NS en ProRail Zamelen Papier in op Station Utrecht Centraal
Geschreven op 25-3-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets andersTreinreizigers kunnen tegenwoordig op Utrecht Centraal hun (gratis) kranten en tijdschriften deponeren in speciale papierbakken. Het ingezamelde papier kan goed hergebruikt worden. Door de inzameling willen NS en ProRail schonere treinen en stations presenteren aan de reizigers en een bijdrage leveren aan het hergebruik van grondstoffen.
Van de stations en uit de treinen van NS wordt per jaar ruim 18 miljoen kilo afval verwijderd. Ongeveer tweederde daarvan is papier. Dat bestaat voor het grootste deel uit kranten. Tot nu toe wordt het bij NS verzamelde afval achteraf gescheiden. Door het papier vooraf apart te houden raakt dit niet verontreinigd. In 2008 deden NS en ProRail een eerste proef met speciale papierbakken op station Zutphen. Nu wordt een tweede proef gehouden op een van de grootste stations van het land: Utrecht Centraal. Op de perrons en in de stationshal zijn 40 papierbakken geplaatst. Door een smalle opening wordt voorkomen dat er ander afval dan kranten en tijdschriften in geworpen kan worden. Ze zijn blauw van kleur om ze te onderscheiden van de overige afvalbakken. Bron: NS
Mooi initiatief, maar jammer dat de NS nu weer een proef gaat doen. Pilot-projecten, daar zijn we supersterk in in Nederland. We blijven maar testen. Zou veel beter zijn als de NS een nieuwe visie zou ontwikkelen vanuit de achterliggende gedachte dat afval in feite niet meer bestaat. Het gaat om materiaalstromen.
Die materiaalstromen kunnen het beste vooraf worden gescheiden in zuivere fracties. Zo bezien zou je verwachten dat de NS zou inzetten op het plaatsen van afvaleilanden, waar treinreizigers hun afval kwijt kunnen in verschillende bakken: papier, glas, gft en natuurlijk de Plastic Heroes bak. En dan op alle stations graag.
Zie ook: Minister Jacqueline Cramer start de Landelijke Opschoondag 2009 – De Week van Nederland Schoon 2009 – De Glazen Bol van Jacqueline Cramer: het einde van afval – Circa 24 Kilometer Geluidsscherm Zonder Zonnepanelen Langs Spoor bij Almere by Prorail – ProRail draagt CO2-Klimaatladder over aan SKAO: Samen Zorgen voor Minder CO2 – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco