Appeltje van de baas groot succes: Werkfruit en De Groene Tas
Geschreven op 14-10-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Gezondheid1 oktober 2015: Ook de Nederlandse overheid is ervan overtuigd dat fruit op het werk
een positieve invloed heeft op de gezondheid van werknemers en om dit
te stuimuleren is het nu 100% fiscaal aftrekbaar.
3 februari 2010: Op drie grote stations in Nederland zijn promotieteams aanwezig geweest om ruim 12.000 lunchboxen uit te delen aan het publiek.
14 oktober 2009: De campagne Werkfruit van het Groentenfruit Bureau slaat aan. Van de 69.000 bedrijven in Nederland met meer dan tien werknemers, hebben er ruim 9900 ,,werkfruit” in huis.
Ruim de helft biedt het gratis aan, bij de andere moet het personeel (mee)betalen.
De campagne begon in januari 2008. Het idee is dat werkfruit bijdraagt aan een gezonde leefstijl. Doel is dat het aanbieden van fruit op het werk net zo gewoon wordt als het verstrekken van koffie en thee. Het streven was dat binnen drie jaar 3000 bedrijven zouden meedoen.
Dat zijn er nu al veel meer. Van de bedrijven met tien tot 250 werknemers doet 14 procent mee en van de grotere bijna 20 procent, zo is gebleken uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw. Op jaarbasis worden 112,4 miljoen stuks fruit geleverd, waarvan 42,7 miljoen appels. Bron: Groentenfruit Bureau
Hard werken en omzet maken is heel goed. Als je maar af en toe even de tijd neemt voor een tussendoortje. Vooral bij de energiedips ‘s morgens rond elf uur en ‘s middags rond drie uur. Pak dan een appel of een ander lekker stuk vers fruit. Of een handjevol snacktomaatjes of andere groenten die je ‘uit het vuistje’ kunt eten. Zoals komkommers en puntpaprika’s.
Dan wordt Werkfruit Gruiten op het werk. Gruiten is de speelse samentrekking van GRoenten, frUIT en etEN. De widget hiernaast helpt je herinneren aan het volgende gruitmoment. Appels en ander fruit op het werk zijn niet alleen goed voor je gezondheid, maar dragen ook bij aan de reputatie van de organisatie waar je werkt. Bij steeds meer bedrijven is Werkfruit onderdeel van het beleid voor Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Zie ook: Puur fruit goed voor uw werknemers !
Werkfruit op het werk in 6 stappen…
1. Bepaal op welke wijze werkfruit voor uw organisatie het best zal werken. U kunt bijvoorbeeld één of meerdere speciale ‘werkfruitdagen’ aanwijzen of de hele week werkfruit aanbieden.
2. Bepaal waar u werkfruit wilt aanbieden. Mogelijke plekken zijn bijvoorbeeld drukbezochte plaatsen zoals naast de koffieautomaat, in vergaderzalen, bij de receptie of de bedrijfskantine.
3. Bepaal hoe u werkfruit wilt aanbieden. U kunt gebruikmaken van de voor deze campagne ontwikkelde fruitmand van de toeleverancier of een eigen mand/schaal.
4. Zoek uw ideale werkfruit leverancier uit.
5. Maak bekend dat er werkfruit is via de beschikbare interne en externe communicatiemiddelen.
6. Meet de reacties van medewerkers via de vragenlijst van De Groene Tas. Communiceer dit intern.
Wilt u meer informatie? Dan kunt u contact opnemen met De Groene Tas