google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

CHAPLIN Weg Van Bio-Asfalt In Almkerk, Gemeente Altena: 25 Proefstroken In Nederland

Geschreven op 28-10-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Niet gecategoriseerd Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Aan de Midgraaf in Almkerk wordt maandag 1 november een bijzonder stuk weg aangelegd. Tijdens onderhoud wordt een laag bio-asfalt aangebracht. Het eerste bio-asfalt in Altena en een van de 25 proefstroken in Nederland.

Het proefvak maakt deel uit van een landelijk project om wegenbouw te vergroenen en de CO2-uitstoot te verminderen. Binnen het project wordt een deel van de fossiele brandstof in asfalt, bitumen, vervangen door een bio-gebaseerde grondstof, lignine.

Lignine is een bestanddeel van planten en bomen. Het komt onder andere als reststroom vrij bij de productie van pulp en cellulose. Door de aanleg van proefstroken met bio-asfalt wordt kennis opgedaan om de technologie later op grote schaal toe te passen.

Wethouder Roland van Vugt: ,,Deze innovatie past mooi in de duurzaamheidsambities van de gemeente. Altena is qua oppervlakte de grootste gemeente van Brabant. Wij beheren dan ook vele kilometers asfalt. Heel mooi als we door middel van innovatie en samenwerking asfalt duurzamer kunnen maken.”

Deelnemers aan het project zijn onder meer Wageningen Food and Biobased Research (WFBR), Asfalt Kennis Centrum (AKC), Circular Biobased Delta (CBBD), Universiteit Utrecht en natuurwetenschappelijk onderzoeksbureau TNO.

Wageningen Food & Biobased Research neemt het voortouw om bitumen in Nederlands asfalt op grote schaal te vervangen door de natuurlijke bindstof lignine. Dit gebeurt in het TKI-project CHAPLIN, waarin wordt samengewerkt met partners uit de productieketen van asfalt. Een van de voordelen van lignine in plaats van bitumen in asfalt is dat de CO2-uitstoot daarmee fors omlaag gaat en het broeikasgas voor lange tijd wordt vastgehouden.

“De belangstelling voor lignine als grondstof voor bio-asfalt is groot, zegt lignine-expert Richard Gosselink van Wageningen Food & Biobased Research. “Het aanbod van bitumen, dat uit aardolie wordt gemaakt, staat wereldwijd onder druk en de kwaliteit fluctueert sterk. De natuurlijke lijmstof lignine is een uitstekend alternatief, omdat het net als bitumen structuur en houvast geeft aan asfalt en het in grote hoeveelheden kan worden geproduceerd. Door de helft van bitumen te vervangen door lignine, gaat de CO2-uitstoot nu al met 20% omlaag doordat het broeikasgas voor lange tijd in de weg wordt opgeslagen. Een groot voordeel is ook dat lignine op veel lagere temperaturen te produceren is dan bitumen; er is dus veel minder energie nodig.”

Gosselink werkt al ruim acht jaar aan lignine als grondstof voor asfalt. Sinds 2015 ligt er lignineasfalt op verschillende locaties in de provincie Zeeland en in 2017 werd ’s werelds eerste ‘ligninefietspad’ neergelegd op de campus van Wageningen University & Research. Op al deze plekken lijkt lignine de vergelijking met bitumen met glans te doorstaan. “Dat biedt perspectief”, meent Gosselink: “Lignine komt in enorme hoeveelheden vrij bij de productie van papier en karton, maar wordt vooral nog laagwaardig ingezet als brandstof voor de energieopwekking. Alleen al in Nederland wordt er jaarlijks 300.000 ton bitumen verwerkt in asfalt. Kijk je naar Europa, dan heb je het al snel over 15 miljoen ton per jaar. Er ligt dus een groot potentieel voor lignine. En de markt is er klaar voor om bitumen stapsgewijs te vervangen door lignine. Voorwaarde is wel dat de productie van geschikte lignines, waaronder in Nederland geproduceerde lignine, de komende jaren sterk wordt opgevoerd.”

De partners in het TKI-project CHAPLIN (Collaboration in aspHalt APplications with LIgniN) willen de toepassing van lignine als grondstof voor asfalt de komende jaren een zet in de rug geven. “De afgelopen jaren hebben we in Wageningen al essentiële kennis voor deze technologie ontwikkeld”, aldus Gosselink. “In dit project gaan we deze technologie verder testen met andere typen lignine uit Nederlandse biomassareststromen, zoals hout, stro en gras. Nieuwe toepassingen gaan we uitvoerig testen, in het lab en door op verschillende locaties demonstratiewegen aan te leggen. Daarnaast kijken we hoe we het productieproces kunnen optimaliseren, het asfalt in de gebruiksfase kunnen monitoren en hoe we lignineasfalt na gebruik kunnen integreren in het recycleproces waaraan de asfaltsector gewend is.”

s Werelds eerste fietspad van bio-asfalt, mede mogelijk gemaakt door de Gemeente Wageningen, Wageningen University & Research, het Asfalt Kennis Centrum (AKC), projectontwikkelaar Roelofs en de Provincie Gelderland, is in juni 2017 geplaatst op de campus van Wageningen University & Research.

De wetenschappers selecteerden drie geschikte types uit acht soorten lignine en plaatsten deze in aparte segmenten. Twee van de types komen uit de papierindustrie terwijl de derde bestaat uit lignine die vrijkomt tijdens de hydrolyse van stro en de productie van cellulose ethanol. Deze derde soort heeft een lagere zuiveringsgraad en is daardoor goedkoper te produceren.

Dit is een belangrijk criterium om bio-asfalt economisch rendabel te makenEr is wereldwijd veel belangstelling voor lignine als duurzame grondstof voor bio-asfalt,” aldus lignine-expert Richard Gosselink van Wageningen Food & Biobased Research.

De sector wil geleidelijk af van het gebruik van bitumen uit petroleum en bio-asfalt wordt zelfs al als voorwaarde genoemd in aanbestedingen. Lignine is interessant omdat het, net als bitumen, asfalt structuur en stevigheid geeft. Bovendien is het rijkelijk aanwezig in de natuur. Een ander voordeel is dat bio-asfalt op basis van lignine bij veel lagere temperaturen geproduceerd kan worden. En – last but not leas

Tags:

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle – Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (7)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.804)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (451)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.842)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Casino777 Online Spellen: De Ultieme Online Casino Ervaring Van Nederland by Casino777
  • Duurzaam De Toekomst In Met Een Duurzame Leefomgeving
  • Jouw Huis Verduurzamen? Zo Betaal Je Dat!
  • Zero Emissie Truck Debat: De Transitie Naar Zero-Emission In De Trucksector
  • Mobiliteitsbeeld 2022: Actualisatie Verkenning Gebruik Openbaar Vervoer 2022-2026 by KiM
  • Koningin Máxima Op Werkbezoek Bij Stichting Petje Af
  • Tony Chocolonely: Eerlijike, Heerlijke Chocoladerepen Met Een Verhaal by Greengiving
  • Koning Willem-Alexander Opent Internationaal Elaad Testlab Voor Elektrische Voertuigen In Arnhem
  • De 200ste Windmolen Bij Unilin Insulation in Seneffe by ENGIE
  • De Relatie Tussen Attitudes En Reisgedrag En Het Verband Met De Coronapandemie by KiM
  • Essay: Interacties Tussen De Netwerken Voor Energie, Mobiliteit En ICT by KiM
  • Snellaadpalen Voor Elektrische Auto’s Bij Jumbo Supermarkten En La Place Restaurants by PowerGo
  • Dutch Cups Leverancier Van Herbruikbare Glazen Krijgt 205 Zonnepanelen Op Het Dak
  • Lelystad Stimuleert Gebruik Herbruikbare Bekers Met Statiegeld Op Evenementen by GreenCups
  • Den Bosch Wil Herbruikbare Bekers Bij Evenementen: Jazz in Duketown, Vuelta, Carnaval
  • LeidseKoplopers Willen Herbruikbare Bekers Op Kantoren In Leiden
  • Links

    Milieunet op..