Anders Bekeken

Veel potentieel voor 100% elektrische auto’s

Geschreven op 24-2-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

plug-in-smart.jpgIn de tweede helft van deze eeuw kan naar verwachting 90% van de kilometers in elektrische personenauto’s en andere lichte voertuigen worden gereden. Dat hoeft niet duurder te zijn dan rijden in conventionele auto’s. Voor zware vrachtwagens is elektrisch rijden geen voor de hand liggende optie.

Elektrisch rijden kan – bij een elektriciteitsproductie op basis van vernieuwbare bronnen en schoon fossiel – op lange termijn de CO2-emissie van personenauto’s en andere lichte voertuigen met 80 à 90% terugbrengen. Elektrische auto’s goed voor het klimaat !

Elektrisch rijden vermindert ook geluidhinder in de stad, zeker als brommers en andere gemotoriseerde voertuigen elektrisch zouden worden aangedreven. Andere voordelen zijn de grotere energievoorzieningszekerheid en – omdat veel accu’s ’s nachts opgeladen worden – een betere benutting van windenergie. Om overbelasting van het elektriciteitsnetwerk te voorkomen, is wel een gestuurde spreiding van opladen noodzakelijk. Zie ook: Kiezen voor elektrisch rijden is ook goed voor luchtkwaliteit en gezondheid

De elektrische auto kan op de lange termijn een grote bijdrage leveren aan het terugdringen van broeikasgasemissies (80 à 90%) en geluidhinder. Dat blijkt uit het rapport Elektrisch autorijden van het Planbureau voor de Leefomgeving.

Lijkt mij op zich een open deur. Dat er veel mogelijkheden zijn weten we al lang. De vraag is wanneer is het zover? Zo bekeken kan ik niet echt vrolijk worden van dit bericht. In de tweede helft van deze eeuw? Dat is dus pas na 2050. Voor zware vrachtauto’s is elektrisch rijden geen voor de hand liggende optie. Juist wel, vrachtauto’s zijn het meest vervuilend en zorgen voor de grootste geluidsoverlast. Gewoon opladen tusen het laden en lossen. Bovendien zijn ze al te koop: De Smith Ampere – Zero-Emission in samenwerking met Ford ! en De eerste elektrische vuilniswagen van Nederland

Verder begin ik mij ernstig zorgen te maken over ons netwerk. Al eerder gaf minister-president Jan Peter Balkenende aan dat ons netwerk niet bestand is tegen het massaal het licht een uurtje in het kader van de wereldwijde Erath Hour activiteiten. Nu vreest het Planbureau voor de Leefomgeving weer voor overbelasting en acht men gestuurde spreiding van het opladen noodzakelijk. Lijkt mij nu al geweldig. Sommige regio’s mogen dan alleen ’s morgen opladen, andere ’s middags en weer andere steden of provincies alleen maar ’s nachts of juist in de avond. Verdere spreiding kan uiteraard worden verkregen door een zeer gedetailleerde spreiding te realiseren. Suggestie: ieder uur een ander postcodegebied.

Gelukkig weten we één ding vrij zeker van onze Planbureau’s, jazeker we hebben er een heel aantal, en dat is dat de gedane voorspellingen eigenlijk vrijwel nooit precies uitkomen. men berekent alles tot x cijfers achter de komma en in de praktijk is het altijd weer net even anders. Wat dat betreft lijkt het wel op de weersvoorspelling en u weet hoe vaak die het exact juist hebben.

Nog mooier is het natuurlijk dat er ook mensen zijn die los van dit soort verwachtingen zelf een plan maken. Mooi voorbeeld is de provincie Friesland: Friesland wil fossiele brandstof uitbannen en afschaffen in 2020 De toekomst van Elektrisch Varen in Friesland. Ook de provincie Brabant ziet het potentieel voor elektrisch rijden en gaat ook voor een doel in 2020: Provincie Brabant ziet kansen voor elektrisch rijden. Zie ook: Project ZER-X van Essent: elektrisch rijden krijgt impuls

plug-in-coulomb-smartlet.jpgWat er nog ontbreekt is een landelijk netwerk van oplaadstations en voldoende echt groene stroom. Dat netwerk is een kwestie van aanleggen en voldoende duurzame energie is ook een kwestie van aanleggen. Om dat te bekostigen is een National Sustainability Fund echt handig.

De elektrische auto’s zult u zeggen? Die komen er in allerlei modellen en varianten. De ontwikkelingen gaan hard en steeds meer merken starten productielijnen op. Opvallend afwezig daarbij zijn nog de bekende grote merken, die zo’n beetje allemaal in de financiële problemen zitten. Zero-emission voertuigen ontwikkelen is zo’n beetje de enige strohalm waar men zich nog aan kan vastklampen. Met die elektrische auto’s en ander elektrisch transport komt het echt wel goed.

ZERAuto heeft vast op een rijtje gezet welke in Nederland verwacht worden: Elektrische auto’s in 2009 | Elektrische auto’s in 2010 | Elektrische auto’s in 2011. Verder kunt u op de site van ZERAuto via de zeer uitgebreide catalogus even kijken wat er allemaal aan zit te komen aan zero-emission auto’s in de categorieën brandstofcel, elektrisch, plug-in en hybride..

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (606)
  • Agenda (3.071)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (58)
  • Bouwen-Klussen (773)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (481)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.241)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.224)
  • Europa (29)
  • Evenementen (140)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (114)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (373)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (742)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (26)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.225)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Prutsenderwijs Duurzaam Presteren: Over Het Wat, Waarom & Hoe by Egbert Dommerholt
  • Vanaf Eind 2020 55 Extra Elektrische Bussen Voor Qbuzz (U-OV) In Utrecht
  • The Electric MOIA In Hamburg: The Mobility Service Provider Of The Volkswagen Group
  • Fosfaatproductie In Dierlijke Mest Opnieuw Lager: Onder Het Fosfaatplafond – Onder EU-Norm
  • Minder En Duurzamer Verpakkingsmateriaal In Supermarkten: 20% Minder In 2025 by CBL
  • Zonnepark Vopak Met 320.000 Zonnepanelen Langs De A7 Bij Kolham In Midden-Groningen
  • HEMA Stopt Verkoop Plastic Rietjes, Plastic Wattenstaafjes, Plastic Roerstaafjes En Confetti
  • Waterschap Vechtstromen Wil Zonnepanelen Op Tien Rioolwaterzuiveringsinstallaties (RWZI’s)
  • Hogere CO2-Uitstoot In Nederland In Vierde Kwartaal 2018: Plus 0,5 Procent by CBS
  • Zonnepanelen Dak Remeha Apeldoorn Met 1.750 Zonnepanelen by BonGo Solar
  • Nederland Scoort Bijzonder Slecht In Europa Op Gebruik Duurzame Energie
  • BBC Planet Trailer by BBC Earth
  • Elektrische Mercedes MVP-Concept New V-Class: De Familie Bestelbus by Mercedes Benz Vans
  • Park 20|20 In Hooddorp: Cradle to Cradle Kantoorgebouw Share
  • Cleaning Up The World’s Fastest-Growing Trash Problem: E-Waste by WEF
  • World Meteorological Organization (WMO) Confirms Past 4 Years Were Warmest On Record
  • Zonnepark Geefsweer Met 22.000 Zonnepaneln In Gebruik Genomen by SolarFields
  • Waterschap Brabantse Delta Wil 2.500 Zonnepanelen Op Rioolwaterzuivering Nieuwveer In Breda
  • Elektrische DAF CF Electric Truck Voor Tinie Manders Transport in Geldrop By DAF En VDL
  • Nederland Heeft Een Nieuw Eiland Voor Vogels En Vissen In Het Haringvliet: Bliek
  • Links

    Milieunet op..