google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Ik Kies Bewust: Cup a Soup Specials geldklopperij volgens foodwatch

Geschreven op 7-3-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Gezondheid Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

cup-a-soup_specialNou ik kende ze nog niet, maar sinds janauri 2010 is er een Nederlandse foodwatch, dé organisatie die opkomt voor uw recht op veilig en goed voedsel. Men heeft even gekeken naar de nieuwe Cup a Soup Specials van Unilever.

foodwatch maakt zich sterk voor de keuzevrijheid van consumenten. Voedselfabrikanten moeten ons gewoon goed voorlichten: wat zit er echt in hun producten? Alleen dán kunnen consumenten zelf kiezen wat ze willen eten.

Bij de poedersoepjes van Cup a Soup betekent ‘Specials’ eigenlijk: dertig procent duurder. Je vindt nauwelijks courgette of Parmezaanse kaas in de ‘Cup-a-Soup Specials Italiaanse Tomaat met Parmezaanse kaas en courgette’. En ‘Italiaanse tomaat’ betekent hier nog minder tomaat dan in andere ‘tomatensmaakjes’ van het merk. Dit stelt foodwatch vast na bestudering van het poedersoepje.

Cup a Soup wekt met kreten zoals ‘Specials’,’Italiaanse’ en een glossy verpakking de indruk van een hoogwaardig product. Wel zit zowel in de gewone Cup a Soups als in deze Special veel goedkoop zetmeel, suiker en zout. Geldklopperij, oordeelt Foodwatch.

ik-kies-bewust2Het fabrikantenlogo ‘Ik kies bewust’ staat op de verpakking van de Italiaanse Tomaat Specials. Het logo wordt door de fabrikanten zelf toegewezen aan de beste producten binnen een productgroep, waarmee mensen minder vet, suiker of zout binnenkrijgen. Een portie Cup a Soup Specials Italiaanse Tomaat bevat al een kwart van de dagelijkse hoeveelheid zout die de Wereldvoedselorganisatie gezond acht. Behoorlijk zout voor een product zonder voedingswaarde met een ’Ik kies bewust’ logo.

‘Cup a Soup besteedt optimale zorg aan de kwaliteit van deze soep’, schrijft Unilever op de verpakking. Van de soep?? Van de verpakking zal de voedselmultinational bedoelen! De tomaten spetteren van het sjieke doosje af, de schijfjes courgette kun je bijna opeten en het brok Parmezaanse kaas verhoogt het Italiaanse smulgehalte. Maar de inhoud is armzalig: aan de tomatensoep is slechts 1,5 % courgette en 0,4 % Parmezaanse kaas toegevoegd. En daarvoor betaalt u ook nog een derde meer dan voor gewone Cup a Soup Tomaat!

‘Cup a Soup-baas’ Cees Jan Blom wil u wel helpen kiezen. Dat lijkt ons helemaal niet nodig. Kies zelf! Laat Unilever weten dat u niet voor de gek gehouden wilt worden. U kunt natuurlijk zelf contact opnemen met Unilever.

Food WatchMaar foodwatch maakt het u gemakkelijk: met één muisklik kunt u een kant en klare e-mail versturen. Vul uw gegevens in, voeg eventueel een persoonlijke noot toe en… verzenden maar!

foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland (2010) en Duitsland (2002). In Duitsland wordt de organisatie gesteund door ruim 16.000 donateurs. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of bedrijven. foodwatch onderzoekt, overlegt en werkt aan betere regelgeving en roept samen met consumenten fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Zie ook: Weet wat je eet: waarborg voor een schoon en gezond product – GIJS in de supermarkt – Wat zit er in uw eten ? Alles over de E-nummers ! – Het Gouden Windei 2010: Nu Stemmen op de vijf Genomineerden

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (688)
  • Agenda (3.277)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (873)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.397)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.612)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (400)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (144)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.709)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (775)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.603)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (304)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Volledig Elektrische Renault 5 Concept Komt Er Aan In 2024: Actieradius van 400 Kilometer
  • Elektrische CityBarg Duwboot Voor Vervoer Bouwmaterialen Van Zoelen By CityPort of Utrecht
  • De 50-Literhuis Challenge: Water Besparen Met Behoud Van Comfort by The Green Village
  • Shell Bouwt Nieuwe Fabriek In Pernis Voor Productie Biobrandstoffen
  • Heembouw Is De Winnaar Van De Dertigste Groene Pluim Voor Duurzaam Ondernemen
  • Laadplatform Voor Elektrische Vrachtwagens City Logistics Innovation Campus (CLIC) Amsterdam
  • De FLXdrive Batterij-Elektrische Locomotief: Eerste Elektrische Goederentrein by Wabtec
  • De Vredesweek 2021: PAX Power to the People En De Utrechtse Vredesweeklezing by PAX
  • Interface Vervangt Bitumen Backing Tapijttegelcollectie Voor CQuest Bio Biocomposiet Tapijtrug
  • Uitstoot Broeikasgassen Elf Procent Hoger Dan In 2020 by CBS En RIVM
  • VSG Congres 2021: Een Nieuwe Start! Tijd Voor Herstel En Vernieuwing
  • Visie op Licht Den Haag: LED-Lampen Voor Alle 70.000 Straatlantaarns In Den Haag In 2038
  • Incubator BioPartner 5 Bio Science Park Rhijngeest-Zuid Leiden: Energieneutraal Circulair Gebouw
  • De Elektrische Ocean X Concept En Het Elektrische Autoplatform E-Platform 3.0 by BYD
  • Duurzaam Clubhuis AFC Amsterdam Op Sportpark Goed Genoeg by Paul de Ruiter Architects
  • Stella Vita: Rijdend Huis Op Zonne-energie Met Keuken, Bed, Douche, Toilet by Solar Team Eindhoven
  • Ardo Opent Nieuw, Duurzaam Hoofdkantoor Rootbox In Ardooie: 4.860 Drijvende Zonnepanelen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor Alklima-Mitsubishi Electric In Alblasserdam
  • Het Nieuwe Nassen: Takeaway Is Here To Stay by Paul Sharo
  • Het Nieuwe Nassen: Trends & Een Duurzaam Assortiment by Bülent Sel
  • Links

    Milieunet op..