google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Eerste Circulaire Viaduct In Nederland Bij Revesluis In Kampen Gaat 200 Jaar Mee

Geschreven op 14-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Hergebruik-Kringloop Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Geweldig. Nederland heeft sinds vandaag voor het eerst een herbruikbaar betonnen viaduct.

Het viaduct bij de Reevesluis tussen Kampen en Dronten kan zonder restafval weer uit elkaar gehaald worden, opnieuw gebruikt worden en gaat op die manier ongeveer 200 jaar mee. Normale viaducten hebben een levensduur van 30 tot 50 jaar.

Het viaduct vandaag op de eerste dag van de week van de circulaire economie in aanwezigheid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in gebruik genomen. Een (elektrische) vrachtwagen reed er als eerste overheen.

Van Veldhoven: “Dit viaduct is een mooie combinatie van duurzame ambitie en boerenverstand. Viaducten bouwen met standaardblokken die ook elders weer kunnen worden ingezet, is goed voor het klimaat. Want grondstoffen worden niet verspild en het biedt kansen om sneller te werken en kosten te verlagen. Rijkswaterstaat zegt daarom terecht: ‘wij willen in 2030 circulair werken’. Dit viaduct is een prachtige stap in die ambitie en kan voor heel Nederland – en de rest van de wereld – als inspiratie dienen. Circulair ontwerpen en bouwen kán en is big business’.

De veertig losse elementen van het circulaire viaduct zijn demontabel. Het viaduct is daardoor ook makkelijker aan te passen. Een extra rijbaan of nieuwe afrit wordt simpel toegevoegd. Het viaduct is zelfs in zijn geheel te verplaatsen. In maart 2019 gaat dit geheel bijvoorbeeld alweer uit elkaar. Tot die tijd wordt het door bouwverkeer gebruikt bij de aanleg van de Reevesluis.

Het circulaire viaduct komt op het juiste moment. Tot 2028 heeft Rijkswaterstaat minstens 80 projecten voor groot onderhoud. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan een opknapbeurt toe. De bevindingen van het herbruikbare viaduct worden hierin meegenomen.

Nederland werkt hard om in 2050 een economie zonder afval te zijn: een circulaire economie. Continu hergebruik van grondstoffen biedt grote kansen voor het bedrijfsleven en helpt om de Nederlandse klimaatdoelen te halen.

Zie ook: Het Eerste Cradle to Cradle Viaduct van Nederland: Circulair Viaduct by VolkerWessels – Programma Nederland Circulair 2050: Biomassa, Kunststoffen, Maakindustrie, Bouw, Goederen – Programma Nederland Circulair 2050: 22,5 Miljoen Euro Voor Duurzame en Circulaire Initiatieven – Een Circulaire Economie in Nederland: Een Economie Zonder Afval In 2050 – De Transitieagenda Bouw: De Circulaire Bouw Economie is een Feit in 2050 – Week van de Circulaire Economie 2019: Inschrijving Circular Award 2019 Is Geopend

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (683)
  • Agenda (3.259)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (853)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (522)
  • Design (239)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.375)
  • Educatie (349)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.583)
  • Europa (29)
  • Evenementen (201)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (314)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (326)
  • Iets anders (390)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (140)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.703)
  • Licht (392)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (111)
  • Natuur (770)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (231)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.556)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (303)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Leitwolf H2: Waterstof Sneeuwruimer Voor Wereldbeker Alpineskiën Gran-Risa Piste by Prinoth
  • ZEUS: Zero Emission Ultimat Hybride Ship Met Brandstofcel En Dieselgeneratoren by Fincantieri
  • De WRZV Hallen Van Zaalvoetbalvereniging WRZV In Zwolle: Energieneutraal, Duurzaam, Circulair
  • Energieneutrale Nieuwbouw Wilhelminaschool En kinderopvang Kind & Co In Woerden by Arcom
  • Effect Van COVID-19 Op De Wereldwijde Aandelenmarkt
  • Webinar Circulaire Elektronica by TU Delft & Erasmus Universiteit Rotterdam
  • Nobelprijswinnaars Roepen Op Tot Aanpak Klimaatcrisis by Climate Adaption Summit CAS2021
  • Startgids Laden Van Elektrische Auto’s Voor Bedrijven by Nationale Agenda Laadinfrastructuur
  • Slim Laadplein Met 108 Laadstations Geopend In Houthavens Amsterdamby BlueMarble Charging
  • Aardpeer, Samen Voor Grond: Landbouwgronden Voor Minimaal 7 Generaties Veiligstellen
  • Britains Got Talent 2020: SOS From The Kids Song About Climate Change
  • Week Van De AfvalHelden: Zet Vrouwen En Mannen In De Afvalbranche In Het Zonnetje
  • Bijna 20 Procent Van Nederlandse Glastuinders Heeft Zonnepanelen by AgriDirect
  • Webinar Autodelen: Deelmobiliteit Steeds Belangrijker by CROW, Deloitte En Advier
  • Kloof Prijsniveau Tussen Groene Waterstof En Aardgas Bijna Gedicht In 2030 by ABN AMRO
  • De Elektrische Opel Combo-e: Het Elektrische Bestelbusje by Opel
  • Porthos: CO2-Afvang En Opslag (CCS) In Rotterdam: CO2 Opslaan In Lege Gasvelden Noordzee
  • Webinar Circulair Bouwen: Toekomstgericht Ontwerpen Met Optimaal Waardebehoud
  • Grenzeloos Circulair: Hoe Realiseer Je Circulaire Projecten by Holland Circular Hotspot (HCH)
  • Enquete Elektrisch Vervoer In Nederland by RVO, Doet En Automotive NL
  • Links

    Milieunet op..