Anders Bekeken

Slimme Energiemeter Kost Wel Heel Veel Energie: Slimme Meter Nuttig Maar Veel Onduidelijkheden

Geschreven op 22-6-2008 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

slimme-meter.gifUpdate 20 augustus 2019: Zo, we zijn weer een aantal jaar verder. Inmiddels heeft iets meer dan de helft van de Nederlandse huishoudens (54 procent) een slimme meter. Dat blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 4.700 Nederlanders.

Ruim vier miljoen huishoudens in Nederland hebben een slimme meter, een stijging van 18 procent ten opzichte van vorig jaar.

In de provincie Utrecht hebben de meeste huishoudens hun gas- en stroommeters vervangen door slimme meters (59 procent). Friesland heeft met 44 procent het laagste percentage. Bij 30 procent van de Nederlanders zijn de meters nog niet aangeboden (2,3 miljoen huishoudens).

Op 31 december 2020 moet bij minstens 80 procent van de Nederlandse huishoudens een slimme meter zijn geïnstalleerd in plaats van een gas- of stroommeter. Dat is in Europese afspraken vastgelegd.

De slimme meter is door meer dan 500.000 huishoudens bij het aanbieden door energieleveranciers geweigerd. De meeste van hen vinden een slimme meter geen toegevoegde waarde hebben of noemen het onbetrouwbaar. Van de niet-bezitters twijfelt nog 8 procent of ze er een willen.

20 november 2016: De uitrol van de slimme energie meter leidt niet tot de verwachte energiebesparing. Tot 2020 vervangen netbeheerders alle huidige gas en elektriciteitsmeters door een slimme meter. Inmiddels heeft ongeveer 30 procent van alle huishoudens al een slimme meter.

Bij het begin van de uitrol is de verwachting uitgesproken dat dit voor consumenten zou leiden tot een besparing van 3,2 procent op elektriciteit en 3,7 procent op gas. Het grootste deel van deze besparing moet voortkomen uit gedragsveranderingen die in gang gezet worden door het verbruikskostenoverzicht dat alle consumenten met een slimme meter twee maandelijks van hun energieleverancier moeten ontvangen.

Uit het onderzoek onder 4.425 leden van Vereniging Eigen Huis blijkt echter dat maar 30 procent van de respondenten vindt dat het verbruikskostenoverzicht hen aanzet tot energiebesparing. Naast het ledenonderzoek heeft Vereniging Eigen Huis de overzichten ook aan wet- en regelgeving getoetst. Verreweg de meeste energieleveranciers lieten in meer of mindere mate steken vallen in hun overzichten. NLE, VandeBron en Budgetenergie vielen hierbij in negatieve zin op. Alleen het verbruikskostenoverzicht van Eneco voldoet volledig.

“De verbruikskostenoverzichten zijn moeilijk te doorgronden en leiden niet tot een gewenste verandering van het gedrag van consumenten” aldus directeur Kennis en Belangenbehartiging Rob Mulder. “Daarnaast zien we dat de meeste energieleveranciers zich niet eens houden aan de regelgeving waarin staat waar het overzicht aan moet voldoen. Niet verwonderlijk dat het voor de meeste consumenten geen stimulans is om energie te besparen. En een derde van de consumenten zegt geen verbruikskostenoverzicht te ontvangen. Als we zo door gaan, realiseren we de verwachte energiebesparing bij lange na niet. Dat is niet alleen slecht voor het milieu, maar ook voor de portemonnee van de consument” aldus Mulder.

De slimme energie meter alleen biedt consumenten geen directe verbruiksinformatie. Door koppeling van slimme tools en diensten heeft de gebruiker de mogelijkheid om de gegevens die de slimme meter meet zelf te analyseren. In Nederland is er voor gekozen om deze opties door de markt te laten aanbieden. Zonder deze tools en diensten is de consument aangewezen op het verbruikskostenoverzicht dat tweemaandelijks door de energieleverancier wordt toegezonden. Het overgrote deel van de huishoudens met een slimme meter gebruikt nog geen aanvullende verbruiksmanager. De huidige aanbiedingen sluiten onvoldoende aan op wensen en behoeften van de grote groep consumenten die niet bovenmatig geïnteresseerd is in besparing, milieu of techniek.

10 november 2010: De Tweede Kamer heeft op 9 november 2010 unaniem ingestemd met de wetsvoorstellen die gaan over de invoering van de slimme meter in Nederland. Met de aangepaste wetsvoorstellen is de keuzevrijheid van consumenten nu goed geregeld en de privacy beter gewaarborgd.

Tja dat klinkt duidelijk maar is het niet. Zijn consumenten  verplicht om mee te werken aan de plaatsing van een slimme meter? Het antwoord op die vraag kan ik niet vinden. Consumenten mogen straks zelf kiezen of ze hun meterstanden op afstand laten uitlezen, klinkt ook mooi, maar als we even naar de volgende alinea kijken is er slechts een keus uit 6 keer per jaar meterstanden laten uitlezen of vaker. Niets over de mogelijkheid om het uitlezen van meterstanden helemaal te weigeren, tenzij er sprake is van verhuizing of overstap naar een energieleverancier. Dan moet er altijd een meterstand worden doorgegeven en dat kan met de slimme meter dus vanaf afstand worden gedaan.

Om geen inbreuk te maken op de persoonlijke levenssfeer schrijft de wet voor dat netbeheerders maar beperkt op afstand meterstanden mogen uitlezen. Uitlezen mag: maximaal zes keer per jaar voor verbruiksoverzichten; bij verhuizen; bij overstappen naar een andere leverancier. Alleen als afnemers daar uitdrukkelijk toestemming voor hebben gegeven, bijvoorbeeld om gebruik te maken van bepaalde energiebesparingsdiensten, mag de meterstand vaker worden uitgelezen. De nieuwe meters helpen consumenten zich beter bewust te worden van hun energiegebruik. Ook voorkomen ze administratief gedoe. Bron: Rijksoverheid

Of consumenten nou echt bewuster worden van hun energieverbruik vraag ik mij nog steeds af. Voor de consument die dat nu wil is het eenvoudig om elke maand even de meterstand te noteren. Idem voor het waterverbruik. Dat is zo gedaan en geeft een goed inzicht is mijn eigen ervaring. Met de slimme meter kan dat dus digitaal. Dat is het grote verschil cq voordeel.

Nee, ik hou het erop dat de slimme meter alleen voordelen biedt voor de leverancier. Die krijgt een goed inzicht in het verbruik. Verder blijft onduidelijk wie het stoomverbruik van die slimme meter gaat betalen. De consument waarschijnlijk, dus alweer een nadeel. Dan nog over de kosten voor het vervangen van oude meters door slimme meters. Wie gaat dat betalen? Ongetwijfeld de consument. Alweer een nadeel.

4 november 2010: De Regering Rutte streeft naar invoering op grote schaal van de slimme energiemeter. Minister Maxime Verhagen van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie hoopt dat in 2020 vier op de vijf huishoudens zo’n slimme meter hebben. Dat zei hij woensdag 3 november 2010 tijdens een debat in de Tweede Kamer.

26 april 2010: Demissionair minister Maria van der Hoeven doet weer een poging tot de invoering van de slimme energiemeter, die energiebedrijven van afstand kunnen aflezen. De Eerste Kamer hield een eerder plan tegen omdat de  meter inbreuk zou maken op de privacy. Deze keer zouden mensen kunnen weigeren er een te laten installeren of zelf kunnen bepalen hoe vaak de meter wordt afgelezen. De minister liet dit weten via een tv-uitzending van VARA’s Kassa.

Minister Van der Hoeven: Slimme meter nuttig maar niet verplicht. Kleinverbruikers van gas en elektriciteit kunnen zelf bepalen of ze een slimme meter willen hebben. Ze worden niet verplicht aan de plaatsing van een op afstand uitleesbare meter mee te werken. Dat blijkt uit een wijziging van Elektriciteitswet en de Gaswet die onder verantwoordelijkheid van minister Van der Hoeven van Economische Zaken naar de Tweede Kamer is gestuurd. De minister had deze wetswijziging toegezegd in een debat met de Eerste Kamer

Behalve het schrappen van de medewerkingsplicht  aan de plaatsing van de meter en de daaraan verbonden sancties scherpt het wetsvoorstel ook de voorwaarden aan waaronder persoonsgegevens van kleinverbruikers kunnen worden verzameld en verwerkt. Bron: Rijksoverheid

7 april 2010: Van Niels de Jong ontvingen wij een uitgebreide reactie op onze oproep:  “Nieuwe digitale meters registreren veel meer dan de oude analoge meters. Echter komt blindvermogen op 3 x 25 ampère aansluitingen niet in zulke grote mate voor. Er zijn voor dergelijke huis tuin en keuken klanten drie opties.

1. Zelf nagaan of het logisch is dat de verbruiken zo hoog zijn.
2. De meetverantwoordelijke van de aansluiting er op wijzen dat de meter volgens jou niet goed is. De meetverantwoordelijke moet dit wettelijk controleren. Als de meter daadwerkelijk niet goed was, zijn de kosten voor de meetdata-verantwoordelijke. Is de meter wel goed dan zijn de kosten voor de klant. Ga dus na of je echt niet zoveel stroom verbruikt. Dit kun je doen door bijvoorbeeld zelf te gaan meten met meters die je tussen apparaten in kunt zetten. Het kost je even tijd maar geeft wel inzicht in het verbruik van jouw apparaten.
3. Gebruik maken van een ander meetdata-bedrijf. Deze mag je wijzigen.

Meters hebben daarnaast veel software instellingen die het meten beïnvloeden. Deze kunnen fout geconfigureerd zijn. Daarnaast is het zo dat meters de data loggen en niet steeds verzenden. Dat kunnen standen en of verbruiken zijn over een vastgelegde periode. Daarin zijn de instellingen eindeloos, maar kunnen wel fout zijn. Voor zulke informatie moet je fabriekanten hebben of meter-programmeurs. Dit is een vak apart. Benader anders onafhankelijke meter leveranciers en of meetbedrijven.

Overzicht meetbedrijvenHet overzicht geeft weer welke gecertificeerde meetbedrijven in Nederland actief zijn. De dik gedrukte partijen komen oorspronkelijk niet voort uit traditionele energie maatschappijen. De meetwet zegt sowieso dat meetdata bedrijven onafhankelijk dienen te zijn. Indien je als eindverbruiker twijfelt aan de juistheid van de meter kun je er voor kiezen andere meetbedrijven te vragen om advies en of vervanging van de meter.   E = Elektra G = Gas

Vanaf 15 juni kunt u via Unergy direct onafhankelijk inzicht krijgen in aanbieders van diensten binnen de energiesector. Denkt u daarbij aan levering van energie of zelf op te wekken energie (WKO, PV). Twijfels aan meters ofwel mogelijkheden tot controle hiervan. Daarnaast zijn er vele andere diensten waarvan u gebruik kunt maken. Een groot aantal diensten zal dan gratis aangeboden worden voor zover dit standaard informatie betreft.

Wij de zorgen en U het conform. U staat centraal.    Met vriendelijke groeten.”   Niels de Jong 

29 maart 2010: Help. Ja, wij vragen u om hulp namens een aantal lezers die enorme problemen hebben met hun slimme meter. Die meters geven een enorm hoog verbruik aan. Energiemaatschappijen en netbeheerders zijn niet thuis. Die meters zijn goed, dus gewoon betalen die torenhoge rekening. En Anders? Dan wordt u afgesloten.

Zijn er deskundigen die echt verstand hebben van elektriciteitsmeters en met name die nieuwe slimme meters? Hoe kan het dat het elektriciteitsverbruik na plaatsen van een nieuwe meter meer dan verdubbeld? Komt dat door blindstroom? Oude analoge meters registreren dat niet, maar de nieuwe digitale meters wel. Kan dat zo veel zijn. Bij de reacties op dit bericht voorbeelden te over van mensen die radeloos zijn en die deskundige hulp kunnen gebruiken.

Heeft u ander tips, verwijzing naar websites? Wij horen het graag.

22 juni 2008: De slimme meter komt eraan. U krijgt ‘m vroeg of laat in de meterkast en vanaf dat moment kunt u, en dat is het slimme aan de meter, op elk gewenst moment uw stroomverbruik even bekijken. Ik heb begrepen van minuut tot minuut zelfs. Via een digitale verbinding kunt u alles zo bekijken op uw pc, laptop en op een mobieltje zal ook wel kunnen.

Ik neem aan dat er dan ook allerlei mooie grafieken en staafdiagrammen cq taartpunten te bekijken zijn, waarmee u in één oogopslag een verdachte piek in uw verbruik ziet. Tja, dan komt de hamvraag. Wat deed u toen? Waar was u mee bezig? Welk apparaat werd ingeschakeld? Nou, daar komt u vast wel uit.

Maar slim zijn gaat natuurlijk niet voor niets. In dit geval kost slim zijn zelfs energie, want die nieuwe, o zo slimme meter, gaat toch al gauw enkele Wats aan stroom verbruiken. En zoals we dat allemaal wel weten: vele kleintjes maken één grote.

Omdat die slimme metertjes natuurlijk 24 uur per dag en 365 dagen per jaar, tenzij het een schrikkeljaar betreft, aan moeten staan, wordt het gelijk een hele grote berg stroom. Zeg maar 14 MegaWatt per 24 uur. En dat was natuurlijk niet het doel bij de invoering van de slimme meter. Energie besparen daar gaat het om.

Dag in, dag uit is dat heel veel stroom, u kunt het vergelijken met wat een stuk of zestien grote windtmolens bij elkaar geteld opleveren. Om de hele invoering van de slimme-meter, zeg maar energie-neutraal te laten verlopen moeten er dus 16 grote windmolens extra bijkomen in Nederland. U weet hoe makkelijk dat gaat

Lukt dat niet, dan is het milieu so-wie-so de dupe van die slimme meters, elk jaar weer. U en ik zijn natuurlijk ook de klos, want ik neem aan dat het stroomverbruik van die hele slimme meter gewoon aan ons in rekening wordt gebracht.

Zie ook: Zet de thermostaat een Tikkie Terug en de 100.000ste Slimme Meter van Oxxio Lagere Energierekening door Slimme Meter by Oxxio: De Voordelen en de Nadelen – De Dojo: Beschermt Slimme Huis Apparaten, Smartphones en Domotica Tegen Online Aanvallen

206 Reacties

  1. Martin zegt:

    24 november 2008 om 13:34 | Permalink

    Tja,

    Niemand schijnt te kunnen vertellen wat een slimme meter aan energie vraagt.
    is dat een half Watt. 5 Watt? en betaal je dat zelf of wordt de stroon van voor de meter gepakt en is dit stroomverbruik voor de energieleverancier?

    Van mij hoeft dit allemaal niet zo.
    Daarnaast moet je inloggen (op een PC) om te kijken wat je verbruik kost. Dit verbruik haal je uit een database welke ook stroom verbruikt om in stand gehouden te moeten worden etc, etc… gewoon 1 x per maand even in je meterkast kijken en weet wat je verbruikt. klaar. geen probleem.

    “keep it simple stupid”

    Gr. Martin.

  2. Goodie zegt:

    1 april 2009 om 07:56 | Permalink

    De Eerste Kamer heeft nog geen besluit genomen over de invoering van de ‘slimme’ energiemeter, maar vroeg minister Van der Hoeven eerst te reageren op de bezwaren van de Consumentenbond. Volgens deze bond leidt invoering van de ‘slimme meter’ o.a. tot inbreuken op de persoonlijke levenssfeer. De Eerste Kamer besloot de derde termijn en de besluitvorming over beide wetsvoorstellen uit te stellen tot dinsdag 7 april 2009.

    Slimme energiemeter niet verplicht
    7 april 2009

    Niemand wordt gedwongen om in de toekomst een slimme energiemeter in huis te nemen. Dit is de uitkomst van een debat dat de Eerste Kamer in drie termijnen heeft gevoerd met de minister van Economische Zaken, mw. Van der Hoeven. Tijdens de derde termijn van het debat, gehouden op verzoek van PvdA-senator Van Driel , kwam de minister tegemoet aan grote bezwaren in de Eerste Kamer tegen verplichte invoer van de slimme meter. Door de verplichting via een novelle te schrappen biedt de minister de door de meeste fracties in de senaat verlangde keuzevrijheid voor de consument. Als men kiest voor een slimme meter, dan aanvaardt men tevens op vrijwillige basis dat een netbeheerder frequent kan waarnemen wanneer en hoeveel energie men verbruikt.

    Het wetsvoorstel Regels omtrent energie-efficiëntie (31.320) dient ter implementatie van een Europese Richtlijn die energiebesparing beoogt. De minister heeft echter met de invoering van de slimme meter een zogenoemde “nationale kop” op de Europese Richtlijn gezet. Principieel heeft de Eerste Kamer bezwaren tegen het fenomeen “nationale koppen”, tenzij daar zwaarwegende redenen voor zijn. Ook in dit geval was er in de Kamer een breed front tegen deze nationale kop, maar nu de verplichte invoer van de slimme meter uit het wetsvoorstel wordt gehaald, lijkt het wetsvoorstel haalbaar. De haalbaarheid geldt ook voor het wetsvoorstel dat handelt over de werking van de elektriciteits- en gasmarkt (31.374), dat gelijktijdig met het wetsvoorstel Regels omtrent energie-efficiëntie werd behandeld. Volgens de minister zijn de wetsvoorstellen nauw met elkaar verbonden en kunnen zij niet los van elkaar in stemming worden gebracht, zoals senator Van Driel had gesuggereerd. Derhalve wordt in de Eerste Kamer pas over de wetsvoorstellen gestemd als de door de minister toegezegde novelle kan worden behandeld; dus pas nadat de Tweede Kamer ermee heeft ingestemd.

    Groot bezwaar had de Eerste Kamer ook tegen de mogelijkheid om zes maanden hechtenis op te leggen aan iemand die installatie van een verplichte meter zou weigeren. Door de vrijwilligheid verdwijnt deze sanctiemogelijkheid voorzien in de Wet op de economische delicten. Althans, dat wil de minister ook in de novelle aan de Tweede Kamer voorstellen.

    Een suggestie van SP-senator Reuten om mensen die hun oude meter willen houden bovendien korting te geven, omdat deze meter goedkoper zou zijn, wees de minister resoluut van de hand. Zij bevestigde wel, dat de installatie van een slimme meter de consument niet op hogere kosten zal jagen. “De meterkosten blijven gelijk,” zei de minister.

    Ook de CDA-fractie kreeg van de minister van Economische Zaken een toezegging. De minister laat nagaan hoe de onduidelijkheden rond de facturering kunnen worden vermeden. Bij de invordering van betaling door de klant wordt een combinatiemodel gehanteerd. Dit houdt in dat voor het factureren een vervaltermijn bestaan van twee jaar. Als de factuur binnen twee jaar is verzonden, gaat een verjaringstermijn lopen van wederom twee jaar. De CDA-fractie vindt dit een ‘rare constructie’, zoals senator Franken zei. Hij wees erop dat een factuur op zich niet kan verjaren.

    Senator Van Driel, die de derde termijn van de Eerste Kamer had aangevraagd, wisselde enkele stekeligheden uit met de minister. Volgens de senator heeft zij enkele weken geleden de Kamer op het verkeerde been gezet of misschien zelfs onjuist geïnformeerd door te stellen dat de Europese Consumentenbond voorstander zou zijn van de verplichte uitrol van slimme meters over de Europese Unie en dus ook over Nederland. De minister ontkende dat zij onjuiste informatie heeft verstrekt. “Ik heb mij gebaseerd op officiële documenten, gericht aan de Europese Commissie. Als je daar al niet meer van kunt uitgaan, waar zijn we dan mee bezig,” zei de minister. Van Driel vroeg via de minister ook een brief van het College Bescherming Persoonsgegevens waarin de voorliggende wetsvoorstellen zouden worden getoetst aan het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens. De minister vond dat de Kamer een dergelijke brief zelf maar aan het onafhankelijke CBP moest vragen. Voor Van Driel werd dit punt minder urgent na de toezegging van de minister dat zij de verplichting inzake de slimme meter uit de wet zou halen, waardoor het onderwerp bescherming persoonsgegevens minder zwaar zou gaan wegen.

    Woordvoerders van VVD, SP/PvdD, GroenLinks, D66/OSF en SGP/CU hadden in de derde termijn aangekondigd dat zij tegen zouden stemmen. Senator Van Driel had namens de PvdA-fractie gezegd dat zijn fractie hele grote bezwaren had tegen de mogelijkheid om iemand wegens een weigering mee te werken aan plaatsing van een slimme meter ‘zes maanden in de gevangenis te stoppen’.

    Mevrouw Kneppers-Heynert van de VVD-fractie ontlokte de minister de toezegging dat zij na twee jaar een ‘weegmoment’ inlast om na te gaan of verdere invoering van de slimme meter wel zal leiden tot de beoogde energiebesparing. Ook D66-senator Schouw die mede namens de Onafhankelijke Senaatsfractie sprak, had opgemerkt dat energiebesparing toch wel een van de criteria moet zijn voor men besluit tot grootschalige uitrol van de slimme meter.

    bron: De Eerste Kamer

  3. Erik van Erne zegt:

    20 april 2009 om 19:16 | Permalink

    10% energiebesparing zonder slimme meter

    De overheid ziet af van het plan om in heel Nederland verplicht een slimme energiemeter op te hangen. Dit besluit levert volgens Greenchoice ons land de volgende voordelen op:

    1) Geen vervroegde afschrijving van de nog functionerende bestaande meters (besparing meer dan 1 miljard).

    2) Een meer geleidelijke vervanging, waardoor nieuwe technieken/ontwikkelingen nu en in de toekomst maximaal toegepast kunnen worden.

    3) Een positieve uitrol voor mensen die dit willen en geen negatieve dwang voor mensen die het niet willen.

    Het belangrijkste doel van de slimme meter, energiebesparing, kan volgens Greenchoice ook zonder de slimme meter gerealiseerd worden. In het najaar start Greenchoice een grootschalig traject waarbij klanten actief betrokken worden bij hun eigen energieverbruik. De energiebesparing die met de slimme meter mogelijk is door meer inzicht in het verbruik, is ook bij de huidige meters al mogelijk. Het is een kwestie van actief omgaan met energie en belangrijk daarbij is dat de klant de stand gewoon vaker opneemt en registreert. Ervaringen bij eigen medewerkers laat zien dat tot zelfs 50% energiebesparing mogelijk is zonder op comfort in te boeten. Uiteraard verschillen de mogelijkheden per huishouden en zal niet iedereen zich er even zeer in verdiepen, maar met de aanpak die Greenchoice voor ogen heeft verwacht zij gemiddeld 10% besparing te bereiken per huishouden. Naast het milieuvoordeel is dit een financiële besparing van meer dan 150,- per jaar; een welkome aanvulling voor het gezinsbudget.

  4. Erik van Erne zegt:

    8 juli 2009 om 12:28 | Permalink

  5. Peter Nieuwlaat zegt:

    24 september 2009 om 16:46 | Permalink

    Mijn slimme meter meet niet zoals mijn vorige ouderwetse meter.
    De laatste 12 jaar had ik een verbruik varierend van 3800 tot 4450 KwH per jaar.
    Dat had ik ook verwacht met de “slimme” meter maar deze meet plotseling 7700 KwH zonder dat er andere apparaten in huis gekomen zijn.
    Kan zo’n meter ook het blind vermogen meetellen vanwege veel gebruik van TL lampen?

  6. Erik van Erne zegt:

    25 september 2009 om 07:43 | Permalink

    @Peter,
    Geen idee, ben niet technisch, maar wat zegt het energiebedrijf hiervan cq de netwerkbeheerder? Dat gaat je dus bijna een verdubbeling van de electriciteitsrekening opleveren.

  7. C.Verbruggen zegt:

    29 oktober 2009 om 17:10 | Permalink

    Sinds dat wij een slimme meter hebben is ons verbruik ook verdubbels. Ook hier zijn alle apparaten hetzelfde gebleven. Heb met het enerie bedrijf gebeld en die stuurden me door naar de netwerkbeheerder. De meter kan geijkt wrden, maar ik moet hier zelf eerst 190 voor betalen. Verder wordt er gezegd dat we gewoon echt zoveel stroom verbruiken. (Maar eerst niet met dezelfde apparaten. Ook is dit gemeten in de zomer maanden, dus ons echte verbruik moet nog komen. Dan zal het wel naar het 3 dubbele gaan. We zijn de laatste maanden echt overal op aan het bezuinigen, maar het mag allemaal niet helpe

  8. C.Verbruggen zegt:

    29 oktober 2009 om 17:13 | Permalink

    Elke dag gaat er van een ander apparaat de stekker eruit , maar nog steeds weten we niet waar het grote verbruik inzit.
    Zelf als we een hele dag niet thuis zijn staat er op de meter een verbruik van 19 kw. Waar gaat dat naartoe?? We zouden het niet weten. Hoe komen we erachter?? Zonder eerst 190 voor de ijking van de meter te moeten betalen???

  9. Peter Nieuwlaat zegt:

    29 oktober 2009 om 18:32 | Permalink

    Datzelfde soort probleem heb ik idd ook.
    Ik heb zo’n verbruiksmetertje gekocht bij een elektronica zaak en ben gaan meten.
    Geen enkel apparaat verbruikt meer dan normaal.
    Toch gaat het ook in mijn geval over een beduidend verschil.
    Ik ga proberen ergens weer een ouderwetse meter te huren.
    Het “extra verbruik” neem ik dan maar als leergeld.
    Mijn slimme meter kon ook soms wel 10 dagen geen meetgegevens doorsturen.
    Dat komt waarschijnlijk door onze voormalige tv toren waarop zoveel zendapparatuur zit dat we buiten de kabel geen radio kunnen ontvangen.
    Ook de gsm is vaak slecht.

  10. C.Verbruggen zegt:

    29 oktober 2009 om 18:52 | Permalink

    Kan dat zomaar dan? De oude meter weer terug? Ook wij hebben hieraan gedacht….
    Zo’n metertje wilden we ook nog proberen.
    Ben heel benieuwd of het hetzelfde op leverd als de meter geeft….

  11. Peter Nieuwlaat zegt:

    30 oktober 2009 om 18:03 | Permalink

    Ik weet dat nog niet maar ga het eens proberen bij Enexis ( vroeger Essent)
    Laat de uitslag wel horen

  12. C.Verbruggen zegt:

    30 oktober 2009 om 18:24 | Permalink

    Ben heel benieuwd.

  13. Jasper Johans zegt:

    30 oktober 2009 om 18:29 | Permalink

    Heb die dingen ook geprobeerd. Je kan beter onafhankelijk energie vergelijken om kosten te besparen. Kwam een nieuwe website tegen EasySwitch.nl. Laten alleen totaalprijzen zien, geen verborgen kosten. Ze zeggen dat je wel 650 euro kan besparen. Het checken waard denk ik.

  14. C.Verbruggen zegt:

    30 oktober 2009 om 18:40 | Permalink

    Ja, dat is natuurlijk heel leuk. Maar daarmee is ons hoge verbruik nog niet duidelijk… Het overwegen waard. Maar ik wil wel nog steeds weten waar het grote verbruik inzit.
    Dat blijft onduidelijk!!
    Niet zomaar een beetje.
    Bij dezelfde apparatuur gewoon het dubbele!

  15. C.Verbruggen zegt:

    15 november 2009 om 17:14 | Permalink

    En Peter? Gaat het lukken???

  16. Peter Nieuwlaat zegt:

    15 november 2009 om 17:30 | Permalink

    NEE !!
    Een andere meter is wel mogelijk maar dat is altijd een elektronische; dus zonder de draaiende schijf.
    Als ik dat doe en de oude inlever weet ik nog steeds niet wat er aan de hand is.
    Daarom heb ik nu maar gedacht er toch €350 aan te besteden om te laten ijken.
    Zoveel duurder dan nieuwe meters is dat ook weer niet.
    Een nieuwe meter kost €105/€110 en dan moet de gasmeter ook.
    Dan wordt het €220 en dan is er nog geen zekerheid.
    Verder blijf ik me afvragen hoe het nou zit met dat “blind vermogen”
    Is dat ook onderdeel van de ijking?

  17. Peter Nieuwlaat zegt:

    15 november 2009 om 17:32 | Permalink

    Wat ik ook nog kwijt wil: de slimme meters gebruiken stroom van het net.
    Dat komt dus niet op je verbruik.
    Blijkbaar is dat altijd zo, landelijk geregeld

  18. C.Verbruggen zegt:

    15 november 2009 om 17:37 | Permalink

    Ik had het al gedacht. Lekker is dat. Van de week nog de meteropnemer van essent hier gehad. Raar he! Heb je een slimme meter en moeten ze de standen nog aan huis op komen nemen…..
    Die vertelde me nog niks gehoort te hebben van andere mensen waarvan de meter zoveel hoger aangaf dan bij de oude meter.
    Wij hebben intussen bijna overal een metertje tussen de stekkers gehad en geen van onze apparaten gebruikt beduidend veel stroom.
    Als ik alles bij elkaar optel kom ik niet aan mijn dageijkse verbruik.
    Ben er dus nog steeds niet achter waar ons verbruik nou in zit.

  19. C.Verbruggen zegt:

    15 november 2009 om 17:39 | Permalink

    Maar ons hebben ze verteld dat het eiken van de meter 190 euro kost.
    Waarom is dat bij jullie zoveel hoger??
    Ik vond het bij ons al zoveel.
    Wel blij te horen dat we de stroom van de meter niet zelf hoeven te betalen.
    En kan dat blindvermogen echt zo hoog zijn???

  20. Peter Nieuwlaat zegt:

    15 november 2009 om 17:43 | Permalink

    Het kan zijn dat het ijken €190 kost maar dat is dan de helft van de prijs.
    De andere helft betaald de eigenaar/netbeheerder.
    Als in mijn geval de meter afwijkt kost het me niets omdat dan de kosten betaald worden door de eigenaar van de meter.

  21. C.Verbruggen zegt:

    15 november 2009 om 17:51 | Permalink

    Dat klopt. Als de meter afwijkt krijgen wij ook het bedrag terug. Maar eerst moeten we de totale kosten (190) zelf betalen.
    Er is niet gesproken over de elft voor ons en de helft voor hun. Wij wilden het aanvragen dus zijn de kosten voor ons.

  22. nelleke van den hombergh zegt:

    21 november 2009 om 11:17 | Permalink

    Hallo “gedupeerden”
    Mijn probleem is ook levensgroot..kom er sinds kort achter dat ik ±9000 kwh per jaar gebruik sinds 2001 (of misschien wel langer) terwijl ik met 2 personen hier woon, terwijl ik 3 dagen in de week werk, en mijn zoon studeert en enkel het weekend en de vakanties thuis is (bij navraag is gebruik gemiddeld 4500 met 4 personen) Ik moet dit jaar 1500 euro BIJBETALEN.. mijn ECHTE verbruik is maximaal 5000 kWh per jaar.
    Dat is dus al ruim gerekend door mij.. ik weet ook echt niet meer wat ik moet doen.
    groetjes, nelleke

  23. nelleke van den hombergh zegt:

    21 november 2009 om 11:20 | Permalink

    het gaat hier overigens om een analoge meter.. ik zat eraan te denken om een `slimme meter `aan te schaffen, maar laat ik nog maar even wachten, nu ik jullie reacties heb gelezen..
    groetjes, nelleke

  24. C.Verbruggen zegt:

    23 november 2009 om 17:29 | Permalink

    Hoi Nelleke,
    Ik begrijp je verhaal niet helemaal.
    Je krijgt toch ieder jaar een eindafrekening?
    Je moet 1500 bij betalen? Over al die jaren?
    Dat wordt toch in een eindejaarsafrekening verrekend?
    Dan kan het toch niet zo zijn dat je achteraf nog zoveel moet bijbetalen?
    Of gaat dat toch over het laatste jaar? Dan is dat wel erg veel.

  25. C.Verbruggen zegt:

    23 november 2009 om 17:33 | Permalink

    En je verbruik! Ik weet niet waar men het gemiddalde op gebasseerd hebben, maar ook wij zitten er ver boven. Of de meter nou goed loopt of niet. We blijven hoog zitten.
    Je moet zelf even kijken of je geen hoge stroomvreters hebt ergens. BV een sauna, wirlpool, elektrische vloerverwarming ofzo
    Wij zijn erachter gekomen dat we een aantal pompen 24 uur per dag hebben lopen
    Bv de pomp van de vloerverwarming, de vijverpomt en dan ook nog een pomp om overtollig water af te pompen bij veel regenval.

  26. C.Verbruggen zegt:

    23 november 2009 om 17:38 | Permalink

    Het blijft bij ons wel de vraag of onze meter goed is. We blijven met zo’n 7-10KW verbruik per dag zitten.
    BV we hebben een lamp van 1000 Wat in de paardebak.
    Ik heb zijn verbruik op de meter gemeten.
    Hij is 3 kwartier aan geweest.
    Normaal houdt het in dat hij een verbruik heeft van 1 KW per uur. Onze meter stond een uur later (Bij het branden van de lamp) 3KW verder.
    Dat kan dus eigenlijk nooit????
    We twijfelen steeds meer om de meter te laten ijken!

  27. nelleke zegt:

    24 november 2009 om 19:39 | Permalink

    Ik moet 1500 euro bijbetalen, alleen van het afgelopen jaar!Ik ben er vandaag achter gekomen, dat ik(al 15 jaar)een hele zware vloerverwarmingspomp heb, die in stand III 245w verbruikt. Dat is op jaarbasis 1500Kwh.. pfpfpf. Dat wordt dus een pompschakelaar ertussen zetten.ik ben me dood geschrokken.. Maar dan nog verbruik ik 7500 Kwh per jaar, terwijl ik 3/4 per jaar alleen woon (3dgn werk) (de rest met mijn zoon). Omdat ik arwanend werd, ben ik alles eens na gaan meten.. want het klopt nog steeds niet. ik heb geen waterbed,vijverpomp,sauna, e.d.gr.nelleke

  28. C.Verbruggen zegt:

    24 november 2009 om 21:46 | Permalink

    Hoi Nelleke, Nou die pomp was bij ons OA dus ook een boosdoener. Draait 24 uur per dag. Op stand 3 (75W). We hebben hem nu naar stand 1 (30W) gedraaid en we laten hem een paar uur per dag af staan. Het nadeel hiervan is wel dat hij ongeveer 4 uur nodig heeft om alles weer rond en op temp te hebben. Maar ja, besparen moeten we.
    Onze vijverpomp draait ook 24 uur per dag. 160 Watt. Hiervoor hebben we maar een nieuwe gekocht van 75 watt.
    Overal hebben we spaarlampen in zitten. Heb ook nog een test gedaan om extra te bezuinigen. Dat kunnen we niet meer volgens de test.

  29. C.Verbruggen zegt:

    24 november 2009 om 21:50 | Permalink

    Niet helemaal waar. We zouden nog 500 euro per jaar kunnen besparen. Maar dan moeten we een investering doen van ruim 11.000 euro voor oa zonnepanelen.
    Nou, hoeveel jaar gaat dat duren voordat we dat eruit hebben.
    Dus vind ik dat we op de top zitten.
    Dat is dan dus ook de reden waarbij ik ga denken waarop is zo’n gemiddelde van 4500 voor 4 pers gebasseerd?? Wat mag je dan in huis hebben???
    Naar mijn idee hebben ook wij geen aparte dingen in huis.

  30. nelleke zegt:

    24 november 2009 om 22:05 | Permalink

    ik heb een klacht ingediend bij de delta, de energieleverancier van ons in zeeland. ik kan een advies opmaat laten doen, kost me 300 euro (energielabel)krijg dan wel 200 euro subsidie terug, ook kan ik de meter laten ijken, kost me 233 euro als het niet aan de meter ligt. de delta denkt dat het NIET aan de meter ligt. Maar waar wel aan? ik heb ook alles doorgemeten met een energiemeter. maar het kost me hoe dan ook geld. ik word er werkelijk niet goed van.. groetjes

  31. C.Verbruggen zegt:

    24 november 2009 om 22:16 | Permalink

    Een troost. Je bent echt de enige niet.
    Wij hebben hier dan Essent. Maar ook die zegt dat het niet aan de meter ligt.
    Ook wij hebben bij elk apparaat al een meter er tussen gehad. Maar dan nog…. De slimme meter (In ons geval) Loopt door.
    Hoe weet ik nou wat hij meet? Ik heb verder echt geen aparaten die echt super veel verbruiken. En we kunnen echt nergens meer op bezuinigen. Volgens e norm zouden ook wij ver onder de 4500 per jaar moeten zitten, maar ik weet niet hoe.
    We hebben maar een klein huisje. Een klein koelkastje en kleine diepvries met 3 laadjes.

  32. C.Verbruggen zegt:

    24 november 2009 om 22:22 | Permalink

    Wel een magnetron die 1,5 min per dag draait. Ook een waterkoker, maar die wordt hooguit 2x per mnd gebruikt en ons koffiezet apparaat idem dito (Ook dit blijken stroomvreters. Ook hebben we nog een oude tv met achterkant. Kunnen geen grote met LCD scherm kwijt. (Gelukkig… dat zijn ook super stroomvreters)
    De computer en laptop stonden de hele dag aan, Maar nu alleen nog de laptop. De computer gaat alleen nog een als hij echt gebruikt wordt.
    De laptop staat op energiezuinige stand. Er branden hier ook echt nooit onnodig lampen.
    Heeft er iemand nog meer bespaartips?

  33. nelleke zegt:

    24 november 2009 om 22:28 | Permalink

    ik ga vanavond alle groepen uitzetten, behalve mijn vaatwasser na 11 uur (nachtstroom). deze zou 1,3 kwh per beurt verbruiken. dus als ik deze 1 uur aanzet, zou de meter 1 KWH moeten verspringen…
    ik kreeg een tip om een bouwlamp van 1000W een uur te laten branden (de rest uit) dan zou je ook 1KWH bijtelling op je meter moeten hebben. Zo kun je dan zien of de meter goed meet. groetjes, nelleke

  34. nelleke zegt:

    24 november 2009 om 22:33 | Permalink

    mijn verbruik is vergelijkbaar met jullie verbruik. ik heb wel een senseo voor mij alleen.. maar omdat je een koffiezetapparaat en een magnetron maar even gebruikt, valt dat verbruik wel mee hoor…groetjes nelleke

  35. C.Verbruggen zegt:

    24 november 2009 om 22:53 | Permalink

    Oh ja, wassen en drogen doe ik ook alleen nog savonds en in het weekend. Gelukkig begint het daltarief hier al om 9 uur.
    Ook wij hebben geprobeerd de hoofdschakelaar om te zetten. Hij gaf geen verbruik aan. Maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de meter gewoon te snel loopt als er wel stroomverbruik is.
    Die hebben we dus ook geprobeerd. Hij bleek 2000 watt te zijn. 2 uur aan en 6 KW verder Dat kan dus eigenlijk al niet…..
    Laat je me nog even weten hoe het afgelopen is nu je de groepen omzet??
    Groetjes

  36. nelleke zegt:

    25 november 2009 om 19:08 | Permalink

    hoi.. nou mijn meterverbruik met de vaatwasser klopte…ik weet nu 100% zeker, dat het de circulatiepompen zijn.. ik heb kontakt gehad met Delta.. aan de meter kan het niet liggen.. (zeggen zij) ik moet nu mijn verbruik tot 1-2-2010 bijhouden… die 1500 euro.. daar kom ik dus niet onderuit…komt omdat ik de energieprijs niet vast heb gezet… zo lust ik er ook nog wel een paar…
    ik ben zo teleurgesteld.. 2 dingen ..aan die pompen ga ik wat doen.. en ze zullen mij niet meer hebben… jullie succes ook!!! groetjes, nelleke

  37. Robert zegt:

    11 januari 2010 om 11:46 | Permalink

    Is dit probleem al opgelost?

    Wat ik nog kan verzinnen is dat de meter geen werkelijk vermogen aangeeft, maar blind vermogen. Particulieren hoeven niet te betalen voor blind vermogen. Bedrijven wel!

  38. C.Verbruggen zegt:

    11 januari 2010 om 12:27 | Permalink

    Nee, probleem blijft. Nu hier de eindafrekening is gekomen klaagt het hele dorp.
    Er zijn gezinnen bij die meer dan 1000 bij moesten betalen.
    Er is hier nu een groep gestart. We gaan kijken bij wie het grootste verschil zit en daar gaat een instalateur een meter naast de slimme meter hangen. We zijn benieuwd wat daar uit gaat komen.

    Wat is eigenlijk precies dat blind vermogen? En waarom moeten bedrijven dit wel betalen en particulieren niet?
    Wat is het verschil??
    Dat blind vermogen heb ik vaker gehoord. Maar het gaat hier om allemaal particulieren.

  39. Franka zegt:

    21 januari 2010 om 22:11 | Permalink

    Hallo…kunnen jullie mijn vraag beantwoorden ?!
    Wij hebben `n brief ontvangen van Enexis dat ze volgende week “de Slimme Meter komen plaatsen, dit willen we eigenlijk niet. (we hebben ze al `n keer afgescheept)ook bij ons in het dorp zijn veel problemen met mensen die ruim het dubbele verbruikt hebben zoals hierboven genoemd.
    Kunnen wij het plaatsen van een slimme meter wijgeren, omdat ik gelezen heb op internet dat per april 2009 de invoering op vrijwillige basis zou zijn.
    Hoe kunnen we dat het beste aanpakken, om hun afspraak voor wisselen meter te anuleren ?
    Graag een reactie a.u.b.

  40. C.Verbruggen zegt:

    21 januari 2010 om 22:38 | Permalink

    Altijd weigeren. Wij waren een proef. Iedereen komt erop tegen. Wij gaan actie voeren. We willen eerst weten wat de meter meet. We betalen allemaal teveel.
    Of misschien eerst te weinig. Terug kun je niet meer. Dus wil ik je als advies meegeven. Weiger hem gewoon.
    Je komt er vanzelf achter of je hem uiteindelijk niet kunt weigeren
    Dus in eerste instantie altijd weigeren!!

  41. Ernst zegt:

    22 januari 2010 om 12:57 | Permalink

    Als consument ben je niet verplicht om een slimme meter te nemen. Zie tekst bovenaan deze blog:
    Niemand wordt gedwongen om in de toekomst een slimme energiemeter in huis te nemen…Door de verplichting via een novelle te schrappen biedt de minister de door de meeste fracties in de senaat verlangde keuzevrijheid voor de consument…

  42. Franka zegt:

    23 januari 2010 om 12:32 | Permalink

    Hallo heren
    Bedankt voor jullie (snelle) reactie en we gaan `t dan ook zeker weigeren.
    Maar hebben jullie ook al ervaingen gehoord van mensen die dit gadaan hebben? Het zou fijn zijn als we van te voren weten hoe Enexis hierop reageerd.
    Goetjes.

  43. C.Verbruggen zegt:

    23 januari 2010 om 12:37 | Permalink

    Hier niks bekend over weigeringen.
    Iedereen dacht beter af te zijn met een slimme meter. Achteraf wil iedereen zijn oude meter terug!! Dit gaat helaas niet meer.

  44. Van Kampen zegt:

    27 januari 2010 om 09:04 | Permalink

    Hallo,

    Ik hoop dat iemand wat slimme tips!
    Wij wonen nu sinds eind sept. in een gloednieuw huis dat voldoet aan de laatste energienormen. Tot onze grote schrik zitten we na 4 maanden op een verbruik van 3000 kwh.
    We hebben een ‘normaal’ huishouden met de bijbehorende apparaten (koelkast, vaatwasser, wasmachine, droger) maar die staan alleen in het daltarief aan.
    Ik heb al een tweede digitale meter laten installeren maar die meet hetzelfde verbruik, dus het ligt niet aan de meter.
    Hoe kom ik erachter wat de energieverslinder is?

  45. C.Verbruggen zegt:

    27 januari 2010 om 09:12 | Permalink

    Je hebt van die apparaatjes die je tussen het stopcontact en de stekker van het je wasmachine.koelkast diepvries en noem het maar op kunt zetten.
    Dan kun je per apparaat meten wat je verbruik is.
    Misschien is je koelkast of diepvriezer stuk en draait hij de hele dag??
    Heb je een pomp voor de vloerverwarming?
    Of misschien wel een electrische vloerverwarming in de doche?
    Een vijverpomp? Er zijn best veel dingen die wat verbruiken zonder dat je weet dat ze zoveel verbruiken.
    Gebruik je de waterkoker veel Koffiezetter? Magnetron?
    Succes ermee!
    Laat je het weten?

  46. Van Kampen zegt:

    27 januari 2010 om 09:23 | Permalink

    Bedankt voor de snelle reactie.
    ja zo’n apparaatje heb ik al gekocht maar alle apparaten werken normaal.
    We hebben wel een pomp voor de vloerverwarming, die heb ik niet gecheckt…:-S
    We hebben vloerverwarming als hoofdverwarming die is verder wel aangesloten op de CV-ketel (dus niet elektrisch…)
    Ik zal een kijken of ik die meter daar tussen kan krijgen, zou die het dan misschien zijn? Wat is het gemiddeld verbruik van zo’n ding?
    Dan trekt het verbruik misschien weer een beetje recht in de zomer…

  47. nelleke zegt:

    27 januari 2010 om 09:28 | Permalink

    Hallo Robert,

    ik heb even een vraagje aan je.. kun je mij uitleggen wat “blind” vermogen is.. is heb namelijk een kleinzakelijk contract bij de energieleverancier. Vandaag komt overigens de adviseur van Delta langs.. ik ben zeeer benieuwd wat hij gaat vinden…
    groetjes, nelleke

  48. C.Verbruggen zegt:

    27 januari 2010 om 09:35 | Permalink

    Het ligt er een beetje aan hoe zwaar je pomp is die ertussen zit.
    Er zit wel een grote kosten post in.
    Vaak maakt hiet in winter of zomer niet veel uit.
    Wel in gas verbruik natuurlijk.
    Maar als je vloerverwarming je hetel huis warm houdt…
    De pomp draait vaak 24 uur per dag. Dit moet voor de pomp. Vaak wordt deze gewoon zo ingesteld. Ook zitten er vaak meerdere standen op. Wij hebben hem alvast terug gezet naar de laagste stand. Ook is het nog mogelijk om er een tijdschakelaar tussen te zetten. Dan laat je hem bv maar een bepaald aantal uren draaien per dag.

  49. C.Verbruggen zegt:

    27 januari 2010 om 09:37 | Permalink

    Hou er wel rekening mee dat de pomp ongeveer 4 uur nodig heeft om alles weer rond te hebben en dus ook weer warm. Dus in de winter is dit niet verstandig om te doen. Maar hier zit echt wel een verbruik hoor! Probeer het toch mar eens te meten. Niet alleen de verwarmingspomp. Dit geld voor alle pompen. Misschien heb je ook een aquarium??

  50. Erik van Erne zegt:

    27 januari 2010 om 09:42 | Permalink

    @Nelleke
    Vermogen en Blindvermogen
    Gebruikers van wissel- of draaistroom hebben te maken met twee vormen van energie: actief- of werkelijk vermogen (W) en reactief – of blindvermogen (var). Bij het gebruik van elektriciteit wordt alleen het werkelijk vermogen omgezet in mechanische energie, zoals warmte en licht. Het blindvermogen is het deel van de elektriciteit dat nodig is om magnetische en elektrische velden op te bouwen en daardoor het elektriciteitsnet op spanning te houden en transformatoren en motoren te laten werken. Bron: TenneT http://www.tennet.org/

    Meten van vermogen
    Het meten van het opgenomen vermogen van een apparaat of een component is veelal een bron van meetfouten. Zeer bepalend voor het resultaat is of gemeten wordt aan wissel- of gelijkspanning. Ook het type belasting en daarmee de stroomvorm dicteert welke meetapparatuur gebruikt kan worden en hoe de resultaten wiskundig bewerkt moeten worden.

    Bij het meten van vermogen is het noodzakelijk dat gelijktijdig de spanning en stroom worden gemeten, waarbij rekening wordt gehouden met de onderlinge relatie in de tijd. De manier waarop de spanning en stroom wordt gemeten kan grote invloed hebben op de nauwkeurigheid. Bron: Meettechniek http://www.meettechniek.info/basis/vermogen.html

  51. nelleke zegt:

    27 januari 2010 om 10:02 | Permalink

    Dag Erik,
    bedankt voor de snelle reactie… ik begrijp het niet helemaal, maar ik zal het vanmiddag de adviseur van de energiemaatschappij eens voorleggen…
    zal laten weten, hoe het afloopt bij mij..
    groetjes, nelleke

  52. Ernst zegt:

    27 januari 2010 om 12:30 | Permalink

    Ik zit zelf al sinds 2007 aan de slimme meter van Oxxio. En moet zeggen dat ik geen problemen ondervindt. Alles klopt en is netjes online te volgen via de Oxxio Energiemonitor.

  53. Pien zegt:

    5 februari 2010 om 11:59 | Permalink

    Ik krijg nu ook een brief van Liander waarin wordt aangekondigd dat mijn meter is afgekeurd en dat zij wettelijk verplicht zijn de de verwisseling uit te voeren. Gelukkig weet ik dat ik niet wettelijk verplicht ben akkoord te gaan. Ik ga dus weigeren. Mijn overwegingen zijn de hogere kosten die door meerdere mensen genoemd worden en de straling die van een draadloze op afstand af te lezen meter afkomt. Een soort zendstation in mijn huis. Nee bedankt. Ik heb om dezelfde reden ook geen draadloos internet en ook geen draadloze telefoon. En dan hebben we natuurlijk nog de privacy overwegingen.

  54. Pien zegt:

    5 februari 2010 om 12:06 | Permalink

    Hoe het kan dat mensen opeens meer verbruiken???
    Ik kwam op internet het volgende tegen:
    Door een maas in de wet, mogen energieleveranciers de meters echter zo afstellen dat ze 14% meer energie registreren dan werkelijk verbruikt (interpretatie van +/-14%). Dit is dus volledig binnen de wetgeving maar voor de consument 14% nadeliger. Er wordt gewoon 14% meer energie in rekening gebracht dan er geleverd is, helemaal binnen de wet.
    Voor wie het hele artikel wil lezen: http://www.nulpuntenergie.net/index.php/electriciteit/235-slimme-meters-alleen-slim-voor-energiebedrijf

  55. joyce zegt:

    28 februari 2010 om 20:00 | Permalink

    hallo,

    heeft iemand al ervaring gehad met zo’n eiking?
    ik zit namelijk met het volgende probleem: op 2 maanden tijd heb ik al een energie verbruik van 2700kwh. in december is de meter vervangen omdat de nachtstand kapot was. ik hebhier tevens zelf voor gebeld om niet in de problemen te komen. nou krijg ik in februari de jaarafrekening waarbij ze mijn verbruik op 10000 kwh per jaar schatten. absurd natuurlijk na veel heen en weer bellen zegt enexis nu dat dit wel kloppen omdat we niet weten wat ons werkelijke nachttarief is, di kan dus niet. als iemand nog tips heeft hoor ik dit graag. gr j

  56. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:18 | Permalink

    Hoi,

    Er zijn hier in het dorp blijkbaar wel een aantal mensen die zo’n ijking hebben laten uitvoeren. Kosten 190,00 Tenmiste hier in het dorp. Dat schijnt overal anders te zijn. Eerst zouden de kosten voor jezelf zijn. De meter zou toch altijd goed zijn… Nu later, nu we in strijd zijn met Enexis blijkt dat Enexis de kosten die mensen gemaakt hebben voor een ijking te willen vergoeden. Waarom nu ineens wel? Een goedmakertje? Een soort van erkenning?
    Verder geen ervaring met de ijking zelf. Het blijkt dat de meter blindvermogen teld. Ook mag hij dus wettelijk 14% meer tellen.

  57. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:22 | Permalink

    Gas zet in de zomer uit en in de winter krimpt het. Telt dus nooit echt 1 kup.
    We kunnen onze stand niet meer bijhouden op internet. Niemand weet wanner dat weer kan. Hebben ze dit voor onze gemeente express uitgeschakeld???
    Iedereen echt iedereen wil hier van de meter af. We waren een proef gemeente en dat hebben we geweten. Maar nu Enexis ook! We gaan samen spannen. Enexis wil het liefst alle klanten en klachten appart behandelen. Dit gaat niet gebeuren. Dan zien ze er gemakkelijk vanaf te komen.
    Ze hadden beloofd info avonden te organiseren.

  58. joyce zegt:

    28 februari 2010 om 20:22 | Permalink

    hallo,

    bedankt voor je reactie. in welk dorp woon je???? maar goed als ik 14 procent bijtel kom ik lang niet op 10.000 per jaar uit. ik weet echt niet meer wat ik moet doen. bij essent zeggen ze dat ze alles regelen maar daar hoor je niks van ook niet als je vraagt om terug te bellen. bel je enexis zeggen ze alleen maar je moet een monteur bellen voor je apparaten te laten na kijken. wat zou jij doen een eiking of niet??? ik ben bang dat hun zeggen dat alles klopt en dan kom ik een paar 1000 euro ieder jaat aan het bijbetalen, waar ik dus geen zin in heb!!!

  59. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:25 | Permalink

    Maar er bleek een communiecatie fout bij enexis geweest te zijn. Dit had nooit beloofd mogen worden volgens een andere man van Enexis en nu gaan ineens de ifo avonden niet meer door.
    Waarschijnlijk zijn ze bang voor iedereen bij elkaar. Nu moeten we persoonlijk een klacht in gaan dienen bij enexis en ze willen alle klanten met een slimme meter persoonlijk een briefje sturen met uitleg over de meter. We zijn benieuwd wat we krijgen.

  60. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:29 | Permalink

    Er zijn echt zooooo veeeeel dingen die niet kloppen. We blijven vragen en krijgen nergens een antwoord op.
    Het klopt gewoon niet. Alles bij elkaar. We gaan er samen voor en zien zsm weer van de slimme meter af te komen. WIJ WILLEN ONZE OUDE METER TERUG!!!

    En… waarom worden hier in NIEUW bouwhuizen analoge meters geplaatst??
    Waarom niet meteen een slimme meter?
    Er blijven echt zoveel vragen die onbeantwoord blijven en dagelijks komen er nieuwe bij!

  61. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:33 | Permalink

    Hoi Joyce, Sorry, mijn verhaal was niet af. Kon niet meer tekens kwijt.
    Is in maasdonk.
    Ik begrijp dat je dan niet op 10000 komt.
    Hoeveel dingen heb je met blindvermogen?
    Daar al eens over nagedacht?
    De pomp van de vloerverwarming en van je wasmachine, spaarlampen, led lampen,
    om maar een paar voorbeelden te noemen, zijn allemaal verbruikers die blindvermogen creëren.
    Ook bij ons in het dorp zijn er velen met zo’n hoog verbruik.
    Wij hebben halfweg vorig jaar ook voor de keuze gestaan om een ijking te laten doen. Dit niet gedaan. Omdat de kosten voor onszelf bleken.

  62. joyce zegt:

    28 februari 2010 om 20:35 | Permalink

    maar kan het zijn dat die slimme meter echt te snel loopt en waar ik het meeste mee zit: stel ik laat die eiking uitvoeren en ze zeggen dat die wel klopt dan zou ik dus een verbruik van 10.000 per jaar hebben en wat kan ik dan nog doen om mijn gelijk te halen. ik was al aan het denken om te verhuizen. nou heb ik ook nog de pech dat ik ben overgestapt waardoor ik nog eens een eindafrekening krijg dus weer bijbetalen. plus bij de nieuwe leverancier betaal ik nu een veel te hoog voorschot. dus ik weet echt niet meer wat ik moet doen,, lig er alleen maar wakkervan !!!!

  63. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:37 | Permalink

    Dat konden we niet meer betalen. De kosten waren al zo hoog gestegen….
    Hebben de test zelf ondergaan. Tusse4n elk apparaat een meter gehangen. Geen enkel apparaat verbruikte gewoon weg teveel. Toen de test op de slimme meter los gelaten. Alle stroom eraf. Alleen een lamp van 200 wat laten branden. Voor 2 uur. Dus de meter zou 4 verder moeten zijn. Hij stond 6 verder. Dus is hij niet goed. Maar bij een ijking zou hij wel goed blijken. Hij mag 14 % meer tellen en er zit blindvermogen in.
    Misschien kun jij zelf ook zo’n test doen? Is in het dorp hier meer gebeurd.
    En het klopt nergens

  64. joyce zegt:

    28 februari 2010 om 20:39 | Permalink

    wat is precies een blindvermogen???
    en heb eigenlijk niet zoveel apparaten alleen een vaatwasser met een pomp dan, aar het gekke vind ik dat de dagmeter altijd goed gelopen heeft en dat was ongveer 200 kwh per maand. nu zit ik op de dagmeter al op bij 500 kwh per maand. en op de nachtmeter zou ik ongveer 1300 per maand verbruiken. nou zegt enexis ook nog dat die nachtmeter al 5 jaar kapot zou zijn terwijl ik hier nog maar bijna 2 jaar woon. dus allemaal hele rare dingen en ik weet niet wat ik ermee aan moet.

  65. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:41 | Permalink

    Ik begrijp dat je er wakker van ligt!
    Het speelt hier al heel lang. De meesten uit het dorp zijn er na de eindafrekening pas achter gekomen. Wij hadden het al eerder aan zien komen.
    Wat kun je doen.
    Natuurlijk een metertje tussen je apparaten, dan weet je wat elk apparaat verbruikt. Dat is natuurlijk heel belangrijk dat je zelf weet waar je grootste verbruik in zit!

  66. joyce zegt:

    28 februari 2010 om 20:43 | Permalink

    waar krijg ik zo’n metertje en hoe moet ik dat doen ??? heb daar erlijk gezegd nog nooit van gehoord lees het alleen maar op ieder forum.

  67. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:52 | Permalink

    Hoi Joyce, Gewoon in een doe het zelf zaak of zo.
    Daat zit dan een gebruiks aanwijzing bij.
    Je stopt dat metertje in je stopcontact en stopt hier dan de stekker van je apparaat in.
    Eigenlijk heel simpel. En je weet meteen met zekerheid of je een echte stroomvreter hebt!

  68. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 20:57 | Permalink

    Wat blindvermogen precies is is eigenlijk heel moeilijk uit te leggen. Hierboven staat het ergens al omschreven.
    Hier heb je ook nog een paar linken waar je misschien wat wijzer van wordt.

    http://people.zeelandnet.nl/cantalou/cosnl.html

    http://www.popschoolmaastricht.nl/college_spanning_stroom.php

    Bij de eerste link helemaal onderaan staat wel heel leuk dat in Nederland alleen de werkelijke Kwh gemeten worden,

    maar dat is nu met de slimme meter dus veranderd want die meet wel blindvermogen.

    Ik ben heel benieuwd of Enexis dat toe gaat geven.

  69. joyce zegt:

    28 februari 2010 om 21:00 | Permalink

    en stel hij meet blind vermogen, kan ik dat dan terugvorderen of kan ik daar tegenin gaan. ik was eigenlijk al aan het denken om te verhuizen, mja aangezien je huis verkopen ook niet meer zo makkelijk gaat zal ik toch actie moeten ondernemen. ik ben in ieder geval wel al van plan om het huis te koop gaan zetten haahahahha

  70. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 21:08 | Permalink

    Of dat terug te vorderen is weten wij ook nog niet.
    Oa dat is onze strijd tegen Enexis!
    Maaaaaarrrr… Hoe kom je er ooit nog achter na een jaar verbruik wat je blindvermogen geweest is??
    Die vraag vind ik erg moeilijk. Hoe kun je hier bnog ooit achter komen??
    Weet iemand dat?
    En dat terug vorderen proberen we natuurlijk wel te doen.
    In een nieuw huis loop je ook tegen dit probleem hoor!
    Straks gaan de meters overal komen

  71. joyce zegt:

    28 februari 2010 om 21:14 | Permalink

    ja dat klopt inderdaad. ik ben er alleen na 2 maanden gelukkig achter gekomen. die nieuwe meter kwam namelijk pas in decmber en in februari kwam meteen de jaarafrekening. ik vraag me alleen af of essent niet misschien die kosten kunnen vergoeden voor die eiking. maar daar ga ik in ieder geval morgen even voor bellen. ik denk dat ik anders zowieso die eiking laat doen en mochten hun zeggen dat die wel klopt dan heb ik een dik probleem, moet dan namelijk naar schatting of 400 per maand betalen aan voorschot of een 2000 per jaar bij betalen. ik hoop in ieder geval dat het klopt !!!

  72. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 21:23 | Permalink

    Essent zal dit niet gaan doen.
    Enexis is je leverancier van de meter.
    Essent levert je stroom!
    Dat zijn ECHT 2 verschillende bedrijven!
    Bij ons was het in eerste instantie zo dat als de meter zou blijken te kloppen de kosten voor ons waren.
    Als dit niet zo zou zijn dan zouden de kosten voor enexis zijn.
    Uiteindelijk. nu er zoooooo ontzettend veel klachten binnen stromen hebben ze besloten dat de mensen die al kosten gemaakt hebben voor de ijking deze kosten terug zouden krijgen. Ik denk ook niet dat als we nu alsnog een ijking zouden laten uitvoeren dat we deze kosten terug krijgen….

  73. Meta zegt:

    28 februari 2010 om 21:25 | Permalink

    Wij hebben ook een torenhoog elektriciteitsverbruik na verhuizing naar een nieuwbouwwoning en hebben een digitale meter. In ons oude huis hadden we een analoge meter en een gewoon verbruik. Wat bedoelen jullie precies met een ‘slimme meter’? Een digitale meter die verbinding heeft met het elektriciteitsbedrijf? Of zijn alle digitale meters in principe slimme meters?

  74. C.Verbruggen zegt:

    28 februari 2010 om 21:30 | Permalink

    Kijk even bovenaan de site.
    Daar zie je een plaatje van de slimme meter.
    Ze noemen hem slimme meter omdat ze hem op afstand kunnen uitlezen.
    Bij Enexis zien ze dus ons stroomverbruik!
    Let wel! NIET bij essent!!

  75. C.Verbruggen zegt:

    1 maart 2010 om 08:21 | Permalink

    Oh ja. En hoe zou het komen dat in een zelfde dorp het tarief van gas en elaktra bij een slimme meter zoveel hoger is dan het tarief bij een analoge meter??
    Heeft iemand dit al eens gechekt.
    Dat is toch raar??

  76. S. Hoog zegt:

    29 maart 2010 om 12:42 | Permalink

    hallo allemaal,

    Hier ook het zelfde probleem. Vorig jaar bij mijn schoonvader ingetrokken, omdat wij het financieel moeilijk hadden gekregen door het verlies van werk enz enz. Rekeningen hebben wij gedeeld en de afspraak was dat wij de energie rekening kregen. Voorheen zat mijn schoonvader altijd bij ons. Ons oude huis was slechter geísoleerd geen spaarlampen enz enz. Wij waren dan altijd rond de 3400 kwh per jaar kwijt.

    Met dat wij gingen verhuizen werd hier in huis net de slimme meter geplaatst.Bij de afrekening eind december bleek tot onze schik dat wij ineens 8400 kwh zouden hebben

  77. S. Hoog zegt:

    29 maart 2010 om 12:46 | Permalink

    verbruikt!!!!

    Vanaf dat moment zijn wij eens op de meter gaan letten en het ding draait maar door. We hebben contact opgenomen met de beheerder van de slimme meter. In ons geval liander. Zij zeggen idd ook dat zij hem kunnen ijken, maar alle verhalen op het internet geven wel aan dat dat weggegooid geld is.

    Mijn meter draait door alsof ik een wiethok heb, terwijl alle apparatuur hetzelfde is als ik al had. Wij betaen de 1300 euro extra nu in termijnen af, maar ik zie de bui voor volgend jaar al hangen, want het metertje tikt wel. We hebben de maandelijkse rekening flink opgeschroeft,

  78. S. Hoog zegt:

    29 maart 2010 om 12:49 | Permalink

    maar ik vind het zo onterecht. Wij zijn ingetrokken bij mijn schoonvader om financieel meer lucht te hebben, maar dat kunnen we dus we op onze buik schrijven.

    Ik lig er echt wakker van. En geen instantie die wil of kan helpen, want wat de meter zegt is waarheid!!! Er uit rukken heeft ook geen zin, want je krijgt er gewoon weer een digitale voor terug.

    Als zoveel mensen dit probleem hebben, kunnen we dan echt helemaal niks doen??? Kan wel janken!!

  79. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 12:56 | Permalink

    Het is echt heel moeilijk. Bij ons in de gemeente zijn er al heel veel afgehaakt.
    Essent samen met Enexis hebben er zo’n draai aan weten te geven dat het voor velen allemaal wel goed zal zijn.
    Zelf zijn we er nog niet klaar mee.
    Ik had een klacht in gediend. Hierop netjes antwoord gekregen. Maar niet op mijn vragen. Dus weer terug gereageerd.
    Krijg ik gewoon nog eenmaal dezelfde reactie terug en is mijn klacht/map afgesloten. Kan dus niet eens meer reageren….
    Iemand anders hier heeft een meter naast de slimme meter gehangen.
    Er zijn totaal andere waarden uitgekomen. Nu moeten we alles

  80. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 12:57 | Permalink

    nog even op een rijtje gaan zetten.
    Maar echt. Alleen kun je niks beginnen.
    Ze gaan straks ook gewoon verplicht worde.
    Ken je geen electricien die er een meter voor je naast kan hangen om hem te chekken??

  81. S. Hoog zegt:

    29 maart 2010 om 13:28 | Permalink

    Nee maar die ga ik gewoon zoeken!!!

    Ik heb net een mail naar de tweede kamer fractie van de SP gestuurd (zij waren tegen de digitale meter). Wie weet dat meer mensen met het zelfde probleem dit doen en er iets bereikt kan worden. Al is het maar de vrije keus om een analoge meter terug te vragen. Wist het verder ook niet meer, want ben nu al bij iedere instantie weggestuurd.

    Ik vind het echt verschikkelijk dat wij gewoon geen poot hebben om op te staan!!!!

    Ieder geval bedankt voor het advies en ik ga op zoek naar een electricien!!! Desnoods gaan we gewoon met z’n allen met die

  82. S. Hoog zegt:

    29 maart 2010 om 13:30 | Permalink

    resultaten naar tros radar of kassa.

    Ik ben wel benieuwd hoeveel mensen dit zelfde probleem hebben. Als het bij u al een heel dorp is, wat zou het dan zijn in de rest van het land!!!!

  83. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 13:35 | Permalink

    Het zijn hier 3 dorpen. Wij waren een proef gemeente.
    Maar er is nooit overleg of evaluatie geweest. Dat noem ik niet echt een proef gemeente. We hebben alles maar goed te vinden.

    Het stukje van de tros of Radar vind ik een goed plan. Daar is het al eens geweest…..
    We moeten eerst duidelijkheid krijgen over de resultaten van de andere meter. Maar het verschil is echt ontzettend groot!!

  84. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 13:40 | Permalink

    En oh ja, Enexis heeft me dus meedegedeeld dat een huishoudelijke meter geen blindvermogen meet.
    Maar bij een zakelijke klant hangt dezelfde meter!!!
    Waar zit het verschil??
    Hoe kunnen we met bewijzen komen??
    Waarschijnlijk nu met die andere meter ernaast!!

  85. Erik van Erne zegt:

    29 maart 2010 om 13:59 | Permalink

    @C.Verbruggen en @S. Hoog

    Dit blijft een vreemd verhaal. We gaan eens proberen uit te zoeken of er veel mensen slechte ervaringen hebben met die nieuwe slimme meters. Zelf ben ik totaal niet technisch. Weet wel dat ik mij vele malen zal bedenken voor ik zo’n slimme meter in huis wil.

  86. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 15:02 | Permalink

    Hoe wil je dat uit gaan zoeken??
    Hier heeft iemand het innitiatief genomen en alle mails verzameld van mensen met klachten.
    Deze heeft meer dan 175 reacties gehad. Dat is uitgesloten van ouderen die geen comp hebben en uitgesloten van mensen die dachten genooeg te hebben aan een klacht bij essent of enexis….

  87. Erik van Erne zegt:

    29 maart 2010 om 15:09 | Permalink

    @C.Verbruggen
    Door er op zoveel mogelijk plaatsen aandacht voor te vragen via ons uitgebreide netwerk. Moet dat even voorbereiden. Hoop dat er dan mensen reageren die echt verstand hebben van elektriciteitsmeters en met name die nieuwe slimme meters.

    Kom graag in contact met de persoon die al wat verzamelwerk heeft gedaan.

  88. Erik van Erne zegt:

    29 maart 2010 om 16:17 | Permalink

    @C.Verbruggen

    Een eerste hoopgevende reactie op Nujij …..je mag hem wettelijk weigeren, dat staat in de wet, en ze zijn zelfs verplicht hem weg te halen als je hem niet wilt houden.

  89. Erik van Erne zegt:

    29 maart 2010 om 16:21 | Permalink

    25 maart 2009 Eerste Kamer der Staten Generaal: Weerstand tegen ‘slimme energiemeter’

    De Eerste Kamer stemt niet zonder slag of stoot in met invoering van de digitale energiemeter (‘slimme meter’) ter vervanging van de analoge meters die nog in de meeste huishoudens en bedrijven het verbruik van elektriciteit en gas meten. Dit bleek dinsdag 24 maart 2009 bij de behandeling in de plenaire vergadering van twee wetsvoorstellen. Het eerste regelt de uitvoering van een richtlijn van de EU over energie-efficiency (31.320). Het andere wetsvoorstel beoogt de werking van de elektriciteits- en gasmarkt te verbeteren door invoering van het leveranciersmodel (31.374). In beide gevallen speelt de nieuwe energiemeter een rol. Op verzoek van o.a. de fracties van PvdA en SP vindt volgende week dinsdag 31 maart 2009 stemming over de wetsvoorstellen plaats*.

    Minister Van der Hoeven van Economische Zaken kreeg van alle kanten veel kritische vragen, in het bijzonder over de ‘slimme meters’ die zij na een proefperiode van twee jaar in een tijdsbestek van in totaal zes jaar overal wil laten installeren. In navolging van veel protesten van burgers zetten enkele senatoren vraagtekens bij de mogelijke inbreuk op de persoonlijke levenssfeer. De digitale meters kunnen de netbeheerder per kwartier inzicht geven in het elektriciteitsverbruik en de digitale gasmeter kan elk uur het actuele verbruik weergegeven.

    De Europese richtlijn schrijft voor dat in elk huishouden en bedrijf een individuele meter moet komen om het actuele verbruik weer te geven. Op die manier hopen Europese Commissie en Europees Parlement dat er zuiniger met energie wordt omgegaan. Volgens minister Van der Hoeven moet de nieuwe meter in elk geval worden toegepast bij nieuwbouw en grondige renovatie en als een analoge meter vervangen moet worden omdat hij kapot is. Ook bij reguliere vervanging (als de oude meter is afgeschreven) moet een nieuwe, digitale meter worden geplaatst.

    Senator Van Driel van de PvdA maakte zich tot tolk van verontruste burgers die de inbreuk op de privacy zo ernstig vinden, dat zij een ‘slimme meter’ weigeren te laten installeren. “Wat gebeurt er dan?”, vroeg Van Driel. De minister zei dat er dan strafrechtelijke gevolgen zijn als de netbeheerder aangifte zou doen van een economisch delict.

    De minister zegde PvdA-senator Van Driel toe dat zij met de netbeheerders gaat praten om hen te bewegen soepel om te gaan met weigerachtige consumenten. Zij gaf de voorkeur aan wat er in Zweden gebeurt, waar iemand die een digitale meter weigert eerst wordt overgeslagen en na een afkoelingsperiode nog eens wordt benaderd. Afsluiting van elektriciteit en gas mag in elk geval niet als iemand een digitale meter weigert, zei de minister. De fracties van PvdA, D66, Onafhankelijke Senaatsfractie, GroenLinks en SGP en ChristenUnie drongen aan op de mogelijkheid dat de consument vrij mag kiezen of hij wel of niet een digitale meter laat installeren. Op verzoek van de fracties van SGP en ChristenUnie gaat de minister na of er een alternatief is voor principiële weigeraars.

    De minister zei dat zij in de proefperiode van twee jaar allerlei zaken in kaart wil brengen, bijvoorbeeld ook mogelijke gezondheidsklachten als gevolg van straling. Op grond van de evaluatie van de proefperiode zal zij beslissen hoe de digitale meter verplicht over heel Nederland kan worden ‘uitgerold’.

    SP-senator Reuten zette grote vraagtekens bij de energiebesparing die de minister denkt te kunnen bereiken met de nieuwe meters. Volgens zijn berekeningen zou de operatie op een verlies van 700 miljoen euro uitlopen. Ook senator Kneppers-Heynert van de VVD-fractie had grote twijfels over de mogelijke besparing. Ook vroeg zij wat er gebeurt als het project mislukt. Zij meldde dat de minister het met haar beantwoording niet gemakkelijker voor de VVD-fractie had gemaakt om voor te stemmen.

    Senator Doek van de CDA-fractie was positief over het wetsvoorstel. Hij wees ook op de positie van marktleider van Nederlandse bedrijven bij de productie van digitale energiemeters. Ontstemd was de CDA-senator over een amendement dat de Tweede Kamer heeft aangenomen (TK 31.374 nr. 33 ) over de uiterste termijn waarin een factuur naar de afnemer mag worden gestuurd: twee jaar. Doek zei tot drie keer toe, dat deze bepaling onverlet laat wat het Burgerlijk Wetboek bepaalt: dat een vordering vijf jaar blijft bestaan. PvdA-senator Van Driel gaf de minister het voordeel van de twijfel. Hij voorspelde een stijging van de energieprijzen. Zijn fractie was blij dat de digitale meter het mogelijk maakt om mensen die hun rekening niet voldoen gedeeltelijk af te sluiten. Dat is minder asociaal dan helemaal afsluiten. De minister deed aan de PvdA-fractie ook de toezegging dat zij stappen zal ondernemen om de wetgeving van haar ministerie kwalitatief te verbeteren. Onder andere met de invoering van een capaciteitstarief gevolgd door allerlei compenserende maatregelen voor speciale afnemers had het ministerie in de ogen van CDA en PvdA ‘knoeiwerk’ afgeleverd.

    Senator Laurier van GroenLinks had ook geen goed woord over voor de wetsvoorstellen. “Wiens problemen lost de slimmer meter op?”, zo vroeg hij de minister. Senator Schouw zei namens D66 en de Onafhankelijke Senaatsfractie het jammer te vinden dat niet veel sterker op energiebesparing is ingezet. Ook vond Schouw het verkeerd dat de minister de digitale meter stapsgewijs invoert en niet een moment inbouwt om invoering stop te kunnen zetten als de resultaten tegenvallen. Een verzoek van de fracties van SP, GroenLinks, SGP en ChristenUnie aan de minister om nog eens per brief uiteen te zetten wat zij precies van plan is, weigerde mevrouw Van der Hoeven. Ik heb niets toe te voegen aan wat ik hier in de Kamer heb gezegd, zei zij.

    *De stemmingen zijn op dinsdag 31 maart 2009 op verzoek van de fractie van de PvdA van de plenaire agenda afgevoerd en op 7 april 2009 vindt een heropening van de beraadslaging plaats.
    http://www.eerstekamer.nl/nieuws/20090325/weerstand_tegen_slimme

  90. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 16:21 | Permalink

    Kunnen wij die ook ergens zien?

  91. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 16:23 | Permalink

    Gevonden!!

  92. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 16:39 | Permalink

    Bedankt.
    Ik ga proberen om toch onze oude meter terug te krijgen!!

  93. Erik van Erne zegt:

    29 maart 2010 om 16:41 | Permalink

    Slimme meter weigeren is strafbaar

    Consumenten die een slimme energiemeter weigeren, zijn strafbaar en lopen het risico op 6 maanden gevangenisstraf, een taakstraf of een boete van maximaal 17.000 euro. De Consumentenbond roept de Eerste Kamer op om dinsdag 31 maart 2009 tegen de slimme energiemeter te stemmen en het wetsvoorstel terug te sturen naar de Tweede Kamer.
    http://www.consumentenbond.nl/actueel/nieuws/nieuwsoverzicht_2009/slimme_meter_weigeren_strafbaar

  94. C.Verbruggen zegt:

    29 maart 2010 om 16:46 | Permalink

    Het verhaal wordt alweer anders.
    Dus niet, je mag hem wettelijk weigeren en zelfs weg laten halen!
    Een boete van zo groot zitten we ook niet op te wachten…

  95. Peter Nieuwlaat zegt:

    30 maart 2010 om 08:15 | Permalink

    Voor veel mensen is weigeren geen optie omdat ze de digitale meter al hebben.
    Daarna kun je niet meer terug naar analoog als je problemen krijgt met een vreemd hoge rekening/ verbruik.
    Ik blijf me afvragen waarom digitaal meer kwh’s telt dan een analoge.
    Mijn verbruik heb ik twaalf jaar teruggezocht en dat bleef steeds constant met een jaarlijkse kleine stijging ( zoals bij iedereen, denk ik)
    Na installatie van de digitale meter bleek het verbruik plots 30% hoger, terwijl er geen nieuwe verbruikers zijn.
    Iedereen die je spreekt zegt dat het blindvermogen niet telt.
    Toch vermoed ik iets in die richting omdat ik veel tl heb branden.
    Daarin zit veel blindvermogen heb ik wel begrepen evenals in motoren.
    Ook mensen met spaarlampen zullen dus niet zo spaarzaam zijn als eerst.
    We hebben een taktiek nodig om dit probleem duidelijk te krijgen.
    Het zoeken van mensen die dit vak snappen lijkt me een eerste stap.
    Probleem is alleen dat ikzelf niet zo iemand ken, wie wel?

  96. Erik van Erne zegt:

    30 maart 2010 om 08:27 | Permalink

    @C. Verbruggen
    Heb even contact gehad met Teun, die mij het volgende mailtje stuurde:
    Avond Erik,

    In veel gevallen blijkt het probleem kleiner te zijn dan het lijkt.
    Enexis heeft inmiddels een stuk in de krant geplaatst en alle bezitters van slimme meters middels een brief met geïnformeerd ,hoe te rekenen,en aangeboden contact met hen op te nemen als er toch nog dingen mis zijn.
    Het jaar waarin de meter geplaatst werd is ook meteen afgerekend dit waren geen 12 maanden maar 10 maanden.
    Veel mensen kregen dat jaar (zgn.. lager verbruik) geld terug en het voorschot voor het jaar erop werd automatisch naar beneden bijgesteld.
    Het jaar later is het een ander verhaal ,dan komt de afrekening over 14 maanden,veel mensen krijgen nu een veel hogere rekening en opnieuw wordt het voorschot automatisch naar boven bijgesteld (dus over 14 maanden)
    Door de 2 jaren nu bij elkaar op te tellen KWH en m3 en delen door 2 zie je dat het verbruik in de meeste gevallen niet veel hoger is dan in voorafgaande jaren(2006/2007)
    Bij de afrekening 2009/2010 zullen mensen weer geld terug krijgen (hoewel het was wel een strenge winter).

    Na de reactie van ENEXIS heb ik nog maar 2 mails gehad van mensen die ontevreden zijn,deze mails/adressen zijn doorgegeven aan ENEXIS,deze gaan contact zoeken met hen.
    En heb ik besloten verder geen actie te ondernemen.

    Groet, Teun

  97. Erik van Erne zegt:

    30 maart 2010 om 08:34 | Permalink

    ConsuWijzer: Volgens mij klopt mijn meter niet, wat kan ik doen en wat kost het?

    Wat kost een ijking?
    Uw netbeheerder of meetbedrijf mag zelf bepalen hoeveel u voor een ijking moet betalen. De Nederlandse Mededingingsautoriteit stelt deze tarieven namelijk niet vast. Lees voor meer informatie de algemene voorwaarden van uw netbeheerder of meetbedrijf.

    Wilt u meer weten over ijken?
    Het bedrijf Verispect verzorgt het toezicht op het ijken. Dit doen ze in opdracht van de overheid. In bijzondere gevallen kan Verispect besluiten om zelf een onderzoek aan de elektriciteitsmeter uit te (laten) voeren. Via de website van Verispect kunt u uw problemen met uw meter aan Verispect voorleggen.

  98. Erik van Erne zegt:

    30 maart 2010 om 08:37 | Permalink

    ConsuWijzer – Mijn energieleverancier wil bij mij een slimme meter installeren, zal ik daar op ingaan?

    Verschillende meters en meteraanbieders
    Niet alleen uw energiebedrijf kan een meter plaatsen; u kunt ook een erkend meetbedrijf inschakelen. In het register meetverantwoordelijken elektriciteit vindt u een overzicht van de erkende meetbedrijven, waar u terecht kunt:

  99. Ever zegt:

    30 maart 2010 om 08:42 | Permalink

    Een slimme meter is niet verplicht. Het artikel van de Consumentenbond is verouderd want de wet is niet aangenomen. Een consument is niet verplicht een slimme meter te nemen. Verder lees ik hier nog wel meer indianenverhalen. Laten we het bij de feiten houden. Ik zal eens navraag doen bij experts hoe het zit met het meten van blindstroom. Overigens verbruiken huishoudens normaal gesproken weinig blindstroom. Hoge blindstromen ontstaan o.a. bij hennep plantages.

  100. C.Verbruggen zegt:

    30 maart 2010 om 13:01 | Permalink

    Beste Erik,
    Het verhaal van Teunissen klopt wel.
    Dat is de reden dat er veel zijn afgehaakt.
    Maar ik hoop dat niet iedereen dat zal doen.
    Het feit blijft. Wij hebben al een half jaar voor de eindafrekening in de gaten dat er iets niet klopt.We hebben echt overal waar het maar kon bezuinigt. Het bleek dat we nog maandelijks ons voorschot moesten verhogen. Anders zouden we aan het eind veel bij moeten betalen. De prijzen zijn in juni of juli omlaag gegaan . En nog moest het voorschot omhoog. Goed misschien niet extreem veel extra verbruik. Maar er klopt gewoon iets niet.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (664)
  • Agenda (3.193)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (822)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.315)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.416)
  • Europa (29)
  • Evenementen (193)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (119)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.675)
  • Licht (384)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (749)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (225)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.422)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Groter Dan Ik by Froukje Veenstra
  • Electric Harley Scooter And Harley E-Bike: De Elektrische Scooter En Fiets by Harley-Davidson
  • Symposium Van Ambitie tot Aanpak: Zero Waste by Green  Business Club Nederland
  • Energie Besparen Is Geld besparen: 101 Tips Om Thuis Energie Te Besparen by Energievergelijk
  • REE Utrecht: Gemeente Stelt 1,15 Miljoen Euro Beschikbaar Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • Energieneutrale Sportaccommodatie De Wissel in Ridderkerk: Een Kleine Energiecentrale by LIAG
  • Energieneutrale En Gasloze Sportaccomodatie Loevenhoutsedijk In Utrecht Overvecht by LIAG
  • De Elektrische Renault Twingo ZE: De Elektrische Variant Van De Renault Twingo by Renault
  • Certified Cruel: Wellfur Keurmerk Niet Betrouwbaar En Niet Onafhankelijk
  • Spoorpro Seminar: Omvorming ProRail Tot ZBO by Spoorpro
  • MKB Dag Jouw Afval Is Goud Waard: Rotterdams MKB Gaat Geld Verdienen Met Afval by Blue City
  • Zero Waste Festival BlueCity Rotterdam: Breng Afval Terug, In Plaats Van Weg
  • De Elektrische Luca: Een Auto Gemaakt Van Afval by TU-Ecomotive Eindhoven
  • De Elektra: De Elektrische Waterstof Duwboot Voor Een Emissieloze Binnenvaart by TU Berlin
  • Publieksmonitor Klimaat en Energie: Klimaatverandering Komt Door De Mens Denken Nederlanders
  • Pensionfonds ABP Investeert In Windmolenpark Oostflakkee 8 Windturbines In Goeree-Overflakkee
  • Smart Floating Farms: Solar-Powered Island That Can Produce 20 Tons Of Vegetables Every Day 
  • Amazon Gaat 10.000 Elektrische Bezorg Riksja’s Inzetten In India
  • The Story of Citizens United v. FEC by The Story of Stuff
  • Palm Oil Buyers Scorecard: Voedselproducenten Gebruiken Geen Duurzame Palmolie by WWF
  • Links

    Milieunet op..