10 jaar Milieu Centraal – Word ik er warm of koud van ?
Geschreven op 29-2-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Biologisch, Energie en Besparing, KlimaatOp 5 maart viert Milieu Centraal haar 10 jarig bestaan. In die 10 jaar heeft Milieu Centraal baanbrekend werk verricht bij het informeren van miljoenen Nederlanders over alles wat met het milieu te maken heeft.
Tijdens de lustrumbijeenkomst wil Milieu Centraal een anwoord krijgen op de vraag of Nederlanders nu echt warm lopen voor energiebesparing, of laat het ze koud?
In de afgelopen tien jaar hebben veel consumenten Milieu Centraal gevonden met hun vragen over energie en milieu. Maar wat brengt consumenten in beweging? Vijf Nederlandse organisaties binden op woensdagmiddag de strijd aan met hun groene campagnes. Zij willen allemaal een gedragsverandering bij de consument teweegbrengen.
Een vakjury, bestaande uit Henkjan Smits (talentscout), Hilde Roothart (trendwatcher) en Cees van Woerkum (hoogleraar communicatiestrategieën), stelt kritische vragen. Een representatief panel van 100 consumenten bepaalt via stemkastjes of ze warm worden van de campagne, of dat de informatie hen koud laat. De uitslag van de publieksstemming bepaalt de winnaar.
Campagnes die meedingen naar de prijs zijn: De Groene Stekker – BCC, Klimaatcampagne – HIER, Een kip of varken kan niet kiezen, jij wel! – Voedingscentrum, Klimaathypotheek – Rabobank en Het Nieuwe Rijden – SenterNovem. Minister Jacqueline Cramer van VROM houdt tijdens de wedstrijd een toespraak. Cees van Grimbergen presenteert de competitie en Ed Nijpels, voorzitter van Milieu Centraal, reikt aan de winnende campagne de LED-trofee uit .
Het programma kunt u hier vinden. Het beloofd een boeiende middag te worden. Campagnes die inspelen op gedragsverandering presenteren zich vanzelf gedurende de middag. Alleen voor genodigden. Bron: ANP
Tags: Milieu