Anders Bekeken

Ik Kies Bewust: Cup a Soup Specials geldklopperij volgens foodwatch

Geschreven op 7-3-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Gezondheid Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

cup-a-soup_specialNou ik kende ze nog niet, maar sinds janauri 2010 is er een Nederlandse foodwatch, dé organisatie die opkomt voor uw recht op veilig en goed voedsel. Men heeft even gekeken naar de nieuwe Cup a Soup Specials van Unilever.

foodwatch maakt zich sterk voor de keuzevrijheid van consumenten. Voedselfabrikanten moeten ons gewoon goed voorlichten: wat zit er echt in hun producten? Alleen dán kunnen consumenten zelf kiezen wat ze willen eten.

Bij de poedersoepjes van Cup a Soup betekent ‘Specials’ eigenlijk: dertig procent duurder. Je vindt nauwelijks courgette of Parmezaanse kaas in de ‘Cup-a-Soup Specials Italiaanse Tomaat met Parmezaanse kaas en courgette’. En ‘Italiaanse tomaat’ betekent hier nog minder tomaat dan in andere ‘tomatensmaakjes’ van het merk. Dit stelt foodwatch vast na bestudering van het poedersoepje.

Cup a Soup wekt met kreten zoals ‘Specials’,’Italiaanse’ en een glossy verpakking de indruk van een hoogwaardig product. Wel zit zowel in de gewone Cup a Soups als in deze Special veel goedkoop zetmeel, suiker en zout. Geldklopperij, oordeelt Foodwatch.

ik-kies-bewust2Het fabrikantenlogo ‘Ik kies bewust’ staat op de verpakking van de Italiaanse Tomaat Specials. Het logo wordt door de fabrikanten zelf toegewezen aan de beste producten binnen een productgroep, waarmee mensen minder vet, suiker of zout binnenkrijgen. Een portie Cup a Soup Specials Italiaanse Tomaat bevat al een kwart van de dagelijkse hoeveelheid zout die de Wereldvoedselorganisatie gezond acht. Behoorlijk zout voor een product zonder voedingswaarde met een ’Ik kies bewust’ logo.

‘Cup a Soup besteedt optimale zorg aan de kwaliteit van deze soep’, schrijft Unilever op de verpakking. Van de soep?? Van de verpakking zal de voedselmultinational bedoelen! De tomaten spetteren van het sjieke doosje af, de schijfjes courgette kun je bijna opeten en het brok Parmezaanse kaas verhoogt het Italiaanse smulgehalte. Maar de inhoud is armzalig: aan de tomatensoep is slechts 1,5 % courgette en 0,4 % Parmezaanse kaas toegevoegd. En daarvoor betaalt u ook nog een derde meer dan voor gewone Cup a Soup Tomaat!

‘Cup a Soup-baas’ Cees Jan Blom wil u wel helpen kiezen. Dat lijkt ons helemaal niet nodig. Kies zelf! Laat Unilever weten dat u niet voor de gek gehouden wilt worden. U kunt natuurlijk zelf contact opnemen met Unilever.

Food WatchMaar foodwatch maakt het u gemakkelijk: met één muisklik kunt u een kant en klare e-mail versturen. Vul uw gegevens in, voeg eventueel een persoonlijke noot toe en… verzenden maar!

foodwatch is een onafhankelijke non-profit consumentenorganisatie, die actief is in Nederland (2010) en Duitsland (2002). In Duitsland wordt de organisatie gesteund door ruim 16.000 donateurs. foodwatch ontvangt geen geld van overheden of bedrijven. foodwatch onderzoekt, overlegt en werkt aan betere regelgeving en roept samen met consumenten fabrikanten op tot eerlijke, heldere informatie over voedsel.

Zie ook: Weet wat je eet: waarborg voor een schoon en gezond product – GIJS in de supermarkt – Wat zit er in uw eten ? Alles over de E-nummers ! – Het Gouden Windei 2010: Nu Stemmen op de vijf Genomineerden

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.136)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.281)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.338)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.650)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.324)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Cities | Possibilities Forum in Singapore: Building Circular Cities
  • Olam Food Prize Voor Innovatie In Voedselzekerheid 2019: Innovation Mapping for Food Security
  • Zeverrock Start Met Herbruikbare Bekers Zonder Statiegeld
  • Enusual: Expand Your Horizon by Enpuls – Ervaar De Emotie Achter Transitie by Enpuls
  • De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt
  • Bedrijven Zijn Vanaf 2020 Verplicht Een Laadpaal Voor Elektrische Auto’s Te Installeren
  • Beddenfabriek Royal Auping In Deventer Voorzien Van 2.826 Zonnepanelen
  • Links

    Milieunet op..