google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Code Groen: Nederlander Maakt Zich Meer Zorgen Om Klimaat Sinds Corona by Essity

Geschreven op 30-11-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Klimaat Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Afval scheiden, fietsen en minder vlees eten: veel Nederlanders zijn sinds corona een stuk milieubewuster gaan leven. Althans, die intentie hebben ze.

Dat blijkt uit het recent gepubliceerde onderzoeksrapport ‘Code Groen’ van wereldwijd hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity. Het rapport laat zien in hoeverre de coronapandemie invloed heeft op het gedrag en de perceptie ten opzichte van het milieu.

Bijna de helft van de Nederlanders (44%) geeft aan zich sinds de pandemie meer zorgen te maken om het milieu. Toch gloort er optimisme: net zo veel mensen (46%) geloven namelijk dat ze met hun individuele gedrag invloed kunnen uitoefenen op klimaatverandering.

Voor Essity’s Code Groen survey werd meer dan 10.000 respondenten in 10 verschillende landen gevraagd naar hun hun gedrag en perceptie rondom klimaatverandering sinds corona. De nadruk in het rapport ligt op wat mensen zelf doen om milieubewuster te leven.

Van de Nederlandse respondenten geeft 37 procent aan zich tijdens corona meer bewust te zijn geworden van het menselijke aandeel in klimaatverandering. Als gevolg hiervan is een groot deel van hen (75%) meer tijd gaan besteden aan zaken die een positieve impact hebben op het milieu. Voor 43 procent is dit zelfs 1 uur of meer per week extra. Nederlanders zeggen bijvoorbeeld meer te zijn gaan lopen of fietsen (56%), meer afval te zijn gaan recyclen (48%) en minder vlees te zijn gaan eten (44%). Aan de andere kant geeft een kwart (25%) van de Nederlandse respondenten ook aan dat de lockdown het hen soms ook moeilijk maakte duurzamer te leven, bijvoorbeeld omdat zij producten moesten laten thuisbezorgen in plaats van naar de winkel te kunnen.

“Ondanks alles wat er speelt in de wereld en de grote onzekerheden die daar voor veel mensen bij komen kijken, is het mooi en hoopvol om te zien hoe de consument zich juist nu blijft inzetten voor duurzaamheid. Deze inzichten gebruiken wij als bedrijf om te kunnen begrijpen hoe wij consumenten kunnen helpen milieubewuster te handelen. Ook na de coronapandemie.” Aldus Gertie Eikenaar, Communications Director Essity Benelux.

Respondenten wereldwijd geven aan bereid te zijn 12 procent meer te betalen voor hun dagelijkse boodschappen, als ze daardoor meer milieuvriendelijke producten kunnen kopen. Ditzelfde geldt voor hygiëneproducten (12%), reizen (11%) en kleding (10%). En hoewel bekend om hun zuinigheid, zijn ook Nederlanders bereid in de buidel te tasten voor een beter milieu. Waar zij nu jaarlijks gemiddeld 5.135 euro uitgeven aan boodschappen, zijn zij bereid om 11 procent meer uit te geven aan milieuvriendelijke alternatieven. Dit komt neer op zo’n 565 euro extra per jaar, of bijna 11 euro per week.

Al met al blijkt dat één op de drie Nederlanders milieuvriendelijker is gaan leven sinds de coronapandemie en dat bijna iedereen uit deze groep (92%) van plan is die duurzame levensstijl ook vast te houden. Deze cijfers worden ook ondersteund door een vergelijkbaar onderzoek dat de NOS onlangs liet uitvoeren. Toch ligt hier een uitdaging: in recente berichtgeving in de media wordt steeds duidelijker dat goede voornemens op de tocht komen te staan en dat ons consumptiepatroon langzaam weer de oude wordt. Zo schreef het NRC onlangs een artikel waaruit bleek dat de klimaatwinst die de coronacrisis met zich meebracht, in Nederland alweer grotendeels ongedaan is gemaakt. Kortom: we willen wel, maar doen we het ook?

“Het is heel positief dat steeds meer mensen de motivatie hebben om hun gedrag te verduurzamen. Dat het nog niet iedereen lukt dat ook consequent te doen, is begrijpelijk. De motivatie voor zo’n verandering komt in golven. Daarnaast hebben wij mensen regelmatig conflicterende motivaties. Je wilt minder vlees kopen, maar óók het gemak van recepten die je goed kent. Soms wint het een, soms het ander,” zegt Tim Versnel, Senior Behavioural Design Lead & Trainer bij SUE Behavioural Design.

“Om te veranderen is het van belang je momenten van piekmotivatie goed te benutten. Heb je net een docu gezien waardoor je voelt: het moet anders? Zoek dan bijvoorbeeld een paar duurzame recepten op en sla ze op in je telefoon. Zo maak je het je toekomstige zelf, -die gehaast in de supermarkt staat-, gemakkelijk genoeg om toch de duurzame keus te maken.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (706)
  • Agenda (3.418)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (931)
  • Communicatie (380)
  • Cradle to Cradle – Circulair (541)
  • Design (245)
  • Dieren (181)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.475)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.768)
  • Europa (29)
  • Evenementen (205)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (322)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (336)
  • Iets anders (430)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.743)
  • Licht (399)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (762)
  • MVO (114)
  • Natuur (810)
  • Nederland (43)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (243)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.796)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (314)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Europese Unie Haalt Doelstelling Van 20% Groene Stroom Voor 2020 Ruim Gehaald
  • Boost je Buurt Challenge 2022 Voor Impact Ondernemers In Amsterdam
  • 2022: Het Jaar Van De Tijger by WNF
  • Zeeuwind Innovatie Challenge 2022: Iedereen Kan Meedoen Aan Energietransitie by Zeeuwind En Dockwize
  • Animatie Slimmer Laden: Vervolg Leven Van De Wind, Rijden Op De Zon! by ElaadNL
  • Bakhuis-Woltersprijs In Utrecht: Winnaars Krijgen Beeldje Proud to Be by Pinky Messchaert
  • Havendebat Amsterdam: Elektriciteitscongestie, Duurzame Circulaire Haven En Duurzame Energie
  • Zesbladige Verticale Freya Windturbine Voor Thuisgebruik by Icewind
  • Uitgaven Overheden Aan Verkeer En Vervoer Gedaald 2008-2019 by KiM
  • MarramWind and CampionWind Floating Wind Farms In Scotland: 5 GW Wind Power by Shell and ScottishPower
  • Herbestemming De Koepel Haarlem: Koepelgevangenis Wordt Duurzaam Utiliteitsgebouw
  • Warmste Acht Jaar Sinds 1880: 2021 45e Jaar Op Rij Met Hogere Temperaturen by NASA En NOAA
  • Zonnegevel Kunst Project Op Demseyflat In Sittard by ZigZagSolar
  • De Elektrische Solar City Train: Zero-Emission Stadsdistributie Binnensteden by Trens Solar Trains
  • How Holland Became The Most Efficient In the Agricultural Field by Innovative Techs
  • Nederland Koploper In Europa: Meeste Zonnepanelen Per Inwoner Geïnstalleerd
  • Het Paradijs Op Aarde Begint In Nederland Met De Energietransitie by Ruud Koornstra
  • Documentaire Het Zinkende Land: De Dalende Veenbodem In West- En Noord-Nederland
  • Winnovatie Challenge De Emissieloze Kas: Lekkages Via De Bodem Vanuit Kassen Voorkomen
  • Milieudefensie Wil Dat 30 Grote Vervuilende Bedrijven Met Een Concreet Klimaatplan Komen
  • Links

    Milieunet op..