Anders Bekeken

Veel potentieel voor 100% elektrische auto’s

Geschreven op 24-2-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

plug-in-smart.jpgIn de tweede helft van deze eeuw kan naar verwachting 90% van de kilometers in elektrische personenauto’s en andere lichte voertuigen worden gereden. Dat hoeft niet duurder te zijn dan rijden in conventionele auto’s. Voor zware vrachtwagens is elektrisch rijden geen voor de hand liggende optie.

Elektrisch rijden kan – bij een elektriciteitsproductie op basis van vernieuwbare bronnen en schoon fossiel – op lange termijn de CO2-emissie van personenauto’s en andere lichte voertuigen met 80 à 90% terugbrengen. Elektrische auto’s goed voor het klimaat !

Elektrisch rijden vermindert ook geluidhinder in de stad, zeker als brommers en andere gemotoriseerde voertuigen elektrisch zouden worden aangedreven. Andere voordelen zijn de grotere energievoorzieningszekerheid en – omdat veel accu’s ‘s nachts opgeladen worden – een betere benutting van windenergie. Om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen, is wel een gestuurde spreiding van opladen noodzakelijk. Zie ook: Kiezen voor elektrisch rijden is ook goed voor luchtkwaliteit en gezondheid

De elektrische auto kan op de lange termijn een grote bijdrage leveren aan het terugdringen van broeikasgasemissies (80 à 90%) en geluidhinder. Dat blijkt uit het rapport Elektrisch autorijden van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Lijkt mij op zich een open deur. Dat er veel mogelijkheden zijn weten we al lang. De vraag is wanneer is het zover? Zo bekeken kan ik niet echt vrolijk worden van dit bericht. In de tweede helft van deze eeuw? Dat is dus pas na 2050. Voor zware vrachtauto’s is elektrisch rijden geen voor de hand liggende optie. Juist wel, vrachtauto’s zijn het meest vervuilend en zorgen voor de grootste geluidsoverlast. Gewoon opladen tusen het laden en lossen. Bovendien zijn ze al te koop: De Smith Ampere – Zero-Emission in samenwerking met Ford ! en De eerste elektrische vuilniswagen van Nederland

Verder begin ik mij ernstig zorgen te maken over ons netwerk. Al eerder gaf minister-president Jan Peter Balkenende aan dat ons netwerk niet bestand is tegen het massaal het licht een uurtje in het kader van de wereldwijde Erath Hour activiteiten. Nu vreest het Planbureau voor de Leefomgeving weer voor overbelasting en acht men gestuurde spreiding van het opladen noodzakelijk. Lijkt mij nu al geweldig. Sommige regio’s mogen dan alleen ‘s morgen opladen, andere ‘s middags en weer andere steden of provincies alleen maar ‘s nachts of juist in de avond. Verdere spreiding kan uiteraard worden verkregen door een zeer gedetailleerde spreiding te realiseren. Suggestie: ieder uur een ander postcodegebied.

Gelukkig weten we één ding vrij zeker van onze Planbureau’s, jazeker we hebben er een heel aantal, en dat is dat de gedane voorspellingen eigenlijk vrijwel nooit precies uitkomen. men berekent alles tot x cijfers achter de komma en in de praktijk is het altijd weer net even anders. Wat dat betreft lijkt het wel op de weersvoorspelling en u weet hoe vaak die het exact juist hebben.

Nog mooier is het natuurlijk dat er ook mensen zijn die los van dit soort verwachtingen zelf een plan maken. Mooi voorbeeld is de provincie Friesland: Friesland wil fossiele brandstof uitbannen en afschaffen in 2020 De toekomst van Elektrisch Varen in Friesland. Ook de provincie Brabant ziet het potentieel voor elektrisch rijden en gaat ook voor een doel in 2020: Provincie Brabant ziet kansen voor elektrisch rijden. Zie ook: Project ZER-X van Essent: elektrisch rijden krijgt impuls

plug-in-coulomb-smartlet.jpgWat er nog ontbreekt is een landelijk netwerk van oplaadstations en voldoende echt groene stroom. Dat netwerk is een kwestie van aanleggen en voldoende duurzame energie is ook een kwestie van aanleggen. Om dat te bekostigen is een National Sustainability Fund echt handig.

De elektrische auto’s zult u zeggen? Die komen er in allerlei modellen en varianten. De ontwikkelingen gaan hard en steeds meer merken starten productielijnen op. Opvallend afwezig daarbij zijn nog de bekende grote merken, die zo’n beetje allemaal in de financiële problemen zitten. Zero-emission voertuigen ontwikkelen is zo’n beetje de enige strohalm waar men zich nog aan kan vastklampen. Met die elektrische auto’s en ander elektrisch transport komt het echt wel goed.

ZERAuto heeft vast op een rijtje gezet welke in Nederland verwacht worden: Elektrische auto’s in 2009 | Elektrische auto’s in 2010 | Elektrische auto’s in 2011. Verder kunt u op de site van ZERAuto via de zeer uitgebreide catalogus even kijken wat er allemaal aan zit te komen aan zero-emission auto’s in de categorieën brandstofcel, elektrisch, plug-in en hybride..

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.137)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.281)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.338)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.650)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.324)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Cities | Possibilities Forum in Singapore: Building Circular Cities
  • Olam Food Prize Voor Innovatie In Voedselzekerheid 2019: Innovation Mapping for Food Security
  • Zeverrock Start Met Herbruikbare Bekers Zonder Statiegeld
  • Enusual: Expand Your Horizon by Enpuls – Ervaar De Emotie Achter Transitie by Enpuls
  • De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt
  • Bedrijven Zijn Vanaf 2020 Verplicht Een Laadpaal Voor Elektrische Auto’s Te Installeren
  • Beddenfabriek Royal Auping In Deventer Voorzien Van 2.826 Zonnepanelen
  • Links

    Milieunet op..