Anders Bekeken

Nutri-Score Vanaf Midden 2021 Verplicht Op Producten: Zie Gelijk Hoe Gezond Een Product Is

Geschreven op 28-11-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Vanaf midden 2021 moeten fabrikanten het Nutri-Score-logo, dat duidelijk maakt hoe gezond het eten is, op hun producten zetten.

Dat schrijft staatssecretaris Paul Blokhuis (Volksgezondheid) aan de Tweede Kamer.

De twee andere logo’s die in Europa worden gevoerd – Keyhole en Multiple traffic light – zijn afgevallen.

Nutri-Score is het beoogde voedselkeuzelogo voor Nederland. Dat heeft staatssecretaris Paul Blokhuis (VWS) vandaag aan de Tweede Kamer geschreven. Van de drie logo’s in Europa – Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score – blijkt uit Nederlands consumentenonderzoek dat Nutri-Score het beste hielp om gezonde keuzes te maken. Met dit voedselkeuzelogo kan iedereen bijvoorbeeld verschillende varianten van ontbijtgranen, diepvriesmaaltijden of broodbeleg snel en simpel vergelijken.

Hoewel Nutri-Score goed werkt, wijst onderzoek van het RIVM en het Voedingscentrum uit dat het op onderdelen niet altijd aansluit op de Nederlandse voedingsrichtlijnen. Dat moet verbeteren, voordat Nederlandse voedselproducenten het op hun verpakkingen kunnen zetten. Een internationaal comité van wetenschappers – ook met Nederlandse inbreng – gaat daar mee aan de slag. Medio 2021 zou dit afgerond moeten zijn. Invoering van een voedselkeuzelogo is een afspraak uit het Nationaal Preventieakkoord.

Staatssecretaris Blokhuis (VWS): “De gezonde keuze makkelijker maken, dat is steeds onze inzet geweest. Daarin maken we nu een grote stap. Ik heb voor Nutri-Score gekozen, omdat blijkt dat dit logo de consumenten in het onderzoek het beste hielp om gezondere keuzes te maken. Ook bij consumentenonderzoek in Duitsland kwam het logo als beste uit de bus. Hiermee sluiten we aan bij een logo dat ook internationaal steeds prominenter te zien zal zijn. Als Nederland importeren en exporteren wij natuurlijk veel eten, dus dat is mooie bijvangst.”

De afgelopen maanden is onderzoek uitgevoerd naar drie verschillende voedselkeuzelogo’s: Keyhole, Multiple traffic light en Nutri-Score. Hieruit blijkt dat consumenten Nutri-Score het beste begrijpen. De groene A staat voor het artikel met de meeste gezonde voedingsstoffen. Een artikel met een donkeroranje E heeft daar het minste van. De score is gebaseerd op de hoeveelheid calorieën, suikers, verzadigd vet, zout, eiwit, vezels, fruit, groente, peulvruchten en noten in het product. Wie bijvoorbeeld vanwege een dieet meer informatie nodig heeft om de juiste keuze te maken, blijft op de achterkant van de verpakking lezen wat er precies in zit.

Nutri-Score is de beste keuze op basis van consumentenonderzoek en krijgt steun van onder andere consumentenorganisaties, supermarkten en voedselproducenten. Dat betekent niet dat het een ideaal systeem is. Het RIVM, Voedingscentrum Nederland en voedingsdeskundigen wijzen erop dat er op onderdelen verschillen bestaan tussen Nutri-Score, de Nederlandse voedingsrichtlijnen en de Schijf van Vijf. Nutri-Score is bijvoorbeeld te positief over witbrood en te negatief over olijfolie in vergelijking met het Nederlandse voedingsadvies. Om te zorgen dat die aansluiting verbetert, gaat Nederland actief meepraten in een internationaal onafhankelijk comité van wetenschappers over de evaluatie en aanpassing van de straks internationale Nutri-Score. Blokhuis verwacht dat dit traject medio 2021 is afgerond. Nutri-Score kan dan ook door Nederlandse producenten wettelijk gevoerd worden in Nederland.

Staatssecretaris Blokhuis (VWS): “Er is dus ook nog werk aan de winkel voordat we tevreden zijn en volop kunnen doorstomen met de invoering. We kiezen nu voor Nutri-Score om met Nederlands voedingswetenschappers ook aan de knoppen te kunnen zitten en het verder te laten verbeteren.”

Nutri-Score is een wetenschappelijk voedselscoresysteem uit Frankrijk. Onder regie van de Franse overheid hebben wetenschappers het systeem opgezet. Inmiddels hebben ook België, Duitsland, Zwitserland, en Spanje voor Nutri-Score gekozen. Nu steeds meer landen dit logo gaan invoeren, wil de Franse overheid van Nutri-Score een systeem maken dat internationaal beheerd wordt en geadviseerd wordt door een onafhankelijk wetenschappelijk comité.

Met Nutri-Score volgt Nederland het voorbeeld van België, Duitsland, Frankrijk, Spanje en Zwitserland. Nutri-Score komt op de voorkant van verpakkingen en geeft een samenvatting van de voedingswaarde van een product, uiteenlopend van een groene A (gezondere keuze) tot een rode E (ongezondere keuze). Als Nutri-Score wordt ingevoerd in Nederland zijn bedrijven nog niet verplicht om het nieuwe logo te gebruiken.

Overgewicht is één van de belangrijkste volksgezondheidsproblemen van dit moment: één op de twee Nederlanders heeft overgewicht. Het terugdringen van overgewicht is daarom één van de centrale onderwerpen in het Nationaal Preventieakkoord, waarin 70 organisaties afspraken hebben gemaakt voor een gezonder Nederland. Naast het voedselkeuzelogo wordt onder andere ook gewerkt aan een nieuwe aanpak om minder zout, verzadigd vet en suiker in producten te gebruiken. Om mensen te motiveren vaker te kiezen voor producten uit de Schijf van Vijf komt hier extra voorlichting over. Producenten hebben afgesproken dat er in 2025 30% minder suiker zit in de totale hoeveelheid frisdrank die in heel Nederland wordt geconsumeerd.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    30 januari 2020 om 17:32 | Permalink

    Olie- En Vetbranche Wil Nutri-Score Aanpassen

    De Europese branchevereniging Fediol komt met concrete voorstellen om Nutri-Score aan te passen voor plantaardige olie. Ook de Nederlandse ketenorganisatie MVO, het voormalige Productschap Margarine, Vetten en Oliën, komt met een uitgebreid voorstel dat is gebaseerd op dat van Fediol, maar alle smeer- en bereidingsvetten omvat.

    Het voedselkeuzelogo Nutri-Score is al door een aantal Europese overheden omarmd. Het logo geeft met een groene A tot een rode E-score op de verpakking aan of een voedingsmiddel gezond is of niet. De berekening is in principe voor alle productcategorieën hetzelfde, wat betekent dat smeer- en bereidingsvetten door hun relatief grote hoeveelheid verzadigd vet zelden een A of B-score krijgen. Dit terwijl producten als olijfolie volgens voedingsvoorschriften van onder meer de Wereldgezondheidsorganisatie wel binnen een gezond voedingspatroon passen.

    Ook Nederland koos Nutri-Score als officieel voedselkeuzelogo, al wil het ministerie dat het logo eerst beter wordt afgestemd op de Schijf van Vijf. Een aanpassing zoals die wordt voorgesteld door Fediol, waarbij plantaardige olie op fles ook een groene score kan krijgen, past bij die ambitie. Ook volgens de Schijf van Vijf passen bereidingsvetten als olijfolie in het voedingspatroon. Inmiddels zijn er voor verschillende productgroepen al aanpassingen gemaakt om hun scores beter in lijn te brengen met voedingsvoorschriften. Eind vorig jaar werd een aanpassing gemaakt voor olijfolie en walnootolie, maar nog steeds krijgen ze maximaal een magere C-score.

    Volgens Fediol is het onmogelijk voor deze uit één ingrediënt bestaande producten om hun score zelf te verbeteren. De branchevereniging stelt daarom voor om bonuspunten toe te kennen aan vetten en oliën met veel omega 3-vetzuren, op dezelfde manier als andere producten bonuspunten krijgen wanneer er groenten of noten in zitten. Ketenorganisatie MVO neemt dat voorstel over, maar gaat nog verder. De Nederlandse organisatie wil dat voor alle smeer- en bereidingsvetten het criterium voor de verhouding verzadigd/onverzadigd vet wordt versoepeld.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..