Anders Bekeken

Ik Kies Bewust: Cup a Soup Specials geldklopperij volgens foodwatch

Geschreven op 7-3-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Gezondheid Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

cup-a-soup_specialNou ik kende ze nog niet, maar sinds janauri 2010 is er een Nederlandse foodwatch, dé organisatie die opkomt voor uw recht op veilig en goed voedsel. Men heeft even gekeken naar de nieuwe Cup a Soup Specials van Unilever.

foodwatch maakt zich sterk voor de keuzevrijheid van consumenten. Voedselfabrikanten moeten ons gewoon goed voorlichten: wat zit er echt in hun producten? Alleen dán kunnen consumenten zelf kiezen wat ze willen eten.

Bij de poedersoepjes van Cup a Soup betekent ‘Specials’ eigenlijk: dertig procent duurder. Je vindt nauwelijks courgette of Parmezaanse kaas in de ‘Cup-a-Soup Specials Italiaanse Tomaat met Parmezaanse kaas en courgette’. En ‘Italiaanse tomaat’ betekent hier nog minder tomaat dan in andere ‘tomatensmaakjes’ van het merk. Dit stelt foodwatch vast na bestudering van het poedersoepje.

Cup a Soup wekt met kreten zoals ‘Specials’,’Italiaanse’ en een glossy verpakking de indruk van een hoogwaardig product. Wel zit zowel in de gewone Cup a Soups als in deze Special veel goedkoop zetmeel, suiker en zout. Geldklopperij, oordeelt Foodwatch.

ik-kies-bewust2Het fabrikantenlogo ‘Ik kies bewust’ staat op de verpakking van de Italiaanse Tomaat Specials. Het logo wordt door de fabrikanten zelf toegewezen aan de beste producten binnen een productgroep, waarmee mensen minder vet, suiker of zout binnenkrijgen. Een portie Cup a Soup Specials Italiaanse Tomaat bevat al een kwart van de dagelijkse hoeveelheid zout die de Wereldvoedselorganisatie gezond acht. Behoorlijk zout voor een product zonder voedingswaarde met een ’Ik kies bewust’ logo.

‘Cup a Soup besteedt optimale zorg aan de kwaliteit van deze soep’, schrijft Unilever op de verpakking. Van de soep?? Van de verpakking zal de voedselmultinational bedoelen! De tomaten spetteren van het sjieke doosje af, de schijfjes courgette kun je bijna opeten en het brok Parmezaanse kaas verhoogt het Italiaanse smulgehalte. Maar de inhoud is armzalig: aan de tomatensoep is slechts 1,5 % courgette en 0,4 % Parmezaanse kaas toegevoegd. En daarvoor betaalt u ook nog een derde meer dan voor gewone Cup a Soup Tomaat!

‘Cup a Soup-baas’ Cees Jan Blom wil u wel helpen kiezen. Dat lijkt ons helemaal niet nodig. Kies zelf! Laat Unilever weten dat u niet voor de gek gehouden wilt worden. U kunt natuurlijk zelf contact opnemen met Unilever.

Food WatchMaar foodwatch maakt het u gemakkelijk: met één muisklik kunt u een kant en klare e-mail versturen. Vul uw gegevens in, voeg eventueel een persoonlijke noot toe en… verzenden maar!

foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland (2010) en Duitsland (2002). In Duitsland wordt de organisatie gesteund door ruim 16.000 donateurs. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of bedrijven. foodwatch onderzoekt, overlegt en werkt aan betere regelgeving en roept samen met consumenten fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Zie ook: Weet wat je eet: waarborg voor een schoon en gezond product – GIJS in de supermarkt – Wat zit er in uw eten ? Alles over de E-nummers ! – Het Gouden Windei 2010: Nu Stemmen op de vijf Genomineerden

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (672)
  • Agenda (3.210)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (509)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.329)
  • Educatie (347)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.464)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (372)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.681)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (756)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.455)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Michael Moore Presents Planet of the Humans: Full Documentary Directed by Jeff Gibbs
  • GoodFoodClub Zet Alle Duurzame, Lokale Streekprodukten Op De Kaart by NMF’s
  • Duurzaam Nu Of Nooit by VPRO Tegenlicht
  • Freek de Jonge Publiceert Al Zijn Werk: Oud- En Nieuwjaarsconferencies, Verkiezingsconferencies
  • Better Than Tesla Cybertruck? 10 Electric Pickups Dorm a New EV Segment by Automotive Territory
  • ’s Werelds Eerste Elektrische 1-12 Ton Wals In Gebruik Genomen by BAM Infra
  • Kabinet Neemt Maatregelen Voor Extra CO2-Reductie
  • Trends En De Nederlandse (Internationale) Zeevaart by KiM
  • Nieuw Holland Casino Utrecht Langs De A12: Duurzaam, Zonnepanelen Met BREEAM NL Excellent
  • Het Nieuwe Holland Casino Langs De A67 In Venlo: Duurzaam, Cradle to Cradle En LED-Verlichting
  • Philips Innovation Award 2020: De Acht Finalisten Zijn Bekend
  • Mobiliteit En De Coronacrisis: Verandert Werksituatie En Mobiliteit Mogelijk Blijvend by KiM
  • Kabinet Wil Minder CO2-Uitstoot Kolen Energiecentrales: Eén Of Twee Kolencentrales Gaan Dicht
  • Stop De Grote Gifroute: Bayer, Syngenta En BASF Exporteren In EU Verboden Pesticiden
  • Trendprognose Wegverkeer 2020-2025: Coronacrisis Remt Groei Wegverkeer Aanzienlijk by KiM
  • Verbruiken We Meer Energie Nu We Ons Vermaak Steeds Meer Online Halen?
  • JABROER Onemanshow by Ton Kas
  • Monitoren Van De Transitie Naar Autonoom Vervoer by KiM
  • Zonnegevel Met 504 Zonnepanelen Bij De Hoog Orchideeën Langs De N470 by SolSolutions
  • Duitse Retailer Kaufland Gaat Herbruikbare Deksels Gebruiken Voor Yoghurt- En Roomkaas
  • Links

    Milieunet op..