Anders Bekeken

Milieuwinst Langs Snelweg: Lage Temperatuur Asfalt, Lampen Vervangen, Vangrails Hergebruiken

Geschreven op 1-11-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Energie en Besparing, Licht Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

Met simpele ingrepen is al flinke milieuwinst te boeken bij het terugdringen van CO2-uitstoot langs de snelweg. In de pogingen om de uitstoot van CO2 terug te dringen zijn niet alleen grote investeringen noodzakelijk. Door productieprocessen aan te passen, op tijd te investeren in nieuwe technieken en met een beetje durf kan al veel gewonnen worden.

Om maar bij het asfalt te beginnen. De asfaltcentrales in het land verstoken veel gas om het mengsel van teer, steen en zand samen te laten smelten tot een asfalt. De ovens worden daarbij opgestookt tot 160 – 170 graden. Op zich is asfalt een duurzaam product omdat het voor lange tijd gebruikt kan worden en oud asfalt als grondstof dient voor nieuw asfalt.

Maar het kan nog duurzamer. Door schuimbitumen toe te voegen aan het asfalt als bindmiddel. Wegenbouwer Dura Vermeer heeft al in 2004 deze techniek ontwikkeld waarbij asfalt al op lagere temperatuur hard wordt. De asfaltcentrales verbruiken met deze productiemethode twintig tot dertig procent minder energie en dat betekent dus ook een kwart minder uitstoot CO2.

Er wordt al langer geëxperimenteerd met alternatieven voor de bekende oranje natriumlamp boven en langs de snelweg. In een advies van de Taskforce Verlichting uit 2008 wordt gesproken over een energie besparing van 23 GigaWatt per jaar. Uit het onderzoek van de Taskforce blijkt dat een kwart tot een derde van alle openbare verlichting zwaar verouderd is. Slechts tien tot vijftien procent is modern en energiezuinig. Het vervangen van die onrendabele verlichting kan leiden tot een besparing van 100.000 ton CO2 per jaar. 

Een simpele manier van duurzaam omgaan met grondstoffen en materialen is het opnieuw verzinken van geleiderails of vangrails. Honderden kilometers vangrails worden jaarlijks vervangen en bij Verzinkerij Arrosso in Nederweert aangeboden om opnieuw van een laag glimmend metaal te voorzien. Dat tweede leven voor de geleiderails zorgt voor een forse energiebesparing en past volledig in het Cradle to Cradle-principe van Michael Braungart en William McDonough. Alle gebruikte materialen krijgen na hun eerste leven een nieuw gelijkwaardig, zo niet hoogwaardiger toepassing in hun tweede leven. Zonder kwaliteitsverlies en zonder restproducten. Directe winst wordt gehaald door 542 ton zink per jaar niet te gebruiken omdat het bij het ontzinken van de geleiderails hergebruikt kan worden. Daarnaast hoeft er minder ijzererts gewonnen te worden omdat de geleiderails niet opnieuw gemaakt hoeft te worden. En dat scheelt 9500 tot 16000 ton uitstoot aan CO2. Vangrails kan zo wel tot 10 keer opnieuw verzinkt worden.

Geleiderails is slechts één product dat opnieuw verzinkt kan worden. Daarnaast kunnen verkeersborden en tal van andere verzinkte wegproducten opnieuw verzinkt worden. En dat maakt de milieuwinst alleen maar groter. Bron: NOS

Mooi, maar de grootste milieuwinst is uiteraard te behalen door simpelweg weg te halen wat niet nodig is. Lantaarnpalen zijn in Nederland massaal aangebracht en wat blijkt? Heel vaak staan die volkomen nutteloos iets te verlichten. Alleen al in de provincie Drenthe blijken er 1000 lantaarnpalen gewoon helemaal weg te kunnen. Energiebesparing: Weg met die lantaarnpalen ! Uit ander onderzoek blijkt dat er iegenlijk wel 1 miljoen lantaarpalen weg kunnen. Het licht is daar gewoon niet nodig en dan bedoel ik niet alleen die ene keer per jaar tijdens de nacht van de Nacht, maar voor altijd: Doof 1 miljoen lantaarnpalen !

Voor provincies en gemeenten heb ik nog enkele suggesties. Inventarisatie en verwijdering van overbodige verkeerslichten, inventarisatie en verwijdering van hinderlijke lichtreclame, inventarisatie en aanpassing nacht verlichting van provinciale gebouwen en infrastructurele werken. Zie ook: Utrecht wil af van overvloed aan reclameborden – Energieverspilling: Mag het licht Uit in Amsterdam? – Energiebesparing: Limburg wijst de weg ! – Zicht op Licht van 211 gemeenten 

Kortom Nederland even opschonen, levert een enorme besparing op van CO2-uitstoot, energieverbruik = euro’s, onderhoudskosten = euro’s en menskracht. In een tijd van bezuinigingen natuurlijk de meest logische stap om te bezuinigen op wat we niet nodig hebben. Samenwerking tussen de verschillende overheden is dan natuurlijk wel handig.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (614)
  • Agenda (3.077)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (776)
  • Communicatie (373)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.243)
  • Educatie (343)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.237)
  • Europa (29)
  • Evenementen (142)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (302)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (26)
  • Greenwashing (115)
  • Hergebruik-Kringloop (317)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (134)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.634)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (744)
  • MVO (108)
  • Natuur (721)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (215)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.240)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (297)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Bijzondere Woonbeurs Nederland: Duurzame Energieoplossingen
  • Samenwerking Eneco en Het Nationale Park De Hoge Veluwe: Duurzame Energie En Natuurherstel
  • Greenchoice, Windunie en ABN AMRO Kopen Windpark Greenport Venlo Van Etriplus
  • Tilburg Heeft Het Lekkerste Kraanwater Van Nederland? De Gouden Kraan by KRNWTR
  • Tuinbouwakkoord: De Tuinbouwagenda 2019-2023 Op Weg Naar Een Circulaire Tuinbouwsector
  • Zonnepark Magnumcentrale Eemshaven Met 18.000 Zonnepanelen by Vattenfall
  • Bugatti 110 Jaar: De Elektrische Bugatti Baby II Opvolger Van De Bugatti Baby Uit 1926
  • EU Gaat Greenwashing Aanpakken: Classificatiesysteem Voor Groene Activiteiten Op Komst
  • Zonnedak Familie Kelderhuis In Legeweer Met 202 Zonnepanelen by Coöperatie Sinnich Langwar
  • Nederlanders Wachten Op De Overheid Om In Zelf In Actie Te Komen Tegen Klimaatverandering
  • Hemweg Vattenfall Kolencentrale In Amsterdam Gaat Dicht In 2020
  • De Eerste Elektrische Toyota Komt In 2021
  • Coolblue TV-Bus: TV’s In Amsterdam en Rotterdam Bezorgen Met Elektrische Bestelbusjes
  • De Elektrische Fiat Centoventi Concept: De Elektrische Stadswagen Van De Toekomst
  • Veel Ruimte Voor Zonnepanelen Op Water In De Vier Noordelijke Provincies by ROM3D
  • Eco-Glazen Bij Leidens Ontzet 2019: Alleen Nog Herbruikbare Eco-Glazen Toegestaan
  • The Under2 Coalition: Governments Committed To Keep Temperature Rise Under 2 Degrees
  • Ecologische Verbindingszone Op Golfterrein Langs De Bleekloop In Noord-Brabant
  • Sustainable Brand Index 2019: The Nordics & The Netherlands
  • The Electric Tesla Model Y SUV: Unveiled In Los Angeles
  • Links

    Milieunet op..