Anders Bekeken

Tweede Leven Voor Dubbeldekkers NS: Hergebruiken en Recyclen 96% Van De Trein by NS

Geschreven op 10-7-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Hergebruik-Kringloop Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Ronald Terlouw werkt als production engineer bij NS Treinmodernisering in Haarlem. De werkplaats staat er vol dubbeldekkertreinen die een tweede leven krijgen. ‘We hergebruiken en recyclen 96% van de trein. En dat voelt goed!’

Het is een terugkerend ritueel. Aan de ene kant schuift een oud NS-rijtuig de Haarlemse werkplaats binnen. Tegelijkertijd rolt er aan de andere kant een compleet vernieuwd rijtuig de stal uit. In ploegendiensten wordt hier gewerkt aan de modernisering van maar liefst 416 rijtuigen van de NS dubbeldekker. Elk rijtuig is hier 45 dagen onder dak. In 22 stappen krijgt het een compleet nieuwe outfit.

‘Deze treinen zijn in 1993 en 1994 afgeleverd’, vertelt Ronald. ‘Na twintig jaar dienst zijn ze aan het eind van hun levensduur, maar ze zijn heel goed te renoveren. Eerst worden ze compleet gestript zodat alleen het casco nog over is. Daarna start de heropbouw. De buitenkant wordt geschilderd, ruimtes worden opnieuw ingedeeld, er komen nieuwe vloeren en wanden in, en uiteindelijk wordt het meubilair geplaatst. Na die metamorfose zijn ze weer als nieuw.’

Veel, heel veel materiaal kan daarbij hergebruikt worden: zo’n 86% van het totaalgewicht. ‘Met het casco heb je al een groot deel van de trein dat nog heel lang verder kan. Daarnaast kunnen veel elektrische onderdelen na revisie gewoon weer terug in de trein. En de zijkanten van de trappen bijvoorbeeld zijn van hout: opschuren, schilderen en ze gaan weer achttien jaar mee. Sommige onderdelen zoals de snelschakelaar – die kortsluiting voorkomt – zijn niet meer geschikt voor de vernieuwde dubbeldekker, maar nog wel bruikbaar in andere treinen. We geven ze een opfrisbeurt en gebruiken ze dan voor onze Koplopers.’

Wat niet herbruikbaar is, valt vaak nog wel te recyclen: zo’n 10% van het materiaal. ‘De plastic wanden en bagagerekken uit de coupés gaan door een enorme shredder – zo’n apparaat waar ook sloopauto’s in geplet worden. De vlokken die daaruit komen, worden gemengd met hars. Dat levert een nieuw plastic op dat je bijvoorbeeld voor dijkversteviging kunt gebruiken, of voor meubels. We onderzoeken nu of we er meubilair voor onze eigen gebouwen van kunnen maken. Dan is de cirkel rond. Ook leuk: het rubber van de treinramen vind je terug in speeltegels van speeltuinen.’

Voor Ronald is het de grote uitdaging om het hergebruik nog verder richting de 100% te krijgen. ‘We lopen bij de NS al jaren voorop als het gaat om hergebruik en ik ben daar trots op. Het voelt gewoon niet goed om dingen weg te gooien, en het is ook niet nodig. Natuurlijk is het een flinke uitdaging om die laatste 4% te overbruggen. Neem de vloeren: die zijn van multiplex waar linoleum op geplakt is. Je kunt dat niet goed scheiden. Toch hebben we ook hiervoor een oplossing gevonden: de oude treinvloeren worden straks gebruikt voor de reparatie van vloeren in bouwketen. Zo blijven we zoeken, want we willen bij die 100% komen.’ Bron: NS

Zie ook: Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco – NS en ProRail zamelen papier in op station Utrecht Centraal – NS ziet wel wat in de Segway ! – NS gebruikt regenwater om station schoon te maken – NS neemt meer groene stroom af ! – NS gaat verder met Warmtezuilen op Zonne-energie – Circa 24 Kilometer Geluidsscherm Zonder Zonnepanelen Langs Spoor bij Almere by Prorail – ProRail draagt CO2-Klimaatladder over aan SKAO: Samen Zorgen voor Minder CO2 – NS en ProRail zamelen papier in op station Utrecht Centraal – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.137)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.282)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.340)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.652)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.325)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Hollandse Kikkererwten Uit Zeeuws-Vlaanderen by HAK
  • Message In The Bottle: Sending Out An SOS by The Police
  • Our Oceans Challenge 2019-2020: The Third Cycle Has Started
  • De Voordelen Van Duurzame Energiezuinige LED-Verlichting
  • Zon op Bedrijfsdaken Ondernemend Veenendaal: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • E-Ferry Ellen: De Grootste Elektrische Veerboot In De Wereld by Leclanché
  • ASN Bank En ASN Beleggingsfondsen Klimaatpositief: 118 Procent Klimaatneutraal
  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Links

    Milieunet op..