Anders Bekeken

De InnoVan Quicc: De Elektrische Bestelauto van de Toekomst by Duracar in Chinese Handen

Geschreven op 1-2-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Iets anders, Klimaat, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

innovan-van-duracar.JPGUpdate 15 april 2014: Nou, ik ben het spoor helemaal kwijt als het gaat om Duracar. Is het bedrijf nou in Chinese handen of is het toch de Belg Carl Pauwels die aan de touwtjes trekt.

Op het internet is in elk geval nergens nadere informatie te vinden over Duracar, of the Innovan zoals de elektriche bestelwagen eerst heette. ook over de Quicc is verder niets te vinden. Lijkt erop alsof dit mooie Nederlandse initiatief toch in stilte is beeindigd.

Challenger Duracar kan toch verder met de productie van zijn elektrische auto. Een Vlaamse investeerder komt alsnog over de brug. De Vlaamse investeerder Carl Pauwels kwam de afgelopen dagen alsnog zijn beloftes na, de rechter heeft het faillissement inmiddels opgeheven. Naar verluidt steekt Pauwels enkele miljoenen in het bedrijf. De in 2007 opgerichte onderneming ging al eens eerder failliet, toen nog onder de vlag van Econcern.

Later verloor de onderneming zijn carrosseriebouwer Karmann – de Duitsers waren bankroet. Na alle tegenslagen van de afgelopen jaren moet later dit jaar dan toch echt de eerste serie Duracars – de Quicc – van de band rollen. Dan is er opnieuw kapitaal nodig. Ceo Wim Steenbakkers zegt al in gesprek te zijn met nieuwe investeerders.

De productiedoelstellingen in het eerste jaar zijn laag, 300 stuks. Dat moet groeien naar zo’n vijftien- à achttienduizend Quiccs.

19 januari 2011: Het Nederlandse bedrijf Duracar is in Chinese handen overgegaan. De producent van elektrische bestelwagens was als onderdeel van Econcern onderuit gegaan. De InnoVan, ooit verkozen tot Auto van de Toekomst, zal nog dit voorjaar in China in productie worden genomen.

Het is de bedoeling dat de productie volgend jaar oploopt naar 50.000 stuks. Ze hebben kennisgemaakt, een proefritje gemaakt en ze waren meteen enthousiast. De ruzies rond Duracar leidden tot vertraging bij de overname, maar naar nu blijkt was er afgelopen zomer al een deal. De Chinezen hebben  7 miljoen euro gestopt in het productierijp maken van de wagen.

10 maart 2010: Mooi nieuws. Het faillisement is gisteren opgeheven. De Vlaming Carl Pauwels is met een berg geld te hulp geschoten. Met ruim 2 miljoen in kas na het voldoen van de openstaande rekeningen bij de curator, kan Duracar nu weer aan de slag om de massaproductie van de InnoVan te gaan realiseren.

11 februari 2010: Alweer opvallend, maar dit keer slecht nieuws. Duracar, een van de lievelingen van groen Nederland, is gisteren failliet verklaard. De Limburgse onderneming zou een elektrische bestelwagen produceren, maar is gestruikeld over financieringsperikelen.

1 februari 2008: Opvallend en goed nieuws uit Nederland. Je verwacht het niet direct, maar het Heerlense bedrijf Duracar hoopt in 2009 de ‘bestelauto van de toekomst’ op de markt te brengen. De carrosserie van de Duracar InnoVan bestaat uit gerecycled plastic. De besteluto met een laadvermogen van 600 kg rijdt helemaal elektrisch en is bedoeld voor postbodes, pizzabezorgers en andere stadsdistributie.

Met volgeladen accu’s, uiteraard met groene stroom, kan ongeveer 150 kilometer worden gereden. Voldoende voor twee dagen, uitgaande van het feit dat de gemiddelde bestelauto ongeveer 70 kilometer per dag rijdt. De topsnelheid bedraagt 120 km/h, ruim voldoende voor stadsverkeer.
Problemen zijn er ook: de auto is te snel en te stil… “Al het koppel is meteen vanaf nul toeren beschikbaar. We willen voorkomen dat bezorgers gaan concurreren met Porsches. Anders staan straks de pizza’s rechtop tegen de achterruit. We overwegen de acceleratie te begrenzen”.

Een ander probleem is de geluidsproductie. Die is er namelijk niet, en dat kan gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers. Ook daar broedt Duracar op een oplossing: “Misschien kleine speakers aan de buitenkant die een muziekje laten horen”.

De InnoVan gaat zo’n 20.000 euro per stuk gaan kosten. Duur? “Valt wel mee, 10.000 km rijden kost niet meer dan 100 euro aan elektriciteit. Zo is de hoge aanschafprijs snel terugverdiend, denkt een zorgcentrum in Heerlen. Dat heeft namelijk al 30 InnoVans besteld. Vanaf eind volgend jaar gaan ze er maaltijden mee bezorgen. Bron: Auto & Motor TECHNIEK

De InnoVan lijkt mij ook echt iets voor TNT, die zijn toch al heel goed bezig met Planet Me en het past goed bij hun Driving Clean Strategy.

Zie ook: De 100% Elektrische Carice MK1: Made in Holland by Carice – C,MM,N – de Auto van de Toekomst ! – InMotion Onthult Elektrische Race-Auto KP&T IM/e: Meedoen aan Le Mans 2018 – De Elektrische Auto uit Nederland: De Qbee van ECE – The Burton Full Electric Sportscar made in Holland by Iwan Göbel – Stella Lux: The First Energy Positive Family Car With The Solar Navigator

Één Reactie

  1. Wim Reinders zegt:

    2 februari 2011 om 13:43 | Permalink

    Fantastisch dat de elektrische bestelauto InnoVan nu toch geproduceerd gaat worden. Maar komen ze dan wel op de Nederlandse markt, wanneer ze in China worden gemaakt?

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (578)
  • Agenda (3.017)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (59)
  • Bouwen-Klussen (752)
  • Communicatie (372)
  • Cradle to Cradle – Circulair (460)
  • Design (231)
  • Dieren (173)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.206)
  • Educatie (341)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.107)
  • Europa (29)
  • Evenementen (135)
  • Geluid (25)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (118)
  • Green Deal (18)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (308)
  • Iets anders (361)
  • Int. Samenwerking (190)
  • Investeren (133)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.621)
  • Licht (371)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (167)
  • Milieu (743)
  • MVO (107)
  • Natuur (697)
  • Nederland (19)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (120)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (212)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.114)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (293)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Final Countdown: Multinationals Blijven Regenwouden Vernietigen Voor Palmolie by Greenpeace
  • De Elektrische Renault EZ-PRO: A Solution For Tomorrow’s Urban Delivery by Renault Pro+
  • Dutch Agri Food Week 2018 #DAFW: Wat Eten We Nu En In 2050?
  • Negen Offshore Windparken Voor De Belgische Kust In 2020 Goed Voor 2,2 Gigawatt
  • Van Reenen Transport In Barneveld Plaatst 1.50 Zonnepanelen op Het Dak by Beter Duurzaam
  • Symposium Duizend Duurzame Daden: De Gemeentelijke Duurzaamheidsindex (GDI) 2018
  • BouwCirculair Congres: Beweging In Ketens En Samenwerken
  • De Duurzame Betoncentrale In Almere: Groen Beton by Theo Pouw Groep
  • Prinsjesdag 2018: De Troonrede 2018 en de Miljoenennota 2019
  • Online Course Waste Management and Critical Raw Materials by TU Delft
  • Grote Zorgverzekeraars CZ, Menzis en VGZ Beleggen Niet Duurzaam by Eerlijke Verzekeringswijzer
  • SBIR-Traject Energietransitie Vaarwegen: Competitie Energietransitie Vaarwegen In Zuid-Holland
  • NZKG Jaarcongres: Energietransitie Welke Kansen Kunnen Wij Benutten?
  • Circular Economy Research Symposium by Centre for Sustainability
  • Voorbij De Groene Horizon by VPRO Tegenlicht
  • Mobility-as-a-Service (MaaS): Toegevoegde Waarde – Gedragsverandering Onzeker by KiM
  • Future Grid Labs: Join the Frontier of the Energy Transition by SolarPlaza
  • Kenya’s Plastic Dhow: Traditional Fishing Boat Of Recycled Plastic – Plastic A Second Life
  • Seeing The Light: India’s Path To Energy Efficiency
  • MOOI-Festival in Antwerpen: Duurzame en Innovatieve Mode Van Morgen
  • Links

    Milieunet op..