Anders Bekeken

Treinen NS Rijden vanaf 2018 voor 100% op Duurzame Energie van Nieuwe Windparken by Eneco

Geschreven op 5-11-2015 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Trein Groen19 februari 2019: Sinds 2018 rijden alle NS-treinen in Nederland – als eerste ter wereld – op 100% duurzame windstroom van Eneco.

Dit heeft een besparing van 1,43 miljard kilogram CO2 opgeleverd. Dat staat gelijk aan 3,3 miljoen keer met de auto heen en weer naar Zuid-Frankrijk.

Om alle NS treinen volledig op windstroom te laten rijden is 1,2 terawattuur per jaar nodig. Dat staat gelijk aan het stroomverbruik van alle huishoudens in Amsterdam (400.000 huishoudens). NS wilde hiervoor niet putten uit het toentertijd beschikbare aanbod van windenergie.

Daarom heeft energieleverancier Eneco nieuwe windparken gebouwd. Een voorbeeld hiervan is het windpark Luchterduinen, op 23 kilometer afstand van de Zandvoortse kust.

Zie: Het Eneco Windpark Luchterduinen (129 MW): 56% meer Nederlandse Windenergie op Zee

10 september 2017: Eindelijk is het zover, nou ja bijna dan want in 2018 gaan alle treinen op groene stroom rijden. Die stroom is afkomstig van nieuwe windparken van energieleverancier Eneco.

Vanaf dit jaar rijdt al 50% van de treinen op groene stroom. De volledig groene treinreis gebeurd in fasen: 50% in 2015, 75% in 2016, 90% in 2017 en 100% in 2018.

Mobiliteit is verantwoordelijk voor ruim 20% van de CO2 uitstoot in Nederland. Als voorloper in duurzaam vervoer wil de spoorsector haar verantwoordelijkheid nemen. Dit verwachten reizigers en andere stakeholders ook. Iedere reiziger die zijn auto laat staan en de trein neemt, stoot nu al minder CO2 uit voor zijn reis. Over een paar jaar zal een treinreis vrijwel geen CO2 uitstoot meer veroorzaken. Ter vergelijking, de auto stoot gemiddeld 125 gram CO2 uit per reizigers kilometer, met de trein was dit in 2013 30 gram en in 2018 dus 0. De 1,2 miljoen treinreizigers per dag reizen per 2018 volledig groen met 0 gram CO2 uitstoot.

NS heeft met Eneco een contract gesloten voor de levering van tractie-elektriciteit. De benodigde elektriciteit is 1,4 terrawattuur (dat komt neer op 1% van het Nederlandse elektriciteitsverbruik en het energieverbruik van alle Amsterdammers per jaar). De groene stroom die de NS gebuikt is afkomstig uit nieuwe windparken die stapsgewijs in gebruik worden genomen de komende jaren in onder meer Nederland, Scandinavië en België ( 50% van deze windenergie komt uit Nederland, de andere 50% uit omringende landen). De energie is daardoor direct herleidbaar naar de bron. NS maakt geen aanspraak op bestaande duurzame energiebronnen. Het aanbod van groene stroom op de energiemarkt groeit hierdoor flink.

NS koopt de groene stroom in namens VIVENS, de vereniging van spoorvervoerders, hierin zitten: ProRail, Arriva, Veolia, Connexxion, Kombi Rail Europe, DB Schenker, ERS Railways, HSL Logistik, Rotterdam Rail Feeding en Rurtalbahn Benelux.

NS en ProRail zamelen papier in op station Utrecht Centraal – NS ziet wel wat in de Segway ! – NS gebruikt regenwater om station schoon te maken ! – NS neemt meer groene stroom af ! – NS gaat verder met Warmtezuilen op Zonne-energie – Circa 24 Kilometer Geluidsscherm Zonder Zonnepanelen Langs Spoor bij Almere by Prorail – ProRail draagt CO2-Klimaatladder over aan SKAO: Samen Zorgen voor Minder CO2 – NS en ProRail zamelen papier in op station Utrecht Centraal – De Sustainability Challenge 2015: ProRail, UvW, VolkerWessels, Eneco en Cofely – Tweede Leven Voor Dubbeldekkers NS: Hergebruiken en Recyclen 96% Van De Trein by NS – Windpark Op Opstelterrein Voor Treinen Nieuwe Hemweg in Amsterdam by NS En Vattenfall

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    5 november 2015 om 12:42 | Permalink

    Eerste rit Groene Trein op 175ste verjaardag van het spoor.

    De Groene Trein beleefde op zaterdag 20 september 2014 – de 175ste verjaardag van het spoor – zijn eerste rit. De trein is ontworpen door de jonge Amsterdamse ontwerpers Michiel van Sinderen en Steffen de Jonge. Zij wonnen de ontwerpwedstrijd die Eneco en NS uitschreven om te laten zien dat alle elektrische treinen op nieuwe groene stroom gaan rijden. De preview in de werkplaats van NedTrain was een spannend moment. Terwijl medewerkers bezig waren om de transformatie van blauw-gele dubbeldekker naar Groene Trein af te ronden, konden de ontwerpers voor het eerst zien hoe hun ontwerp er op een levensgrote trein uitziet. De reizigers krijgen straks een trein te zien waarbij de bekende gele en blauwe opgaan in duizenden blokjes. Zo geven ze de illusie dat de trein groen is, zonder dat de kleur groen daadwerkelijk op de trein voorkomt. Of ze in deze opzet zijn geslaagd, kan de reiziger zelf beoordelen. Na de eerste rit aanstaande zaterdag, gaat de Groene Trein kris-kras door Nederland rijden.

    In totaal deden 72 jonge ontwerpers mee met de ontwerpwedstrijd. Uiteindelijk werden Michel en Steffen gekozen uit een jury bestaande uit onder meer Daan Roosegaarde, Jelle Brandt Corstius, Hans Ubbink, Erik Kessels en Arriën Kruyt. De Groene Trein staat symbool voor de toekomst, waarin het voor de reiziger mogelijk wordt om schoon te reizen. In 2015 rijden de treinen voor 50% op groene stroom die met nieuwe windmolenprojecten wordt opgewekt. Vanaf 2018 rijden alle elektrische treinen volledig op windenergie. Dat zijn Eneco en de gezamenlijke spoorpartijen dit voorjaar overeengekomen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (652)
  • Agenda (3.144)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (805)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (494)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.289)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.356)
  • Europa (29)
  • Evenementen (175)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.655)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.335)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Twentebad In Hengelo Krijgt 922 Zonnepanelen Op Het Dak: Op Weg Naar Aardgasvrij In 2020
  • Landelijk Klimaatstaking Op Scholen In Nederland: We’ve Got It From Here by Eco-Schools
  • Vijf Duurzame Steden In Europa: Zurich, London, Wien, Stockholm, München by Natuur&Milieu
  • Entree Awards 2019: Vijftig Genomineerde Horecabedrijven Zijn Bekend
  • Voorlichtingscampagne EnergieRealisten: Consumenten Informeren Over Energietransitie by Enexis
  • De Elektrische MG ZS-EV Comfort And Luxury SUV by MG
  • The Global SDG Awards 2019: 17 Awards To Transfrom Our World
  • Subsidie Voor Noordelijk Innovatielab Circulaire Economie (Nice) by Provincie Drenthe
  • Rotterdam Wil Meer Windparken In De Haven En Op De Noordzee
  • Blue Tech Park Las Vegas Valley, Nevada: Een Energieneutrale Stad In De Woestijn
  • Gasmonitor 2019: Nederlandse Huishoudens Gaan Massaal Elektrisch Koken by Natuur&Milieu
  • Waste2Wear Ocean Fabrics: Modieuze Textiel Uit Opgeviste Plastic Flessen
  • Duurzaamste Hotel Van Nederland: Van der Valk Leeuwarden Met BREEAM Excellent
  • De aCar: De Slimme Elektrische Mini-Truck by Evum Motors
  • Grootste Zonnedak Van België Met 27.104 Zonnepanelen Op Gebouw ArcelorMittal Gent by Eneco
  • Plattelandspioniers In Nederland by VPRO Tegenlicht
  • Overzicht Elektrische Mobiele Bouwmachines by Natuur&Milieu En BMWT
  • RoadPrinter Eco: De Elektrische Bestratingsmachine by RP Systems 
  • VM301 Greenline: De Elektrische Bestratingsmachine by Probst
  • Mobility-as-a-Service (MaaS) Onder De Loep: Keuzevrijheid En Reisadvies Op Maat by KiM
  • Links

    Milieunet op..