Zero-Emission Airplane: The Antares DLR-H2 by DLR
Geschreven op 1-2-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets andersIn de vliegtuigsector wordt naarstig gezocht naar duurzame oplossingen om definitief adscheid te kunnen nemen van de brandstofverslindende motoren die nu worden gebruikt.
De experimenten om vliegtuigen op biobrandstof te laten vliegen, laten zien dat die optie voorlopig slechts een groen verfje over een vervuilende industrie kan leggen.
Vliegen op zonne-energie is een mogelijkheid. Vliegtuigen voorzien van batterijen die voldoende stroom leveren voor een forse vlucht lijkt nog ver weg, dus is de oplossing wellicht een vliegtuig met een waterstof brandstofcel.
In Duitsland is het Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt (DLR) al enkele jaren bezig met de ontwikkeling van de Antares DLR-H2. Ja, een vliegtuigje met onder de rechtervleugel een unitwaarin een tank met samengeperste waterstof is aangebracht.
De eerste testvluchten zitten er inmiddels op en wat mij betreft is het wachten op een iets grotere uitvoering met soortgelijke tanks.
Lijkt mij wel wat als men erin slaagt om een Boeing 747 echt zero-emission te laten vliegen.
Mits de waterstof op een duurzame wijze wordt geproduceerd natuurlijk. Bronnen: Wired en DLR
Zie ook: Vliegen op zonne-energie: Solar Impulse Testvlucht in 2010 – Virgin Atlantic – Boeing 747 op biobrandstof in Amsterdam ! – KLM gaat een demovlucht maken met een Boeing 747 op biokerosine – The Alpha Electric (Prototype WATTsUP): An All-Electric Two-Seater Airplane by Pipestrel Slovenia – The Full Electric Battery Powered Plane by EasyJet and Wright Electric – Groene Vliegtuigpioniers: Vliegen Wordt Elektrisch by VPRO Tegenlicht – Dutch PAL-V Liberty Flying Car: The World’s First Flying Car Production Model by Pal-V – The Centenary E-Race 2019 – The Great Air Race: Electric Planes to Race from London to Darwin