google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Touchwind MONO: De Drijvende Windturbine Met Een Rotor Uit Één Deel by Touchwind

Geschreven op 9-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Amsterdamse TouchWind ontwikkelt een compleet nieuw ontwerp voor een drijvende windturbine die gebruik maakt van een rotor uit één deel die schuin op de wind is geplaatst.

Het innovatieve ontwerp verlaagt de kosten van de turbine zonder de opbrengst in gevaar te brengen. Bovendien is het onderhoud eenvoudiger en kunnen turbines dichter op elkaar in een windpark worden geplaatst.

“De huidige generatie windturbines hebben een rotor met pitch control op elk blad. Die regelt het toerental van de rotor om de energieopbrengst te maximaliseren. Om overbelasting van de generator te voorkomen, wordt de turbine uitgeschakeld bij windsnelheden boven 25 m/s. Pitch control is een kostbaar en complex systeem met veel componenten. Daarnaast hebben traditionele rotoren de neiging de drijvende constructie te destabiliseren. Om de stabiliteit te garanderen heb je enorme drijvers nodig, wat resulteert in een hoge LCoE.”

“Onze rotor bestaat uit één constructiedeel en staat schuin op de wind: hoe hoger de windsnelheid, hoe horizontaler de rotor en dus, hoe kleiner het geprojecteerd rotoroppervlak. Op die manier regelen we het toerental van de rotor. Constructief gesproken is dat een stuk minder complex, maar het brengt nieuwe problemen met zich mee. Want hoe voorkom je dat de rotor afbreekt door de asymmetrische belasting op de rotoras? Dat hebben we mechanisch weten op te lossen door de rotor op een slimme manier met de as te verbinden.

De rotor is ontworpen om grote wervels op te wekken. Normaal gesproken beïnvloedt het energiearme zog van een rotor sterk de andere windturbines die benedenwinds staan. Met ons rotorontwerp mengen de rotorvlakwervels achter de rotor de energiearme en energierijke lucht. Daarmee gebruiken we in feite meer lucht: ook lucht die niet door het oppervlak van de rotor stroomt.

We hebben de stabiliteit van de windturbine vergroot door de rotor een kwartslag te draaien. Daardoor staat deze bijna loodrecht (± 80?) op de mast. Ongeacht de windrichting trekt de rotor altijd in de lengterichting van de mast, waardoor deze zichzelf stabiliseert. Hoe harder de wind, hoe harder de rotor de turbine omhoog trekt en het systeem stabiliseert.”

“De onderzoeksmodellen hebben een rotordiameter van 1,20 meter. Dat is het maximum voor deze windtunnel. Daarom willen we het volgende model van 6 meter buiten testen. In 2022 gaan we enkele modellen testen met een diameter van ± 30 meter, waarbij we ons richten op de effecten van windparken. We weten al dat ze dichter op elkaar kunnen worden plaatsen dan traditionele turbines, en we willen onderzoeken hoe dicht op elkaar dat kan zijn voor een maximale energieopbrengst.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (688)
  • Agenda (3.281)
  • Biologisch (116)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (873)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (524)
  • Design (238)
  • Dieren (178)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.400)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.616)
  • Europa (29)
  • Evenementen (202)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (315)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (33)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (327)
  • Iets anders (400)
  • Int. Samenwerking (193)
  • Investeren (144)
  • Joe Biden – Barack Obama (118)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.710)
  • Licht (394)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (171)
  • Milieu (754)
  • MVO (112)
  • Natuur (776)
  • Nederland (34)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (233)
  • Vakantie (84)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.605)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (304)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Youth Future Conference (YFC) 2021: Creating Sustainable Solutions For Greening The City
  • De Klimaatmars in Amsterdam: Op Straat Voor Een Leefbaar Klimaat by Milieudefensie
  • De Elektrische Dierenambulance Bakfiets In Altena by Stichting DierenLot
  • Het GroenDoen Fonds Voor Kleinschalige Boomplant Projecten by Trees for All
  • Zonnedak Met 27.076 Zonnepanelen Op Dak Arvato Bertelsmann by GroenDus
  • Het Festival G10 In Amsterdam: Festival Van De Economie En De Filosofie & The Arts
  • Zonnepanelen Op Staldaken Melkveehouder Johan Harbers by GroenLeven
  • Drijvend Zonnepark De Mussels Beilen Met 40.000 Zonnepanelen Op Zandwinplas by GroenLeven
  • SDG Co: Transforming Innovation for Sustainability by Eco-Business
  • Grootste Bi-Directionale Laad a.s.r. Parkeeergarage Voor 250 Elektrische Auto’s Geopend In Utrecht
  • Royal FloraHolland Plaatst Ruim 25.000 Zonnepanelen Op Daken In Aalsmeer, Rijnsburg en Eelde
  • De Volledig Elektrische Renault 5 Concept Komt Er Aan In 2024: Actieradius van 400 Kilometer
  • Elektrische CityBarg Duwboot Voor Vervoer Bouwmaterialen Van Zoelen By CityPort of Utrecht
  • De 50-Literhuis Challenge: Water Besparen Met Behoud Van Comfort by The Green Village
  • Shell Bouwt Nieuwe Fabriek In Pernis Voor Productie Biobrandstoffen
  • Heembouw Is De Winnaar Van De Dertigste Groene Pluim Voor Duurzaam Ondernemen
  • Laadplatform Voor Elektrische Vrachtwagens City Logistics Innovation Campus (CLIC) Amsterdam
  • De FLXdrive Batterij-Elektrische Locomotief: Eerste Elektrische Goederentrein by Wabtec
  • De Vredesweek 2021: PAX Power to the People En De Utrechtse Vredesweeklezing by PAX
  • Interface Vervangt Bitumen Backing Tapijttegelcollectie Voor CQuest Bio Biocomposiet Tapijtrug
  • Links

    Milieunet op..