MeeMetDeStroom Energietransite Vlaanderen Communicatiecampagne: Zuiniger, Slimmer, Groener
Geschreven op 23-10-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en BesparingIn Vlaanderen is het startschot gegeven voor de nieuwe communicatiecampagne MeeMetDeStroom waarmee de energietransitie een zetje in de goede richting moet krijgen, waaronder de verkoop van zonnepanelen.
De campagne is een initiatief van Vlaams minister van Energie Zuhal Demir, die stelt dat het duidelijk is dat de overheid tot op heden gefaald heeft in haar kerntaak om de Vlaming voldoende te informeren over het belang van de energietransitie.
Het doel is Vlamingen beter en duidelijker informeren over wat de energietransitie is en welke stappen daarvoor nodig zijn. Via de campagne MeeMetDeStroom moet de komende maanden stap voor stap duidelijk worden hoe de Vlaming zijn eigen leven en de toekomst van zijn kinderen en kleinkinderen kan verbeteren. MeeMetDeStroom bevat praktische tips om zuiniger, slimmer en groener energie te gaan gebruiken en wordt het komende jaar telkens aangepast en verder uitgebreid als de campagne op een nieuw onderwerp uit de energietransitie focust.
‘Ik ben nu 11 en heb bijna nog nooit sneeuw gezien. Dus ik vind dat België meer moet doen om de opwarming van de aarde tegen te gaan. En u bent de persoon die daarvoor kan zorgen. U kan het, u moet het alleen nog durven. En als u uw best al doet, dan respecteer ik dat erg. Komaan, red de wereld. U kunt het!’
Met deze brief van het 11-jarig meisje Gloria opende Vlaams minister van Energie Zuhal Demir de persconferentie waar de promotiecampagne werd gelanceerd. Demir: ‘De waarheid komt uit een kindermond. We kunnen het, als we ons best doen. Daarom is de klimaat- en energietransitie zo belangrijk. Om onze levenskwaliteit vandaag te verbeteren, maar ook om de levenskwaliteit van onze kinderen en kleinkinderen in de toekomst te garanderen. We doen dat niet met het vingertje, waarbij we mensen nagenoeg een schuldgevoel aanpraten. Integendeel, de kracht van de campagne moet erin bestaan dat mensen de voordelen van bepaalde keuzes inzien en er zelf voor kiezen. Dat kan vandaag zijn, morgen of over enkele jaren. Maar dit staat of valt met nu de correcte informatie bij de mensen te krijgen. Als minister die niet bekendstaat om altijd “mee met de stroom” te zwemmen, ben ik er niettemin van overtuigd dat MeeMetDeStroom een ongezien, maar noodzakelijk initiatief is dat Vlaanderen nodig heeft.’
De wereldbol die het 11-jarig meisje in haar brief aan de minister tekende, is een van de hoofdbeelden in de campagne.
Inhoudelijk werd de duidelijke slogan ‘Zuiniger, slimmer en groener’ gekozen. Die zal terugkeren in alle uitingen van de campagne, zoals de twee tv-spots en de website MeeMetDeStroom. Demir: ‘Dat we de toekomst niet helemaal kunnen voorspellen, staat vast. Maar evengoed dat deze sleutelwoorden onze leidraad zullen vormen en dat er nu al allerlei acties mogelijk zijn die Vlaanderen zuiniger, slimmer en groener kunnen maken: van het grondig isoleren van je woning, het nauwer opvolgen van je energieverbruik via digitale meters, over het efficiënt en op het juiste moment gebruiken van zelfopgewekte zonne-energie. Al die aspecten komen terug in de campagne. En digitale energiemeters spelen een fundamentele rol in de energietransitie en de campagne, maar na het arrest over de terugdraaiende teller is het vertrouwen van heel wat burgers geschaad. Ook dat draagvlak moeten we absoluut herstellen.’
De informatiecampagne MeeMetDeStroom is géén eendagsvlieg, maar loopt op langere termijn, omdat ook langetermijneffecten worden verwacht.
Er komen het komende jaar alvast verschillende tv-spots en filmpjes op sociale media die telkens verschillende aspecten van de energietransitie in beeld brengen.
De eerste golf start op 21 oktober en legt de energietransitie als geheel uit. Het tweede deel van de campagne, vanaf januari 2022, focust op het belang van de digitale energiemeter en de voordelen die zo’n meter biedt. Later volgend jaar volgen nog nieuwe onderwerpen.
De partners die vanaf de lancering hun schouders onder de campagne zetten zijn energieleveranciersfederatie FEBEG, energieregulator VREG, de Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten (VVSG), ODE – de Vlaamse sectororganisatie voor duurzame energie waartoe ook PV-Vlaanderen behoort, architectenfederatie NAV, speerpuntcluster Flux50, Bond Beter Leefmilieu, VOKA, installateursfederaties Nelectra en Techlink, belangenorganisatie rond elektrische mobiliteit EV-Belgium, technologiefederatie Agoria, Bouwunie, de Vlaamse Confederatie Bouw, energie-expertisecentrum EnergyVille, consumentenvereniging Test Aankoop en het Vlaams Energiebedrijf VEB.
Erik van Erne zegt:
23 oktober 2021 om 22:30 | Permalink
Veertig Procent Van De Vlamingen Denkt Dat Eigen Gedrag Niet Kan Bijdragen Aan De Energietransitie In Vlaanderen
Uit het onderzoek van Profacts blijkt dat 53 procent van de Vlamingen het begrip energietransitie niet kent. Daarnaast kent 26 procent van de ondervraagde Vlamingen het begrip wel, maar weten ze niet wat het precies inhoudt. Slechts 22 procent, iets meer dan 1 op 5, weet wél wat het betekent.
Volgens Profacts weet slechts 55 procent van de Vlamingen wat digitale energiemeters eigenlijk zijn, 34 procent kent ze, maar weet niet wat ze kunnen. Tot slot kent 11 procent ze helemaal niet.
Zodra uitgelegd wordt wat de energietransitie is, geeft het leeuwendeel van de Vlamingen aan dat er iets moet gebeuren. De helft van alle Vlamingen vindt dat het 5 voor 12 is en dat Vlaanderen eigenlijk nog maar aan het begin van de energietransitie staat.
De conclusie is volgens de onderzoekers dan ook dat de energietransitie veel te weinig gekend is, net als het doel op langere termijn. 68 procent van alle Vlamingen geeft dat zo aan. Vlamingen zijn verder zeer eensgezind als het gaat om de redenen waarom men de schouders onder de energietransitie moet zetten. 91 procent wil een gezondere leefomgeving, 89 procent doet het voor het voortbestaan op de planeet en zijn (klein)kinderen en 89 procent ziet de financiële voordelen.
Uit het onderzoek wordt duidelijk dat veel Vlamingen al langer aan de slag zijn met de energietransitie, zeker als het gaat om het aanpassen van hun woning. 75 procent investeerde al in dubbel glas en led. Ook dak-, vloer- en muurisolatie zijn populair. Maar (nog meer) aanpassingen aan de woning doen, lijkt voor 60 procent financieel minder haalbaar.
71 procent gelooft in de impact van nieuwe technologie om Vlaanderen door de energietransitie heen te leiden. De meeste Vlamingen vrezen echter dat die technologie vandaag nog niet toereikend is en ook duur wordt.