Anders Bekeken

Herinrichting Apeldoornseweg In Arnhem: Hergebruik Asfalt En Andere Bouwmaterialen

Geschreven op 21-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Hergebruik-Kringloop Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

De Apeldoornseweg, een belangrijke verkeersader van Arnhem, is dringend aan onderhoud toe. De riolering en het asfalt zijn aan de beurt voor groot onderhoud.

Omdat de weg daarvoor helemaal op de schop moet, wil de gemeente Arnhem meteen ook een aantal andere verbeteringen doorvoeren. Denk bijvoorbeeld aan de fietspaden, de bushaltes, het groen en de parkeerplaatsen.

Ook wil men maatregelen nemen om de wateroverlast die er op gezette tijden langs het park is, in te perken.

Het nieuwe asfalt van de heringerichte Apeldoornseweg bestaat straks grotendeels uit het wegdek dat daar nu al ligt. De gemeente Arnhem zet in op duurzaamheid bij dit en andere grote projecten in de gemeente.

Het huidige asfalt wordt straks in maart, als de herinrichting van de drukke in- en uitvalsweg begint, weggefreesd en vervolgens met het toevoegen van nieuwe bitumen omgewerkt tot nieuw asfalt. Daarmee wordt de Apeldoornseweg vervolgens opnieuw geasfalteerd. Zo moet het in de toekomst vaker gaan, zegt projectleider Sil Polman.

De herinrichting van de Apeldoornseweg moet de opmaat zijn voor een nieuwe, duurzamere manier van werken. Bij grote (wegen)projecten in Arnhem moeten veel meer materialen op een betere manier worden hergebruikt dan tot nog toe de gewoonte was. Het gaat dan niet alleen om asfalt, maar ook om straattegels, trottoirbanden en rioolbuizen.

Straattegels gaan doorgaans naar de puinbreker om te worden vermalen tot een mengsel dat dient als fundering voor nieuwe wegen. Nu is afgesproken dat de aannemer de goede exemplaren bij een ander project opnieuw gebruikt. Gerecycled werden de oude tegels dus altijd al, maar nu gebeurt dat op een veel hoogwaardiger manier.

Bij het project Apeldoornseweg levert die aanpak een aardige milieuwinst op. De gemeente, die afgelopen week de Green Deal Grond-, Weg- en Waterbouw (GWW) ondertekende, schat in dat door de nieuwe werkwijze 135 ton CO2-uitstoot wordt bespaard, de jaarlijkse uitstoot van een zestal huishoudens. En dit is nog maar het begin, geeft projectleider Polman aan. ,,Wat we nu doen is ‘laaghangend fruit’. Als we deze lijn doortrekken, kunnen we nog veel meer milieuwinst boeken.”

Van het asfalt dat nu in de Apeldoornseweg ligt, komt 60 procent terug. De rest wordt elders hergebruikt. Van de kapotte tegels en oude rioolbuizen wordt respectievelijk 15 en 10 procent verwerkt in nieuwe tegels. ,,Wat overblijft komt terug in het project als stelspecie voor het plaatsen van bijvoorbeeld trottoirbanden”, legt Polman uit.

Omdat duurzaamheid en niet de kostprijs voor het eerst de leidraad was in de aanbesteding bij aannemers, is ook gekeken naar transport. Met korte lijnen moet de milieubelasting zo veel mogelijk worden beperkt. Dieseltrucks moeten voldoen aan de milieuvriendelijke Euro 5-regels, elektrische aggregaten vervangen dieselgeneratoren. ,,We willen af van het geluid, de rook en de stank.” De nieuwe manier van werken is nauwelijks duurder dan aanbesteden op kosten, verwacht Polman. ,,De extra kosten vallen mee. Ik denk niet dat het verschil heel groot is.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (609)
  • Agenda (3.072)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (58)
  • Bouwen-Klussen (774)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (481)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.242)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.225)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (743)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.227)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Alle Stadsbussen In Emmen Elektrisch In December 2019
  • Energieverkenning IJsselmeergebied: Zonnezandbanken, Zonne-eilanden En Refugium
  • Nationaal BREEAM Congres 2019: Circulair, Gezond, Klimaatadaptief en Paris Proof, NU!
  • Steeds Meer Gemeenten Gaan Oplaten Ballonnen Verbieden: Den Bosch, Zeist, Den Haag, Utrecht
  • Nederland Tekent Hong Kong Verdrag by IMO: Veilig en Milieuvriendelijk Recyclen Zeeschepen
  • E-Hybrid 36 Duurzaam Elektrisch Motorjacht Met Zonnepanelen by Queens Yacht Design Holland
  • Het Kwartetspel Duurzaamheid by Groene Kerk PG Oosterhout
  • Jumbo Gaat Afval Verminderen Door Verduurzaming Van Ruim 27 Miljoen Drinkbekers
  • Prutsenderwijs Duurzaam Presteren: Over Het Wat, Waarom & Hoe by Egbert Dommerholt
  • Vanaf Eind 2020 55 Extra Elektrische Bussen Voor Qbuzz (U-OV) In Utrecht
  • The Electric MOIA In Hamburg: The Mobility Service Provider Of The Volkswagen Group
  • Fosfaatproductie In Dierlijke Mest Opnieuw Lager: Onder Het Fosfaatplafond – Onder EU-Norm
  • Minder En Duurzamer Verpakkingsmateriaal In Supermarkten: 20% Minder In 2025 by CBL
  • Zonnepark Vopak Met 320.000 Zonnepanelen Langs De A7 Bij Kolham In Midden-Groningen
  • HEMA Stopt Verkoop Plastic Rietjes, Plastic Wattenstaafjes, Plastic Roerstaafjes En Confetti
  • Waterschap Vechtstromen Wil Zonnepanelen Op Tien Rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s)
  • Hogere CO2-Uitstoot In Nederland In Vierde Kwartaal 2018: Plus 0,5 Procent by CBS
  • Zonnepanelen Dak Remeha Apeldoorn Met 1.750 Zonnepanelen by BonGo Solar
  • Nederland Scoort Bijzonder Slecht In Europa Op Gebruik Duurzame Energie
  • BBC Planet Trailer by BBC Earth
  • Links

    Milieunet op..