Utrecht wil af van overvloed aan reclameborden
Geschreven op 21-12-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Communicatie, Energie en BesparingNou, dat had ik niet verwacht in mijn stadje. Zo vooruitstrevend is men hier nooit, dus unieke besluit om eens fors te hakken in het oerwoud aan reclameborden om lantaarnpalen dat de stad ontsierd, trok mijn belangstelling.
Teveel reclame langs de openbare weg past niet in het nieuwe imago van de stad Utrecht als aantrekkelijke, leefbare en veilige stad. Ook voor de verkeersveiligheid zou het beter zijn het aantal borden te verminderen, omdat ze automobilisten teveel afleiden.
Heel mooi en helemaal mee eens, maar wat lees ik tot mijn vebazing: het gaat niet om het verwijderen van die borden, maar om het iets verminderen. Nu staan er 720 borden, in de toekomst 560. Ja, dat schiet lekker op. Dan komt er nog iets opmerkelijks. De gemeente gaat die 160 plaatsen voor driehoeksborden vervangen door tweezijdige displays die ook aan de lantaarnpalen hangen, ook wel lichtmastrelame genoemd
Zelden zo’n onzin verhaal gelezen, want per saldo kan de gemeente nu 160 x 2 (ja, ja, tweezijdig) is 320 plaatsen verhuren. En weet u wat nog mooier is voor de gemeente? Nou dat is het schone feit dat een tweezijdig display gewoon veel meer geld oplevert dan een driehoeksbord.
Utrecht wil helemaal niet af van de overvloed aan reclameborden maar wil gewoon meer geld verdienen. Het resultaat is ook nog eens slecht voor het milieu want de driehoeksborden hebben geen verlichting en de displays uiteraard wel. Jammer dat al die rotzooi niet uit het straatbeeld wordt verwijderd.
Er staat en hangt zoveel reclame dat het begrip Door de bomen het Bos niet meer zien gewoon kan worden omgezet naar Door de Borden de Boodschap niet meer zien.
Tags: Milieu