Anders Bekeken

Rem op Zonne-energie In Groningen, Drenthe En Overijssel Door Overbelast Stroomnet

Geschreven op 13-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

9 oktober 2019: TenneT investeert 215 miljoen euro in extra aansluitcapaciteit voor 2 gigawatt aan zonneparken en windparken in Noord-Nederland.

Er worden onder meer 2 nieuwe hoogspanningsstations in Drenthe en Groningen gebouwd.

De projecten zijn naar verwachting rond 2025 klaar, afhankelijk van eventuele procedures. TenneT gaat ook extra netcapaciteit realiseren op de bestaande hoogspanningsstations van 110 kilovolt in Bargermeer, Coevorden, Emmen Weerdinge, Hardenberg, Klazienaveen, Musselkanaal Zandberg, Ommen Dante, Stadskanaal en Veenoord.

1 gigawatt extra aansluitcapaciteit komt volgens TenneT overeen met de capaciteit van zo’n 3,5 miljoen zonnepanelen  of ongeveer 200 windturbines. De 2 gigawatt zou dus goed zijn voor 7 miljoen extra zonnepanelen.

Ben Voorhorst, chief executive officer van TenneT: ‘Wij willen zoveel mogelijk transportaanvragen voor zonneweides en windparken honoreren. Daarbij kijken we, gelet op de aanvragen van duurzame projecten, goed naar waar onze maatschappelijke investeringen het hardst nodig en het meest efficiënt zijn. Hoe beter capaciteitsuitbreidingen van elektriciteitsnetten ook daadwerkelijk vol benut gaan worden, hoe beter de euro van de consument wordt besteed. In totaal hebben we in het noorden nu al ruim 1 miljard euro aan projecten lopen. Daar komt deze 215 miljoen euro nog bij.’

‘We zijn op zoek naar alle mogelijke manieren om meer ruimte in het net te vinden en te realiseren’, vervolgt Voorhorst. Zonneparken zonder back-up aan mogen sluiten is er daar volgens de topman een van. Dan wordt de aanwezige reserve in het elektriciteitsnet van 110 kilovolt dus gebruikt voor extra capaciteit voor duurzame productie. De toezichthouder ACM moet hiervoor wel ontheffing verlenen, omdat het gebruik van de reservestrook momenteel niet is toegestaan. Minister Eric Wiebes meldde eerder deze week aan de Tweede Kamer al te werken aan de benodigde bestuurlijke maatregelen om dit juridisch mogelijk te maken.

13 januari 2019: Door een gebrek aan capaciteit op het elektriciteitsnet kunnen lokale groene energieprojecten in sommige plaatsen niet doorgaan. Bovendien kunnen nieuwe grootschalige zonneweiden in bepaalde regio’s niet meer worden aangesloten.

De netbeheerders Enexis en Tennet hebben in delen van Groningen, Drenthe en Overijssel al nieuwe projecten tegengehouden vanwege het gebrek aan capaciteit. Het betreft bijvoorbeeld investeerders die zonneparken willen aanleggen op landbouwgronden.

Alle lokale nieuwe energieprojecten moeten worden aangesloten op het net, om zo energie die niet zelf gebruikt wordt te leveren aan het stroomnet. Het regionale net nadert daardoor op korte termijn op verschillende plaatsen de grenzen van de maximale belastbaarheid.

Volgens Netbeheer Nederland speelt het probleem niet overal; in Groningen, Drenthe en Overijssel is veel ruimte voor projecten en de grond is er goedkoop. Omdat er relatief weinig mensen wonen en minder bedrijven zijn, is het stroomnet niet toegerust op toenemende teruglevering.

Uitbreiding van de netcapaciteit kan maar liefst drie tot tien jaar duren en is zeer kostbaar.

Zie ook: Vijf Zonneparken In Hoogeveen Kunnen Worden Aangesloten op Stroomnet by Enexsis – Zonnepark Energieneutraal Biogasbedrijf Kloosterman In Nieuweroord Met 10.000 Zonnepanelen

4 Reacties

  1. Erik van Erne zegt:

    14 januari 2019 om 14:57 | Permalink

    Enexis en TenneT: in 6 gebieden geen transportcapaciteit meer beschikbaar voor nieuwe zonneparken

    In Hoogeveen, Beilen, Stadskanaal, Musselkanaal, Gasselte en Eemshaven oost hebben Enexis en TenneT géén transportcapaciteit meer beschikbaar.Nieuwe aansluitingen voor grote zon-pv-systemen zijn hierdoor onmogelijk.

    Enexis en TenneT meldden afgelopen zomer maatregelen te nemen om meer capaciteit voor duurzame ontwikkelingen – grotendeels de uitrol van zonnepanelen – in Noord-Nederland aan te kunnen bieden. Toentertijd werden al 12 plaatsen aangewezen waar de problemen zich voordeden.

    Uit de update die door Enexis en TenneT nu verschaft is, blijkt dat er in de volgende plaatsen nog maar beperkt beschikbaar transportcapaciteit beschikbaar is: Vierverlaten, Weiwerd, Kropswolde, Meeden, Veendam, Bargemeer, Emmen, Zeijeveen, Dedemsvaart, Vroomshoop, Veenoord, Klazienaveen, Hardenberg, Coevorden, Steenwijk, IJsselmuiden en Ommen Dante. Dit betekent dat aanvragen voor transportcapaciteit voor teruglevering op deze plaatsen beperkt kunnen worden aangeboden.

    Voor Hoogeveen, Beilen, Stadskanaal, Musselkanaal, Gasselte en Eemshaven Oost – is dus zelfs géén transportcapaciteit voor teruglevering meer beschikbaar. Dit betekent dat er géén aanvragen voor een grootverbruikaansluiting met transportcapaciteit voor teruglevering worden gehonoreerd.

  2. Erik van Erne zegt:

    31 januari 2019 om 19:21 | Permalink

    Provincie Drenthe stuurt brandbrief aan minister Eric Wiebes over tekort netcapaciteit voor zonne-energie

    De provincie Drenthe heeft een brandbrief gestuurd aan minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat aangaande het tekort aan netcapaciteit om zonnepanelen aan te sluiten.

    Enexis en TenneT meldden begin januari dat er in 6 gebieden in Noord-Nederland geen transportcapaciteit meer beschikbaar is voor nieuwe zonneparken. Sindsdien is een groot aantal netbeheerders gevolgd.

    ‘Een derde van de provincie Drenthe zit op slot als het gaat om de netcapaciteit, en dat is behoorlijk veel’, stelt gedeputeerde Tjisse Stelpstra van de provincie Drenthe. ‘Wij zien dat goede initiatieven van sportverenigingen en ondernemers hierdoor gefrustreerd worden. Daarom hebben we een brief aan de minister gestuurd.’

    De brief bevat 11 oplossingen die de provincie voor ogen heeft om de ontstane problematiek het hoofd te bieden, zoals het combineren van wind- en zonneparken op 1 stroomkabel. Volgens de provincie zijn er zo’n 100 initiatieven afgewezen door Enexis in verband met het tekort aan netcapaciteit. In de brief aan minister Wiebes stellen de Gedeputeerde Staten van Drenthe dat de energietransitie in Noord-Nederland, en specifiek in Drenthe, tot een abrupt halt dreigt te komen. Speculanten en cowboys die al vóór het verkrijgen van een omgevingsvergunning netcapaciteit reserveren bij Enexis en de gestelde termijn waarbinnen SDE+-projecten gerealiseerd moeten worden, zijn volgens de provincie mede debet aan de ontstane problematiek. De brief van het provinciebestuur bevat een oproep aan de minister om samen te zoeken naar oplossingen voor de korte en de lange termijn.

    Het bestuurscollege van Drenthe kreeg in de afgelopen periode zelf onder meer vragen van de provinciale CDA- en PvdA-fractie naar aanleiding van het tekort aan transportcapaciteit. De gemeenten hebben eind september een brief van Enexis ontvangen waarin de gebieden in Drenthe zijn beschreven waarbinnen capaciteitsproblemen op het net zich voordoen of binnenkort te verwachten zijn.

    In antwoord op de Statenvragen stelt het provinciebestuur het volgende: ‘Wij hebben geen overzicht op de problemen op projectniveau omdat Enexis deze informatie niet met ons mag delen. Wel hebben wij van de initiatiefnemers van een aantal projecten te horen gekregen dat er aansluitproblemen zijn. Wij hebben de directies van TenneT en Enexis uitgenodigd om op korte termijn met ons in overleg te treden over deze problematiek. Wij willen inzicht krijgen in de korte- en langetermijnoplossingen. Naast het overleg steunen wij de netbeheerders TenneT en Enexis bij hun verzoek aan het Rijk om een investeringsbesluit te nemen voor een nieuw 380-kilovolt-schakelstation in Noordoost-Drenthe/Zuidoost-Groningen. Met het oog op de toekomstige situatie stimuleren we ook innovaties. Zo wordt samen met onder andere de Universiteit Twente, de Rijksuniversiteit Groningen en andere partijen gezocht naar slimme en innovatieve manieren om de capaciteitsproblemen te mitigeren.’

    Bij de antwoorden op de Statenvragen heeft het provinciebestuur ook een brief van Enexis gevoegd die de Drentse gemeenten in september 2018 hebben ontvangen. Hierin schrijft Enexis: ‘Zo verwachten wij een aanzienlijke groei in delen van de provincies Groningen, Drenthe en Noordoost-Overijssel. Het totaal vermogen van gerealiseerde zonneprojecten en projecten in voorbereiding bedraagt in deze regio circa 2.700 megawattpiek. Daarnaast zijn er verkenningen voor nieuwe zonneparken voor in totaal 7.800 megawattpiek. Deze groei is dusdanig groot dat de grenzen van de beschikbaarheid van het netwerk worden overschreden.’

  3. Erik van Erne zegt:

    12 juni 2019 om 18:12 | Permalink

    Zonneparken Alleen Nog Waar Het Elektriciteitsnet Het Aan Kan by Liander

    De hausse aan subsidies voor zonneparken in de afgelopen 2 jaar zorgt ervoor dat het elektriciteitsnet in hoog tempo vol raakt. Daarom wil Liander dat zonneparken alleen nog daar komen waar het elektriciteitsnet het aan kan. Waar geen ruimte op het net is, zou bijvoorbeeld subsidie gegeven moeten worden voor pilots waarbij duurzaam opgewekte stroom lokaal wordt omgezet in waterstof. Ook is essentieel dat de opslag van duurzaam opgewekte energie verder wordt gestimuleerd. Deze oproep doet CEO Ingrid Thijssen van Liander, de grootste netbeheerder in Nederland.

    De vraag naar de zwaarste aansluitingen, die bijvoorbeeld nodig zijn voor een zonnepark, is in 2 jaar tijd 7,5 keer groter geworden. Zulke aansluitingen vragen ook een grote capaciteit van het elektriciteitsnet. Het moet veel grotere hoeveelheden stroom kunnen verwerken op hetzelfde moment. Dan moeten elektriciteitsstations uitgebreid worden met extra of grotere transformatoren of er moeten hele nieuwe stations gebouwd worden. Ondertussen kampt Nederland met een enorm gebrek aan technici en jarenlange vergunningsprocedures.

    De zonneparken zorgen voor de grootste problemen. Waar sprake is van capaciteitsproblemen, is dat in 80 procent van de gevallen bij zonneparken. De capaciteit van een gemiddeld zonnepark is vergelijkbaar met het elektriciteitsverbruik van een stad zo groot als Hengelo. Liander heeft honderden aanvragen van zonneparken liggen. Deze willen zich met name vestigen in de landelijke gebieden waar de kabels het dunst zijn. Oorzaak is de hausse aan subsidies voor zonneparken in de afgelopen 2 jaar.

    Liander pleit er voor om alleen nog subsidie te geven aan zonneparken op plaatsen waar het elektriciteitsnet daar geschikt voor is. Op andere plaatsen zou subsidie gegeven moeten worden aan pilots waarbij duurzaam opgewekte stroom lokaal wordt omgezet in waterstof. Ook moet opslag van duurzame energie verder worden gestimuleerd door het Rijk. Op die manier kan Nederland zijn doelstellingen op het gebied van zonne-energie realiseren en tegelijkertijd meters maken in twee technologieën die essentieel zijn voor de energietransitie.

  4. Erik van Erne zegt:

    22 juni 2019 om 18:16 | Permalink

    Elektriciteitsnet Flevopolder Aan Grens Capaciteit by Liander

    Liander gaat in de Flevopolder investeren in een aantal verdeelstations en daarnaast een aantal slimme oplossingen toepassen. Door de snelgroeiende vraag naar transport van elektriciteit, met name door de komst van veel wind- en zonne-energie, bereikt het net in de Flevopolder de grenzen van zijn capaciteit en zijn maatregelen nodig om meer ruimte op het net te creëren.

    Door de groei van elektriciteit opgewekt door zonneparken en windmolens, is op een aantal plekken in de Flevopolder de maximale capaciteit van het elektriciteitsnet bereikt. Nieuwe partijen die een aansluiting willen op het elektriciteitsnet om elektriciteit te leveren krijgen daardoor mogelijk te maken met transportbeperkingen. Liander is momenteel met alle betrokken partijen in overleg om per locatie te kijken waar nog ruimte is.

    Op bepaalde locaties in de Flevopolder is er niet voldoende capaciteit beschikbaar in het elektriciteitsnet om extra zonne- of windenergie terug te leveren. Hierdoor is het nodig om een tijdelijke (gedeeltelijke) transportbeperking op te leggen voor bestaande en nieuwe klanten die meer duurzame energie willen opwekken. Een transportbeperking houdt in dat de klant wel een aansluiting heeft, maar dat het tijdelijk niet mogelijk is om de volledige capaciteit van de aansluiting te gebruiken.

    Tegelijkertijd neemt Liander een aantal maatregelen om de capaciteit op het net te vergroten. Op twee plaatsen wordt het elektriciteitsnet uitgebreid. In Dronten en Lelystad worden de elektriciteitsverdeelstations uitgebreid. Hiermee ontstaat in die gebieden vanaf 2023 extra capaciteit op het elektriciteitsnet. Daarnaast wordt in Zeewolde gekeken of de windmolens die momenteel worden vervangen, rechtstreeks kunnen worden aangesloten op het landelijke hoogspanningsnet. Daarmee ontstaat er vanaf 2022 ruimte om zonne-energie aan te sluiten.

    De uitbreiding van infrastructuur kost veel tijd, onder meer vanwege de voorbereidingen, procedures en de beperkte hoeveelheid technici om het werk uit te voeren. Daarom kijkt Liander voor de korte termijn ook naar verschillende slimme oplossingen, waarbij het bestaande net slimmer wordt benut.

    Een eerste oplossing die momenteel wordt uitgewerkt is de mogelijkheid om de reservecapaciteit (‘vluchtstrook’) van het elektriciteitsnet te gebruiken. In het energiesysteem worden altijd extra kabels gelegd zodat de energievoorziening niet (lang) wordt onderbroken bij een storing of werkzaamheden. Om deze reserve capaciteit in te kunnen zetten, moet de wet- en regelgeving worden aangepast.

    In Flevoland start daarnaast een bijzondere proef met een zogenaamde opwekcontainer, die het mogelijk maakt om snel te bouwen en nieuwe zonneweides aan te sluiten met een enkelvoudige aansluiting op de reservecapaciteit. Als deze proef slaagt zou dit voor andere zonneparken een goede oplossing kunnen bieden.

    Een derde slimme oplossing is de mogelijkheid om zonneweides of windparken op afstand uit te zetten of terug te regelen als het elektriciteitsnet overbelast dreigt te raken. Klanten krijgen hier dan een vergoeding voor. Liander is met een aantal partijen hierover in gesprek.

    De snelle vraag naar capaciteit op het elektriciteitsnet speelt niet alleen in de Flevopolder. Op meer plaatsen in de verzorgingsgebieden van Liander is er grote vraag naar een aansluiting op het net, voorbeelden hiervan zijn de hausse aan plannen voor zonneweides, datacenters, laadstations voor elektrisch openbaar vervoer en de snelle groei van bedrijven. De netbeheerder roept initiatiefnemers op om zo vroeg mogelijk met Liander in gesprek te gaan over toekomstige plannen, zodat er zo tijdig mogelijk kan worden geanticipeerd op de plannen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (662)
  • Agenda (3.166)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (120)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (814)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (504)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.304)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.399)
  • Europa (29)
  • Evenementen (183)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (319)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.669)
  • Licht (376)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (741)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (223)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.384)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Rainforest XPrize: Discover, Understand, Preserve by XPrize
  • Energie Uit De Wijk Challenge In Den Haag: 12 Haagse Energie Toppers
  • Vijftig Nieuwe Waterstofbussen In Het Openbaar Vervoer In Zuid-Holland, Drenthe En Groningen
  • The Production Gap: Geplande Productie Olie, Kolen En Gas Overschrijden Klimaatdoelen by VN
  • Luchtvaart Verantwoordelijk Voor Helft Broeikasgas Uitstoot In De Transportsector by CBS
  • Europese Ecodesign Richtlijn: Verbod Op TL-buizen Per 1 September 2021- Vervangen Door LED
  • Stal Eraf, Zon Erop: Op Weg Naar Een Duurzaam Platteland by Provincie Noord-Brabant
  • Duurzame Straw by Straw Rietjes Gemaakt Van Stro: 100% Biodegradable by Straw by Straw
  • De Rode Winkel & Kuyichi Introduceren Utrechtse Jeans: Duurzame Spijkerbroek Van Oude Denims
  • Klimaatmonitoring Waterschappen 2018: Waterschappen Goed Op Koers Met Energie En Klimaat
  • De Elektrische Ford Mustang Mach-E Crossover SUV: De Eerste Elektrische Ford
  • Hernieuwbare Energieopwekking Op Rijksvastgoed: Verduurzaming Rijksvastgoed by RVB
  • Wegverkeer Verantwoordelijk Voor 17 Procent Van CO2-Uitstoot In 2018 by CBS
  • De Elektrische SILENT 80 En Silent 55: Elektrische Hybride Catamarans by Silent Yachts
  • ULSTEIN SX190 Zero Emission DP2 Bouwondersteuningsschip Op Waterstof by Ulstein Group
  • De Elektrische Peugeot e-Partner Teepee Electric Bedrijfswagen by PSA
  • De Elektrische Peugeot e-Expert Bestelbus: Vanaf Tweede Helft 2020 Leverbaar by PSA
  • Formule 1 Klimaatplan 2030: Op Weg Naar CO2-Neutrale Formule 1 Races In 2030
  • Containerschip Wes Amelie Van Wessels Marine Gaat Op Groene Waterstof Varen
  • Henry van de Velde Awards 2020: U Kunt Stemmen Voor De Publieksprijs 2020 by Flanders DC
  • Links

    Milieunet op..