google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

55 Elektrische Citea SLF-120 Bussen Plus Laadpalen Voor RET by VDL Bus & Coach

Geschreven op 15-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Iets anders Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

De RET, het openbaarvervoerbedrijf van de regio Rotterdam heeft een belangrijke volgende stap gezet in de verduurzaming van de busvloot.

Er zijn 55 elektrische Citea SLF-120 bussen plus laadpalen besteld bij VDL Bus & Coach.

De planning is dat de bussen in Rotterdam, Schiedam en Vlaardingen gaan rijden vanaf eind 2019, het jaar waarin de nieuwe concessie start.

De 55 elektrische bussen vertrekken elke ochtend met een volgeladen batterij vanaf locatie Kleiweg en worden overdag op knooppunten en eindpunten bijgeladen.

Laden gebeurt via een pantograaf, een arm die vanaf het dak van de bus omhoog komt als de bus onder een laadpaal staat. De chauffeur koppelt de bus met één druk op de knop van achter zijn stuur aan het net. Een volgeladen bus heeft voldoende capaciteit om in de spits zonder bijladen door te rijden. De bussen rijden op 100% groene stroom. Behalve het milieu gaan ook de passagiers erop vooruit: de nieuwe bussen zijn beduidend stiller dan de bestaande.

Maurice Unck, algemeen directeur van de RET: “Met de voorlopige gunning komt de verduurzaming van onze busvloot een stap dichterbij. Naast deze gunning zijn we van plan om dit jaar de opdracht te verlenen tot de levering van meer dan honderd hybride bussen. De 55 volledig elektrische bussen gebruiken we voor kortere stadslijnen, de hybride bussen voor de streeklijnen. We zijn er blij mee dat we op deze manier een bijdrage kunnen leveren aan de gezamenlijke duurzaamheidsdoelstellingen van het Rijk, de regio en de RET.”

De provincies, de Rijksoverheid en de vervoersregio’s hebben eerder al vastgelegd dat er vanaf 2025 geen dieselbussen meer worden aangeschaft en dat in 2030 alle dieselbussen voor het openbaar vervoer uit het straatbeeld verdwijnen. De 23 gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag willen een bereikbare, leefbare en duurzame regio voor haar inwoners. Als opdrachtgever voor het openbaar vervoer in de regio wil de MRDH daarom zo snel mogelijk duurzaam busvervoer. Hiervoor maakt de MRDH afspraken met de vervoerders, waaronder de RET.

De transitie naar 100% zero emissie bussen pakt de RET gefaseerd aan: 55 bussen in 2019, 50 bussen in 2021, 50 bussen in 2024 en de laatste 110 bussen in 2029. Unck: “Technologie op het gebied van elektrisch rijden ontwikkelt zich razendsnel. Omdat we steeds gebruik willen kunnen maken van de nieuwste technologieën voor elektrische bussen, spreiden we onze investeringen binnen de concessieperiode. Deze loopt van 2019 tot 2034.”

In de verduurzaming van de busvloot werkt de RET nauw samen met de gemeente, die werkt aan een breder plan voor de uitrol van laadinfrastructuur voor elektrisch rijden in de stad. In samenspraak bepalen de RET en de gemeente de locaties van de laadpalen voor de bussen. In de eerste fase komen er in elk geval palen op Rotterdam Centraal, Zuidplein, in Schiedam en in Vlaardingen.

Zie ook: De Opmars Van De Elektrische Bus in Nederland: Elektrische Bussen in Nederland –Negen Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Arriva in Den Bosch by VDL – Vijf Elektrische Citea SLF-120 Bussen Voor Haagse HTM by VDL  – Elektrische MidiBussen Voor Concessie Connexxion Noord-Holland Noord by VDL en BYD – Qbuzz gaat Openbaar Vervoer Region Utrecht verzorgen met Hybride Bussen – Regio Zuidoost-Brabant Gaat Voor Zero-Emission Openbaar Vervoer: 40 Elektrische Bussen by VDL – Tien Elektrische Citea SLFA Bussen Op Qbuzz Route Zuidhorn-Groningen (Q-link Groen) by VDL – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam – Geen Elektrische Bussen Voor RET Maar Hybride En Diesel Bussen

3 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    1 juli 2019 om 14:54 | Permalink

    RET Zoekt Nieuwe Duurzame Energie Leverancier Voor De Komende Tien Jaar

    De Rotterdamse stadsvervoerder RET zoekt een energieleverancier die een opwekcapaciteit van 120 miljoen kWh per jaar aan groene stroom bijbouwt in Nederland. Ook moet de leverancier zonnepanelen aanbrengen op diverse RET-gebouwen. De RET zet hiervoor een aanbesteding in de markt.

    Onder het beoogde nieuwe tienjarige contract valt alle elektriciteit die het bedrijf gebruikt. Maurice Unck, algemeen directeur van de RET, zegt hierover: “We zoeken een leverancier die voor het leveren van onze stroom in Nederland nieuwe duurzame opwekcapaciteit bijbouwt. Groene stroom hebben we al, maar met het nieuwe contract neemt de productie van zonne- en/of windenergie in Nederland toe. Zo dragen wij als vervoerder ons steentje bij aan de energietransitie waar we voor staan.”

    De zonne- en/of windparken moeten nog gebouwd worden. Daarom duurt het tot 1 januari 2024 totdat de RET alle stroom uit deze bronnen kan gebruiken. In de periode 1 januari 2020 tot en met 31 december 2023 koopt RET duurzame elektriciteit in die voor 100 procent afkomstig is van bestaande wind of Nederlandse biomassa.

    Ook op andere terreinen zet de RET, samen met opdrachtgever Metropoolregio Rotterdam Den Haag, in op verduurzaming. De grootste bijdrage levert de overgang naar een uitstootvrije busvloot. In december gaan de eerste zero emissie bussen de weg op, evenals 103 hybrides. In 2021 komen er nog 50 ZE-bussen bij, in 2024 50 en in 2029 de laatste 110. In 2018 liet de Rotterdamse stadsvervoerder al zonnepanelen leggen op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven.

  2. Erik van Erne zegt:

    2 oktober 2019 om 15:59 | Permalink

    RET Krijgt Europese Lening Van 115 miljoen Voor Elektrische Bussen

    De Europese Investeringsbank leent 115 miljoen euro aan de RET en Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Daarmee kunnen tweehonderd nieuwe elektrische en diesel-hybride bussen worden gekocht. Ook komen er nieuwe oplaadpunten en wordt een aantal tram- en metrosporen vernieuwd. De lening heeft een looptijd van vijftien jaar.

    De RET wil Rotterdam versneld laten voldoen aan de Nederlandse doelstelling dat in 2030 alle bussen emissieloos rijden.

  3. Erik van Erne zegt:

    31 oktober 2019 om 17:09 | Permalink

    RET en Eneco Samen Op Weg Naar Energiepositief OV In Rotterdam

    Eneco en de RET gaan vanaf 1 januari 2020 samenwerken om het openbaar vervoer in de regio Rotterdam nog duurzamer te maken. Als onderdeel van de samenwerking levert Eneco vanaf volgend jaar groene stroom uit Nederland.

    Het Rotterdamse OV-bedrijf zette eerder dit jaar een aanbesteding in de markt waarin als eis was opgenomen dat de leverancier nieuwe, duurzame opwekcapaciteit in Nederland zou bijbouwen. Vandaag tekenden de twee bedrijven een contract voor de komende tien jaar.

    Eneco gaat jaarlijks 135 miljoen kWh leveren aan de RET – het equivalent van het verbruik van circa 43.000 huishoudens.

    Het nieuwe contract sluit naadloos aan bij de duurzame ambities van de RET. Algemeen Directeur Maurice Unck: “Een rit met het OV is al een duurzame vervoersoptie, maar we willen als bedrijf een stap extra zetten. Met dit nieuwe contract doen we dat, omdat we hiermee zorgen dat er in Nederland duurzame opwekcapaciteit wordt bijgebouwd. We zijn er blij mee dat we zo onze reizigers een nog duurzamere reis kunnen aanbieden.” Onderdeel van het contract is bovendien dat Eneco zonnepanelen legt op minimaal één en mogelijk meer RET-gebouwen, te beginnen met ruim 2.000 m2 op complex Kleiweg. Daarbij wordt ook gekeken of de omgeving een deel van de opgewekte elektriciteit kan betrekken.

    Uiteindelijk hebben de bedrijven de gezamenlijke ambitie om in 2030 meer duurzame energie op te wekken dan de RET verbruikt: een energiepositief OV. Dat dragen ze ook uit naar de eindgebruiker: samen werken de RET en Eneco aan het vergroten van de beleving en het bewustzijn van reizigers van het OV als duurzame vervoersoptie. De bedrijven laten zien hoe zij invulling geven aan de maatschappelijke vergroening.

    Een andere pijler van het duurzaamheidsbeleid van de RET is de overgang naar zero emissie busvervoer. In 2030 is de gehele busvloot emissievrij en op 15 december gaat de eerste batch van 55 zero emissie bussen rijden. Verder liet de RET, met subsidie van MRDH, in 2018 al zonnepanelen installeren op de metrostations Slinge, Rijnhaven, Zuidplein en Maashaven en zet het vervoersbedrijf in op de verduurzaming van het eigen wagenpark, energieneutraal en circulair bouwen en efficiënter omgaan met energie. Een ander voorbeeld van duurzame toepassingen is het gebruik van olivijn op de Hoekse Lijn, een materiaal dat langs de baan ligt en in de loop der jaren zijn eigen gewicht (20.000 ton) aan CO2 absorbeert.

    Hans Peters, Chief Customer Officer bij Eneco: “We zijn erg trots op het feit dat we de trams, metro’s, stations en kantoren van de RET gaan omschakelen naar duurzame energie uit Nederland. Daarmee wordt het openbare vervoer in de Rotterdamse regio, waar ook veel Eneco-collega’s dagelijks gebruik van maken, nog schoner. Tegelijkertijd helpt de RET ons om te investeren in nieuwe duurzame projecten, zoals windparken op land en zee. Daarmee draagt zij ook daadwerkelijk bij aan de groei van duurzame energie in Nederland.”

    RET vervoert elke dag zo’n 650.000 reizigers in de regio Rotterdam-Den Haag. Met circa 3.500 medewerkers verzorgt het bedrijf zo’n 900 miljoen reizigerskilometers per jaar, en dat aantal groeit nog elk jaar met drie tot vijf procent. Daarvoor zet het 167 metro’s en 112 trams in, plus 270 stads- en streekbussen. Half december 2019 verving RET 55 bussen met dieselmotor door moderne elektrische bussen; in de komende jaren worden ook de andere tweehonderd bussen emissievrij. Al die voertuigen, stations, kantoren, werkplaatsen en remises verbruiken veel stroom: jaarlijks 135 miljoen kWh. Dat is vergelijkbaar met het verbruik van 43.000 huishoudens. En dat wordt nog meer, als ook alle bussen op termijn elektrisch zijn.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.343)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.502)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.484)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • De Elektrische Veegmachine e-Swingo In Rotterdam
  • Links

    Milieunet op..