google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Eerste Circulaire Viaduct In Nederland Bij Revesluis In Kampen Gaat 200 Jaar Mee

Geschreven op 14-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Bouwen-Klussen, Hergebruik-Kringloop Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Geweldig. Nederland heeft sinds vandaag voor het eerst een herbruikbaar betonnen viaduct.

Het viaduct bij de Reevesluis tussen Kampen en Dronten kan zonder restafval weer uit elkaar gehaald worden, opnieuw gebruikt worden en gaat op die manier ongeveer 200 jaar mee. Normale viaducten hebben een levensduur van 30 tot 50 jaar.

Het viaduct vandaag op de eerste dag van de week van de circulaire economie in aanwezigheid van staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat in gebruik genomen. Een (elektrische) vrachtwagen reed er als eerste overheen.

Van Veldhoven: “Dit viaduct is een mooie combinatie van duurzame ambitie en boerenverstand. Viaducten bouwen met standaardblokken die ook elders weer kunnen worden ingezet, is goed voor het klimaat. Want grondstoffen worden niet verspild en het biedt kansen om sneller te werken en kosten te verlagen. Rijkswaterstaat zegt daarom terecht: ‘wij willen in 2030 circulair werken’. Dit viaduct is een prachtige stap in die ambitie en kan voor heel Nederland – en de rest van de wereld – als inspiratie dienen. Circulair ontwerpen en bouwen kán en is big business’.

De veertig losse elementen van het circulaire viaduct zijn demontabel. Het viaduct is daardoor ook makkelijker aan te passen. Een extra rijbaan of nieuwe afrit wordt simpel toegevoegd. Het viaduct is zelfs in zijn geheel te verplaatsen. In maart 2019 gaat dit geheel bijvoorbeeld alweer uit elkaar. Tot die tijd wordt het door bouwverkeer gebruikt bij de aanleg van de Reevesluis.

Het circulaire viaduct komt op het juiste moment. Tot 2028 heeft Rijkswaterstaat minstens 80 projecten voor groot onderhoud. Veel bruggen en tunnels stammen uit de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw en zijn aan een opknapbeurt toe. De bevindingen van het herbruikbare viaduct worden hierin meegenomen.

Nederland werkt hard om in 2050 een economie zonder afval te zijn: een circulaire economie. Continu hergebruik van grondstoffen biedt grote kansen voor het bedrijfsleven en helpt om de Nederlandse klimaatdoelen te halen.

Zie ook: Het Eerste Cradle to Cradle Viaduct van Nederland: Circulair Viaduct by VolkerWessels – Programma Nederland Circulair 2050: Biomassa, Kunststoffen, Maakindustrie, Bouw, Goederen – Programma Nederland Circulair 2050: 22,5 Miljoen Euro Voor Duurzame en Circulaire Initiatieven – Een Circulaire Economie in Nederland: Een Economie Zonder Afval In 2050 – De Transitieagenda Bouw: De Circulaire Bouw Economie is een Feit in 2050 – Week van de Circulaire Economie 2019: Inschrijving Circular Award 2019 Is Geopend

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (702)
  • Agenda (3.390)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (913)
  • Communicatie (379)
  • Cradle to Cradle – Circulair (535)
  • Design (244)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.465)
  • Educatie (351)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.741)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (320)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (121)
  • Hergebruik-Kringloop (332)
  • Iets anders (423)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (150)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.735)
  • Licht (397)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (175)
  • Milieu (760)
  • MVO (114)
  • Natuur (799)
  • Nederland (42)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (130)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (17)
  • Sport (240)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.742)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Cleantech Battle 2021: De Infrawall – De Geluidswal Van De Toekomst by HAN
  • Cleantech Battle: Het Duurzame, Circulaire Bushokje Van Rijstvlies Met Sedumdak In De Bilt
  • Why This Icewind Wind Turbine Will Change The World by Innovative Techs
  • The Network Readiness Index (NRI): Netherlands Tops Network Readiness Ranking In Global Study
  • Giant Solar Power Plants And Wind Farms In The Sahara by Innovative Techs
  • The Making of Reishi Fine Mycelium: Mushroom Based Leather by MycoWorks
  • The Mystery Of Siberia’s Exploding Craters At Yamal Peninsula by BBC REEL
  • Subsidie Uitstootvrij Bouwmaterieel: Kabinet Wil Meer Schone Meer Schone Machines In De Bouw
  • Wat Mensen Beweegt: Onderzoekproject Duurzame Mobiliteit In Johan Cruijff ArenA Gebied
  • De Elektrische Luxe Off-Road Mercedes: Project Maybach Coupé by Mercedes-Benz – Virgil Abloh
  • Wereldwijde Groei Hernieuwbare Energie Breekt Alle Records: 290 GW Renewables In 2021 by IEA
  • GAME OVER! End Of The Great Pacific Garbage Patch by Innovative Techs
  • Dit Jaar Al Evenveel Schone, Duurzame Energie Opgewekt Als In 2020 by Energieopwek
  • Uitwerking Van Brede Welvaart Voor De Monitoring En Evaluatie Man mobiliteitsbeleid by KiM
  • RDM-Subsidieregeling: Ministerie EZK Investeert 52,9 Miljoen Euro In Maritieme R&D
  • CO2-Uitstoot Door Biomassa Blijft Toenemen by CBS
  • Bijna 100.000 Huishoudens In De Provincie Utrecht Hebben Zonnepanelen Op Het Dak
  • De Elektrische BMW i7: De Elektrische Variant Van De Nieuwe 7-Serie by BMW
  • De Eerste Elektrische Dodge Komt Er Aan In 2024 by Stellantis
  • Elektrische Deelauto’s In Delft, Den Bosch, Den Haag, Eindhoven en Rotterdam by GO Sharing
  • Links

    Milieunet op..