Anders Bekeken

GVB Amsterdam Kiest Vanaf 2019 Voor 100% Nederlandse Duurzame Energie by Vattenfall

Geschreven op 15-5-2018 - Erik van Erne. Geplaatst in Energie en Besparing Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

21  oktober 2018: Vanaf 1 januari 2019 rijden de trams en metro’s in Amsterdam op Nederlandse duurzame elektriciteit.

Energieleverancier Nuon/Vattenfall heeft de aanbesteding van het GVB gewonnen.

Vattenfall gaat als onderdeel van de overeenkomst een groot zonnedak realiseren en windstroom leveren onder andere van windmolens op de Maasvlakte.

GVB is grootverbruiker van elektriciteit en wil vanaf 2025 energieneutraal zijn; het aanvullend vergroenen van het elektriciteitsverbruik is de volgende stap om dit te bereiken. Het GVB Amsterdam verbruikt op dit moment net zoveel energie als 40.000 huishoudens in Amsterdam. Dat wordt nog meer. Wanneer de NoordZuidlijn en de elektrische bussen gaan rijden wordt er net zoveel energie verbruikt als ongeveer 55.000 huishoudens.

De looptijd van het contract met Vattenfall is 10 jaar en eindigt eind december 2028. De duurzame, groene stroom komt voor 100 procent uit eigen land. Eén van de samenwerkingspunten tussen GVB en Vattenfall is de ontwikkeling van een energy hub. Het is de bedoeling dat het pand van GVB een groot zonnedak krijgt. Verder de energie van windmolens van het windpark Slufterdam aan het GVB worden geleverd.

15 mei 2018: Openbaarvervoerbedrijf GVB in Amsterdam is op 11 mei gestart met de aanbesteding van een nieuw, duurzaam energiecontract voor de komende 10 jaar. De groene stroom moet vanaf 2019 voor de volle 100 procent uit eigen land komen.

GVB was al de eerste stadsvervoerder die met groene stroom werkte en gaat met deze nieuwe aanbesteding een stap verder. GVB Amsterdam nam jarenlang elektriciteit af van het Afval Energiebedrijf  Amsterdam. Zie ook: Gemeente Amsterdam Kiest Voor 100% Groene Duurzame Energie by Greenchoice

In Nederland is de vraag naar groene stroom vele malen groter dan er feitelijk opgewekt wordt. Op dit moment is slechts 6% van alle in Nederland opgewekte energie duurzaam. Dat betekent dus dat er voorzieningen zoals wind- en zonneparken en gecertificeerde biomassacentrales bijgebouwd moeten worden om in de vraag te voorzien. Voor de energietransitie is het essentieel dat grote stroomgebruikers als het GVB Amsterdam eisen stellen aan de herkomst van hun elektriciteit.

In de aanbesteding wordt van de nieuwe energieleverancier ook gevraagd om mee te denken hoe de stad, de reizigers en de medewerkers mee kunnen werken aan de komende duurzame investeringen. In september wordt bekend welke partij de groene stroom mag leveren en per 1 januari 2019 moet het nieuwe contract ingaan.

Het GVB Amsterdam verbruikt op dit moment net zoveel energie als 40.000 huishoudens in Amsterdam. Dat wordt nog meer. Wanneer de NoordZuidlijn en de elektrische bussen gaan rijden wordt er net zoveel energie verbruikt als ongeveer 55.000 huishoudens.

Zie ook: Vijf Elektrische Ro-Ro Veerponten Voor GVB Amsterdam by C-Job Naval Architects – Elektrische Bussen GVB Amsterdam: Aanbesteding Voor 31 Met Optie Voor 69 Elektrische Bussen – De Schone Waterstof Bus Van GVB Amsterdam – De Elektrische Vrachttram in Amsterdam: De CityCargo

Plaats zelf een reactie:

(U heeft ruimte voor 400 tekens)

Categorieën

  • Afval (650)
  • Agenda (3.137)
  • Barack Obama (116)
  • Biologisch (118)
  • Blog Action Day (57)
  • Bouwen-Klussen (804)
  • Communicatie (375)
  • Cradle to Cradle – Circulair (493)
  • Design (233)
  • Dieren (176)
  • Donald Trump (3)
  • Duurzaam (2.281)
  • Educatie (346)
  • EEN-Armoede (253)
  • Energie en Besparing (3.338)
  • Europa (29)
  • Evenementen (174)
  • Geluid (26)
  • Gezondheid (305)
  • Goed Doel (119)
  • Green Deal (30)
  • Greenwashing (117)
  • Hergebruik-Kringloop (318)
  • Iets anders (368)
  • Int. Samenwerking (191)
  • Investeren (136)
  • Kerst (152)
  • Klimaat (1.650)
  • Licht (374)
  • Lucht (34)
  • Mensenrechten (169)
  • Milieu (748)
  • MVO (109)
  • Natuur (733)
  • Nederland (22)
  • Olympische Spelen (68)
  • Oranje (157)
  • Oud & Nieuw (125)
  • Pasen (2)
  • Sinterklaas (25)
  • Sport (221)
  • Vakantie (80)
  • Valentijn (38)
  • Verkiezingen (62)
  • Vervoer en OV (1.324)
  • Vrijwilligerswerk (16)
  • Water (300)
  • Welzijnswerk (30)
  • Recente berichten

  • Zonnepanelen Op 400 Huurwoningen HW Wonen In Hoeksche Waard by Saman Group
  • Zon op Bedrijfsdaken Van Ondernemers Coöperatie Tiel: 25.000 Zonnepanelen by ECONNETIC
  • Shell Opent Tweede Energiezuinige Tankstation Met Zonnepanelen Op Het Dak In Nederland
  • Tijdelijk Zonnepark Met 22.500 Zonnepanelen Bij Autotransport Hooikammer In Rouveen
  • Havendebat Amsterdam 2019: Energietransitie In De Haven – Versnelling Energietransitie
  • Vanaf 2020 Geen Wegwerpbekers, Blikjes En Petflessen Meer In Voetbalstadions In Vlaanderen
  • Gigantisch Drijvend Zonnepark Met 5 Miljoen Zonnepanelen In Saemangeum In Zuid-Korea
  • Zonnepark Oosterweilanden Met 40.000 Zonnepanelen In Twenterand
  • Zonnepark Heemserpoort Met 48.580 Zonnepanelen In Hardenberg by Solarfields
  • Zonnepark Kooypunt Met 36.000 Zonnepanelen In Port of Den Helder by Vattenfall
  • Energiepark Haringvliet Zuid: 6 Windturbines, 124.000 Zonnepanelen, Energieopslag by Vattenfall
  • Grote Kansen Elektrische Stadslogistiek by Topsector Logistiek
  • VIBE-Congres Veerkrachtige En Gezonde Steden
  • Cities | Possibilities Forum in Singapore: Building Circular Cities
  • Olam Food Prize Voor Innovatie In Voedselzekerheid 2019: Innovation Mapping for Food Security
  • Zeverrock Start Met Herbruikbare Bekers Zonder Statiegeld
  • Enusual: Expand Your Horizon by Enpuls – Ervaar De Emotie Achter Transitie by Enpuls
  • De Enpuls Challenge: De Winnaars Zijn QuinteQ Energy En HeatPuls Van Sobolt
  • Bedrijven Zijn Vanaf 2020 Verplicht Een Laadpaal Voor Elektrische Auto’s Te Installeren
  • Beddenfabriek Royal Auping In Deventer Voorzien Van 2.826 Zonnepanelen
  • Links

    Milieunet op..