Greenwashing: Sterke Toename Aantal Klachten bij Advertising Standards Authority (ASA)
Geschreven op 6-5-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in GreenwashingDe enorme toename van het aantal klachten over advertenties die niet overeenkomen met de feiten is enorm toegenomen.
We hebben het dan over misleidende advertenties die de aandacht vestigen op iets groens, duurzaams, energiezuinigs of iets wat veel beter is voor het klimaat, zonder feitelijke onderbouwing.
Greenwashing, zoals men het noemt, komt teveel voor.
Daar moet iets aan worden gedaan, dus staat er een grote meeting op stapel, ergens in juni, waar adverteerders, bedrijven en “groene organisaties” samen met de Advertising Standards Authority (ASA) om de tafel gaan ziten om te bekijken of er gezamenlijk iets kan worden gedaan aan de sterk misleidende advertenties. Zoals de ASA terecht stelt, zijn misleidende advertenties uiteindelijk ook slecht voor de adverteerder. De consument prikt er vroeg of laat doorheen en dat heeft weer zo zijn effect voor de adverteerder. Een negatief effect wel te verstaan. Bron: Business Green
Ik vraag mij af of er bij de Nederlandse Reclame Code Commissie ook meer klachten binnen komen over misleidende groene advertenties.