Anders Bekeken

Ik Kies Bewust: Cup a Soup Specials geldklopperij volgens foodwatch

Geschreven op 7-3-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Gezondheid Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

cup-a-soup_specialNou ik kende ze nog niet, maar sinds janauri 2010 is er een Nederlandse foodwatch, dé organisatie die opkomt voor uw recht op veilig en goed voedsel. Men heeft even gekeken naar de nieuwe Cup a Soup Specials van Unilever.

foodwatch maakt zich sterk voor de keuzevrijheid van consumenten. Voedselfabrikanten moeten ons gewoon goed voorlichten: wat zit er echt in hun producten? Alleen dán kunnen consumenten zelf kiezen wat ze willen eten.

Bij de poedersoepjes van Cup a Soup betekent ‘Specials’ eigenlijk: dertig procent duurder. Je vindt nauwelijks courgette of Parmezaanse kaas in de ‘Cup-a-Soup Specials Italiaanse Tomaat met Parmezaanse kaas en courgette’. En ‘Italiaanse tomaat’ betekent hier nog minder tomaat dan in andere ‘tomatensmaakjes’ van het merk. Dit stelt foodwatch vast na bestudering van het poedersoepje.

Cup a Soup wekt met kreten zoals ‘Specials’,’Italiaanse’ en een glossy verpakking de indruk van een hoogwaardig product. Wel zit zowel in de gewone Cup a Soups als in deze Special veel goedkoop zetmeel, suiker en zout. Geldklopperij, oordeelt Foodwatch.

ik-kies-bewust2Het fabrikantenlogo ‘Ik kies bewust’ staat op de verpakking van de Italiaanse Tomaat Specials. Het logo wordt door de fabrikanten zelf toegewezen aan de beste producten binnen een productgroep, waarmee mensen minder vet, suiker of zout binnenkrijgen. Een portie Cup a Soup Specials Italiaanse Tomaat bevat al een kwart van de dagelijkse hoeveelheid zout die de Wereldvoedselorganisatie gezond acht. Behoorlijk zout voor een product zonder voedingswaarde met een ’Ik kies bewust’ logo.

‘Cup a Soup besteedt optimale zorg aan de kwaliteit van deze soep’, schrijft Unilever op de verpakking. Van de soep?? Van de verpakking zal de voedselmultinational bedoelen! De tomaten spetteren van het sjieke doosje af, de schijfjes courgette kun je bijna opeten en het brok Parmezaanse kaas verhoogt het Italiaanse smulgehalte. Maar de inhoud is armzalig: aan de tomatensoep is slechts 1,5 % courgette en 0,4 % Parmezaanse kaas toegevoegd. En daarvoor betaalt u ook nog een derde meer dan voor gewone Cup a Soup Tomaat!

‘Cup a Soup-baas’ Cees Jan Blom wil u wel helpen kiezen. Dat lijkt ons helemaal niet nodig. Kies zelf! Laat Unilever weten dat u niet voor de gek gehouden wilt worden. U kunt natuurlijk zelf contact opnemen met Unilever.

Food WatchMaar foodwatch maakt het u gemakkelijk: met één muisklik kunt u een kant en klare e-mail versturen. Vul uw gegevens in, voeg eventueel een persoonlijke noot toe en… verzenden maar!

foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland (2010) en Duitsland (2002). In Duitsland wordt de organisatie gesteund door ruim 16.000 donateurs. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of bedrijven. foodwatch onderzoekt, overlegt en werkt aan betere regelgeving en roept samen met consumenten fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Zie ook: Weet wat je eet: waarborg voor een schoon en gezond product – GIJS in de supermarkt – Wat zit er in uw eten ? Alles over de E-nummers ! – Het Gouden Windei 2010: Nu Stemmen op de vijf Genomineerden

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (654)
  • Agenda (3.150)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (806)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (495)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.290)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.379)
  • Europa (29)
  • Evenementen (177)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.663)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.354)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Gemeente Rotterdam Kiest Voor Groene Stroom Van Eigen Bodem by Eneco En Greenchoice
  • Het Verzekeren Van Een Elektrische Auto: Onderzoek De Mogelijkheden Van Een Autoverzekering
  • Asbestfonds: Lening Voor Verwijderen Asbestdaken Door Particulieren
  • Duurzame Energie Voor Curaçao: 100 Procent Duurzame Energie In 2033 Haalbaar
  • New Energy Chalenge 2019: NanoSUN En EcoG Zijn De Winnaars
  • Rotterdamse Afvalcampagne Van Zooi Naar Mooi Wint Bronzen ISWA Communication Award
  • De Nota Varen Deel 2: Gemeente Amsterdam Gaat Stadslogistiek Over Water Stimuleren
  • De Elektrische Lexus Concept Car (BEV) by Lexus
  • Regeling Reductie Energiegebruik (RRE): 87 Miljoen Euro Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • We Are Tomorrow Klimaatfestival: De Jonge Klimaatagenda 2.0 by Jonge Klimaatbeweging
  • Regeerakkoord Vlaanderen: Vlaanderen Gaat Voor 6,7 GigaWatt Zonnepanelen In 2030
  • Groepsaankoop Scholen, Gemeenten En Verenigingen Herbruikbare Bekers 2019 West-Vlaanderen
  • Subsidie Voor Zonnepanelen Voor Zaanse Ondernemers In Nooderveld-Molletjesveer In Zaanstad
  • Zonnepark Op Voormalige Stortplaats Armhoede In Lochem by TPSolar
  • Marktconsultatie Zonnepark Oranjebuitenpolder In Hoek van Holland by Gemeente Rotterdam
  • Zero Emissie Conferentie 2019: Busvervoer En Stadslogistiek Op Weg Naar Zero-Emissie
  • Aandeel Hernieuwbare Energie Gestegen Naar 7,4 Procent In 2018 by CBS
  • Grote Klimaat Oplossingen Congres by MilieuCompleet En VVM
  • PostNL Neemt Honderdste Pakket- En Briefautomaat (PBA) In Gebruik In Zwolle
  • ZorgSaamWonen Congres: Vitaal Ouder Worden. Wonen En Woonomgeving. Omzien Naar Elkaar
  • Links

    Milieunet op..