google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

Eerste Energieneutrale Treinstation Van Nederland: Station Delft-Campus Met Zonnepanelen Dak

Geschreven op 11-1-2019 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Update 21 december 2021: Station Delft Campus is maandag 20 december 2021 officieel in gebruik genomen voor treinreizigers.

Het oude station Delft Zuid is de afgelopen jaren flink verbouwd en is nu volgens de gemeente het eerste energieneutrale station van Nederland.

In de perronoverkapping zitten zonnepanelen die net zoveel energie opwekken als het station verbruikt.

Het treinstation heeft twee nieuwe perrons, vier nieuwe liften en een nieuwe fiets- en voetgangerstunnel gekregen. Ook de entree is vernieuwd. Wethouder Stephan Brandligt van duurzaamheid van de gemeente Delft is blij met het resultaat: ‘Ik ben enorm trots dat wij hier in Delft het eerste energieneutrale station van Nederland in gebruik mogen nemen. In 2050 wil Delft een energieneutrale stad zijn, dit station is een prachtige stap in die richting.’

Het aanleggen van zonnepanelen op stations is iets dat de komende jaren vaker gaat gebeuren, zegt directeur Ans Rietstra van ProRail. ‘Onze ambitie is om in 2030 net zoveel stroom zelf op te wekken als dat we gebruiken. Dit doen we stap voor stap. Met de aanleg van zonnedaken op onze stations en zonnepanelen op geluidsschermen. Station Delft Campus maakt onze ambitie mooi zichtbaar.’

Martina Huijsmans, wethouder mobiliteit in Delft, verwacht dat het aantal reizigers op het station de komende tien jaar verdubbelt. ‘Het vernieuwde station verbetert de verbinding en bereikbaarheid met de TU Delft en de bedrijven en wijken in de directe omgeving’, zegt ze. Het gebied rondom het station wordt de komende jaren verder ontwikkeld. De bedoeling van de gemeente is dat bewoners, studenten van de TU Delft en mensen die in het gebied werken minder vaak de auto pakken en meer gebruik gaan maken van het openbaar vervoer.

In het verbouwde station is daarom rekening gehouden met de aanleg van twee extra sporen. De NS wil in 2025 elk uur zes sprinters over vier sporen laten rijden. Nu rijden er nog in beide richtingen vier sprinters per uur. Reizigers hoeven dan nooit langer dan tien minuten op een trein te wachten, verwacht de NS.

11 januari 2019: Station Delft-Zuid wordt het eerste treinstation in Nederland dat volledig in zijn eigen energie kan voorzien. Het station wordt verbouwd en krijgt een dak van zonnepanelen.

Vandaag geeft staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat samen met de gemeente Delft en spoorbeheerder ProRail het officiële groene licht voor de start van de werkzaamheden op het station, dat vanaf eind 2019 Delft Campus gaat heten.

Staatssecretaris Van Veldhoven: ‘Met de verbouwing- en de overkapping van het station slaan we twee vliegen in één klap: reizigers op het perron verregenen straks niet meer en het station wordt door het dak, dat in feite één groot zonnepaneel wordt, volledig energieneutraal.

Delft Campus loopt straks voorop op weg naar de duurzame toekomst van ons land!’

Omdat het stationsdak zelf gemaakt is van zonnepanelen kan nog meer energie worden opgewekt dan met reguliere daken waar zonnepanelen op liggen. De opgewekte energie wordt benut voor de verlichting, liften en apparatuur op het station. De verbouwing is onderdeel van een groter project dat het station geschikt maakt voor de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft. Hierdoor kunnen tussen Rotterdam en Den Haag, een van de drukste spoorverbindingen van ons land, straks 14 treinen per uur gaan rijden. Reizigers in beide richtingen kunnen dan om de paar minuten de trein nemen. Dit is nodig om de grote groei van het aantal reizigers in met name de Randstad aan te kunnen.

Het nieuwe station Delft Campus wordt door de komst van liften straks ook toegankelijk voor reizigers met een beperking. Reizigers die geen trap kunnen lopen, moeten nu nog omreizen. Door de aanleg van een tunnel voor fietsers en voetgangers wordt de Technische Universiteit Delft ook beter bereikbaar, een langgekoesterde wens van de studenten en medewerkers van de universiteit.

Het duurzame station moet in 2023 zijn opgeleverd. De kosten voor het dak van zonnepanelen bedragen 2,4 miljoen euro. Hiervan neemt de gemeente Delft 1,8 miljoen euro voor rekening. De rest wordt bijgelegd door de Rijksoverheid.

Één Reactie

  1. Erik van Erne zegt:

    5 februari 2022 om 15:23 | Permalink

    ProRail Gaat Dit Jaar 2.000 Zonnepanelen Op Stations Realiseren

    ProRail wil dit jaar ruim 2.000 zonnepanelen plaatsen op diverse stations. Met deze stap wil de spoorbeheerder uiteindelijk in 2030 net zoveel energie op de stations opwekken als er gebruikt wordt.

    Op dit moment zijn veertien stations al voorzien van zonnepanelen, waaronder station Alkmaar-Noord, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Eindhoven Centraal. Delft Campus is het eerste station dat volledig energieneutraal is.

    Dit jaar volgen Tilburg Reeshof, Den Helder, Voorburg, Enschede en Almere Centrum. Station Barendrecht volgt in 2023, met maar liefst vijftienhonderd panelen. Ook komen er binnenkort energieneutrale fietsenstallingen dankzij de zonnepanelen. ProRail gebruikt de opgewekte stroom voor het energieverbruik van onder meer wissels, tunnels, technische installaties, stations en andere gebouwen.

    Astrid Bunt, directeur Stations bij ProRail: “Onze ambitie is groot en uitdagend. Er zijn natuurlijk nog onzekerheden, maar de mogelijkheden van zonnepanelen op stationsdaken zijn enorm. Die kans kunnen we als maatschappelijke organisatie niet voorbij laten gaan. Uiteindelijk willen we de komende tien jaar op circa zeventig stations zonne-energie opwekken, met zo’n 150.000 vierkante meter aan zonnepanelen.”

    Voor de uitrol van de energieopwekkende panelen heeft ProRail voor de komende jaren 23,5 miljoen euro beschikbaar. Dit wordt gefinancierd door de toekomstige besparing op de energierekening.

    Naast het gebruik van opwekking van groene stroom op de daken van stations en perrons onderzoekt ProRail ook de mogelijkheden om zonnepanelen op geluidsschermen langs de sporen te plaatsen. ProRail start een proefproject in Dronten om samen met TNO en de Haagse Hogeschool te onderzoeken of het technisch haalbaar en financieel aantrekkelijk is om op een deel van die geluidsschermen zonnepanelen te plaatsen. Voor de uitvoering is subsidie beschikbaar van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Daarnaast wil ProRail ook gebruik gaan maken van zonneparken, grote percelen grond met daarop een grote verzameling aan zonnepanelen.

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (4)
  • Agenda (3.460)
  • Biologisch (121)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (946)
  • Communicatie (382)
  • Cradle to Cradle - Circulair (1)
  • Design (245)
  • Dieren (182)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (10)
  • Educatie (353)
  • EEN-Armoede (252)
  • Energie en Besparing (3.809)
  • Europa (29)
  • Evenementen (211)
  • Geluid (27)
  • Gezondheid (324)
  • Goed Doel (122)
  • Green Deal (43)
  • Greenwashing (123)
  • Hergebruik-Kringloop (1)
  • Iets anders (459)
  • Int. Samenwerking (195)
  • Investeren (151)
  • Joe Biden - Barack Obama (119)
  • Kerst (125)
  • Klimaat (1.751)
  • Licht (403)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (176)
  • Milieu (1)
  • MVO (2)
  • Natuur (823)
  • Nederland (46)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (158)
  • Oud & Nieuw (133)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (247)
  • Vakantie (73)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (52)
  • Vervoer en OV (1.844)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (317)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Plastic Wegwerp Draagtasjes Versus Herbruikbare Draagtasjes
  • Verhuizen? Regel Regel Deze Drie Dingen Vooraf
  • Verduurzaam Jouw Bedrijf En Maak Dat Breed Bekend Bij Gemeenten En Leveranciers
  • Tips Om Een Woning Duurzamer Te Maken: Verlaag Je Energiekosten
  • Conferentie Energieopslag: Ontwikkelingen En Uitdagingen by Klimaatweb
  • Het Merwede NaZomer Festival In De Merwedekanaalzone In Utrecht
  • Drystack Wint ING Circulair Ondernemenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Windpark Met Zes Windmolens Langs De E34 by ENGIE, Storm En Wind4Flanders
  • Netwerkweek Zwerfafval 2022: Samen Op Weg Naar Minder Zwerfafval by RWS
  • Energiedamwand Nederland Wint Greenchoice Energieprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Tiny Forest Amsterdam Ontvangt VHG Groenprijs 2022 Op Duurzame Dinsdag 2022
  • Essent Voorziet 4.000 Woningen In Merwedekanaalzone Utrecht Van Duurzame Energie
  • Rechtvaardig Mobiliteitsbeleid by KiM
  • Energieketens Voor CO2-Neutrale Mobiliteit In Kaart Gebracht by KiM En TNO
  • Behoud Van Energie En Een Duurzame En Natuurlijke Omgeving In Nederland
  • Op Zoek Naar Een Duurzame Vloer? Kies Voor Een Kurkvloer, Houten Vloer Of Bamboe Vloer
  • Bescherm Je Houten Tafel Duurzaam Tegen Vlekken En Krassen Met Osmo Topoil
  • Nationale Conferentie Circulaire Bouweconomie
  • Zonnedak Met 911 Zonnepanelen Op Zeefgebouw Groningen In Gebruik Genomen
  • Museum of the Future: The Most Beautiful Building On Earth In Dubai
  • Links

    Milieunet op..