google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Touchwind MONO: De Drijvende Windturbine Met Een Rotor Uit Één Deel by Touchwind

Geschreven op 9-9-2020 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Het Amsterdamse TouchWind ontwikkelt een compleet nieuw ontwerp voor een drijvende windturbine die gebruik maakt van een rotor uit één deel die schuin op de wind is geplaatst.

Het innovatieve ontwerp verlaagt de kosten van de turbine zonder de opbrengst in gevaar te brengen. Bovendien is het onderhoud eenvoudiger en kunnen turbines dichter op elkaar in een windpark worden geplaatst.

“De huidige generatie windturbines hebben een rotor met pitch control op elk blad. Die regelt het toerental van de rotor om de energieopbrengst te maximaliseren. Om overbelasting van de generator te voorkomen, wordt de turbine uitgeschakeld bij windsnelheden boven 25 m/s. Pitch control is een kostbaar en complex systeem met veel componenten. Daarnaast hebben traditionele rotoren de neiging de drijvende constructie te destabiliseren. Om de stabiliteit te garanderen heb je enorme drijvers nodig, wat resulteert in een hoge LCoE.”

“Onze rotor bestaat uit één constructiedeel en staat schuin op de wind: hoe hoger de windsnelheid, hoe horizontaler de rotor en dus, hoe kleiner het geprojecteerd rotoroppervlak. Op die manier regelen we het toerental van de rotor. Constructief gesproken is dat een stuk minder complex, maar het brengt nieuwe problemen met zich mee. Want hoe voorkom je dat de rotor afbreekt door de asymmetrische belasting op de rotoras? Dat hebben we mechanisch weten op te lossen door de rotor op een slimme manier met de as te verbinden.

De rotor is ontworpen om grote wervels op te wekken. Normaal gesproken beïnvloedt het energiearme zog van een rotor sterk de andere windturbines die benedenwinds staan. Met ons rotorontwerp mengen de rotorvlakwervels achter de rotor de energiearme en energierijke lucht. Daarmee gebruiken we in feite meer lucht: ook lucht die niet door het oppervlak van de rotor stroomt.

We hebben de stabiliteit van de windturbine vergroot door de rotor een kwartslag te draaien. Daardoor staat deze bijna loodrecht (± 80?) op de mast. Ongeacht de windrichting trekt de rotor altijd in de lengterichting van de mast, waardoor deze zichzelf stabiliseert. Hoe harder de wind, hoe harder de rotor de turbine omhoog trekt en het systeem stabiliseert.”

“De onderzoeksmodellen hebben een rotordiameter van 1,20 meter. Dat is het maximum voor deze windtunnel. Daarom willen we het volgende model van 6 meter buiten testen. In 2022 gaan we enkele modellen testen met een diameter van ± 30 meter, waarbij we ons richten op de effecten van windparken. We weten al dat ze dichter op elkaar kunnen worden plaatsen dan traditionele turbines, en we willen onderzoeken hoe dicht op elkaar dat kan zijn voor een maximale energieopbrengst.”

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.216)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.341)
  • Educatie (348)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.501)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.686)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.482)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Blue Innovation Awards: De Genomineerden Zijn Bekend by De Blauwe Cluster
  • De Elektrische Veegmachine e-Swingo In Rotterdam
  • Fietsfeiten Nieuwe Inzichten: Gebruik Elektrische e-Fiets Fors Gestegen by KiM
  • Give Prominence to Practice Tests and You Will Score Over 800 Points in CompTIA 220-1001 Exam
  • De Omgevingsvisie Limburg: Gezond En Duurzaam Limburg by Provincie Limburg
  • Sligro Gaat met Solar Train Stadsdistributie Verzorgen by Trens Solar Train
  • Slibdepot In De Krim Wordt Zonnepark by Pure Energie
  • Groen Licht Voor Zonnepark Bankhoef In Wychen by Pure Energie En ECL
  • Drijvend Zonnepark Met 40.000 Zonnepanelen Op Zandwinplas Balderhaar by GroenLeven
  • Links

    Milieunet op..