Anders Bekeken

Hyundai Gaat Batterijen Uit Elektrische Auto’s Hergebruiken Voor Energieopslag by Wärtsilä

Geschreven op 26-6-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Mooi hoor. Na Nissan dat al eerder aankondigde om elektrische batterijen uit de Nissan Leaf te gaan hergebruiken in Xstorage thuisbatterijen is het nu de beurt aan Hyundai. 

Hyundai start samen met Wärtsilä een proefproject, waarin gebruikte batterijen van de Hyundai IONIQ worden ingezet. In de toekomst komen veel meer batterijen beschikbaar bij Hyundai.

Hyundai gaat zich samen met het Finse Wärtsilä inzetten voor een tweede leven van batterijen van elektrisch aangedreven auto’s. Beide bedrijven spelen hiermee in op de stijgende vraag naar lokale netwerken met eigen energieopslagsystemen voor bijvoorbeeld zonne-energie. Dankzij de stijgende productie en verkoop van elektrisch aangedreven auto’s komen er in de toekomst steeds meer batterijen beschikbaar die niet meer voldoen voor de aandrijving van auto’s, maar die nog prima geschikt zijn om energie in op te slaan.

Een aantal Hyundai-dealers in Nederland is al actief voor een tweede leven van de batterijen door die na demontage beschikbaar te stellen voor lokale energienetwerken. Zoals Peter Ursem, Hyundai-dealer in Zwaag/Hoorn. Die is gecertificeerd om autobatterijen te demonteren en te hergebruiken voor regio’s waar geen elektriciteit voorhanden is in binnen- en vooral buitenland (Afrika).

De samenwerking met Wärtsilä richt zich op de geavanceerde energieopslag via het bestaande wereldwijde netwerk van het Finse technologiebedrijf in 177 landen. Het bedrijf is een grote speler op de wereldmarkt van energiecentrales. Het partnerschap opent een nieuwe markt voor geavanceerde opslagsystemen en de toepassing daarbij van gebruikte EV-batterijen. Het businessmodel is gericht op het vestigen van een continue wereldwijde supply chain, gebaseerd op de sterke relatie van Hyundai met de fabrikant van de batterijen. De partijen beogen een integrale aanpak voor fabricage, de toepassing in elektrisch aangedreven auto’s en hergebruik voor opslag van energie, maar ook van hergebruik van materialen.

‘Energieopslag is de logische volgende stap als het gaat om hergebruik van de batterijen van elektrische auto’s’, zegt Youngcho Chi, Executive Vice President Strategy & Technology Division en Chief Innovation Officer van Hyundai. ‘Door het hergebruik van de batterijen, die immers een groot beslag leggen op kostbare grondstoffen, besparen we op de kosten van de afvoer en de verwerking ervan en hebben we extra rendement van de kosten van onderzoek en ontwikkeling. We versterken daarmee onze leidende positie op het gebied van schone technologie en duurzaamheid door deelname aan deze nieuwe energiemarkt.’

In 2025 is zo’n 29 GWh van batterijen van elektrische auto’s beschikbaar en de capaciteit is daarmee veel groter dan die van de huidige stationaire energieopslagmarkt – die slechts 10 GWh bedraagt. De samenwerking tussen Hyundai en Wärtsilä biedt derhalve grote kansen. ‘Wärtsilä werkt met dochterbedrijf Greensmith Energy aan een schonere en doeltreffender benadering van het hergebruiken van EV-batterijen’, aldus Javier Cavada, President van Wärtsilä Energy Solutions. ‘Onze samenwerking met Hyundai past in onze visie op duurzaamheid. Toepassing van gebruikte batterijen accentueert onze toewijding aan het bouwen van een duurzame samenleving met slimme technologie.’

Greensmith Energy heeft wereldwijd al meer dan zeventig netwerksystemen in negen landen gebouwd en levert het vooraanstaande energieplatform GEMS. Daarvan is nu de vijfde generatie operationeel. Het dochterbedrijf van Wärtsilä bouwt aan een steeds sterkere positie op de wereldmarkt voor programmeerbare energieopslag en speelt een essentiële rol in de visie van het moederbedrijf om de groei en transitie naar een hernieuwbare economie flexibel en betrouwbaar mogelijk te maken.

Hyundai start samen met Wärtsilä een proefproject, waarin gebruikte batterijen van de Hyundai IONIQ worden ingezet. In de toekomst komen veel meer batterijen beschikbaar bij Hyundai. Het concern investeert flink in vergroening en heeft nog tal van modellen met elektrische aandrijving op stapel staan. Hyundai is al wereldwijd marktleider op het gebied van waterstofauto’s, die sinds 2013 in het leveringsprogramma zijn opgenomen. Op het gebied van elektrische mobiliteit is het doel de leidende positie te verkrijgen, waarbij Nederland en Noorwegen in eerste instantie de spits moeten afbijten. Met de IONIQ-drieling – en de vanaf augustus leverbare nieuwe KONA Electric en de waterstofauto NEXO – kan Hyundai in 2018 meer dan 5.500 auto’s met een groen aandrijfsysteem in Nederland leveren. Tot 2025 lanceert Hyundai acht nieuwe hybridemodellen, vier plug-in hybrides, vijf volledig elektrisch aangedreven auto’s en één waterstofauto.

Zie ook: Plusleven: Smart Energy Wijk Hooghkamer in Voorhout Met Energieleverende Woningen by 4YEF – Johan Cruijff ArenA in Amsterdam Voorzien van 4 MW Nissan batterij en bi-directionele Laadpalen

De Elektrische Hyundai KONA Electric SUV – De Hyundai IONIQ in Drie Elektrische Varianten: Volledig Elektrisch – Plug-In Hybride en Hybride – De 100% Elektrische Hyundai Getz EV: Blade Electron – De Full-Electric Hyundai i10 EV – De Hyundai ix35 Fuel Cell EV: De 100% Elektrische Hyundai met een Actieradius van 600 km – Hyundai Presenteert Nieuwe Waterstofauto op de CES 2018: De Hyundai NEXO – Hyundai Blue-Will en de Honda CR-Z – Hyundai Kite IED: An Electric Dune Buggy That Converts Into A Jet Ski by Hyundai

The WaveRoller: Renewable Wave Energy by Wärtsilä and AW-Energy

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    4 juli 2018 om 00:26 | Permalink

    Kia Hergebruikt Batterijen uit de Elektrische Kia Soul EV Voor Energieopslag

    Samen met de Hyundai Motor Group gaat Kia Motors een partnership aan met het Finse Wärtsilä om het hergebruik van batterijen van elektrisch aangedreven auto’s (EV) beter in te zetten in de groeiende markt voor energieopslag. Dankzij de stijgende productie en verkoop van EV’s komen steeds meer batterijen beschikbaar die niet meer voldoen voor de aandrijving van auto’s, maar die nog prima geschikt zijn om energie in op te slaan.

    De samenwerking richt zich op de geavanceerde energieopslag via het bestaande wereldwijde netwerk van technologiebedrijf Wärtsilä in 177 landen. Het bedrijf is een grote speler op de wereldmarkt van energiecentrales. Het partnerschap opent een nieuwe markt voor geavanceerde opslagsystemen en de toepassing daarbij van gebruikte EV-batterijen. Het businessmodel is gericht op het realiseren van een wereldwijde supply chain met een holistische benadering van de fabricage, de toepassing in EV’s en hergebruik voor opslag van energie, maar ook voor het hergebruik van materialen.

    “Energieopslag is de logische volgende stap als het gaat om hergebruik van EV-batterijen”, zegt Youngcho Chi, Executive Vice President Strategy & Technology Division en Chief Innovation Officer van de Hyundai Motor Group, waarvan Kia deel uitmaakt. “Door het hergebruik van de EV-batterijen, die immers een groot beslag leggen op kostbare grondstoffen, besparen we op de kosten van de afvoer en de verwerking daarvan en hebben we extra rendement op de kosten van onderzoek en ontwikkeling. We versterken daarmee onze leidende positie op het gebied van schone technologie en duurzaamheid door deelname aan deze nieuwe energiemarkt.”

    In 2025 is zo’n 29 GWh van EV-batterijen beschikbaar en de capaciteit is daarmee veel groter dan die van de huidige stationaire energieopslagmarkt – die slechts 10 GWh bedraagt. Greensmith Energy heeft wereldwijd al meer dan zeventig netwerksystemen in negen landen gebouwd en levert het vooraanstaande energieplatform GEMS. Daarvan is nu de vijfde generatie operationeel. Het dochterbedrijf van Wärtsilä bouwt een steeds sterkere positie op de wereldmarkt voor programmeerbare energieopslag en speelt een essentiële rol in de visie van het moederbedrijf om de groei en transitie naar een hernieuwbare economie flexibel en betrouwbaar mogelijk te maken.

    “Wärtsilä werkt met zijn dochterbedrijf Greensmith Energy aan een schonere en doeltreffendere benadering van het hergebruiken van EV-batterijen”, aldus Javier Cavada, President van Wärtsilä Energy Solutions. “Onze samenwerking met HMG past in onze visie op duurzaamheid. Toepassing van gebruikte EV-batterijen accentueert onze toewijding aan het bouwen van een duurzame samenleving met slimme technologie.”
    Elektrificatiestrategie Kia

    Kia is de eerste autofabrikant ter wereld die hybride, plug-inhybride en batterij-elektrisch aangedreven auto’s aanbiedt aan consumenten. Volgens de elektrificatiestrategie van Kia moet het merk in 2025 in totaal zestien modellen met elektrische aandrijving hebben geïntroduceerd: vijf hybrides, vijf plug-inhybrides, vijf volledig elektrische auto’s en ook een gloednieuwe brandstofcelauto (FCEV) in 2020.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (670)
  • Agenda (3.201)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (115)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (825)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (505)
  • Design (234)
  • Dieren (177)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.324)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (251)
  • Energie en Besparing (3.449)
  • Europa (29)
  • Evenementen (194)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (307)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (321)
  • Iets anders (371)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.678)
  • Licht (385)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (170)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (752)
  • Nederland (24)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (226)
  • Vakantie (82)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.439)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (302)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • De Eerste Elektrische Dacia Komt In 2021
  • SWIM Consortium Ontwikkelt Rotterdamse Waterstof Watertaxi by Watertaxi Rotterdam
  • Babboe Introduceert Babboe Pro Cargo Bikes: Pro Bike, Pro Trike en Pro Trike XL by Babboe
  • De Elektrische Nikola Badger BEV/FCEV Pickup Truck by Nikola
  • Unilever Over Op Duurzame Energie: Alle Unilever Activiteiten Nu Op 100% Duurzame Energie
  • Hyundai Concept EV Prophecy Op Autosalon van Genève: Sensuous Sportiness by Hyundai
  • Alles Over Fiscale Stimulering Elektrische Auto by Staatssecretaris Hans Vijlbrief
  • De Elektrische Skoda Enyaq: De Eerste Elektrische SUV by Skoda
  • Regionale Energie Strategie (RES) Amsterdam: 80% Duurzame Wind- En Zonne-Energie In 2030
  • Het Warmtefonds: Langjarige Financiering Voor Woningeigenaren En VvE’s
  • CO2-Compensatie Is Misleidend En Nattevingerwerk: Vaak Een Loze Belofte Van Bedrijven
  • Plastic Health Summit 2020: Plastic Is A Human Health Risk by Plastic Health Coalition
  • Draag Je Steentje Bij Aan Het Milieu Met Een Refurbished Telefoon: De Apple IPhone 8 Plus
  • Wereldwijde CO2-Uitstoot Door Energieproductie In 2019 Gelijk Aan 2018 by IEA
  • Recycling Project Koffiebekertjes Van Overheid Mislukt: 85 Miljoen Bekertjes Verbrand by Renewi
  • Albert Heijn Misleidt Consument Bij Verkoop AH Kip by Reclame Code Commissie (RCC)
  • Green Energy Day 2020: De Dag Dat In Nederland Opgewekte Duurzame Energie Op Is by NVDE
  • Nationaal Consortium Zon Op Dijken: Verkennend En Ontwerpend Vooronderzoek by Stowa
  • De Energie Academie In Den Haag: Technische Vakschool Voor Bouw, Techniek En Energietransitie
  • World Sustainable Energy Days 2020: Energy Efficiency First And Global Leadership In Renewables
  • Links

    Milieunet op..