter niet voor.

Cramer wijst een gevraagde verdere versnelling van de procedures van Wind op Zee af als onmogelijk. De Minister is in gesprek met De Vries van Defensie over de blokkade van 5 windparken i.v.m. vermeende verstoring van de defensieradar. Volgend jaar wordt over het resultaat gerapporteerd.

Er is nog geen sectorakkoord met de energie-intensieve industrieën omdat ze het ETS niet willen. In de EU is afgesproken dat in 2010 gestart zal worden met de uitfasering van gloeilampen.

Nu de eisen aan personenauto’s voor de CO2-uitstoot zijn verlaagd moet de Verkeer- en vervoersector daar zelf compensatie voor vinden.

In afwachting van de certificering van biobrandstoffen per 2012 wordt de bijmenging nu vastgesteld op 4 % en na 2012 kan dat weer naar 10%. Bron: ODE

Dat lijkt mij duidelijk. Windparken op zee blijft een groot probleem en versnelde procedures zitten er niet in. Zo’n initiatief als Club Zeekracht gaat dus op korte termijn echt niet werken. Verder is er nog heel veel werk te doen om die doelstellingen wel te halen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Links

    Milieunet op..