Burberry Stopt Met Verbranden Niet Verkochte Producten En Stopt Met Gebruik Bont
Geschreven op 6-9-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Niet gecategoriseerdMooi nieuws van het Britse luxe kledingbedrijf Burberry. Er wordt voortaan geen echt bont meer gebruikt en Burberry stopt per direct met het vernietigen van onverkochte producten uit de collectie.
Burberry gaat onverkochte producten voortaan vaker hergebruiken of gaat de producten doneren. De nieuwe manier van werken gaat per direct in, aldus directeur Marco Gobetti van Burberry.
Het Britse modehuis kwam in juli van dit jaar in opspraak toen bekend werd dat het bedrijf vorig jaar voor 30 miljoen euro aan onverkochte kleding had vernietigd door verbranding. Partijen als Greenpeace waren boos, want overproductie en verbranding zijn slecht voor het milieu. Burberry deed dit al jaren en de voornaamste reden is het imago van het merk. Door de producten te verbranden hoefde het modehuis geen uitverkoop te houden en konden vervalsers niet aan goedkope voorbeelden komen. De bekende geblokte sjaals, tassen en jassen worden vervalst en daar is Burberry niet blij mee. Onverkochte kleding werd vernietigd zodat vervalsers minder voordelig aan voorbeelden komen. Bovendien wil de organisatie als luxe bekendstaan en daarom mogen de producten niet in de uitverkoop.
Het modehuis geeft nu aan dat het zijn producten al hergebruikte, repareerde, doneerde en recyclede en dit op grotere schaal zal doorzetten. Daarnaast gaat Burberry geen bont meer gebruiken en worden alle productieprocessen, waar nog pelzen bij wordt gebruikt, stopgezet.
Burberry is niet het enige bedrijf dat om deze manier zijn luxe imago beschermt. Ook merken als Nike en Richemont vernietigen onverkochte producten om vervalsing en imagoschade tegen te gaan. Burberry stopt er vanaf nu mee. Die beslissing komt voort uit een nieuwe bedrijfsstrategie waarbij het modehuis meer aandacht aan het milieu gaat besteden en verspilling wil tegengaan.
“Hedendaagse luxe betekent ook verantwoordelijk zijn voor mens en milieu”, vindt Gobetti. “Deze overtuiging is de sleutel tot succes voor Burberry op de lange termijn.”
Tags: Duurzaam
Erik van Erne zegt:
9 september 2018 om 15:05 | Permalink
GroenLinks Wil Verbod Op Vernietigen Nieuwe en Ongebruikte Producten
Nieuwe en onverkochte producten worden op grote schaal vernietigd. Zo gaan er in Nederland jaarlijks 1,2 miljoen kledingstukken in de shredder of de verbrandingsoven en er wordt tussen de 700 en 900 miljoen ton voedsel vernietigd.
Naar aanleiding van schandalen in het buitenland is het goed mogelijk dat ook in Nederland voor miljoenen euro’s aan nieuwe maar onverkochte elektronica, wasmachines en boeken wordt vernietigd. Dit terwijl Nederland als ambitie heeft om in 2030 50% minder grondstoffen te gebruiken. GroenLinks pleit daarom voor een verbod op het vernietigen van nieuwe producten.
In Frankrijk is in 2016 een wet aangenomen die supermarkten verbiedt voedsel weg te gooien. Sindsdien heeft 94% van de Franse supermarkten een convenant met een voedselbank. Daarnaast zijn ze veel slimmer gaan inkopen.
Tijdens het debat over circulaire economie in de Tweede Kamer op donderdag zal GroenLinks staatssecretaris Van Velthoven vragen naar de omvang van het probleem en de mogelijkheden om een verbod in te stellen.