Anders Bekeken

Minister Jacqueline Cramer wil meer groene energie, maar er dreigt teveel windenergie?

Geschreven op 4-9-2009 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Jacqueline Cramer 2009Zo, ik ben het spoor even helemaal kwijt, maar wellicht kunt u het nog volgen. Er dreigt een enorm overschot te ontstaan aan duurzame energie met als gevolg dat de stroomprijzen onder druk komen te staan. Dat betekent dus gewoon dat de prijs naar beneden gaat en wie kan daar nou op tegen zijn? De Energieraad dus.

Het begon met kolencentrales, toen dreigde een tekort aan groene stroom, maar later bleek dat we eigenlijk barsten van de energie, maar de kleur is fout. Minister Jacqueline Cramer blijkt dat nu ook in de gaten te hebben want ze hield gisteren een pleidooi om energieproducenten meer te bewegen om duurzame energie op te wekken. Als ze dat niet doen gaat het kabinet zelfs extra maatregelen nemen. De stroomproducenten kiezen maar al te gemakkelijk voor de bouw van kolencentrales, aldus minister Jacqueline Cramer. Tja, hoe zou dat nou komen?  Het antwoord: Minister Jaqueline Cramer kiest weer voor kolencentrales

Tegelijk haalde onze milieuminister fors uit naar alles en iedereen die zich zou moeten inzetten om energiebesparing in een stroomversnelling te brengen. In de praktijk schiet het nog helemaal niet op. Ja, we praten er veel over maar doen te weinig. Zo kan ik mij herinneren dat er inmiddels al heel erg lang geleden een speciale subsidieregeling door minister Jacqueline Cramer werd aangekondigd, waar we tot op heden niets meer van hebben gehoord: Minister Jacqueline Cramer kondigt subsidieregeling energiebesparende maatregelen aan !

tipWel zijn er allerlei versnipperde maatregelen en subsidies aangekondigd. Soms lopen die via SenterNovem, soms via Meer met Minder en soms gaat het weer anders. Op zich allemaal goed bedoelde acties, maar de samenhang ontbreekt en de onduidelijkheid over al die maatregelen en subsidies is groot. Dat helpt natuurlijk niet echt om van Energiebesparing een TOP-Prioriteit te maken. Het levert verreweg de grootste milieu- en CO2-winst op: wat we niet verbruiken, hoeft niet te worden opgewekt. Wel zo makkelijk, zie ook: Monitor Duurzaam Nederland 2009: De CO2-uitstoot moet 5x lager en Energiebesparing – Kosten besparen belangrijkste motief !

Maar het wordt nog veel gekker. In Het Financieele Dagblad van vandaag een groot artikel met een kop die behoorlijk de aandacht trekt: Nederland moet een oplossing zoeken voor overschot aan windenergie.  Wow, dat verwacht je toch niet, tenminste niet nu al. Zelf heb ik al eens een kleine voorspelling gedaan over de situatie in Nederland in 2028., zie: Hoe ziet Nederland er uit in 2028 

Overigens blijkt dat de voorzitter van de Energieraad, Peter Vogtländer het vooral te hebben over de toekomst. In 2020 zouden we wel eens een surplus kunnen krijgen en wie weet moet die dure duurzame energie dan wel gewoon wegstromen, is niets waard, niemand wil het hebben, we kunnen het niet transporteren en we kunnen het niet opslaan.

Tuurlijk wel. Daarom is het slim om heel snel over te schakelen naar 100% elektrisch transport in Nederland. Auto’s, bussen, busjes, vrachtwagens, trucks, boten, scooters en motoren. Ja, zelfs landbouwtractoren, graafmachines en andere machines komen eraan. Het is allemaal mogelijk. In al die accu’s kan ‘s nachts al die “overtollige duurzame energie” worden opgeslagen. Zie ook: Zijn 100% elektrische auto’s wel duurzaam?

Nee, waar het artikel echt om gaat is het zaaien van angst, dat er iets helemaal fout zal gaan en om dat te voorkomen moet er worden geïnvesteerd in ons netwerk. Centrale vraag is: wie gaat dat betalen en het voorstel is een wijziging in de regulering van de tarieven, zonder dat daar verder iets over wordt uitgelegd. Zal dus wel betekenen dat u en ik gewoon gaan meebetalen om ons netwerk om te toveren tot een smart-grid. 

Zie ook: Nederland haalt naar verwachting de milieudoelen voor 2011 – Nieuwste Cijfers Duurzame Energie in Nederland

7 Reacties

  1. Henk zegt:

    5 september 2009 om 19:58 | Permalink

    Fossiele energieraad liegt zijn lobby bij elkaar

    De energieraad meldde vandaag weer wat onzinnige kreten over windenergie. Als er veel wind is, moet de stoom opgeslagen worden, en dat moeten consumenten gaan betalen. Volgens de energieraad dan.

    De energieraad is de lobby machine voor Shell, Essent, Nuon, RWE, EON, Vattenvall Elektrabel, en dergelijke fossiele CO2 uitstoot organisaties.

    Zij willen de komende jaren 7 nieuwe kolencentrales in Nederland bouwen, omdat we zo’n zwak duurzaamheids beleid hebben, en omdat de buitenlandse kolenstokers dat in eigen land niet meer mogen.

    http://www.vkblog.nl/bericht/276087/Fossiele_energieraad_liegt_zijn_lobby_bij_elkaar

  2. Gert-Jan van de Buren zegt:

    5 september 2009 om 20:01 | Permalink

    VEMW: Energieraad zet met energie-infra advies de klok 10 jaar terug.

    http://www.vemw.nl/cms/showpage.aspx?id=1080

  3. O Samen zegt:

    6 september 2009 om 06:22 | Permalink

    De nieuwste autoaccu’s die nu te verkrijgen zijn, LiFePO4-accupakketten, kunnen al aardig wat energie opslaan(Meestal heb je maar 30/40km nodig, actieradius komt op zo’n 400Km). Het overschot kan jezelf winstgevend verhandelen op piekvraag of houden. Voor accupakketten van dit type zou een financieringsinstantie moeten komen die het investeringsbedrag, zo’n 8.000,-usd besteld in China, spreidt.

    CSP bied fantastische mogelijkheden wat betreft opslag. Zij kunnen de basislast leveren voor het HVDC netwerk en fungeert als accu op afstand. Wat wij zelf opwekken nemen wij niet af en het overschot wordt daar opgeslagen in mega-accu’s(thermisch). Dit netwerk is perfect voor de industrie. Voor de peakoil-bestendigheid van de samenleving zou ik als eindgebruiker liever off-grid verder gaan.

    Kleine correctie. Voor zo’n 8.000,-usd koop je 324Ah aan accupakket. Dit geeft geen 400Km actieradius. Doordat ze 1/3 in het gewicht zijn en veel kleiner kan je er meer in je auto kwijt en kan je tot 400Km komen. Het bedrag is dan wel een veelvoud. Voordeel is dat je ze zo’n 2.000 maal kan herladen vanuit diepe ontlading tegenover 550 keer voor speciale deepcycle accu’s a 100,-usd inkoop.

    Reacties samengevoegd door Redactie Anders Bekeken

  4. Roelof zegt:

    17 november 2009 om 15:46 | Permalink

    Het zou heel logisch zijn, dat we die stroom benutten door over te stappen op hybride auto’s, auto’s die op lucht rijden, water.. etc. Alleen door die enorme vraag en aanbod is de kans aanwezig dat ons netwerkje ontploft. Als het licht uitgaat schijnt dat ook wel weer goed te zijn tegen de vergrijzing.

  5. Astrid Henegouwen zegt:

    17 januari 2010 om 17:52 | Permalink

    Uit een onderzoek van De Volkskrant blijkt dat de energiebedrijven veel te weinig investeren om de Nederlandse doelstelling van 20 procent duurzame energie in 2020 te kunnen halen. Op basis van de huidige investeringsplannen komen de bedrijven ongeveer uit op de helft.

    •Energiebedrijven: ‘Subsidies niet aantrekkelijk genoeg’
    •Deskundigen: ‘Vrijwillige afspraken (convenanten) werken niet’
    •Energiebedrijven noemen geen investeringsbedragen
    •Energiebedrijven investeren hooguit 20% in hernieuwbare energie
    •Bij sommige bedrijven daalt de investering in groene energie zelfs

  6. Statistieker zegt:

    23 januari 2010 om 10:18 | Permalink

    CBS: Nederland sinds oktober 2009 netto-exporteur van elektriciteit
    Nederland is sinds oktober 2009 netto-exporteur van elektriciteit. De laatste drie maanden van het jaar was de export van elektriciteit naar de omliggende landen namelijk groter dan de import. De oorzaken hiervoor waren de lagere elektriciteitsprijs in Nederland en grootschalig onderhoud aan centrales in omliggende landen.

    Nederland exporteerde in december 1,3 miljard kilowattuur (kWh) aan elektriciteit naar België, Duitsland en Noorwegen. Daartegenover stond een import van bijna 1,1 miljard kWh. Eerder in het jaar, in juli, begon de export al fors te stijgen terwijl de import licht daalde. Vanaf oktober bleven de exportvolumes stijgen.

  7. Barry G zegt:

    6 april 2010 om 13:21 | Permalink

    Cramer is het spoor niet alleen kwijt, ze spoort gewoon helemaal niet.

    Kolencentrales mogen van Cramer&Co alleen met CCS. Deze techniek is niet bewezen, moet zelfs voor afvang uit rookgassen nog ontwikkeld worden en is schreeuwend duur. Zo duur, dat de vervuilers de investeringen hierin niet zelf willen betalen. Toch moet en zal CCS er komen en is het zeer omstreden CCS project onder het dichtsbevolkte gebied van Nederland op een slinkse manier via een achterdeurtje in de CH wet terecht gekomen. De lokale bevolking en lokale overheid worden gepiepeld (om een nette uitdrukking te gebruiken).

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.080)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (777)
  • Communicatie (374)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.244)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.242)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.633)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (109)
  • Natuur (722)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (217)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.241)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • ’s Werelds Duurzaamste Onderwijsgebouw: Atlas TU/e Gebouw by TU Eindhoven
  • Energieverbruik In Nederland Gedaald In 2018: Fossiele Bronnen Goed Voor 90 Procent
  • Recordopbrengst Duurzame Windenergie Door Nederlandse Windmolens In Maart by Energieopwek
  • Nederland Moet Meer Doen Om Doelstelling Van 14 % Duurzame Energie In 2020 Te Halen
  • The Walktrough Green Trail Groningen: Hardloopwedstrijd Langs Groningse Duurzame Initiatieven
  • De Eerste Groene Staatsobligatie (DSL) Van Nederland: Groene Kapitaalmarkt Ondersteunen
  • Buitenfonds: Vijf Miljoen Bomen Planten In Nederland by Shell En Staatsbosbeheer
  • Waarom Zonnepanelen Op Jouw Dak Leggen?
  • China Launched Its Frst All-Electric Cargo Ship Powered by A 2,400-Kilowatt-Hour Battery
  • Nieuw Zwemcentrum In de Bende In Landgraaf Energieneutraal En Duurzaam
  • MVO Manager Van Het Jaar 2019: Wie Gaat De MVO Bokaal 2019 Winnen?
  • Bijzondere Woonbeurs Nederland: Duurzame Energieoplossingen
  • Samenwerking Eneco en Het Nationale Park De Hoge Veluwe: Duurzame Energie En Natuurherstel
  • Greenchoice, Windunie en ABN AMRO Kopen Windpark Greenport Venlo Van Etriplus
  • Tilburg Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Links

    Milieunet op..