google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie

Geschreven op 31-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Agenda, Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Om de klimaatdoelen van Parijs te halen, CO2-reductie te realiseren en de Nederlandse economie te vergroenen, is het opnemen van groene waterstof in het voor de zomer te sluiten Klimaat & Energieakkoord noodzakelijk.

Deze oproep komt van de Waterstof Coalitie, die stelt dat groene waterstof een wezenlijk onderdeel is van een betrouwbare én betaalbare energietransitie in Nederland.

Morgen overhandigt de Waterstof Coalitie tijdens de conferentie Nederland Waterstofland een manifest aan Minister Eric Wiebes van Economische Zaken & Klimaat.

De Waterstof Coalitie, een initiatief van Greenpeace Nederland, is een nog steeds groeiend initiatief van verschillende partijen die deelnemen aan de klimaattafels, waaronder netbeheerders, industrie, energiebedrijven, milieuorganisaties en wetenschappers: AkzoNobel Specialty Chemicals, Alliander, ENGIE Nederland, Eneco Groep, Enexis Groep, Gasunie, Greenpeace Nederland, Groningen Seaports, Havenbedrijf Rotterdam, Innogy, Natuur & Milieu, Natuur & Milieufederaties, New Energy Coalition, Nuon, OCI Nitrogen, Stedin Groep, Tata Steel, TenneT, ThyssenKrupp, TU Delft, TU Eindhoven, VNO-NCW, Yara Sluiskil. Zie: De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van de Waterstof Coalitie DutchHy

De drieëntwintig organisaties die de Waterstof Coalitie vormen roepen de regering op juist nu groene waterstof te stimuleren voor verdere verduurzaming van de energievoorziening. Vergroening van de industrie, energie opslag en flexibilisering van het net zijn speerpunten in dit manifest. Dit is volgens de coalitie een effectieve oplossing om richting 2030 een forse bijdrage te leveren aan de daling van CO2-uitstoot.

Voor een snelle en kostenverlagende groei van groene waterstof pleit de Waterstof Coalitie in haar manifest voor een programmatische aanpak, zoals die ook zeer succesvol door de overheid wordt gebruikt bij de ontwikkeling van windparken op zee. In maart werd bekend dat één van de eerste grote windparken op zee nu zonder subsidie gebouwd gaat worden.

Van groot belang is dat de productiekosten van groene waterstof door middel van zogenoemde elektrolyzers omlaag gaan. Op dit moment is groene waterstof een duurdere oplossing dan het grijze of blauwe alternatief. Een forse kostenreductie van elektrolyzers, samen met een daling van de kosten van hernieuwbare elektriciteit, moet haalbaar zijn; volgens de coalitie in 2030 met circa twee derde bij een elektrolyse capaciteit van 3 tot 4 GW.

Efficiënt gebruik van zeer grote hoeveelheden duurzame elektriciteit kan met groene waterstof worden bereikt, vindt de Waterstof Coalitie. Zo kan energie betaalbaar en efficiënt in grote hoeveelheden worden opgeslagen. Ook kunnen tekorten of overschotten aan elektriciteit worden opgevangen waarmee het elektriciteitssysteem in balans blijft. Dit voorkomt het afschakelen van windmolens in situaties van een productieoverschot.

In het manifest staat de specifieke oplossing hoe overheid samen met de industrie groene waterstof landelijk kunnen uitrollen: De overheid organiseert bijvoorbeeld jaarlijks tenders met oplopende volumes tot en met 2030; De overheid stelt financiële middelen beschikbaar waarbij de onrendabele top – het verschil tussen groene waterstof en het grijze alternatief – door de overheid wordt gedekt; De tender-winnaar ontvangt van de overheid een vergunning, subsidie en een elektriciteitsnetaansluiting plus een aansluiting voor een waterstofpijpleiding; Elektrolyzers worden op land opgeschaald, nabij de kust vanaf een stopcontact op zee; TenneT levert als netbeheerder de aansluiting (AC en/of DC); Waterstof transportcapaciteit van productie naar de vraag -bij voorkeur via aangepaste aardgaspijpleidingen- zal door Gasunie worden geleverd, via een in fasen te realiseren waterstof backbone infrastructuur door Nederland; Na 2030 volgt verdere grootschalige ontwikkeling van elektrolyzers op de Noordzee (op eilanden of platformen) en waterstoftransport vanaf zee.

Zie ook: De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van DutchHy - De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy - Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie - The European Union Hydrogen Highway - De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam - Een Fluisterstille Boottocht door de Amsterdamse Grachten: De Waterstofboot Nemo H2 - Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s - Vier Kilometer Pijpleiding Voor Groene Waterstof by Groningen Seaports en Pipelife - Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam - Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO - Waterstoftankstation H2 Wave op Industriepark Kleefsewaard in Arnhem - Duurzame Havencoalitie Lauwersoog: Subsidie Voor Waterstof in Schepen by Provincie Groningen - Symposium WaterStof, Wat Kun Je Ermee En Wat Niet? by Pioniers van de Toekomst - Waterstofevent Is Waterstof Uw Toekomst: Kansen Voor Tankstations & Mobiliteit by NWBA - De Waterstof Backbone in Nederland: Vijf Industriële Clusters Met Elkaar Verbinden by Gasunie - Provincie Gelderland Stimuleert Ontwikkeling Groene Waterstof: Uitvoeringsstrategie Waterstof - Provincie en gemeente Groningen doen mee met waterstofcoalitie - Waterstof Coalitie Wil Vliegende Start Waterstof Economie: 3-4 GW Groene Waterstof - Groene Waterstof Is Een Aantrekkelijke Aanvulling Op Wind- En Zonne-energie

6 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    5 juli 2018 om 17:58 | Permalink

    Provincie en gemeente Groningen doen mee met waterstofcoalitie

    De provincie en gemeente Groningen sluiten zich als eerste overheden aan bij de waterstofcoalitie, een initiatief van Greenpeace Nederland en verschillende andere partijen, zoals netbeheerders, bedrijven en wetenschappers. Daarmee steunen de provincie en gemeente de visie van de coalitie: dat een combinatie van groene waterstof en ‘wind op zee’ essentieel is voor de overgang naar het gebruik van duurzame energie en het terugdringen van CO2.

    Waterstof kan energie betaalbaar en efficiënt in grote hoeveelheden opslaan. Als het hard waait kan door windmolens opgewekte stroom boven de Wadden bijvoorbeeld door middel van waterstof efficiënt worden opgeslagen en getransporteerd.

    In de provincie Groningen gebeurt op dit moment veel op het gebied van waterstoftechnologie. Zo rijden er in Groningen twee waterstofbussen rond en zijn er verschillende waterstofvulpunten. De provincie en gemeenten proberen deze ontwikkelingen zoveel mogelijk te stimuleren. Bij de Elfwegentocht op maandag 2 juli was er volop aandacht voor Groningen en waterstof. Zie ook: Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s

    Zie ook: Vier Kilometer Pijpleiding Voor Groene Waterstof by Groningen Seaports en Pipelife

    De waterstofcoalitie pleit voor een prominente plek van waterstof in het Klimaat & Energieakkoord. In juni werd een manifest met een oproep hiertoe aangeboden aan minister Eric Wiebes van Economische Zaken & Klimaat.

  2. Erik van Erne zegt:

    29 november 2018 om 13:54 | Permalink

    Waterstof Coalitie Wil Vliegende Start Waterstof Economie: 3-4 GW Groene Waterstof

    De Waterstof Coalitie, een groep van 27 milieuorganisaties, kennisinstellingen, overheden en bedrijven, waaronder ook Gasunie en Nouryon, heeft vorige week een concreet voorstel neergelegd bij de onderhandelingstafels voor het Klimaatakkoord. De coalitie wil zich sterk maken voor de ontwikkeling van drie à vier Gigawatt conversiecapaciteit voor groene waterstof in 2030.

    De waterstof moet gemaakt gaan worden via grote elektrolysers van honderd megawatt of meer – een omvang die nu nog ongekend is. De elektrolysers moeten aan de kust komen, waar groene stroom van de Noordzeewind aan land komt. Met deze conversiecapaciteit aan de kust kan de industrie haar processen verduurzamen en CO2-vrij maken.

    De coalitie wil er ook zorgen dat in 2030 elektrolysers beschikbaar zijn met een capaciteit van één gigawatt (duizend megawatt), zodat vanaf dan ook de enorme hoeveelheden windenergie al op zee, op speciale eilanden, kunnen worden omgezet in waterstof en per pijpleiding naar het land kan worden gebracht. In die hoeveelheden is energietransport in gasvorm efficiënter dan via kabels.

    Waterstof is nieuw: er zullen compleet nieuwe ketens tot stand gebracht moeten worden, waarin aanbod van waterstof wordt verbonden met de markt – in eerste instantie de industrieën die waterstof nodig hebben voor hogetemperatuurprocessen en als ‘groene grondstof’ voor bijvoorbeeld kunstmest. Om die nieuwe keten tot stand te brengen moet er tijdig een robuust transportnet op orde zijn, als ‘backbone’ (ruggengraat) voor die nieuwe keten.

  3. Erik van Erne zegt:

    24 december 2020 om 16:06 | Permalink

    Groene Waterstof Is Een Aantrekkelijke Aanvulling Op Wind- En Zonne-energie

    We kunnen de overmaat aan groene stroom opslaan in de vorm van waterstof. Als we waterstof verbranden, dan is water het enige restproduct. Waterstof wordt daarom al decennialang beschouwd als een zeer interessante koolstofvrije energiedrager.

    Alleen is het traditionele proces om waterstof te produceren – fossiele brandstoffen blootstellen aan stoom – absoluut niet koolstofvrij. Waterstof die op die manier wordt geproduceerd noemen we grijze waterstof. Als de koolstofdioxide wordt opgevangen en afgezonderd, dan hebben we het over blauwe waterstof.

    Groene waterstof is anders. Die wordt geproduceerd met elektrolyse. Machines splitsen water in waterstof en zuurstof, zonder andere restproducten. In het verleden was hiervoor zoveel energie nodig, dat het weinig zin had waterstof op die manier te produceren. Dat is nu aan het veranderen. Op de stroomnetten zijn tegenwoordig aanzienlijke overschotten aan groene elektriciteit beschikbaar. In plaats van die elektriciteit op te slaan in batterijen kun je ze gebruiken voor de elektrolyse van water.

    Op die manier wordt de overmaat aan stroom opgeslagen in de vorm van waterstof. Elektrolyse wordt steeds efficiënter. Bedrijven als het Amerikaanse Advanced Ionics ontwikkelden een elektrolyseertechnologie die minder dan 40 kilowattuur nodig heeft om 1 kilogram waterstof te produceren. Dat is efficiënt genoeg om groene waterstof goedkoper te maken dan de blauwe variant. Energiebedrijven beginnen deze technologie nu te integreren in projecten rond hernieuwbare energie. Zo plant een consortium van bedrijven achter het project Gigastack om het offshorewindpark Ørsteds Hornsea Two uit te rusten met 100 megawatt elektrolyseerder. Dat zou het windpark toelaten om op industriële schaal groene waterstof te genereren.

    Door gas en steenkool te vervangen met moderne hernieuwbare technologieën als zonne- en windenergie kunnen we de koolstofuitstoot in de energiesector met 85 procent reduceren. In andere sectoren is het moeilijker om die omslag te maken. Onder meer de scheepvaart heeft nog dikwijls hoogenergetische brandstoffen nodig.

    Groene waterstof biedt in die sectoren wel potentiële toepassingen. De Londense Energy Transitions Commission schat dat tegen 2050 groene waterstof meer dan 10 gigaton CO2-uitstoot kan vermijden. Dat zou gebeuren als de technologie ingang vindt in uitdagende sectoren als de mijnindustrie, de bouwnijverheid en de chemische sector.

    Hoewel groene waterstof nog in de kinderschoenen staat, zijn sommige landen al aan het investeren – vooral de landen die over goedkope hernieuwbare energie beschikken. Australië wil zijn overvloedige zonne- en windenergie gebruiken om waterstof te kunnen exporteren. Chili heeft plannen voor waterstofproductie in het dorre noorden van het land, waar zonne-energie overvloedig aanwezig is.

    Tegen 2030 wil China 1 miljoen wagens met waterstofcellen op de weg hebben. Soortgelijke projecten lopen momenteel in Zuid-Korea, Maleisië, Noorwegen en de Verenigde Staten. De staat Californië wil tegen 2040 alle op fossiele brandstoffen rijdende bussen van de weg hebben gehaald.

    Groene waterstof zal in de eerste plaats nodig zijn als grondstof in de industrie. Het is een bouwsteen bij de productie van complexe molecules als methanol, methaan en hogere koolwaterstoffen. De industrie heeft vandaag al een hoge waterstofvraag die op termijn zal moeten vergroenen.

    Recent publiceerde de Europese Commissie haar waterstofstrategie. Doel is om tegen 2050 de capaciteit van 0,1 gigawatt tot 500 gigawatt te verhogen. Het verleidt investeringsbank Goldman Sachs tot de voorspelling dat groene waterstof over dertig jaar goed zal zijn voor een markt van omgerekend 10 miljard euro.

  4. Erik van Erne zegt:

    18 november 2021 om 13:37 | Permalink

    Waarom rijden we nog niet massaal op waterstof?

  5. Erik van Erne zegt:

    18 november 2021 om 13:38 | Permalink

    Waarom we (nog) niet op waterstof rijden by NOS Op 3

  6. Erik van Erne zegt:

    18 november 2021 om 14:06 | Permalink

    Nederland wil meer waterstof, maar zo gemakkelijk gaat dat niet by RTL Z

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle - Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (458)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden - Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Verduurzaam Jouw Bedrijf En Maak Dat Breed Bekend Bij Gemeenten En Leveranciers
  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Simon Loos Rijdt 1,5 miljoen Km Volledig Elektrisch Met Twintig Elektrische Trucks
  • Vernieuwend Concept Om Rubberafval Te Verwerken Tot Nieuwe Producten by New Born Rubber
  • Links

    Milieunet op..