C40 World Ports Climate Conference: Rotterdam Genomineerd Voor C40 Cities Award
Geschreven op 9-6-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Klimaat, Lucht20 september 2017: Rotterdam heeft met het ambitieuze plan om in 2030 1 km2 multifunctioneel dak in de Binnenstad aan te leggen een nominatie voor de internationale award van C40 cities in de wacht gesleept. C40 is een internationaal netwerk van grote steden dat zich inzet tegen de gevolgen van klimaatverandering.
Het internationale burgemeestersnetwerk C40 cities heeft op 18 september 2017 de 25 genomineerde projecten voor de C40 Cities Bloomberg Philanthropies Awards 2017 bekend gemaakt. Het Rotterdamse project ‘The Rotterdam Roofscape’ is genomineerd in de categorie Cities4Tomorrow. Rotterdam neemt het in deze categorie tegen vier andere wereldsteden op: Washington DC (VS), San Francisco (VS), Wuhan (China) en Hong Kong (China).
Er zijn vijf categorieën die onderscheid aanbrengen in de verschillende thema’s. De genomineerde projecten representeren de meest innovatieve ambities van burgermeesters wereldwijd om de effecten van klimaatverandering tegen te gaan. De C40 heeft in totaal 174 inzendingen ontvangen uit 92 steden.
De gemeente Rotterdam is al jaren een voorloper op vlak van groene daken. Op dit moment ligt er zeker 250.000 m2 groene daken in Rotterdam en Rotterdammers gaan massaal ‘het dak op’. Doordat er tijdens de Wederopbouw veel gebouwen met platte daken zijn gebouwd, ligt er totaal 14,5 km2 dak dat nog onbenut is. Daken kunnen op veel verschillende manieren worden gebruikt, waardoor kansen voor ondernemers ontstaan, de leefbaarheid voor bewoners wordt vergroot en de veerkracht van de stad zich ontwikkelt. ‘Groene daken’ zorgen voor groene leefomgeving voor bewoners en kansen voor natuur in de stad. ‘Blauwe daken’ bergen water en zorgen voor vertraagde afvoer, waardoor er minder wateroverlast ontstaat bij hevige regenval. ‘Gele daken’ wekken duurzame energie op en ‘rode daken’ herbergen allerlei sociale functies op plekken met ruimtegebrek, zoals terras of bar op het dak.
De ambitie is in 2030 1.000.000m2 multifunctioneel dak in de Binnenstad te realiseren. De meeste daken zijn niet van de gemeente, maar van bewoners, bedrijven en corporaties. Het programma omvat dan ook een aanpak met meer dan 40 acties verdeeld over zeven pijlers, zoals informeren, inspireren met voorbeelden, stimuleren, beleid afstemmen. Wanneer daken onderling verbonden kunnen worden, of ontsluiting mogelijk is via de straat, ontstaat er zelfs een tweede niveau in de stad; een nieuwe stadslaag voor Rotterdam.
4 december 2015: Mooi hoor. Rotterdam wint C40 Cities Award. De stad mocht een prijs in ontvangst nemen voor haar inzet voor klimaatadaptatie, het omgaan van de stad met de gevolgen van klimaatverandering. De Rotterdamse Adaptatiestrategie (RAS) won in de categorie Adaptation Planning & Assessment.
“Rotterdam wint in deze categorie vanwege betrokkenheid bij uitgebreid onderzoek en het lanceren van diverse no-regrets maatregelen [maatregelen die altijd positief effect opleveren]. De RAS is erop gericht een robuuste stad te ontwikkelen en te onderhouden, door adaptatiemaatregelen op te nemen in stedelijke ontwikkeling, vernieuwing en onderhoudsactiviteiten”, aldus de jury.
Voorbeelden van deze aanpak zijn het waterplein Benthemplein, het klimaatbestendig maken van het Zomerhofkwartier en gesprekken met bewoners op het Noordereiland over wateroverlast op de kade en in huis. Zie ook: Rotterdam gaat voor Rotterdam Climate Proof - Rotterdam De Duurzame Wereldhavenstad: De Meest Ambitieuze Stad ter Wereld
De C40, voluit C40 Cities Climate Leadership Group is een internationaal netwerk van megasteden die zich inzetten op het gebied van klimaatverandering. De voorzitter is Eduardo Paes, burgemeester van Rio de Janeiro. Voor de C40 Cities Awards 2015 ontving de organisatie 200 inzendingen van 94 steden.
In totaal werden prijzen toegekend in tien categorieën. Naast Rotterdam vielen ook de steden Boston, Johannesburg, Kaapstad, Nanjing, New York, Stockholm, Vancouver, Washington DC en Wuhan in de prijzen.
- Carbon Measurement & Planning - Vancouver - Greenest City Action Plan
- Adaptation Planning & Assessment - Rotterdam - Rotterdam Adaptation Strategy
- Building Energy Efficiency - New York - One City: Built to Last, and the Buildings Technical Working Group
- Green Energy - Washington, DC - District of Columbia Government Wind Power Purchase Agreement
- Finance & Economic Development - Johannesburg - Green Bond
- Solid Waste - Wuhan - Ecological Restoration Project of Jinkou Landfill
- Adaptation Implementation - Cape Town - Water Conservation and Demand Management Programme
- Smart Cities & Smart Community Engagement - Boston - Greenovate Boston
- Sustainable Communities - Stockholm - Stockholm Royal Seaport
- Transportation - Nanjing - Nanjing New Energy Vehicle Promotion
9 juni 2008: De groep van grootste wereldsteden, C40, besloot in 2006 de krachten te bundelen en het klimaatprobleem aan te pakken. Twee jaar later vindt op 9, 10 en 11 juli in Rotterdam de World Ports Climate Conference plaats. Inzet: de ondertekening van een verklaring om samen - steden, havens én businesspartners - de luchtkwaliteit te verbeteren en de CO2-uitstoot te verminderen.
De inzet is groots, dus moet de aanpak ook groots zijn. En daarom zullen er grote namen aanwezig zijn. Want het gaat hier niet om een vrijblijvende ondertekening van een ideetje. Het gaat om de toezegging - voor het oog van de wereld - om actief deel te nemen aan het initiatief om de luchtkwaliteit in de C40 wereldsteden te verbeteren en CO2-uitstoot te verminderen.
Zeeschepen en grote wereldhavens hebben een behoorlijk aandeel in de mondiale luchtvervuiling en CO2-uitstoot. Dus wanneer zij besluiten samen te werken en zich in te zetten voor en schonere lucht en minder CO2, kan er een essentiële stap gezet worden. Maar een goed initiatief moet niet uitsterven als een vis op het droge omdat er in andere sectoren geen actie wordt ondernomen.
Daarom wordt op de wereldhavenconferentie de aandacht gevestigd op verschillende terreinen, zoals reductie van uitstoot door zeeschepen, reductie van uitstoot bij terminal-werkzaamheden, innovatie van binnenlands transport, energie-efficiëntie enhet verbeteren van de luchtkwaliteit op atmosferisch niveau. Bron: RCI
Zie ook: Deltas in Times of Climate Change Conference: Openingspeech by Prince of Orange
Erik van Erne zegt:
9 juli 2008 om 12:47 | Permalink
Jammer, jammer, jammer maar de Chinezen zijn er niet bij, terwijl er toch een aantal hele grote havens in China zijn.
De reden: het gevaar voor zware naschokken van de aardbeving die maar liefst 69.000 doden tot gevolg had. Men wil graag in de buurt zijn als er weer wat gebeurd.
Begrijpelijk, maar toch jammer dat China er niet bij is.
Erik van Erne zegt:
12 juli 2008 om 14:07 | Permalink
Het resultaat is bekend en zoals het zo vaak gaat op dit soort goedbedoelde bijeenkomsten, het is een flinterdun resultaat.
Men gaat een Energielabel voor boten ontwikkelen en de meeste groene boten, zeg maar Energielabel A, krijgen korting in havens. Nou ja, in enkele havens dan. Rotterdam, Antwerpen, Bremen, Hamburg en Le Havre doen mee. Dat is het.