Anders Bekeken

GVB Amsterdam Kiest Vanaf 2019 Voor 100% Nederlandse Duurzame Energie by Vattenfall

Geschreven op 15-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

21  oktober 2018: Vanaf 1 januari 2019 rijden de trams en metro’s in Amsterdam op Nederlandse duurzame elektriciteit.

Energieleverancier Nuon/Vattenfall heeft de aanbesteding van het GVB gewonnen.

Vattenfall gaat als onderdeel van de overeenkomst een groot zonnedak realiseren en windstroom leveren onder andere van windmolens op de Maasvlakte.

GVB is grootverbruiker van elektriciteit en wil vanaf 2025 energieneutraal zijn; het aanvullend vergroenen van het elektriciteitsverbruik is de volgende stap om dit te bereiken. Het GVB Amsterdam verbruikt op dit moment net zoveel energie als 40.000 huishoudens in Amsterdam. Dat wordt nog meer. Wanneer de NoordZuidlijn en de elektrische bussen gaan rijden wordt er net zoveel energie verbruikt als ongeveer 55.000 huishoudens.

De looptijd van het contract met Vattenfall is 10 jaar en eindigt eind december 2028. De duurzame, groene stroom komt voor 100 procent uit eigen land. Eén van de samenwerkingspunten tussen GVB en Vattenfall is de ontwikkeling van een energy hub. Het is de bedoeling dat het pand van GVB een groot zonnedak krijgt. Verder de energie van windmolens van het windpark Slufterdam aan het GVB worden geleverd.

15 mei 2018: Openbaarvervoerbedrijf GVB in Amsterdam is op 11 mei gestart met de aanbesteding van een nieuw, duurzaam energiecontract voor de komende 10 jaar. De groene stroom moet vanaf 2019 voor de volle 100 procent uit eigen land komen.

GVB was al de eerste stadsvervoerder die met groene stroom werkte en gaat met deze nieuwe aanbesteding een stap verder. GVB Amsterdam nam jarenlang elektriciteit af van het Afval Energiebedrijf  Amsterdam. Zie ook: Gemeente Amsterdam Kiest Voor 100% Groene Duurzame Energie by Greenchoice

In Nederland is de vraag naar groene stroom vele malen groter dan er feitelijk opgewekt wordt. Op dit moment is slechts 6% van alle in Nederland opgewekte energie duurzaam. Dat betekent dus dat er voorzieningen zoals wind- en zonneparken en gecertificeerde biomassacentrales bijgebouwd moeten worden om in de vraag te voorzien. Voor de energietransitie is het essentieel dat grote stroomgebruikers als het GVB Amsterdam eisen stellen aan de herkomst van hun elektriciteit.

In de aanbesteding wordt van de nieuwe energieleverancier ook gevraagd om mee te denken hoe de stad, de reizigers en de medewerkers mee kunnen werken aan de komende duurzame investeringen. In september wordt bekend welke partij de groene stroom mag leveren en per 1 januari 2019 moet het nieuwe contract ingaan.

Het GVB Amsterdam verbruikt op dit moment net zoveel energie als 40.000 huishoudens in Amsterdam. Dat wordt nog meer. Wanneer de NoordZuidlijn en de elektrische bussen gaan rijden wordt er net zoveel energie verbruikt als ongeveer 55.000 huishoudens.

Zie ook: Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects – Elektrische Bussen GVB Amsterdam: Aanbesteding Voor 31 Met Optie Voor 69 Elektrische Bussen – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – De Elektrische Vrachttram in Amsterdam: De CityCargo

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (654)
  • Agenda (3.150)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (806)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (496)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.290)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.379)
  • Europa (29)
  • Evenementen (177)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (306)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (370)
  • Int. Samenwerking (192)
  • Investeren (135)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.663)
  • Licht (375)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (749)
  • MVO (109)
  • Natuur (735)
  • Nederland (23)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.354)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (301)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Park 20|20: Het Cradle to Cradle NOW Gebouw
  • Gemeente Rotterdam Kiest Voor Groene Stroom Van Eigen Bodem by Eneco En Greenchoice
  • Het Verzekeren Van Een Elektrische Auto: Onderzoek De Mogelijkheden Van Een Autoverzekering
  • Asbestfonds: Lening Voor Verwijderen Asbestdaken Door Particulieren
  • Duurzame Energie Voor Curaçao: 100 Procent Duurzame Energie In 2033 Haalbaar
  • New Energy Chalenge 2019: NanoSUN En EcoG Zijn De Winnaars
  • Rotterdamse Afvalcampagne Van Zooi Naar Mooi Wint Bronzen ISWA Communication Award
  • De Nota Varen Deel 2: Gemeente Amsterdam Gaat Stadslogistiek Over Water Stimuleren
  • De Elektrische Lexus Concept Car (BEV) by Lexus
  • Regeling Reductie Energiegebruik (RRE): 87 Miljoen Euro Voor Energiebesparing Huiseigenaren
  • We Are Tomorrow Klimaatfestival: De Jonge Klimaatagenda 2.0 by Jonge Klimaatbeweging
  • Regeerakkoord Vlaanderen: Vlaanderen Gaat Voor 6,7 GigaWatt Zonnepanelen In 2030
  • Groepsaankoop Scholen, Gemeenten En Verenigingen Herbruikbare Bekers 2019 West-Vlaanderen
  • Subsidie Voor Zonnepanelen Voor Zaanse Ondernemers In Nooderveld-Molletjesveer In Zaanstad
  • Zonnepark Op Voormalige Stortplaats Armhoede In Lochem by TPSolar
  • Marktconsultatie Zonnepark Oranjebuitenpolder In Hoek van Holland by Gemeente Rotterdam
  • Zero Emissie Conferentie 2019: Busvervoer En Stadslogistiek Op Weg Naar Zero-Emissie
  • Aandeel Hernieuwbare Energie Gestegen Naar 7,4 Procent In 2018 by CBS
  • Grote Klimaat Oplossingen Congres by MilieuCompleet En VVM
  • PostNL Neemt Honderdste Pakket- En Briefautomaat (PBA) In Gebruik In Zwolle
  • Links

    Milieunet op..