Anders Bekeken

Milieuwinst Langs Snelweg: Lage Temperatuur Asfalt, Lampen Vervangen, Vangrails Hergebruiken

Geschreven op 1-11-2010 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Energie en Besparing, Licht Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Met simpele ingrepen is al flinke milieuwinst te boeken bij het terugdringen van CO2-uitstoot langs de snelweg. In de pogingen om de uitstoot van CO2 terug te dringen zijn niet alleen grote investeringen noodzakelijk. Door productieprocessen aan te passen, op tijd te investeren in nieuwe technieken en met een beetje durf kan al veel gewonnen worden.

Om maar bij het asfalt te beginnen. De asfaltcentrales in het land verstoken veel gas om het mengsel van teer, steen en zand samen te laten smelten tot een asfalt. De ovens worden daarbij opgestookt tot 160 – 170 graden. Op zich is asfalt een duurzaam product omdat het voor lange tijd gebruikt kan worden en oud asfalt als grondstof dient voor nieuw asfalt.

Maar het kan nog duurzamer. Door schuimbitumen toe te voegen aan het asfalt als bindmiddel. Wegenbouwer Dura Vermeer heeft al in 2004 deze techniek ontwikkeld waarbij asfalt al op lagere temperatuur hard wordt. De asfaltcentrales verbruiken met deze productiemethode twintig tot dertig procent minder energie en dat betekent dus ook een kwart minder uitstoot CO2.

Er wordt al langer geëxperimenteerd met alternatieven voor de bekende oranje natriumlamp boven en langs de snelweg. In een advies van de Taskforce Verlichting uit 2008 wordt gesproken over een energie besparing van 23 GigaWatt per jaar. Uit het onderzoek van de Taskforce blijkt dat een kwart tot een derde van alle openbare verlichting zwaar verouderd is. Slechts tien tot vijftien procent is modern en energiezuinig. Het vervangen van die onrendabele verlichting kan leiden tot een besparing van 100.000 ton CO2 per jaar. 

Een simpele manier van duurzaam omgaan met grondstoffen en materialen is het opnieuw verzinken van geleiderails of vangrails. Honderden kilometers vangrails worden jaarlijks vervangen en bij Verzinkerij Arrosso in Nederweert aangeboden om opnieuw van een laag glimmend metaal te voorzien. Dat tweede leven voor de geleiderails zorgt voor een forse energiebesparing en past volledig in het Cradle to Cradle-principe van Michael Braungart en William McDonough. Alle gebruikte materialen krijgen na hun eerste leven een nieuw gelijkwaardig, zo niet hoogwaardiger toepassing in hun tweede leven. Zonder kwaliteitsverlies en zonder restproducten. Directe winst wordt gehaald door 542 ton zink per jaar niet te gebruiken omdat het bij het ontzinken van de geleiderails hergebruikt kan worden. Daarnaast hoeft er minder ijzererts gewonnen te worden omdat de geleiderails niet opnieuw gemaakt hoeft te worden. En dat scheelt 9500 tot 16000 ton uitstoot aan CO2. Vangrails kan zo wel tot 10 keer opnieuw verzinkt worden.

Geleiderails is slechts één product dat opnieuw verzinkt kan worden. Daarnaast kunnen verkeersborden en tal van andere verzinkte wegproducten opnieuw verzinkt worden. En dat maakt de milieuwinst alleen maar groter. Bron: NOS

Mooi, maar de grootste milieuwinst is uiteraard te behalen door simpelweg weg te halen wat niet nodig is. Lantaarnpalen zijn in Nederland massaal aangebracht en wat blijkt? Heel vaak staan die volkomen nutteloos iets te verlichten. Alleen al in de provincie Drenthe blijken er 1000 lantaarnpalen gewoon helemaal weg te kunnen. Energiebesparing: Weg met die lantaarnpalen ! Uit ander onderzoek blijkt dat er iegenlijk wel 1 miljoen lantaarpalen weg kunnen. Het licht is daar gewoon niet nodig en dan bedoel ik niet alleen die ene keer per jaar tijdens de nacht van de Nacht, maar voor altijd: Doof 1 miljoen lantaarnpalen !

Voor provincies en gemeenten heb ik nog enkele suggesties. Inventarisatie en verwijdering van overbodige verkeerslichten, inventarisatie en verwijdering van hinderlijke lichtreclame, inventarisatie en aanpassing nacht verlichting van provinciale gebouwen en infrastructurele werken. Zie ook: Utrecht wil af van overvloed aan reclameborden – Energieverspilling: Mag het licht Uit in Amsterdam? – Energiebesparing: Limburg wijst de weg ! – Zicht op Licht van 211 gemeenten 

Kortom Nederland even opschonen, levert een enorme besparing op van CO2-uitstoot, energieverbruik = euro’s, onderhoudskosten = euro’s en menskracht. In een tijd van bezuinigingen natuurlijk de meest logische stap om te bezuinigen op wat we niet nodig hebben. Samenwerking tussen de verschillende overheden is dan natuurlijk wel handig.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (625)
  • Agenda (3.092)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (784)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (482)
  • Design (231)
  • Dieren (174)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.257)
  • Educatie (345)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.261)
  • Europa (29)
  • Evenementen (147)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (303)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (27)
  • Greenwashing (116)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (369)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.641)
  • Licht (373)
  • Lucht (32)
  • Mensenrechten (168)
  • Milieu (746)
  • MVO (109)
  • Natuur (724)
  • Nederland (21)
  • Olympische Spelen (67)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (218)
  • Vakantie (77)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.260)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (299)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Personeel Zeeuwse Sloecentrale Rijdt In Elektrische Leaf Van en Naar Het Werk
  • Wie Onwerpt Het Strandpaviljoen Van De Toekomst? Duurzaam En Energieneutraal
  • Miljoenensubsidie Voor Iconische Nederlandse Monumenten: 35 Miljoen Euro Voor 12 Iconen
  • Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS): Een Schip Duurzaam Bouwen Of Verbouwen
  • Community of Sustainable Packaging Innovators Voor Duurzame Verpakkingsideeën by KIDV
  • Maar Liefst 98,4% Van Afgedankte Auto’s Wordt Nuttig Toegepast by ARN
  • De Elektrische Citroen 19_19 Concept Auto: Een Soort Maanwagen Met Actieradius Van 800 KM
  • De Elektrische Volkswagen I.D. 3 1ST: De Eerste Editie Met Een Bereik Van 420 Kilometer
  • Waar Zit Wat In: Juiste Informatie Over Chemische Stoffen In Producten
  • Sikkens Ecosure Verf, De Beste Duurzame Verf Ter Wereld by Verf NL
  • De Toekomst Van Duurzaam Verpakken In Zeventien Brancheplannen by KIDV
  • Stop De Miljarden Subsidie Voor Biomassacentrales In Nederland: Teken De Petitie Nu
  • Hoe Lang Is De Lont by Robert Long
  • Huiseigenaren Wachten Op De Overheid Met Verduurzamen Van Hun Huizen by Nibud
  • Green Deal Aquathermie: Warmte En Kou (Thermische Energie) Uit Verschillende Waterbronnen
  • $10,000 Off-The-Grid Tiny House With Huge Solar System in Melbourne, Victoria
  • Albert Heijn Gaat Minder Plastic Om Groente En Fruit Gebruiken Na Succesvolle Test
  • Albert Heijn Laat 25 VW Crafters Ombouwen Naar Elektrisch Voor Bezorging In Amsterdam
  • Bedrijfsvoering Rijk 2018: Duurzamer, Extra Aandacht Voor Diversiteit En ICT
  • Green Deal Groene Daken Legacy: Verder Als Nationaal Daken Plan
  • Links

    Milieunet op..