google.com, pub-1373830308765288, DIRECT, f08c47fec0942fa0

Anders Bekeken

GVB Amsterdam Kiest Vanaf 2019 Voor 100% Nederlandse Duurzame Energie by Vattenfall

Geschreven op 15-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

21  oktober 2018: Vanaf 1 januari 2019 rijden de trams en metro’s in Amsterdam op Nederlandse duurzame elektriciteit.

Energieleverancier Nuon/Vattenfall heeft de aanbesteding van het GVB gewonnen.

Vattenfall gaat als onderdeel van de overeenkomst een groot zonnedak realiseren en windstroom leveren onder andere van windmolens op de Maasvlakte.

GVB is grootverbruiker van elektriciteit en wil vanaf 2025 energieneutraal zijn; het aanvullend vergroenen van het elektriciteitsverbruik is de volgende stap om dit te bereiken. Het GVB Amsterdam verbruikt op dit moment net zoveel energie als 40.000 huishoudens in Amsterdam. Dat wordt nog meer. Wanneer de NoordZuidlijn en de elektrische bussen gaan rijden wordt er net zoveel energie verbruikt als ongeveer 55.000 huishoudens.

De looptijd van het contract met Vattenfall is 10 jaar en eindigt eind december 2028. De duurzame, groene stroom komt voor 100 procent uit eigen land. Eén van de samenwerkingspunten tussen GVB en Vattenfall is de ontwikkeling van een energy hub. Het is de bedoeling dat het pand van GVB een groot zonnedak krijgt. Verder de energie van windmolens van het windpark Slufterdam aan het GVB worden geleverd.

15 mei 2018: Openbaarvervoerbedrijf GVB in Amsterdam is op 11 mei gestart met de aanbesteding van een nieuw, duurzaam energiecontract voor de komende 10 jaar. De groene stroom moet vanaf 2019 voor de volle 100 procent uit eigen land komen.

GVB was al de eerste stadsvervoerder die met groene stroom werkte en gaat met deze nieuwe aanbesteding een stap verder. GVB Amsterdam nam jarenlang elektriciteit af van het Afval Energiebedrijf  Amsterdam. Zie ook: Gemeente Amsterdam Kiest Voor 100% Groene Duurzame Energie by Greenchoice

In Nederland is de vraag naar groene stroom vele malen groter dan er feitelijk opgewekt wordt. Op dit moment is slechts 6% van alle in Nederland opgewekte energie duurzaam. Dat betekent dus dat er voorzieningen zoals wind- en zonneparken en gecertificeerde biomassacentrales bijgebouwd moeten worden om in de vraag te voorzien. Voor de energietransitie is het essentieel dat grote stroomgebruikers als het GVB Amsterdam eisen stellen aan de herkomst van hun elektriciteit.

In de aanbesteding wordt van de nieuwe energieleverancier ook gevraagd om mee te denken hoe de stad, de reizigers en de medewerkers mee kunnen werken aan de komende duurzame investeringen. In september wordt bekend welke partij de groene stroom mag leveren en per 1 januari 2019 moet het nieuwe contract ingaan.

Het GVB Amsterdam verbruikt op dit moment net zoveel energie als 40.000 huishoudens in Amsterdam. Dat wordt nog meer. Wanneer de NoordZuidlijn en de elektrische bussen gaan rijden wordt er net zoveel energie verbruikt als ongeveer 55.000 huishoudens.

Zie ook: Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects – Elektrische Bussen GVB Amsterdam: Aanbesteding Voor 31 Met Optie Voor 69 Elektrische Bussen – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – De Elektrische Vrachttram in Amsterdam: De CityCargo – Hoe Kies Je Een Echt Duurzame Energieleverancier? by Nederland Review

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (697)
  • Agenda (3.360)
  • Biologisch (119)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (893)
  • Communicatie (376)
  • Cradle to Cradle – Circulair (529)
  • Design (238)
  • Dieren (179)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.443)
  • Educatie (352)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.698)
  • Europa (29)
  • Evenementen (203)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (319)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (38)
  • Greenwashing (120)
  • Hergebruik-Kringloop (329)
  • Iets anders (418)
  • Int. Samenwerking (194)
  • Investeren (147)
  • Joe Biden – Barack Obama (119)
  • Kerst (123)
  • Klimaat (1.723)
  • Licht (396)
  • Lucht (35)
  • Mensenrechten (172)
  • Milieu (757)
  • MVO (113)
  • Natuur (788)
  • Nederland (40)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (127)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (16)
  • Sport (234)
  • Vakantie (86)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (51)
  • Vervoer en OV (1.668)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (309)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Eerste Vlucht Met Waterstof Vliegtuig In 2024 Van Rotterdam Naar London by ZeroAvia
  • CO2-Uitstoot Shell Zal Komende Tien Jaar Stijgen Met Ruim 4% In Plaats Van Dalen
  • KNMI Klimaatsignaal ’21: Zeespiegel Stijgt Sneller, Meer Zon, Meer Extreme Buien by KNMI
  • Afvalfonds Verpakkingen Awards 2022: Recycleketen Verpakkingen Sluitend Maken
  • Vodafoon Eco-SIM Kaarten: Vodafone Maakt Sim-Cards Voortaan Kleiner En Van Gerecycled Plastic
  • Circulair Bouwen In De Metropoolregio Amsterdam (MRA): Future Or Tradition by C-Bèta
  • Drijvend 330 MW Mar de Ágata Windmolenpark Andalusië, Spanje by BlueFloat Energy En Sener
  • Drijvend 1,3 GW Parco Eolico Marino Windmolenpark In Puglia, Italië by Odra Energia
  • Drijvend 1GW Parc Tramuntana Windmolenpark In Golf de Roses Catalonië, Spanje by BlueFloat Energy En Sener
  • Alaska Air En ZeroAvia Ontwikkelen Waterstof Elektrisch Vliegtuig Met 76 Zitplaatsen
  • Fiido X Folding Electric Bike: Electric Bicycle With Folding Mechanism by Fiido
  • De Nieuwe Elegante Elektrische Range Rover Komt in 2024 by Land Rover
  • Nautilus Eco-Resort: Triple Zero Ecotoerisme – Zero-Energy, Waste, Poverty by Vincent Callebaut
  • Zes Scholen Van Stichting Sarkon En Twee Scholen Van SBBK Stappen Over Op LED by Saled
  • The European Commission’s Pollinator Park by Vincent Callebaut
  • Energy Conservation: Seven Methods For Energy Conservation
  • Monteurs VodafoneZiggo Rijden in Utrecht Elektrische Bakfiets Met Zonnepanelen by SunRider
  • State Of The Energy Union: Meer Stroom Uit Duurzame Dan Uit Fossiele Bronnen In EU In 2020
  • New Chinese Shouhang 100 MwP Solar Power Plant by Innovative Techs
  • SnappStory: Het Eerlijke Verhaal Achter 10 Jaar SnappCar by Victor van Tol En Anka Jacobs
  • Links

    Milieunet op..