De Elektrische Meccanica Solo: Betaalbare Elektrische Auto Met Één Stoel by ElectraMeccanica
Geschreven op 26-9-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets andersElektrische auto’s zijn het gesprek van de dag. Of het nu om een Tesla Model 3 of een Mustang Mach-E gaat, EV’s zijn de markt aan het veroveren. Bijna alle populaire elektrische auto’s hebben één ding gemeen: het zijn personenwagens. De Canadese EV-startup ElectraMeccanica wil daar verandering in brengen.
In 2015 richtte Jerry Kroll, investeerder en motorsportliefhebber, samen met een partner ElectraMeccanica op. Hij leidde het bedrijf met het doel om het concept van stedelijk vervoer te veranderen. Kroll richtte zich niet op het bouwen van een normale personenwagen, maar op iets uiterst ongewoon.
Krolls idee om de auto opnieuw uit te vinden, vertaalde zich in het ontwikkelen van een betaalbare elektrische auto met maar één stoel. Paul Rivera, de huidige CEO van ElectraMeccanica, benadrukt dat de eerste creatie van het bedrijf de grens tussen micromobiliteit en traditioneel vervoer opzoekt.
“Micromobiliteit bestaat uit kleine elektrische scooters en elektrische fietsen,” legt Rivera uit. “Aan de andere kant heb je personenwagens, die zelfs in de elektrische varianten nog drie of vier lege stoelen hebben.”
Het idee is logisch: als we als samenleving overstappen op elektriciteit, kunnen we net zo goed onze fysieke voetafdruk verkleinen en daarmee de benodigde hoeveelheid energie verlagen.
Nadat het merk koos voor een eenzitter, vond ElectraMeccanica het ook een goed idee om het voertuig Solo te noemen. In 2020 kondigde het merk aan dat de Solo gebouwd zou worden door de Chinese partner Zongshen. Ondanks het feit dat de Solo maar één stoel en drie wielen heeft – en het voertuig officieel geclassificeerd wordt als motor – waren veiligheid en comfort topprioriteiten tijdens de ontwikkeling, vertelt Rivera. “De Solo heeft kreukelzones voor en achter en biedt bescherming tegen zijdelingse botsingen. Ook zit er binnenin een rolbeugel.”
“Van binnen heeft hij alle luxe en comfort die je van een personenwagen zou verwachten. Hij heeft een verwarmde stoel, airconditioning, verwarming en natuurlijk ook Bluetooth.” ElectraMeccanica richt zich zowel op consumenten als op zakelijke wagenparken.
Zie ook: Carver Gaat Elektrische Carver Assembleren in Friesland: Een Ultra Slim Elektrisch Stadsvoertuig – Venture One: De Elektrische Motor – De Elektrische City Transformer uit Israël: The Electric Folding Car – The Uniti One: A New Electric City Car From Sweden by Uniti – De Elektrische Microlino Mini-Auto City Car Uit Zwitserland by Micro Mobility – De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car – De Elektrische Toyota C+Pod: Een Ultra Compacte City Car by Toyota – The Electric Bubble Car: 100% Elektrische BMW Isetta – De Elektrische e-GO Life City Car: De Zeer Compacte Stadsauto by e.GO Mobile – De Birò: De 100% Elektrische City Car – The Zacua Electric City Car M2 and M3 by Motores Limpios Mexico