google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Vijf Miljoen Euro Voor Slimme Laadpleinen Met 472 Slimme Laadpalen In 19 Gemeenten

Geschreven op 10-9-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Laadpaal LombokUpdate 21 december 2021: In de afgelopen twee jaar zijn met het project Proeftuin Slimme Laadpleinen 46 slimme laadpleinen gerealiseerd in 19 gemeenten. De eerste resultaten uit het onderzoek laten zien dat de laadpleinen goed werken.

In onder andere Utrecht, Rotterdam, Amsterdam en Maastricht zijn er bijna 500 slimme laadpunten voor elektrische auto’s bijgekomen. Slimme laadpleinen bieden kansen om tegen lage kosten in korte tijd veel laadpunten te realiseren en kunnen zo bijdragen aan voldoende laadplekken voor de snelgroeiende vloot elektrische auto’s in Nederland. Bovendien heeft slim laden grote potentie om het elektriciteitsnet te ontlasten.

Met slim laden worden slimme technieken bedoeld die de laadtransactie op afstand kunnen aansturen. Minimaal betekent dit dat het opladen van elektrische auto’s op het meest optimale moment gebeurt, wanneer de kosten laag zijn en het aanbod van (duurzame) energie hoog. Op een slim laadplein worden veel laadpunten tegelijkertijd zo aangestuurd door ICT dat deze inspelen op de beschikbaarheid van het lokale stroomnet.

In de Proeftuin Slimme Laadpleinen wordt zowel met de opschaling van de laadinfra als de slimme laadtechnieken geëxperimenteerd. Op de slimme laadpleinen wordt ingezet op het gebruik van groen opgewekte lokale stroom, zoals uit zonnepanelen. Ook kan op de slimme laadpleinen de stroom zo worden verdeeld dat de auto’s die dat het meest nodig hebben als eerste worden opgeladen. Daarnaast is op een aantal projecten een batterijpakket, verwerkt in straatmeubilair, dat kan worden ingezet om te laden bij piekvraag. En met de vehicle-to-grid-techniek (V2G) kunnen daarvoor geschikte, ingeplugde auto’s die meedoen aan de experimenten in de Proeftuin gebruikt worden om stroom terug te leveren aan het net. Deze technieken samen vormen een belangrijke oplossing in de uitdagingen die de energietransitie met zich meebrengt.

De eerste resultaten uit het onderzoek laten zien dat de laadpleinen goed werken. Het bundelen van laadpunten op een plein geeft meer laadzekerheid voor automobilisten. Ook wordt de ruimte op laadpleinen efficiënter gebruikt en is er meer ruimte voor innovatie, doordat laadpleinen bijvoorbeeld goed te combineren zijn met batterijen of zonnedaken. Deze en de andere lessen die zijn getrokken uit de realisatie van de slimme laadpleinen, opgesteld door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) samen met kennis- en innovatiecentrum ElaadNL en projectbureau Over Morgen, werden overhandigd aan staatssecretaris Van Weyenberg (Infrastructuur en Waterstaat) tijdens een seminar.

Slimme laadpleinen zijn een goede oplossing voor de opschaling van de laadvraag. Zeker nu de komende jaren steeds meer energie opgewekt wordt uit duurzame-energiebronnen, zoals zon en wind. Ze bieden kansen voor zowel de automobilist, die sneller meer laadplekken heeft, als voor het stroomnet, dat door de slimme aansturing optimaal benut kan worden. En dit is nodig, want in 2030 moeten worden tegemoetgekomen aan een forse laadvraag: dan rijden er naar schatting 1,9 miljoen elektrische auto’s rond die gebruik moeten maken van het laadnetwerk.

Slimme laadpleinen zijn een relatief nieuw verschijnsel. Nederland experimenteert er als een van de eerste landen mee. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat trekt 5 miljoen euro uit voor deze experimenten.

Eind 2023 wordt de Proeftuin opgeleverd: dan zijn alle onderzoeken op de gerealiseerde laadpleinen gereed. De Proeftuin is onderdeel van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL), gesubsidieerd door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, ondersteund door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL), het kennis- en innovatiecentrum van de netbeheerders ElaadNL en projectbureau Over Morgen.

10 september 2019: Een stabieler elektriciteitsnet, groene stroom beter benutten en geld verdienen met een elektrische auto. Dat is wat slimme laadpalen mogelijk maken. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat) trekt daarom 5 miljoen euro uit om gemeenten te subsidiëren bij de aanleg ervan. Met het geld komen in 21 Nederlandse gemeenten door heel Nederland laadpleinen met in totaal 472 slimme laadpunten.

Staatssecretaris Van Veldhoven: “Elektrisch rijden wordt het nieuwe normaal. Ik wil daarom niet alleen meer laadpalen, maar ook slimmere. Deze laadpalen zijn de toekomst. Ze ontlasten het stroomnet, benutten groene stroom beter en maken het laden van je auto nog voordeliger. Daarom wil ik de aanleg ervan versnellen. Het laden van je elektrische auto moet net zo makkelijk worden als het laden van je mobiele telefoon.”

Het leveren van elektriciteit aan het net door elektrische voertuigen wordt vehicle-to-grid genoemd. De aan de slimme laadpaal gekoppelde auto slaat het overschot aan duurzaam opgewekte stroom op. Vervolgens wordt op piekmomenten de stroom teruggeleverd aan het net. Door de auto als buffer te gebruiken, kan groene stroom efficiënter worden ingezet en wordt het elektriciteitsnet ontlast.

Om te voorkomen dat elektrische auto’s onverwacht leeg zijn na het ontladen, stelt het voertuig een deel van de accucapaciteit beschikbaar teruglevering aan het elektriciteitsnet. De eigenaar geeft hier toestemming voor en bepaalt zelf hoeveel elektriciteit  van de auto gebruikt mag worden.

Dankzij de subsidie kunnen gemeenten aan de slag met de aanleg van de nieuwe laadpleinen. Op de laadpleinen wordt ook gewerkt aan nieuwe toepassingen voor de consument, zoals de mogelijkheid voor automobilisten om op termijn geld te verdienen met hun elektrische auto. Gebruikers die hun elektrische auto beschikbaar stellen wanneer er veel vraag naar energie is, kunnen daarvoor een beloning ontvangen.

Alle elektrische auto’s kunnen laden aan de slimme laadpalen. Voor een aantal automodellen, zoals de Nissan Leaf en de Renault Zoe, is het nu al mogelijk om groene stroom op te slaan en elektriciteit terug te leveren aan het net. De eerste slimme laadpleinen zijn in 2020 klaar voor gebruik.

Met de subsidie worden in 21 gemeenten slimme laadpalen aangelegd. In de gemeente Utrecht verschijnen in totaal 20 nieuwe laadpleinen. Wethouder Victor Everhardt: “Naar schatting rijden er in Utrecht 12.000 elektrische auto’s rond in 2020. Om deze auto’s allemaal te kunnen laden zijn er ongeveer 1600 laadpunten nodig. De laadpleinen zijn dus essentieel om de groei in de vraag naar laadpunten de komende jaren aan te kunnen. Daarnaast zijn de laadpalen die op deze pleinen komen te staan geschikt om lokale duurzaam opgewekte stroom in deelauto’s op te slaan en later terug te geven aan het elektriciteitsnet. Daarmee leveren deze laadpleinen een belangrijke bijdrage aan de energietransitie.”

Ons transport veroorzaakt een kwart van de CO2 uitstoot. Het kabinet heeft als doel deze uitstoot terug te dringen. In het klimaatakkoord zijn afspraken gemaakt om het gebruik van schone vervoersmiddelen te stimuleren. Denk daarbij aan bijvoorbeeld elektrische auto’s. Deze auto’s stoten bij het rijden geen broeikasgassen uit, houden onze lucht schoon en brengen minder geluidsoverlast met zich mee. De komende jaren worden honderdduizenden laadpalen aangelegd, zodat mensen hun auto overal makkelijk op kunnen laden.

Zie ook: Regio Utrecht Krijgt Netwerk met 1000 Slimme Laadpalen voor Elektrische Auto’s

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (720)
  • Agenda (3.457)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (944)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (549)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.490)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.802)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (339)
  • Iets anders (448)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (761)
  • MVO (114)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.836)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Snellaadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij Jumbo Supermarkten En La Place Restaurants by PowerGo
  • Dutch Cups Leverancier Van Herbruikbare Glazen Krijgt 205 Zonnepanelen Op Het Dak
  • Lelystad Stimuleert Gebruik Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Op Evenementen by GreenCups
  • Den Bosch Wil Herbruikbare Bekers Bij Evenementen: Jazz in Duketown, Vuelta, Carnaval
  • LeidseKoplopers Willen Herbruikbare Bekers Op Kantoren In Leiden
  • KVK-KIDV Business Challenge Innovatief Verpakken: Zes Nieuwe Verpakkingsuitdagingen
  • Recordopbrengst Duurzame Energie: Bijna 54 Procent Stroom Uit Duurzame Bronnen by Energieopwek
  • Three Little Birds: Every Little Thing Is Gonne Be All Right by Bob Marley & The Wailers
  • Greenwashing: Reclame Code Commissie Noemt CO2-Vrij Vliegen Bij KLM Misleidend
  • Eerste Waterstoftankstation In Horst Aan de Maas in Limburg Geopend
  • De VEMW Energiedag 2022 by Koninklijke VEMW
  • Groene Waterstoffabriek Sinnewetterstof Oosterwolde: Zonne-Energie by Alliander En GroenLeven
  • Drents Tiny House Op Waterstof Uit Zuid- en Oost-Drenthe Gepresenteerd In Den Haag
  • Atlas Werkconferentie Online Op 21 april 2022 by Atlas Leefomgeving: Van Praten Naar Doen
  • De Week Van De Groene Tuin: Hittestress En Wateroverlast Aanpakken – Zeven Tips
  • Europese Commissie Presenteert Plannen Tegen Wegwerpeconomie: Alleen Nog Duurzame Producten
  • Geen Wegwerpbekers En Borden Bij Ronde Van Vlaanderen: Herbruikbare Bekers En Borden Verplicht
  • Zoetwaterriffen In Utrechtse Singel Voor Bevorderen Biodiversiteit
  • Subsidie Groene Daken In Zeeland Voor Particulieren En Verenigingen van Eigenaren (VvE’s)
  • Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) Rapport Op Weg Met Waterstof Gepresenteerd
  • Links

    Milieunet op..