Kloof Prijsniveau Tussen Groene Waterstof En Aardgas Bijna Gedicht In 2030 by ABN AMRO
Geschreven op 20-1-2021 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en BesparingGroene waterstof is op dit moment nog niet concurrerend. Zelfs bij een sterke stijging van de CO2-heffingen moet de prijs tegen 2030 tot 1,78 euro per kilo zijn gedaald, voordat een overstap van fossiele brandstoffen naar groene waterstof de moeite waard is, blijkt uit een analyse van ABN AMRO.
Bij productie op industriële schaal is een prijs van 2,19 euro per kilo groene waterstof volgens ABN AMRO in 2030 mogelijk, waarmee deze kloof een stuk kleiner wordt.
Zo komt meer efficiency in de komende jaren waarschijnlijk binnen handbereik dankzij veelbelovende elektrolysetechnologie. Een groot deel van de industriële productieprocessen zijn zeer warmte-intensief, met temperaturen tot 850°C. Deze processen - goed voor 31 procent van de CO2-emissies - zijn nu de grootste bron van CO2-uitstoot in Nederland, maar kunnen op termijn geschikt worden gemaakt voor groene waterstof. Deze energiebron wordt geproduceerd door duurzaam opgewekte energie en water door elektrolysers te leiden en heeft geen CO2-voetafdruk.
De prijs die de (chemische) industrie uiteindelijk gaat betalen voor de CO2-uitstoot - de CO2-heffing - is doorslaggevend voor het concurrerende vermogen van hernieuwbare energiebronnen als groene waterstof. Gezien het risico van CO2-lekkage en de grote impact van de coronacrisis hebben de Europese Unie en de Nederlandse regering besloten op korte termijn nog terughoudend te zijn met het heffen hiervan. Hierin komt vanaf 2025 verandering, want dan treden verschillende CO2-heffingen in werking. In 2030 kost dit de warmte-intensieve industrie 80 euro per ton CO2-uitstoot. Een CO2-belasting zal in het komende decennium leiden tot een stijging van de prijs van aardgas van 0,19 naar 0,50 euro per m³. Hierdoor hoeft waterstof in 2030 1,78 euro per kg te kosten om equivalent te kunnen zijn aan gas (nu is dat 0,67 euro).
De potentie van groene waterstof als alternatief voor aardgas en andere fossiele brandstoffen is volgens ABN AMRO op termijn erg groot. “Groene waterstof maakt gebruik van wind en water die in Europa in overvloed aanwezig zijn. Windparken op de Noordzee, zoals het project NortH2, genereren in 2030 naar verwachting 4 Gigawatt en uiteindelijk in 2040 zo’n 10 Gigawatt duurzame energie, bestemd voor industriële doeleinden. Tegelijkertijd zullen de efficiency en kosten van offshore windenergie in de komende jaren sterk verbeteren dankzij nieuwe technologieën. Zo zal de efficiency van elektrolysers sterk verbeteren”, zegt Shanawaz Bhimji van het Economisch Bureau van ABN AMRO.
“Ook worden CO2-opbrengsten door Nederland en de Europese Commissie besteed aan duurzame energieprojecten, zoals onderzoek naar en de ontwikkeling van groene waterstof. Dit zal de prijs van groene waterstof in 2030 verlagen naar 2,19 euro per kilo. Er is nog een lange weg te gaan voordat groene waterstof concurrerend zal zijn, maar energiebedrijven en industriële ondernemingen zitten in de tussentijd niet stil. Alle ontwikkelingen wijzen erop dat prijsequivalentie tussen fossiele brandstoffen en groene waterstof in het komende decennium steeds dichterbij komt.”
Zie ook: NortH2: Windparken In De Noordzee En Productie Groene Waterstof In De Eemshaven Groningen - PosHYdon: De Eerste Offshore WaterstofFabriek Ter Wereld by Neptune Energy - EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland – Vier Kilometer Pijpleiding Voor Groene Waterstof by Groningen Seaports en Pipelife – Wereldprimeur: Eerste Waterstof Energiecentrale Staat in Delfzijl – Onderzoek Productie Groene Waterstoffabriek In Eemshaven Groningen by RWE En Innogy – Koning Willem-Alexander Opent Waterstofinstallatie HyStock In Veendam –Dé Start Van De Waterstofeconomie In Rotterdam: Blue And Green Hydrogen by H-Vision
Waterstof Essentiële Bouwsteen Energietransitie by Waterstof Coalitie – De Nederlandse Waterstof & Brandstofcel Associatie (NWBA): De Opvolger Van DutchHy – De Waterstofeconomie by Jeremy Ripkin: The Hydrogen Economy – Conferentie Nederland Waterstofland: Groene Waterstof van Water en Duurzame Energie – The European Union Hydrogen Highway – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – Een Fluisterstille Boottocht door de Amsterdamse Grachten: De Waterstofboot Nemo H2 – Gemeente Groningen Kiest voor Waterstof Voertuigen: Afvalwagen, Veegwagen en Personenauto’s – Twee Van Hool A330 Waterstofbussen Voor RET Rotterdam – Duwaal N-H: Tweezijdige Ontwikkeling van de Waterstofketen Van Wind tot Wiel by HYGRO – Waterstoftankstation H2 Wave op Industriepark Kleefsewaard in Arnhem – Duurzame Havencoalitie Lauwersoog: Subsidie Voor Waterstof in Schepen by Provincie Groningen – Vuurtoren Met Waterstof Voeding – Symposium WaterStof, Wat Kun Je Ermee En Wat Niet? by Pioniers van de Toekomst – Wereldprimeur: Eerste Waterstof Energiecentrale Staat in Delfzijl – Grootste Waterstof Elektriciteitscentrale ter Wereld in Antwerpen by Nedstack – Waterstof Project HY3: Onderzoek Opschaling Groene Waterstof In Nederland En Duitsland