Anders Bekeken

Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie

Geschreven op 31-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Om de klimaatdoelen van Parijs te halen, CO2-reductie te realiseren en de Nederlandse economie te vergroenen, is het opnemen van groene waterstof in het voor de zomer te sluiten Klimaat & Energieakkoord noodzakelijk.

Deze oproep komt van de Waterstof Coalitie, die stelt dat groene waterstof een wezenlijk onderdeel is van een betrouwbare én betaalbare energietransitie in Nederland.

Morgen overhandigt de Waterstof Coalitie tijdens de conferentie Nederland Waterstofland een manifest aan Minister Eric Wiebes van Economische Zaken & Klimaat.

De Waterstof Coalitie, een initiatief van Greenpeace Nederland, is een nog steeds groeiend initiatief van verschillende partijen die deelnemen aan de klimaattafels, waaronder netbeheerders, industrie, energiebedrijven, milieuorganisaties en wetenschappers: AkzoNobel Specialty Chemicals, Alliander, ENGIE Nederland, Eneco Groep, Enexis Groep, Gasunie, Greenpeace Nederland, Groningen Seaports, Havenbedrijf Rotterdam, Innogy, Natuur & Milieu, Natuur & Milieufederaties, New Energy Coalition, Nuon, OCI Nitrogen, Stedin Groep, Tata Steel, TenneT, ThyssenKrupp, TU Delft, TU Eindhoven, VNO-NCW, Yara Sluiskil. Zie: De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van de Waterstof Coalitie DutchHy

De drieëntwintig organisaties die de Waterstof Coalitie vormen roepen de regering op juist nu groene waterstof te stimuleren voor verdere verduurzaming van de energievoorziening. Vergroening van de industrie, energie opslag en flexibilisering van het net zijn speerpunten in dit manifest. Dit is volgens de coalitie een effectieve oplossing om richting 2030 een forse bijdrage te leveren aan de daling van CO2-uitstoot.

Voor een snelle en kostenverlagende groei van groene waterstof pleit de Waterstof Coalitie in haar manifest voor een programmatische aanpak, zoals die ook zeer succesvol door de overheid wordt gebruikt bij de ontwikkeling van windparken op zee. In maart werd bekend dat één van de eerste grote windparken op zee nu zonder subsidie gebouwd gaat worden.

Van groot belang is dat de productiekosten van groene waterstof door middel van zogenoemde elektrolyzers omlaag gaan. Op dit moment is groene waterstof een duurdere oplossing dan het grijze of blauwe alternatief. Een forse kostenreductie van elektrolyzers, samen met een daling van de kosten van hernieuwbare elektriciteit, moet haalbaar zijn; volgens de coalitie in 2030 met circa twee derde bij een elektrolyse capaciteit van 3 tot 4 GW.

Efficiënt gebruik van zeer grote hoeveelheden duurzame elektriciteit kan met groene waterstof worden bereikt, vindt de Waterstof Coalitie. Zo kan energie betaalbaar en efficiënt in grote hoeveelheden worden opgeslagen. Ook kunnen tekorten of overschotten aan elektriciteit worden opgevangen waarmee het elektriciteitssysteem in balans blijft. Dit voorkomt het afschakelen van windmolens in situaties van een productieoverschot.

In het manifest staat de specifieke oplossing hoe overheid samen met de industrie groene waterstof landelijk kunnen uitrollen: De overheid organiseert bijvoorbeeld jaarlijks tenders met oplopende volumes tot en met 2030; De overheid stelt financiële middelen beschikbaar waarbij de onrendabele top – het verschil tussen groene waterstof en het grijze alternatief – door de overheid wordt gedekt; De tender-winnaar ontvangt van de overheid een vergunning, subsidie en een elektriciteitsnetaansluiting plus een aansluiting voor een waterstofpijpleiding; Elektrolyzers worden op land opgeschaald, nabij de kust vanaf een stopcontact op zee; TenneT levert als netbeheerder de aansluiting (AC en/of DC); Waterstof transportcapaciteit van productie naar de vraag -bij voorkeur via aangepaste aardgaspijpleidingen- zal door Gasunie worden geleverd, via een in fasen te realiseren waterstof backbone infrastructuur door Nederland; Na 2030 volgt verdere grootschalige ontwikkeling van elektrolyzers op de Noordzee (op eilanden of platformen) en waterstoftransport vanaf zee.

Zie ook: De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van DutchHy – De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – The European Union Hydrogen Highway – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – Een Fluisterstille Boottocht door de Amsterdamse Grachten: De Waterstofboot Nemo H2 – Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s – Vier Kilometer Pijpleiding Voor Groene Waterstof by Groningen Seaports en Pipelife – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam – Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO – Waterstoftankstation H2 Wave op Industriepark Kleefsewaard in Arnhem – Duurzame Havencoalitie Lauwersoog: Subsidie Voor Waterstof in Schepen by Provincie Groningen – Symposium WaterStof, Wat Kun Je Ermee En Wat Niet? by Pioniers van de Toekomst

2 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    5 juli 2018 om 17:58 | Permalink

    Provincie en gemeente Groningen doen mee met waterstofcoalitie

    De provincie en gemeente Groningen sluiten zich als eerste overheden aan bij de waterstofcoalitie, een initiatief van Greenpeace Nederland en verschillende andere partijen, zoals netbeheerders, bedrijven en wetenschappers. Daarmee steunen de provincie en gemeente de visie van de coalitie: dat een combinatie van groene waterstof en ‘wind op zee’ essentieel is voor de overgang naar het gebruik van duurzame energie en het terugdringen van CO2.

    Waterstof kan energie betaalbaar en efficiënt in grote hoeveelheden opslaan. Als het hard waait kan door windmolens opgewekte stroom boven de Wadden bijvoorbeeld door middel van waterstof efficiënt worden opgeslagen en getransporteerd.

    In de provincie Groningen gebeurt op dit moment veel op het gebied van waterstoftechnologie. Zo rijden er in Groningen twee waterstofbussen rond en zijn er verschillende waterstofvulpunten. De provincie en gemeenten proberen deze ontwikkelingen zoveel mogelijk te stimuleren. Bij de Elfwegentocht op maandag 2 juli was er volop aandacht voor Groningen en waterstof. Zie ook: Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s

    Zie ook: Vier Kilometer Pijpleiding Voor Groene Waterstof by Groningen Seaports en Pipelife

    De waterstofcoalitie pleit voor een prominente plek van waterstof in het Klimaat & Energieakkoord. In juni werd een manifest met een oproep hiertoe aangeboden aan minister Eric Wiebes van Economische Zaken & Klimaat.

  2. Erik van Erne zegt:

    29 november 2018 om 13:54 | Permalink

    Waterstof Coalitie Wil Vliegende Start Waterstof Economie: 3-4 GW Groene Waterstof

    De Waterstof Coalitie, een groep van 27 milieuorganisaties, kennisinstellingen, overheden en bedrijven, waaronder ook Gasunie en Nouryon, heeft vorige week een concreet voorstel neergelegd bij de onderhandelingstafels voor het Klimaatakkoord. De coalitie wil zich sterk maken voor de ontwikkeling van drie à vier Gigawatt conversiecapaciteit voor groene waterstof in 2030.

    De waterstof moet gemaakt gaan worden via grote elektrolysers van honderd megawatt of meer – een omvang die nu nog ongekend is. De elektrolysers moeten aan de kust komen, waar groene stroom van de Noordzeewind aan land komt. Met deze conversiecapaciteit aan de kust kan de industrie haar processen verduurzamen en CO2-vrij maken.

    De coalitie wil er ook zorgen dat in 2030 elektrolysers beschikbaar zijn met een capaciteit van één gigawatt (duizend megawatt), zodat vanaf dan ook de enorme hoeveelheden windenergie al op zee, op speciale eilanden, kunnen worden omgezet in waterstof en per pijpleiding naar het land kan worden gebracht. In die hoeveelheden is energietransport in gasvorm efficiënter dan via kabels.

    Waterstof is nieuw: er zullen compleet nieuwe ketens tot stand gebracht moeten worden, waarin aanbod van waterstof wordt verbonden met de markt – in eerste instantie de industrieën die waterstof nodig hebben voor hogetemperatuurprocessen en als ‘groene grondstof’ voor bijvoorbeeld kunstmest. Om die nieuwe keten tot stand te brengen moet er tijdig een robuust transportnet op orde zijn, als ‘backbone’ (ruggengraat) voor die nieuwe keten.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (637)
  • Agenda (3.113)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (792)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (485)
  • Design (231)
  • Dieren (175)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.266)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.278)
  • Europa (29)
  • Evenementen (156)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (304)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (29)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (367)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.642)
  • Licht (374)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (728)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (220)
  • Vakantie (78)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.289)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Kleurrijkste En Duurzaamste Festival Van Antwerpen: Herbruikbare Bekers En Afvalplan Borgerrio
  • Energieneutraal Plattelandshotel Fruitpark Hotel in Nationaal Fruitpark Ochten In De Betuwe
  • De Elektrische Bestelbus LCV by Londen Electric Vehicle Company (LEVC)
  • Depot Amsterdam Noord Energieneutraal En EYE Collectiecentrum by Cepezed
  • Kigali Hoofdstad Van Rwanda: De Groene, Schone, Energieneutrale Stad Van Afrika
  • Amsterdam Light Festival Editie #8: Disrupt
  • Duurzaam Dealerpand Met Zonnepanelen Voor MAN Venlo In Gebruik Genomen
  • Onderzoek Productie Groene Waterstoffabriek In Eemshaven Groningen by RWE En Innogy
  • Dutch Green Building Council Green Leader Award 2019 by DGBC
  • Herbruikbare Drinkbekers Tijdens Elfde Editie Lier Feest
  • Deltaplan Mobiliteit 2030: Hoog Tijd Voor Andere Mobiliteit by Mobiliteitsalliantie
  • Het Jaar Waarin Nederland Goedkoop Elektrisch Gaat Rijden by NOS op 3
  • Mobiliteit In Stedelijk Nederland by Kim
  • De Bovengrens by Lebbis
  • The Story of Water: Who Controls The Way We Drink by The Story of Stuff
  • Bajesdakrevolutie: Zonnepanelen Op Alle Gevangenissen by Dienst Justiële Inrichtingen (DJI)
  • Northvolt In Skelleftea, Zweden: De Grootste Accufabriek Van Europa by VW En BMW
  • Zero Energy Hotel Breeze in IJburg Amsterdam: Een Duurzaam Energieneutraal Hotel
  • Zero Waste Zuidas in Amsterdam: Zuidas Wil In 2030 Circulair Zijn
  • Missie 2030 ABN AMRO: Verduurzaming Vastgoed – Eigen Panden In 2030 Allemaal Paris Proof
  • Links

    Milieunet op..