google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

1.250 Slimme Laadpalen In Limburg En Brabant: 8000 Extra Laadpunten by Vattenfall

Geschreven op 20-7-2017 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing, Vervoer en OV Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 2 september 2020: Komende vier jaar krijgt Limburg 2500 laadpunten voor elektrische auto’s erbij.

De provincie Limburg heeft aangekondigd dat de aanbesteding voor een nieuw laadnetwerk wordt gegund aan nutsbedrijf Vattenfall. Ook de provincie Noord-Brabant neemt deel aan de aanbesteding. In die provincie komen 5500 laadpunten.

Uitbreiding van het netwerk voor elektrisch laden is dringend nodig omdat de groei van elektrische auto’s versterkt doorzet. In Limburg rijden nu 2500 volledig elektrische personenauto’s. Dat aantal zal volgens berekeningen binnen vijf jaar groeien naar 21.000. In 2030 zal het aantal elektrische auto’s in Limburg uitkomen op 130.000.Vattenfall werkt al drie jaar samen met de provincie Limburg op het gebied van elektrisch laden.

Het nutsbedrijf hanteert een zogeheten ‘stekkergeld’ voor eigenaren van elektrische auto’s. Het gaat in feite om een boete als iemand zijn auto aan een laadpaal laat staan terwijl de accu al is volgeladen. Door dit ‘laadpaalkleven’ kan een tekort aan oplaadpunten ontstaan. Daarom worden bij de uitbreiding van het netwerk bestuurders aangespoord om al een laadpaal in de buurt te hebben vóórdat ze hun elektrische auto bij de dealer ophalen.

Dit zogeheten ‘proactief strategisch uitrollen’ van laadpunten gebeurt aan de hand van het SparkCity-model. Dat model is samen met de Technische Universiteit Eindhoven en de Hogeschool van Amsterdam ontwikkeld om de laadbehoefte per gebied binnen een straal van 250 meter te bepalen.

Het SparkCity-model wordt gemaakt in overleg met de 31 gemeenten, de inwoners en Enexis Netbeheer. Hierdoor zal het voor veel bezitters van een elektrische auto in de toekomst onnodig zijn om een aparte laadpaal aan te vragen. Ander voordeel is dat de capaciteit van het elektriciteitsnetwerk beter wordt benut.De duizenden laadpalen die er komende jaren bijkomen, worden op slimme wijze gekoppeld aan extra zon- of windstroom bij mooi weer. Ook kunnen eigenaren van een elektrische auto zelf hun energieleverancier voor de laadpaal kiezen. En zal het in de toekomst ook mogelijk zijn om handsfree te laden en betalen, dus zonder laadpas.

Vattenfall gaat verder met de gemeenten bekijken op welke drukbezochte plekken het loont om een zogeheten laadplein in te richten.

20 juli 2017: De combinatie Nuon-Heijmans plaatste vorige week de eerste van 1.250 slimme laadpalen voor elektrische auto’s in de provincies Noord-Brabant en Limburg. Eerder dit jaar won Nuon-Heijmans de aanbesteding hiervoor. In Gemert (Noord-Brabant) en Horst aan de Maas (Limburg) werden de eerste slimme laadpalen neergezet.

Nuon-Heijmans zal laadpalen plaatsen van de nieuwste generatie. Die keuze komt onder andere voort uit succesvolle experimenten in Brabant met slim laden. Zo verdeelt elke laadpaal het beschikbare vermogen slim over verschillende auto’s die aangekoppeld staan. Elke laadpaal heeft namelijk twee laadpunten. Als de ene auto vol is, krijgt de andere auto vanzelf meer laadvermogen.

Ook worden voor het eerst de door ElaadNL ontwikkelde cybersecurity-eisen voor laadpalen toegepast, waardoor de laaddata van elektrische rijders nog beter beveiligd is. Verder staan deze laadpunten open voor dienstverlening door derden. Zo zal de markt nieuwe services en dienstverlening blijven ontwikkelen.

Laadpalen ook wel oplaadpalen genoemd zijn een belangrijk onderdeel van de energietransitie. Ze maken duurzame mobiliteit mogelijk en zorgen bovendien voor een schone, stille buurt. De provincie stimuleert elektrisch rijden omdat dit de uitstoot van broeikasgassen vermindert en de economische ontwikkeling versterkt. De provincie werkt nauw samen met netwerkbedrijf Enpuls, een dochterbedrijf van Enexis Group, om het elektrisch rijden via het energienet voor iedereen betaalbaar te houden.

De langdurige inzet van Limburgse en Brabantse overheden, bedrijven en kennisinstellingen op slim laden hebben een innovatief klimaat gecreëerd. Het is aan die innovatiekracht te danken dat elektrisch rijders in beide provincies hun auto voortaan kunnen laden op 100% windenergie, afkomstig van een van de windparken van Nuon. Daarmee neemt de milieubelasting drastisch af.

De provincie Noord-Brabant streeft er naar om in 2020 te groeien naar 100.000 elektrische voertuigen. Momenteel zijn dat er een kleine 20.000.

Zie ook: Eerste ElaadNL tankpas voor elektrische automobilist Ruud Lubbers – Binnen 3 jaar 10.000 oplaadpunten voor elektrisch vervoer in Nederland – Veel potentieel voor 100% elektrische auto’s – Elektrische auto’s goed voor het klimaat – Kiezen voor elektrisch rijden is ook goed voor luchtkwaliteit en gezondheid – Minister Maria van der Hoeven maakt zich sterk voor elektrische auto’s – Tankstation De Lucht langs de A2: Nu met Elektrisch Oplaad Punt – Amsterdam zet in op elektrisch vervoer: de kaart met alle oplaadpunten – Gemeente Amsterdam kiest voor 45 ChargePoint oplaadstations – Formule E-Team: Nederland kiest voor de Mennekes-stekker voor Elektrische Auto’s – Elektrisch Rijden in Nederland: Mooie Voorbeelden van Elektrisch Transport – Uber Start Pilot met 30 Elektrische Nissan Leaf Taxi’s via UberX in Amsterdam

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (675)
  • Agenda (3.217)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (831)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (511)
  • Design (236)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.344)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.503)
  • Europa (29)
  • Evenementen (197)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (308)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (31)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (322)
  • Iets anders (381)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.687)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (750)
  • MVO (109)
  • Natuur (757)
  • Nederland (26)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (228)
  • Vakantie (83)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.484)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Inschrijving Derde Boerenversneller (2021) Geopend by De Nieuwe Boerenfamilie
  • Aardgasvrij Bospolder-Tussendijken In Rotterdam: 4,9 Miljoen Euro Rijkssubsidie Voor Rotterdam
  • ECO2: New Carbon Neutral, Biodegradable Eco-Magazine by Mail Metro Media
  • Ga AAN In Het Donker, Doe Je Fietsverlichting Aan En Kom Weer Veilig Thuis
  • Tuincentra Gaan Per 1 Januari 2022 Stoppen Met Verkoop Bestrijdingsmiddelen Met Glyfosaat
  • Low Carbon Farming Project UK Documentary: Duurzame Kassenteelt by Bom Group
  • Licht- En Gokstad Las Vegas, Nevada, USA: Energieverbruik En Duurzame Energie
  • SnappCar Autodelen: Private Lease & Delen: Lease Een Auto En Verdien Je Leasekosten Terug
  • Hoe Online Casino Spellenmakers Hun Eco-Steentje Bijdragen by Beste Casino’s Guru
  • Zonnepark Havenbedrijf Moerdijk Met 18.570 Zonnepanelen by ENGIE En Port Of Moerdijk
  • E-Magazine SCHOON Gelanceerd Op Klimaatdag 2020: Toekomst Klimaatmasters 2020
  • Aanleg Ecoduiker Onder De A6 bij Anthony Fokkerweg by Provincie Flevoland
  • Talgo Unveils Hydrogen Powered Propulsion Vittal Train System
  • Plan Voor 300 Voetbalvelden Aan Zonnepanelen Langs Landingsbanen Schiphol Airport
  • Eerste Collectieve Zonnestroomproject Huurders Rijnhart Wonen Leiderdorp by Greenchoice
  • Elektrische Auto’s Met Subsidie Megatest by ANWB Autotest
  • Zonnepark A28 Balkendwarsweg Nabij Afrit 33 In Assen by RVB
  • Zonnedak Met 48.040 Zonnepanelen Op Hoofdkantoor Tommy Hilfiger in Venlo by IZEN
  • Nieuwe Elektrische Poolauto’s Voor Medewerkers Provincie Utrecht: Skoda E-Citigo
  • Subsidie Voor Energietransitie In Provincie Utrecht
  • Links

    Milieunet op..