PepsiCo Positive: PepsiCo Europe Wil In 2030 Chipszakken Van Fossielvrij Plastic
Geschreven op 28-1-2022 - Erik van Erne. Geplaatst in Niet gecategoriseerdPepsico Europe heeft bekend gemaakt dat men er naar streeft om in 2030 geen nieuw, op fossiele brandstoffen gebaseerd plastic meer te gebruiken in chipszakken.
Klinkt weer ontzettend goed maar ik vraag mij af of we dit nu weer een nieuwe vorm van greenwashing moeten noemen. Een doelstelling voor 2030. Dat is over acht jaar. Bovendien is het geen wereldwijde doelstellin maar slechts een Europese doelstelling van PepsiCo Europe.
Na de introductie van PepsiCo Positive, de strategische end-to-end-transformatie van het bedrijf waarbij duurzaamheid centraal staat, kondigt PepsiCo Europe zijn plan aan om in 2030 al het op fossiele brandstoffen gebaseerd plastic uit chipszakken te verwijderen. Deze ambitie zal van toepassing zijn op merken zoals Lay’s, Doritos en Cheetos en zal worden waargemaakt door 100% gerecycled of hernieuwbaar plastic in zijn verpakkingen te gebruiken.
De consumententesten met verpakkingen zullen in 2022 op de Europese markten van start gaan, te beginnen met hernieuwbaar plastic voor Lay’s in Frankrijk in de eerste helft van het jaar. Later in het jaar zal een assortiment van het merk Walkers in het VK een test doen met gerecycled materiaal. Het gerecyclede materiaal in de verpakkingen zal afkomstig zijn van eerder gebruikt plastic en het hernieuwbare materiaal zal afkomstig zijn van plantaardige bijproducten, zoals gebruikte bakolie of afval van papierpulp. PepsiCo schat dat het de uitstoot van broeikasgassen per ton verpakkingsmateriaal tot 40% kan verminderen door over te schakelen op fossielvrij materiaal.
PepsiCo gebruikt flexibel plastic, de zachte verpakking om chipszakken te maken, omdat het materiaal licht is in vergelijking met alternatieve verpakkingen en dus een lage CO2-voetafdruk heeft. Het is ook zeer effectief voor het vers houden van voedsel, waardoor voedselverspilling wordt verminderd. PepsiCo erkent echter dat er verandering nodig is om de hoeveelheid nieuw, op fossiele grondstoffen gebaseerd plastic te verminderen en circulariteit voor flexibele verpakkingen te bevorderen. PepsiCo Europe zal zijn werkzaamheden toespitsen op drie strategische pijlers: het juiste ontwerp, de juiste infrastructuur en het opnieuw gebruiken van flexibele verpakkingen op een juiste manier.
Naast de overschakeling op hernieuwbaar en gerecycled materiaal heeft PepsiCo het programma Making Bags Better ontwikkeld, dat zich zal toespitsen op een reeks investeringen en innovaties zodat in Europa meer flexibele kunststoffen gerecycled en opnieuw gebruikt zullen worden.
PepsiCo zal zich richten op het stimuleren van de vraag naar gerecycled materiaal uit flexibele verpakkingen om het gebruik ervan op grotere schaal te ondersteunen. Naast de geplande tests met gerecycled plastic dit jaar, blijft het bedrijf ook mogelijkheden verkennen om chipszakken een nieuw leven te geven. Het doel voor PepsiCo is de circulariteit ‘van zak naar zak’, geschikt voor voedselverpakkingen. Echter, het is duidelijk dat inzameling, geavanceerde sortering en recycling van flexibele folies om waardevolle en duurzame producten te produceren een belangrijke eerste stap is naar een circulaire toekomst voor flexibele verpakkingen in Europa. In België en Nederland worden lege chipsverpakkingen nu al omgezet in plastic granulaat en omgevormd tot objecten zoals speeltuintoestellen en bermpaaltjes. Dit proces onderzoekt PepsiCo ook voor andere Europese markten.
Zie ook: PepsiCo’s Performance With Purpose: Planet
Tags: Duurzaam