Anders Bekeken

Plastic Promise: Op Weg Naar Afvalvrije Evenementen Met Herbruikbare Bekers

Geschreven op 17-10-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Evenementen Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

19 mei 2019: Met het festival- en evenementen seizoen in volle gang lanceert Plastic Promise de campagne ‘Never Give Up On Your Cup’.

Het doel van de campagne is om alle Nederlandse festivalbezoekers aan te sporen plastic drinkbekers en flessen terug te brengen naar de bar, inleverpunt of afvalbak zodat deze opnieuw gebruikt of gerecycled kunnen worden.

Organisatoren die mee willen werken aan de campagne kunnen een gratis mediakit downloaden waarmee ze hun bezoekers kunnen informeren over duurzaam plastic gebruik.

Geen merk is de afzender, de campagne is geïnitieerd door Plastic Promise en wordt endorsed door onder andere Green Events, VVEM en ook Plastic Promise ambassadeur Sam Feldt.

Geen drinkmethode is de hero. Voor alle type bekers, flessen, festivals en braderietjes is een plekje in deze beelden, omdat we alle Nederlandse festivalbezoekers willen én aansporen de beker niet op de grond te gooien. Het is een algemene oproep, zoals Celebrate Safe en NIX18.

Evenementenorganisatoren en drankmerken hebben de medewerking van het publiek hard nodig om hergebruik en hoogwaardige recycling van plastic bekers en flessen te verbeteren. Wanneer bekers op de grond belanden raken ze vervuild waardoor hoogwaardige recycling lastig wordt. Zelfs een klein beetje zand is al een probleem.  Zonde, want plastic is vaak heel goed te recyclen.

Marcus ten Zijthoff van Zwarte Cross zegt hierover: “Bekers en flessen die op de grond tussen het andere afval belanden, zijn moeilijk te recyclen omdat er dan een mix van verschillende afvalsoorten ontstaat. De bezoeker kan meehelpen door zijn beker en fles in de juiste afvalbak te gooien; dan krijg je een monostroom plastic die goed hoogwaardig te recyclen valt. Een kleine moeite eigenlijk, maar met een groot resultaat.”

Een ander probleem is dat hard cups vaak nog te weinig hergebruikt worden, zegt Laura van de Voort van Green Events. “Wanneer plastic hard cups op de grond belanden, raken ze beschadigd, waardoor ze minder vaak kunnen worden gebruikt. Of ze komen in afvalbakken terecht, waardoor ze onvindbaar zijn. Zonde, want een niet hergebruikte hard cup is niet duurzaam.”

Plastic Promise, een landelijke beweging met pioniers uit de evenementenindustrie, drankfabrikanten, festivals en sportevents zet zich in voor verantwoord plastic gebruik. Het streven is dat binnen drie jaar minimaal 50 procent van alle plastic wegwerpartikelen door herbruikbare producten is vervangen of hoogwaardig gerecycled wordt. Koplopers als Amsterdam Open Air, Awakenings, Bavaria, Coca-Cola, DGTL, Elevation Events, Dekmantel, Grolsch, Heineken, Johnny Walker, Jupiler, Lipton, Loveland, Lowlands, Mysteryland, Pepsi, Red Bull, Vierdaagsefeesten en Zwarte Cross zijn al aangesloten bij Plastic Promise. ‘Never Give Up On Your Cup’ is één van de initiatieven die vanuit de Plastic Promise-deelnemers invulling geeft aan de ambitie om een circulaire drinkbeleving op evenementen neer te zetten.

17 oktober 2018: Het gebruik van plastic wegwerpartikelen past steeds minder binnen een samenleving die op duurzaamheid en circulariteit gericht is. Zowel op Europees als landelijk niveau worden al plannen gemaakt om het gebruik van (wegwerp)plastic aan te pakken.

Plastic Promise is een landelijke campagne die wil laten zien dat de dynamische en innovatieve evenementenindustrie ook op het gebied van verantwoordelijk plasticgebruik een pionier is.

Door op een bewuste manier met het gebruik van plastic om te gaan, inspireren worden andere sectoren geïnspireerd om hetzelfde te doen.

Tegelijkertijd brengen we bewustwording teweeg onder de miljoenenen mensen die elk jaar events bezoeken. Mensen die we kunnen inspireren om ook na hun bezoek bewuste keuzes te maken wat betreft het gebruik van plastic.

Met Plastic Promise gaan koplopers in de evenementenindustrie de uitdaging aan om het gebruik van plastic wegwerpartikelen te reduceren en een positieve impact op onze leefwereld te hebben. Om daarin flinke stappen te kunnen zetten, is een samenwerking in de gehele keten van essentieel belang.

Het gebruik van plastic wegwerpartikelen op festivals en events in Nederland is nu nog vaker regel dan uitzondering. Dat kan beter. Daarom streven we ernaar dat binnen 3 jaar minimaal 50% van alle plastic wegwerpartikelen (zoals bekers, borden, bestek en rietjes) door herbruikbare producten is vervangen of hoogwaardig gerecycled wordt.

De Plastic Promise-campagne wordt op 17 oktober met een programma op ADE Green gelanceerd. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven maakt de samenwerking met eerste koplopers officieel bekend, waarna andere bedrijven in de evenementenindustrie kunnen aansluiten door hun ‘promise’ in te sturen via Plastic Promise. Plastic Promise is een initiatief van de Green Deal Afvalvrije Festivals

Mooi initiatief. Het zoveelste in de evenementenbranche. Ben reuze benieuwd. Ik ijver al meer dan 20 jaar om wegwerpplastic bij evenementen te vervangen door herbruikbaar plastic. Steevast zijn het de koplopers in evenementenland die dit tegenwerken. Daar hebben ze allerlei ver gezochte en onjuiste argumenten voor. Laten we hopen dat er via de campagne Plastic Promise nu eens echt stappen worden gezet richting afvalvrije evenementen in Nederland. Dat dat kan is allang bewezen op talloze festivals in Duitsland, België en Nederland. Gewoon beginnen met herbruikbare bekers te gebruiken met statiegeld. Dat is de eerste en belangrijkste stap die moet worden gezet.

Zie ook: Schone Evenementen: Gebruik Herbruikbare Statiegeld Ecoglazen om Afval te Voorkomen – Afvalmanagement bij evenementen steeds belangrijker – Afvalarme evenementen – Bioplastic PLA bekers geen zegen voor het milieu – Het Rapport Bioplastics by OVAM: Bioplastics Zijn Niet Automatisch Milieuvriendelijker – UNEP Green Meeting Guide 2009 and UNEP Sustainable Events Guide 2012 – Herbruikbare Eco-glazen beter voor het milieu – Veel Milieuwinst door Eco-glazen (PDF) – Evenementen, Bedrijven en Instellingen: Eénmalige Kunststof Bekers Gescheiden Inzamelen

Herbruikbare Bekers Op Evenementen Niet Verplicht in Den Bosch: Wel Steun, Maar Geen Ambitie – Minder Afval Bij Gentse Feesten Door Herbruikbare Bekers – Stad Tienen in België Investeert in Herbruikbare Bekers Voor Evenementen: Heldenbar Heldenland –  Bites & Beats 2.0 Food- en Music Event: 100% Duurzaam Met Herbruikbare Hard Plastic Glazen – Herbruikbare Eco-glazen Beter voor het Milieu: Minder Afval – Geen Wegwerpplastic Meer Op Amsterdamse Festivals en Evenementen: GreenCups – Spectaculaire Afvalvermindering Bevrijdingsfestival Flevoland in Almere Door Statiegeldbekers

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (671)
  • Agenda (3.202)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (506)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.450)
  • Europa (29)
  • Evenementen (195)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.443)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Circular Economy Explained With Drawings & Examples by Sustainability Illustrated
  • Alken Maes (Maes Pils – Cristal) Investeert In 1,5 Miljoen Herbruikbare Bekers Voor Evenementen
  • Future of Charging Symposium: Who’s in charge?
  • Top 10 Electric Muscle Cars: Swapped V8 Engines For Battery E-Motors by Automotive Territory
  • Solarcarport Met 3.200 Zonnepanelen Boven Parkeerplaats Achmea Apeldoorn
  • Bol.com Stopt Met Verkoop Wegwerpplastic: Bestek, Bekers, Rietjes En Wattenstaafjes
  • Elektrische Vrachtwagen In Opkomst In Nederland: Op Weg Naar Emissievrije Bevoorrading Steden
  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Links

    Milieunet op..