Anders Bekeken

Nyrstar Budel op Duurzaam Industriepark Cranendonck in Schitterend Natuurgebied

Geschreven op 28-5-2011 - Erik van Erne. Geplaatst in Duurzaam, Energie en Besparing, Natuur Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

BudelIn Budel staat een enorm zwaar industrieterrein. Hier wordt maar liefst 1% van alle energie in Nederland gebruikt om het product zink te maken.

Er is een wedstrijd geweest waarin studenten werden uitgedaagd om dit industrieterrein te verduurzamen. Joris putman ging voor het Green Dream District op bezoek bij Nyrstar Budel.

Het was natuurlijk niet de bedoeling van het filmpje, maar zoals Joris Putman het zelf zegt: in dit prachtige natuurgebied ligt dit zware industrieterrein en ik vraag mij dan direct af hoe is het mogelijk.

Wie heeft er ooit toestemming gegeven voor de vestiging van zware industrie in een schitterend natuurgebied. Wie heeft dat op zijn geweten?

Onbegrijpelijk dat dat allemaal kan. Sterker nog, men is nu van plan om nog fors wat bedrijven te vinden die zich naast energieslurper Nyrstar gaan vestigen op het Duurzaam Industriepark Cranendonck (DIC) in dit schitterende gebied. Dit zink producerende bedrijf verbruikt evenveel energie als de hele stad Eindhoven, tegelijk komt er veel warmte vrij en Nyrstar wil die vrijkomende warmte gaan benutten bij andere bedrijven.

Donderdag 21 april 2011 heeft  – zoals dat officieel heet – de aanwijzing van beschermd dorpsgezicht voor Budel-Dorplein plaatsgevonden. Dat betekent dat Budel-Dorplein gezien wordt als een uniek en waardevol erfgoed, dat voor de toekomst behouden moet blijven.

In het ontwerp bestemmingplan voor het Duurzaam Industriepark Cranendonck (DIC ) dat later dit jaar in procedure gaat, wordt rekening gehouden met de beschermde status. De Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed (RCE) wil dat het historische industriële karakter zichtbaar blijft. Voor het DIC heeft dat concreet gevolgen voor de inrichting van de driehoek. Het RCE stelt hier de eis dat de lijnen (straten) van de oorspronkelijke plattegronden herkenbaar blijven. Die plattegronden zijn begin 1900 gemaakt door de gebroeders Dor, stichters van de zinkfabriek en bouwers van Budel-Dorplein.

In het ontwerp bestemmingsplan voor het DIC zijn de lijnen al ingetekend. Het ontwerp voldoet daarmee aan de eisen van het RCE en het beschermd dorpsgezicht. Hoe die lijnen in de toekomst ingevuld gaan worden, wordt niet voorgeschreven. Wat dat betreft zijn er veel mogelijkheden, bijvoorbeeld in de vorm van gebouwen, straten, paden, een kunstwerk, een groenstrook, een bomenrij, water of nog iets heel anders. In de uitwerking van de inrichtingsplannen zullen daarvoor alternatieven worden uitgewerkt.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (656)
  • Agenda (3.151)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (809)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (501)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.292)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.383)
  • Europa (29)
  • Evenementen (179)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.664)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.358)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Green Deal Circulaire Festivals Voor Internationale Evenementenindustrie
  • Transdev Investeert In Elektrische Bussen: 156 Elektrische Bussen Voor Noord-Holland by Ebusco
  • Via Parijs: Energietransitie Biedt Kansen Voor Nederland by College van Rijksadviseurs
  • De Eerste Elektrische Mazda: De Mazda e-TPV (electric Technology Prototype Vehicle)
  • De Elektrische Toyota BEV: Ultracompacte 2-Zits City Car
  • EU Subsidie Voor Hydrogen Valley: De Groene Waterstof Regio In Noord Nederland
  • Utrecht Stopt Met Afvalpas: Pasjessysteem Ondergrondse Afval Containers Afgeschaft In 2020
  • Klimaatnieuws: Gletsjers In Andesgebergte Met 40% Gekrompen Of Helemaal Gesmolten
  • Hoe Duurzaam Is Biomassa Nou Eigenlijk?: Energievoorziening Op Basis Van Hout (biomassa)
  • Gridflex Heeten: Duurzamer Dan Duurzaam – Een Zelfstandig Netwerk Samen Met De Buren
  • Achmea Werkt In 2030 Volledig CO2-Neutraal: Sustainable Development Goals (SDG’s) Centraal
  • De Bosatlas Van De Duurzaamheid: Alles Over Duurzaamheid In Nederland
  • State-Of-The-Art Cradle to Cradle Winkelcentrum De Oranjerie In Apeldoorn
  • De RSD-E Tug 2513: Een 70-Tons Elektrische Sleepboot In Auckland, Nieuw Zeeland by Damen
  • Haagse Gemeenteraad Wil Herbruikbare Eco-Bekers Op Evenementen
  • Fokker 7|8: ‘s Werelds Eerste Cradle to Cradle Geoptimaliseerde Logistieke Gebouw
  • Nieuw Duurzaam CO2-Neutraal Pand Voor Laagsteprijsgarantie In Rosmalen
  • Nieuw Duurzaam Hoofdkantoor ING In Amsterdam Zuidoost: Open, Transparant, Energie-Positief
  • DHL Parcel Hub Zaltbommel: Duurzaam E-commerce Sorteercentrum Voor Nederlandse Markt
  • Het Nieuwe Cradle to Cradle Hoofdkantoor Van Mercedes Benz Nederland In Nieuwegein
  • Links

    Milieunet op..